Vad gör vi häst-edition del 1

Vad var det för övning? Vi kämpar också med galoppen.
Vi red som 8-volt/diagonal. Om vi red i höger varv så galopperade vi uppe på kortsidan och vände in på diagonalen, bröt av rätt direkt och fattade ny galopp. Sen vänster galopp runt kortsidan och vända in på diagonalen och göra samma sak igen men fatta höger galopp.

Tipset var också att tänka på och inte hänga i nya innerhanden/tygeln, och strunta i form etc. Målet är bara och få galoppen och att hästen ska tänka framåt in i fattningen. Jag red lätt i traven innan jag fick ny fattning.
Man kan rulla på några varv sådär. Jag prövade sen och göra en "vanlig" fattning från trav där jag satt ner. Blev stor skillnad för mig! :)
 
Vi red som 8-volt/diagonal. Om vi red i höger varv så galopperade vi uppe på kortsidan och vände in på diagonalen, bröt av rätt direkt och fattade ny galopp. Sen vänster galopp runt kortsidan och vända in på diagonalen och göra samma sak igen men fatta höger galopp.

Tipset var också att tänka på och inte hänga i nya innerhanden/tygeln, och strunta i form etc. Målet är bara och få galoppen och att hästen ska tänka framåt in i fattningen. Jag red lätt i traven innan jag fick ny fattning.
Man kan rulla på några varv sådär. Jag prövade sen och göra en "vanlig" fattning från trav där jag satt ner. Blev stor skillnad för mig! :)
Tack för tips!

Jag brukar göra en övning där jag fattar galopp ut ur kortsidan in på långsidan, rider in i en stor mittvolt och bryter av till trav innan andra kortsidan, travar kortsidan och sedan fattar jag galopp ut ur den kortsidan och upprepar. Det brukar bli fina fattningar efter ett tag.
 
Jag ska till medryttarhästen ikväll. Det är alltid mysigt. Det finns ingen ridbar ridbana så det blir grusvägar/skogen med pannlampa. Han är så snäll och lydig men var lite orolig förra veckan i mörkret när vi träffade många hjortar, men han gick på. Det är mycket vilt här och vi lyckades skrämma ett gäng vildsvin en gång vid skymning. Skönt då med en trygg häst som bara står still och väntar på instruktion.

Jag hoppas att underlaget tillåter andra gångarter än skritt. Han är oskadd bak så det är lite halt på vägarna emellanåt.
 
5A6AC63D-067E-429C-91C2-4E7870ADC88B.jpeg

-29 grader vaknade jag till.:eek: Blev ingen lång ridtur som jag hade längtat efter nu när jag jobbat hela helgen och hade min lediga dag idag. :down: Minst sagt för krispigt för det.
 
Det blev en spännande runda idag. Det var mörkt och vi skulle rida förbi ett ställe där det brukar kunna vara lite ”liv och rörelse”, så även idag när de grejade med en traktor med skopa och blinkade lampor. Plötsligt kommer det en hund i full fart mot oss och Dolly flyger två meter fram på en millisekund (ni vet hur det känns när man liksom hänger i luften 😅) och när ägaren ryter på hunden skrämmer han fåren som bor på gården som i sin tur började skrika och fortsatte skrika tills vi var så långt bort att vi inte hörde dem längre. Herregud alltså, det är tur att man har världens coolaste häst ❤️
 
B har börjat bli så mysig senaste tiden. Att bli pussad på mulen och stå och mysa med huvudet har hon aldrig gillat men på senaste tiden har hon själv börjat sätta upp näsan i ansiktet på mig och fnula på min näsa med överläppen. Tidigare har hon nära på bitit en i ansiktet om man försökt med något sånt.
 
Någon har smakat en tuss päls på min Halle precis ovanför ögat kanske 15 cm från ögat.
Eller så har han fastnat med pälsen nånstans. Inge öm och jag har fått spruta på blåspray. Så är inte ett dugg orolig. Har hänt förut i gamla stallet.

Ganska pigg idag så vi gick till ridhuset. Longerade lite och tänkte galoppera men han vart för ivrig och benen bara försvann under honom. Knasbollen ramlade men lyckades ta sig upp fort. Kollade till honom på alla benen men han tycktes mest bara lite chockad, lillkillen.

Därefter fick han kvällsmat och mys ❤️
 
Någon har smakat en tuss päls på min Halle precis ovanför ögat kanske 15 cm från ögat.
Eller så har han fastnat med pälsen nånstans. Inge öm och jag har fått spruta på blåspray. Så är inte ett dugg orolig. Har hänt förut i gamla stallet.

Ganska pigg idag så vi gick till ridhuset. Longerade lite och tänkte galoppera men han vart för ivrig och benen bara försvann under honom. Knasbollen ramlade men lyckades ta sig upp fort. Kollade till honom på alla benen men han tycktes mest bara lite chockad, lillkillen.

Därefter fick han kvällsmat och mys ❤️

Hoppsan! Tur det gick bra 🥰
 
Nu är jag ganska uppgiven! Blev typ 10 min longering idag och damen har stått inne sedan 11.30 typ. Hon går igenom hagen och jag vet inte vad jag ska göra! Har kämpat med detta i några veckor nu. Hon gick igenom tråden till grannen och blev då placerad i en liten sjukhage, som hon gick igenom efter någon dag. Fick då stå i en annan sjukhage som hon i princip lade sig över trådarna för att komma åt grannens mat. Och jag blev tvungen att laga hagarna pga ”onormalt slitage”. Sen har hon ”krafsat” sönder undertråden i sjukhagen, gått igenom trådarna, och nu igår gått igenom rejält och vält/ brutit av två stolpar. Vi provade att släppa henne i sin vanliga hage idag medans jag skulle laga sjukhagen. Men fick meddelande vid 11 att hon gått igenom till grannarna. Slog ner 2 nya stolpar i sjukhagen, drog i några nya isolatorer i ett träd och fick hjälpligt ner en stolpe till som satt löst och fixade till tråden. Problemet är att jag kan stå och hålla i tråden och känner ingen el. Sedan gick jag ett varv i den större hagen och försökte dra bort is och snö från trådarna. Kände ingen el där heller, men de säger att det är el. Uppenbarligen känner inte min häst den. Vet nu inte mer vad jag ska göra! Leta nytt stall? Sälja och lägga ner allt som har med häst att göra?
 
Nu är jag ganska uppgiven! Blev typ 10 min longering idag och damen har stått inne sedan 11.30 typ. Hon går igenom hagen och jag vet inte vad jag ska göra! Har kämpat med detta i några veckor nu. Hon gick igenom tråden till grannen och blev då placerad i en liten sjukhage, som hon gick igenom efter någon dag. Fick då stå i en annan sjukhage som hon i princip lade sig över trådarna för att komma åt grannens mat. Och jag blev tvungen att laga hagarna pga ”onormalt slitage”. Sen har hon ”krafsat” sönder undertråden i sjukhagen, gått igenom trådarna, och nu igår gått igenom rejält och vält/ brutit av två stolpar. Vi provade att släppa henne i sin vanliga hage idag medans jag skulle laga sjukhagen. Men fick meddelande vid 11 att hon gått igenom till grannarna. Slog ner 2 nya stolpar i sjukhagen, drog i några nya isolatorer i ett träd och fick hjälpligt ner en stolpe till som satt löst och fixade till tråden. Problemet är att jag kan stå och hålla i tråden och känner ingen el. Sedan gick jag ett varv i den större hagen och försökte dra bort is och snö från trådarna. Kände ingen el där heller, men de säger att det är el. Uppenbarligen känner inte min häst den. Vet nu inte mer vad jag ska göra! Leta nytt stall? Sälja och lägga ner allt som har med häst att göra?
Fy vad tråkigt. Elen låter som prio, sen är det berikning i egen hage i form av hagkompisar, grenar och sly etc som jag hade satsat på.
 
Fy vad tråkigt. Elen låter som prio, sen är det berikning i egen hage i form av hagkompisar, grenar och sly etc som jag hade satsat på.
Ja men det är inte så lätt att fixa dessa saker själv. Har klurat en del på hur jag ska kunna dra en egen elslinga till ett eget aggregat för att vara säker på att det finns el. Men jag vill inte göra för mycket eller nåt permanent för jag vet inte hur länge hon får gå i just den hagen. Finns en annan privathäst som hon gick med i somras, men hennes ägare är dels bekymrad över att min häst förmodligen skulle förstöra hennes värmebalja ( hon tog sönder min på en dag) och att hon skulle äta upp all mat. Jag kommer eventuellt få en av ridskolans ponnysar som sällskap. Jag var ute i skogen och hämtade lite grenar och sly häromdagen, men de duger inte. Hon vill åt det sly som växer utanför hagen och det är så hon hänger på och trycker ned trådarna så det går sönder.
 
Ja men det är inte så lätt att fixa dessa saker själv. Har klurat en del på hur jag ska kunna dra en egen elslinga till ett eget aggregat för att vara säker på att det finns el. Men jag vill inte göra för mycket eller nåt permanent för jag vet inte hur länge hon får gå i just den hagen. Finns en annan privathäst som hon gick med i somras, men hennes ägare är dels bekymrad över att min häst förmodligen skulle förstöra hennes värmebalja ( hon tog sönder min på en dag) och att hon skulle äta upp all mat. Jag kommer eventuellt få en av ridskolans ponnysar som sällskap. Jag var ute i skogen och hämtade lite grenar och sly häromdagen, men de duger inte. Hon vill åt det sly som växer utanför hagen och det är så hon hänger på och trycker ned trådarna så det går sönder.
Det är helt klart bättre el och bättre jordning som krävs. Om du bor där det är mycket tjäle och snö kan ett polarsystem vara det bästa - en tråd från plus på aggregatet och en jordtråd, tillräckligt nära varandra så hästen rör vid båda samtidigt, men tillräckligt långt från varandra att de inte möts när hästen inte går emot. Det är troligen det enklaste sättet att få bra kräm i staketet nu. (när du mäter sätter du jorden på mätinstrumentet mot jordtråden).
 
Idag longerade jag Halle igen för att kolla av så att han inte drog på sig något från vurpan igår. Nä, han gick som tåget. 🤭

Pigg och tog galopp I båda varven på lina med flera ekipage i ridhuset. (Frågade först om det var ok att longera när andra red)

Han har kommit så långt! Jag vet inte om ni kommer ihåg men jag pratade ju förut om att han stack I longering och tömkörning. Nu har det äntligen släppt och han har börjat förstå att busa får man göra när man är helt lös. 🤩🙏

Älskade häst ❤️
20240120_112951.jpg
 
Det är helt klart bättre el och bättre jordning som krävs. Om du bor där det är mycket tjäle och snö kan ett polarsystem vara det bästa - en tråd från plus på aggregatet och en jordtråd, tillräckligt nära varandra så hästen rör vid båda samtidigt, men tillräckligt långt från varandra att de inte möts när hästen inte går emot. Det är troligen det enklaste sättet att få bra kräm i staketet nu. (när du mäter sätter du jorden på mätinstrumentet mot jordtråden).
Jag känner mig ju inte jättesugen att lägga ut en massa pengar och jobb på något som ingår i stallhyran. Och på en hage som rätt som det är inte är min längre.
 
Jag känner mig ju inte jättesugen att lägga ut en massa pengar och jobb på något som ingår i stallhyran. Och på en hage som rätt som det är inte är min längre.
Fast om aggregatet är ok kan du ju koppla polartrådar från befintligt aggregat? Jag förstår hur du tänker, men det är din häst som går ut, du som drabbas av det och det verkar ju inte som om stallägaren tänker lösa det. Jag hade nog övervägt att köpa aluminiumtråd också, det är ett billigt alternativ med mycket god ledningsförmåga - går att både koppla vanligt och "polar".
 
Varit till stallet, baxat in 2 hösilagebalar i höladan, Kongur är trött på snön nu. Jobbigt pulsa i snön. ( Skubbar sig gärna mot lösdriften så har en antydan till rosa ton. :angel: )
 

Bifogade filer

  • 420095675_10160433782858068_4298539596414110494_n.jpg
    420095675_10160433782858068_4298539596414110494_n.jpg
    110,2 KB · Visningar: 28
Jag känner mig ju inte jättesugen att lägga ut en massa pengar och jobb på något som ingår i stallhyran. Och på en hage som rätt som det är inte är min längre.
Jag hade faktiskt pratat med stallägaren och frågat om de kan höja hyran med nån 100 lapp för att kunna fixa bättre hagar.

Det är ju något som ska ingå och gör det inte det får man skriva det tydligt på kontraktet, man kan inte komma i efterhand som stallägare och kräva att du ska lösa staketet + el.

Om det inte går att lösa skulle jag se mig om annan stallplats som har tillräckligt med el i staketet så att hästarna respekterar det oavsett väder.

Hoppas det löser sig ❤️
 
Jag hade faktiskt pratat med stallägaren och frågat om de kan höja hyran med nån 100 lapp för att kunna fixa bättre hagar.

Det är ju något som ska ingå och gör det inte det får man skriva det tydligt på kontraktet, man kan inte komma i efterhand som stallägare och kräva att du ska lösa staketet + el.

Om det inte går att lösa skulle jag se mig om annan stallplats som har tillräckligt med el i staketet så att hästarna respekterar det oavsett väder.

Hoppas det löser sig ❤️
Det är en ridskola och jag har just tittat i kontraktet och det står bara ” box och hage”.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 434
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 663
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 824
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp