Vad gör vi häst-edition del 1

Åkte ut och gav hästen sin mash, sedan mockade jag hagen+lösdriften. Pussttt helt slut. Gjorde även 16 påsar hösilage och fyllde på halmen 🙈 Nu mår man... 🤒
 
Åkte ut idag också, fick hjälp av sambon. Vi köpte två spånbalar, mash och foderlåda. :D

Tack bästa sambo 🥰
Sen hjälpte han mig att motionera Halle i ridhuset. 🙏
 
IMG_3193.jpeg

Äntligen kunde vi ta oss ut! Vi har haft närmare -30 i en veckas tid, så hon har fått vila. Fröken avskyr ridhuset så det har inte varit någon idé att försöka där heller… Blev bara skritt idag pga att hon bara gått i hagen senaste veckan, men hon tyckte ju det var lattjo lajban att äntligen komma ut så hon hade nog hoppats på mer fart. 😅

Nollgradigt idag så blev jobbigt nog åt henne att pulsa genom snön. Somnade på stallgången när vi kom hem så hon t.o.m. höll på att glömma bort den obligatoriska karamellen när all utrusning är avplockad. :p

Alltså jag är sååå glad i henne! :love: Hon har liksom stått över en vecka, och jag kan bara hoppa upp och rida ut alldeles ensam och känna mig 100% trygg att vi kommer tillbaka hela. Jag som blivit så rädd och harig när det kommer till hästar efter några rejäla bakslag trodde aldrig jag skulle få uppleva denna känsla igen. ❤️ Älskade Victoria!
 
Tömkörning i ridhuset i skritt. Start och stopp blev det fokus på idag. Känner mig bättre så blir kanske jobb imorgon. 🥰🙏
 
Lyckats få covid från sambon, så det fick bli att ta dagens plusgrad till att tvätta tjock tinkersvans. Sedan flätades den ihop och lades i svanspåse. Eller ja, jag måste ju dela upp i två flätor för att kunna fästa snoddarna ens och endast en får plats i påsen 😅
 
Här blev det uteritt med sällskap. Sista biten hem gick vi på vägen istället för på ridstigen. Men då kom det en buss bakom och se det gillades inte av fröken fjording som steppade på snedden och sparkade bakut flera gånger innan vi kom in på vägen mot stallet igen. Phu! Visste inte att hon reagerar så! Så för att lugna ner damen tog vi en extra sväng på en stig i skogen där de fick pulsa ordentligt i snön. Fick många frustningar väl hemma i stallet!
 
Halle var jätteduktig idag. Vi fick gå in efter att de haft UC säkerHäst I ridhuset. Fanns blinkande lampor, ballonger, lakan osv. Halle brydde sig inte, han gick igenom allt 😍🙏 Å när en häst råkade smälla en ballong och blev jätterädd så ryckte han bara upp huvudet. Vi travade runt och gjorde skrittövningar också i ca 20 minuter. Han har verkligen vuxit i psyket på den här korta tiden 🙏😍

20240113_171604.jpg
 
Vaknar upp till blankis i hagen med barfotatjejerna. 💩 Fick ta lite aska på några ställen men sen känns det mer som att man får hoppas på det bästa och stänga ute dem i delen som är lite bättre tills ikväll iaf...
 
Min snälla sambo hjälpte mig att stängsla av runt lösdriften så att tjejerna slipper halka runt i sluttningen ner mot vattnet. Det är ju inte direkt stolpsättarklimat just nu så det fick bli ett litet improvisationsarbete med krokar i hörnor på lösdriften. Men nu har de en liten minihage som de kan röra sig på som inte är lika hal. Har strött aska här och var där också som hjälper en del.

Jag är mäktigt slut nu då jag är sjuk som ett as också, men vad gör man inte för dessa djur.
 
IMG_4174.jpeg

Idag blev det en tur i skogen. Ingen pannlampa, bara hundkopplet med led lights som hon har runt halsen. Började med det efter jag trillade av och insåg att en häst inte syns i mörker hur mycket reflexer de än har på sig.
 
Vilken galoppfattning vi fick till I går!

Fick tips om en övning och sen gjorde jag en fattning som vanligt och jäklar i min låda vad den blev bra 😃 Fick den på lätt hjälp, genom kroppen och han bara sög tag framåt i språnget.

Vi har kämpat lite med att första språnget blir lite tveksamt och hävande, men kanske var det denna övning som gjorde att polletten trillade ner :idea:
 
Vilken galoppfattning vi fick till I går!

Fick tips om en övning och sen gjorde jag en fattning som vanligt och jäklar i min låda vad den blev bra 😃 Fick den på lätt hjälp, genom kroppen och han bara sög tag framåt i språnget.

Vi har kämpat lite med att första språnget blir lite tveksamt och hävande, men kanske var det denna övning som gjorde att polletten trillade ner :idea:
Vad var det för övning? Vi kämpar också med galoppen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 434
Senast: MiniLi
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 657
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 824
Senast: Cambrie
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp