vad gör jag för fel?

B

boyson_millson

Det här med nedsittning i traven är ju inte helt lätt:angel: men det går bättre och bättre MEN det är utan stigbyglar. Men när jag anv stigbyglarna i samband med nedsittning i traven så blir jag stel och skumpar. Vad gör jag för fel? :confused:
hoppas ngn har nått bra tips :)

Sv: vad gör jag för fel?

Kanske du "står" i stigbyglarna:idea: Försök tänk att din rumpa hela tiden ska ha kontakt med sadeln och att liksom jogga baklänges med höfterna:p

Lycka till!!

Kanske du "står" i stigbyglarna:idea: Försök tänk att din rumpa hela tiden ska ha kontakt med sadeln och att liksom jogga baklänges med höfterna:p

Lycka till!!

hmm, så kan det ju kanske vara om jag tänker efter!
Tack för tipset:D:rofl:

Öva, öva & Öva! Det finns bara det! Bli longerad, rid cavalettis (dessa är bra eftersom det blir lite mer "slow-motion"-aktigt och du kan träna följsamheten med lite hjälp dessa) Och precis som ovan, tänk att jogga bakåt med höfterna och slappna av. Rikta blicken rakt fram och lättast går det då hästen är lösgjord och du är avslappnad.

Läng stiglädren 1-2 hål om det är så att du står lite upp i stigbyglarna eller tar stöd av dessa för att hitta balans. Om du länger kan du inte stödja LIKA bra :devil:

Ellen, som kämpat med samma problem i åratal.

Du spänner kanske knäna så du sitter "uppe" på sadeln inte "i" den..? Försök komma ner i sadeln,läng stigbyglarna några hål kanske?
haha när ja skulle träna för ingefär ett halv år sedan hade jag ungefär samma problem du beskriver, när ja suttit upp längde jag själv lädren 2 hål, sen när jag ridit ett tag sa min tränare åt mig att länga dom 3 hål.. gissa om jag satt me öppen mun då, tyckte dom blev jääätte långa men det funkade, nu sitter jag mycket bättre:) Så pröva läng några hål och kom ner i sadeln. Lycka till:)

Kan ju vara så att du har otur och rider en häst med jobbig trav. Vissa ÄR helt enkelt svårare att sitta på.

Men jag håller med om att det verkligen kan hjälpa att länga stiglädren. Många rider med alldeles för korta läder.

Kontrollera tempot också. Korta traven så brukar det bli lättare.

Rid korta pass under nedsittning. Kanske bara en långsida så att du verkligen orkar. (För det är jobbigt när det inte funkar).

Hoppas du får ordning på det, de flesta av oss vet precis vad du kämpar med!

Läste i någon bok att "i den trav man sitter som skönast i är den korekta arbetstraven" vilket man får tolka som man vill.

Det är väl under förutsättning att man kan sitta i balans själv först. För kan man inte det rider man oftast i grovt undertempo när man tycker att det är bekvämt.

Det här med nedsittning i traven är ju inte helt lätt:angel: men det går bättre och bättre MEN det är utan stigbyglar. Men när jag anv stigbyglarna i samband med nedsittning i traven så blir jag stel och skumpar. Vad gör jag för fel? :confused:
hoppas ngn har nått bra tips :)

När du sitter ner i traven så skapas energi i kroppen, energi som måste få komma ut nånstans. Du kniper antagligen med knäna och försöker sitta still i en sadel som rör sig då hästens rygg rör sig. Försök släppa ned knän och hälar och istället för att knipa, försök svikta i skänkelns leder, dvs höftled, knäled och fotled.

Håller verkligen med! På min häst tycker jag det är väldigt lätt att sitta ned men så är hon ofta ganska markbunden. När vi har varit iväg och tränat och hon lossnat, börjat bjuda och arbeta med hela kroppen känns det helt plötsligt som "hela havet stormar". På läktarn hör man folk "oj, att hon kan röra sig så". Själv tycker jag det känns hemskt, obalanserad och skumpigt (fast lite härligt;) ) men jag inser ju att det är JAG som är obalanserad, inte hon...

Läste i någon bok att "i den trav man sitter som skönast i är den korekta arbetstraven" vilket man får tolka som man vill.

:rofl: Kom o tänka på min nya häst som inet är skön att sitta på alls, men från marken har han en finfin trav..:)

Det är inte alls säkert att svaret är "läng stiglädren" som en del föreslår - kanske är det tvärtom: att stiglädren redan är för långa? Alltför många gånger har jag sett ryttare som sitter i dressyrsadlar med extremt lång läder - med tårna som nätt & jämnt når ner till stigbygeln och krampar med hela benen för att förtvivlat hålla kvar stigbygeln under foten... :smirk:

Problemet kan snarare ligga i magen och din förmåga att följa hästen både uppåt & neråt! Balansen sitter i magen - mitt i magen, både från sidan & framifrån - och med en bra balans kvittar det var fötterna är. Slappna av i knäna och vristerna, jobba med magen - och i takt med hästens steg tänker du dig att du med balansen i magen följer med hästen både uppåt och neråt - tänk dig att din mage är en stötdämpare, en gummipelare. ;)

Sedan kan ju jag med travare tillägga att det är mycket svårt att sitta ned i traven om hästen inte går i form... Jag brukar öva min sits med att rida barbacka på vår bekväma halvblodsdam. När jag rider utan stigbyglar på travarna känns det som jag ska åka av redan efter ett par steg. Huvudet upp och ryggen sänkt...

mina erfarenheter säger såhär:

först kan man inte sitta ner i traven alls
sen hittar man en någorlunda balans
sen lägger man upp stigbyglarna varpå man håller på att studsa av igen
sen sitter man faktiskt helt ok
sen lägger man ner stigbyglarna igen och det går inte alls
sen kan man sitta både med och utan

jag tycker att det är lättare med på vissa hästar och lättare utan på andra. inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag, det kommer! :bow:

Sedan kan ju jag med travare tillägga att det är mycket svårt att sitta ned i traven om hästen inte går i form... Jag brukar öva min sits med att rida barbacka på vår bekväma halvblodsdam. När jag rider utan stigbyglar på travarna känns det som jag ska åka av redan efter ett par steg. Huvudet upp och ryggen sänkt...

Är det så att hästen inte går i form (antingen för att man själv inte klarar att rida hästen "i form", eller att hästen inte är stark nog att gå "i form") - så kanske man inte ens ska sitta ner i traven? :smirk:

Det är väl under förutsättning att man kan sitta i balans själv först. För kan man inte det rider man oftast i grovt undertempo när man tycker att det är bekvämt.

Det var precis det jag menade :crazy: Man får tolka det som man vill.

Kan ju vara så att du har otur och rider en häst med jobbig trav. Vissa ÄR helt enkelt svårare att sitta på.

Men jag håller med om att det verkligen kan hjälpa att länga stiglädren. Många rider med alldeles för korta läder.

Kontrollera tempot också. Korta traven så brukar det bli lättare.

Rid korta pass under nedsittning. Kanske bara en långsida så att du verkligen orkar. (För det är jobbigt när det inte funkar).

Hoppas du får ordning på det, de flesta av oss vet precis vad du kämpar med!

okey, det är ett tips jag verkligen ska pröva:) mmm å tempot också, viktig faktor!!:smirk: tack så mkt för tipsen, hoppas dom blir en hjälp på traven ;) :angel:

Jag har också haft svårt med detta. Men på lektionen i tisdags så lossnade det verkligen och jag måste tänkte på att verkligen RIDA varje steg. Verkligen känna efter hur han rör sig och vara följsam men samtidigt rida hela tiden. Riktigt svårt det där. Skulle också vilja vara lika duktig som flera andra som man ser bilder på.

Senast ändrad:

KL

Nån var inne på det där med uppåt/neråt. Jag red en häst några år som var väldigt svår att sitta på. Jag minns att någon sa en gång att det är ju en vågrörelse upp och ner och det är ner man har svårt med. Uppåt lyfts man men sen ner dimper man då i otakt:crazy:

Minns nu att det hjälpte en del att fokusera på "ner" ett tag. Man rider alltså och är med hela vägen, inte kastas upp och dimper ner:bump: På honom var det bla de stoora och förhållandevis långsamma rörelserna, det blev bättre när han blev starkare och mer varierbar i sin trav. Det var dessutom så att denna häst var så annorlunda i sitt rörelsemönser öht än min och andra jag red då.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka