vad gör att ni trivs på ridskola/inakoderingstall?

Rebeckafalk

Trådstartare
Jag ska eventuellt ta över ett inakoderingstall, men inte så många tjänster erbjuds, men jag kommer erbjuda från inget till fullservic, även ha en liten skala av ridlektioner, ridturer, anordna löshoppning och gästtränar tillfällen.

Vad gör att ni skulle vilja komma och rida ? / ha hästen inakoderad ?
Hur skulle ni trivas ?
Hur mycket tjänster i stallplatsen vill du ha ?:confused:

Mera mera frågor har jag men detta är det jag vill ha svar på nu:):)

Själv har jag givetvis erfarenhet både utomland och i sverige med hästar och dess skötsel och hantering:rofl:

Sv: vad gör att ni trivs på ridskola/inakoderingstall?

och en himla massa stav fel. men hoppas ni kan läsa ändå :angel:

När jag var inackoderad var det viktig ansåg jag att man fick det man betalade för i stallhyran, dvs. om ridplan ingick i hyran ville man att den skulle vara i gott skick med bra botten, och underhölls regelbundet. Betalade man hög hyra skulle det gärna vara lite mera service, låg hyra lite mindre osv. Likaså att stallägaren kunde lyssna på mig som inackoderad (t.ex om jag hade en skadad häst kan den kanske inte gå tillsammans med andra), att saker och ting var hela och fungerande, som t.ex. hagband och vattenslang. Att det dessutom är snyggt och prydligt i stallet är ett stort plus för stämningen. :) håll även hästägarna informerade om ev. förändringar i t.ex. ridlektionsschemat, det uppskattas, likaså att man tänker på hästarnas bästa. :)
Att vara stallägare är säkert inte så lätt, man bör vara lite flexibel men samtidigt kunna sätta ner foten i marken. Erbjud tjänster efter hyra och ha tydliga regler, anser jag. ;)

Det som jag gillar med ditt kommande hyresstall är att du är utbildad, erbjuder jättetrevliga grejer så som utomstående tränare och uteritter och löshoppning. Det attraherar! Men ska du ha ridskoleverksamhet eller är det mera ridlektioner för de inhyrda? :)

något som jag uppskattar stort på anläggningen som jag är inhyst på nu är att det är öppet för initiativ att anordna aktiviteter eller ta dit tränare. Om jag eller någon annan skulle vilja anordna något så är stallägaren väldigt hjälpsam med att sätta upp lappar och samordna. Så det händer mycket på anläggningen - samtidigt som vi har två "bokningsfria" eftermiddagar i veckan då man inte får rida lektion eller boka ridhuset för att se till så att det ändå finns möjlighet för de som inte vill rida lektion att nyttja ridhuset.

analyserat grovfoder tycker jag är viktigt och sen skulle jag uppskatta möjligheten att köpa foder på anläggningen så att jag själv slipper planera foderinköp.

om jag hade hästen uppstallad så skulle jag uppskatta möjligheten att få extra service i form av att hästen tas in när hovslagaren kommer - antingen som något som ingår eller som kan fås mot extra betalning.

Det viktigaste för mig:
1. Bra grovfoder där man betalar för hur mycket hästen äter - inte en standard giva
2. Bra hagar, gärna fria från lera och med valfritt antal hagkompisar. Heöst kuperade hagar och bra staket
3. Bra stallmiljö vad det gäller luft
4. Bra hantering vid in/uttag/fodringar
5. Täckesservide i form av täcka på/av
6. Bra ridmöjligheter ridhus/ridbana/terräng
7. Möjlighet att ta pass så att hyran kan sänkas

SÅnt som uppskattas men inte är särskilt viktigt
1. Spolspilta
2 Hjälp med intag vid hovslagare/veterinär
3. Samordning av träckprov

Jag tycker det är viktigt att ridhus/ridbana inte är upptaget av alltför mycket aktiviteter så att andra inte kan rida. Om en lektion pågår med en elev vill jag kunna rida i ridhuset också. Det är också mycket trevligt om det finns särskilda tider för tömkörning/longering. Det är trevligt om löshoppning organiseras så att man blir flera som kan hjälpas åt.

hej tack för snabb svar. just nu har detta stallet sida på face där alla kommunicerar samt stallmöte 1 gång månad. Finns mindre hagar där hästarna får gå om skador finns eller behöver gå i mindre hagar.

priset kommer inte vara dö dyrt även fast jag erbjuder från kallhyra till fullservice

något som jag uppskattar stort på anläggningen som jag är inhyst på nu är att det är öppet för initiativ att anordna aktiviteter eller ta dit tränare. Om jag eller någon annan skulle vilja anordna något så är stallägaren väldigt hjälpsam med att sätta upp lappar och samordna. Så det händer mycket på anläggningen - samtidigt som vi har två "bokningsfria" eftermiddagar i veckan då man inte får rida lektion eller boka ridhuset för att se till så att det ändå finns möjlighet för de som inte vill rida lektion att nyttja ridhuset.

analyserat grovfoder tycker jag är viktigt och sen skulle jag uppskatta möjligheten att köpa foder på anläggningen så att jag själv slipper planera foderinköp.

om jag hade hästen uppstallad så skulle jag uppskatta möjligheten att få extra service i form av att hästen tas in när hovslagaren kommer - antingen som något som ingår eller som kan fås mot extra betalning.

--------------------------------------------------------------
så 2 dagar i veckan för exempel ridaktivitet ( ridskola) skulle du tycka funka ? :) resten övrig tid fritt, dock planerar in att en helgdag så ska ridhuset vara löshoppningstillfälle. även för utomstående

hästen kan tas in och även täckesbytningar, ut/insläpp, mockning packa mat. osv. FUll servic, och även kallhyra och halv servic. halv service är väl något utav det vanliga.
anylyserat grovfoder finns :)

* Stora, fina hagar gärna med grusad ingång med lång utevistelse
* Fräscht och funktionellt, behöver inte vara något lyxstall men bekämligheter som varmvatten, uppvärm sadelkammare, täckestork osv
* Belyst ridbana med staket och hindermaterial
* Trevlig stallägare och andra inackorderingar
* Lagom stort/litet, lugnt och inte mkt spring

Hej!

Två saker jag insett efter att ha flyttat runt lite i ett par år är att det vikigaste faktiskt är stallägare som går att kommunicera och diskutera med. Man kan ta upp eventuella frågor och problem med dem och få svar som gäller för alla i stallet.

Så: vettiga stallägare och lika behandling för alla är mer värt för mig än service, ridbana, whatever..

För även om ridbanan funkar och sköts och servicen är vettig är det för mig ändå ett störningsmoment att inte kunna ta upp saker till diskussion och få ett ärligt svar.

Sen är det viktigt med stallägare som bryr sig om hästarna och inte bara att få in pengarna varje månad (självklart ska de få in pengarna, men när pengarna sparas ihop till ridhus istället för att fixa de extremleriga hagarna då tycker jag prioriteringen är fel.

/Lavinia, som stått i fullservice, helkollektiv, delkollektiv och nu står på fullservice utan mockning och trivs kanon

Hej!

Två saker jag insett efter att ha flyttat runt lite i ett par år är att det vikigaste faktiskt är stallägare som går att kommunicera och diskutera med. Man kan ta upp eventuella frågor och problem med dem och få svar som gäller för alla i stallet.

Så: vettiga stallägare och lika behandling för alla är mer värt för mig än service, ridbana, whatever..

För även om ridbanan funkar och sköts och servicen är vettig är det för mig ändå ett störningsmoment att inte kunna ta upp saker till diskussion och få ett ärligt svar.

Sen är det viktigt med stallägare som bryr sig om hästarna och inte bara att få in pengarna varje månad (självklart ska de få in pengarna, men när pengarna sparas ihop till ridhus istället för att fixa de extremleriga hagarna då tycker jag prioriteringen är fel.

/Lavinia, som stått i fullservice, helkollektiv, delkollektiv och nu står på fullservice utan mockning och trivs kanon

Här håller jag med till fullo! :)

1) Bra grovfoder, gärna fri tillgång vintertid i hage. Helst att grovfodret ingår i hyran
2) Strö som ingår i hyran, men att det ev finns plats att ha eget på om man inte vill ha det som ingår
3) Bra ridvägar och paddock, stort + om man har ridhus med
4) En bra ägare som står för sina uppsatta regler, som är flexibel och lätt att prata med. Tex att man får flytta runt på hästar i så väl stall som hage om det inte fungerar och att alla är med på att man flyttar på dem
5) Väldigt bra och stora hagar. Grusade ingångar, tillgång till sjukhage och ev mindre grusade hagar under den värsta lerperioden och lång utevistelse(12 timmar +) i alla väder, att hästarna inte går in så fort det regnar typ.
6) Spolspilta med varmvatten( Min har tex lätt för mugg, måste spolas och grejas med + ha skydd. Vill inte sätta skydd på ben som har varit leriga som man bara borstar av)
7) Något sorts torkrum för täcken
8) Att kunna ta pass för mindre hyra
9) OM det är en ridskola eller turridningsstall ect så skulle jag vilja ha separata stall för privat samt verksamhet. Har inget emot att dela spolspilta och torkrum, men stallet ska vara delat så man slipper ha mer folk än nödvändigt springande hos min häst

10)Detta är ett mega mega + att det finns toalett i stallet

Detta är nog det jag sätter störst värde på om man ser till det praktiska och bortser från stallkompisarna. =)

Inte i ordning, men detta är vad jag värdesätter.

Ordning o reda! Det ska mockas på ridbanan, sopas i stallet, var sak på sin plats, harvas ofta mm. Jag hatar slarv!
Stora hagar o mycket utetid
Stor box o bra stallmiljö
Sommarbete
Fullservice, jag vill inte binda upp mig med en massa pass o få dåligt samvete o bli stressad. Hjälper gärna till men inga måsten
Ridhus o ridbana
Bra ridvägar
bra foder som ingår i hyran

För mig är det viktigt att det är bekvämt o roligt att ha häst. Jag har gjort mina hundår som yngre, nu vill jag njuta :)

tack för alla svar !
startar man företag är det ju för kundens behov det är ju det företagarna lever för.
All servic kommer erbjudas , flexibilitet och allt. servicen måste man ju tyvärr ta betalt för, det är ju det man ska leva för och om man ska ha servis att erbjuda kommer det självklart göras rätt och på bästa sätt.

Lite mera frågor

Hur mycket tycker ni att en skrittmaskin skulle påverka ett inakoderingstall med full servic ? d.v.s har man flera hästar är det ju ett plus att kunna skritta va häst och på, samt om man ej kan komma bra för hästen att röra sig..
Även om man ej vill använda skrittmaskin kommer såkallad horse walk erbjudas, 20 min ledas för hand, om hästen ex är sjuk och bara kan skrittas och ägare ej har tid.

Stallplatser och lösdrift ?

en lösdrift är det många som vill ha, hur många anser att det vore bra att erbjuda det med ?

tack för alla svar igen.

Skulle värdera ett HYN godkännande. Det skulle säga något om verksamhetens seriösitet.

Ett inakoderingsstall med fullservice antar jag innebär anställda eller praktikanter i verksamheten. Skulle förvänta mig att man på hemsidan talar om att man följer Djurskyddslagen, Arbetsmiljölagen, Lagen om skydd mot olycka samt för ett Systematiskt brandskydds och arbetsmiljöarbete.

Det skulle tala om att man visste vad man håller på med och att man är mån om verksamheten, djuren och människorna.

*kl*

Två saker går före övriga önskemål:

-BRA underlag i hagarna. Efter förra höstens helvete i kollektivstall med lera upp till halva skenan, där hästarna dessutom serverades frukosthö, har detta hamnat som första prio för min del. Lägger hellre hyrespengar på väldränerade bearbetade ytor än ridhus, då kan hästarna iaf röra sig i hagen och man slipper balta med mugg och annan skit. (Nu menar jag inte att hela hagarna måste vara fixade, men de ytor som belastas mest).

- Mycket utevistelse (mist 10 timmar, gärna mer), med tillgång till mat. Helst fri tillgång, annars regelbundna fodringar ute.

Lösdrift är självklart det optimala, men då måste man inse att det inte bara är att smäcka upp ett skjul i en hage. Det ställer stora krav på mark och fungerande lösningar!

Och jag som jobbat på hyngodkänt stall värderar det med noll!! Hyn betydde i vårt fall praktikanter som del av arbetsstykan( ingen handledning!) och hästar som stog inne 23 timmar/dag och på helgerna fodrades 3 gånger kl 8,12 och 16.

Hyn verkade mest vara ett legitimt sätt att utnyttja människor, den person som skulle vara handledare var i stallet 1 dag/vecka och såg knappt åt praktikanterna.

Lavinia

För mig är det viktigt att det är en bra stämning i stallet. Annars tycker jag att det är pest att åka till stallet, oavsett hur bra hästen trivs. Både hästen och jag måste ju trivas!

Bra fodringar, bra staket, bra stall. Det måste vara säkert att ha hästen i stallet. Inga trådar som hänger, utan ordning och reda.

Jag vill också kunna köpa till service i fråga om mockning, täckesbyte, benlindor, etc.

Sen vill jag att det ska vara normalt vett. Man måste kunna få ha häst i ett stall. Det får inte bli konstiga regler. Jag har stått i ett stall där man inte fick spola leriga ben i spolspiltan, utan det var tvunget att borstas bort. Där ser jag hellre att man kan spola det som måste spolas och så får man som stallägare se till att tömma brunnen lite oftare så det inte blir stopp eller jobbigt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 393
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar