Vad gör vi häst-edition del 1

Gott nytt år 🎉

Halles första gång utomhus vid tolvslaget. Det var ganska lugnt tills en granne nära hagen smällde raketer :banghead:

Men hästarna joggade ett eller två små varv. Stannade vid oss, fick morötter, hösilage var utlagt i flera små högar och större högar. Så sedan var det lugna gatan och alla stod och åt istället. 🙏❤️

Screenshot_20240101_084706_Gallery.jpg
 
Gott nytt år 🎉

Halles första gång utomhus vid tolvslaget. Det var ganska lugnt tills en granne nära hagen smällde raketer :banghead:

Men hästarna joggade ett eller två små varv. Stannade vid oss, fick morötter, hösilage var utlagt i flera små högar och större högar. Så sedan var det lugna gatan och alla stod och åt istället. 🙏❤️

Visa bifogad fil 135863

Gott nytt år! 🍾

Hos oss var det också lugnt. Hästarna togs in kl 15 och fick extra mycket hö och vissa även mash. Det smälldes också mkt mindre (som tur är!) på tolvslaget än vanligt här hos oss. Ska bli intressant att se hur rörig K's box är efter natten, det brukar vara talande för hur natten har varit då hon vanligtvis är väldigt prydlig och har sina specifika bajs- och kisställen och är extremt lättmockad.
 
Gott nytt år! 🍾

Hos oss var det också lugnt. Hästarna togs in kl 15 och fick extra mycket hö och vissa även mash. Det smälldes också mkt mindre (som tur är!) på tolvslaget än vanligt här hos oss. Ska bli intressant att se hur rörig K's box är efter natten, det brukar vara talande för hur natten har varit då hon vanligtvis är väldigt prydlig och har sina specifika bajs- och kisställen och är extremt lättmockad.
Vad skönt. Smällde inte så mycket här heller men tre hästar inne i stallet verkar vara ljudkänsliga. Skulle ta ut två av dem imorse och det gjordes med livet i behåll nästan och det är ganska stora hästar ändå 🙈

Tycker ju att det är hemskt att se de hästarna som tror att de ska dö inne i sin box att de hellre bara försöker ta sig ut. Avskyr nyår på det sättet. Stress för djuren i onödan. 😔
 
Här smällde närmsta grannarna en del tyvärr, vi har en häst som reagerar på ljud och en på ljus. Ingen panik, men klart påverkade och fixade inte att äta. När vi kom in insåg vi dessutom att ena katten reagerat mer än vi trodde, hon har legat på min morgonrock under sängen hela natten. Vi är inte vana att ha djur som reagerar särskilt mycket, så vi blev förvånade. (ingen av dem är nya i år heller, så kraftigare reaktioner än tidigare år). Men jag tror största skillnaden var att det var raketer på ett par hundra meters avstånd i år, oftast uppåt en kilometer. Det kan också ha påverkat att det var så regnigt, molnigt och blåsigt, jag tyckte smällarna blev mer dova och intensiva än vanligt.
 
Hos oss smällde det en hel del men vi såg väldigt lite av själva fyrverkerierna.
Nya hästen (som är skotträdd) fick vara inne (med lugn kompis). Övriga ute. Ingen panik här heller med foder kvar på morgonen (fick extra vid midnatt) så helt bekväma är de ju inte heller.
 
Jag lyckas inte hitta några vinterridstövlar till rimligt pris som sitter bra så jag ger upp och rider i mina vanliga vinterstallskor... Tur man har stigbyglar som är öppna på sidan så bredden på skorna inte är lika kritiskt.
 
Red ett dressyrpass i ridhuset idag. Hade lite idétorka så jag ställde ut lite koner och tränade på övergångar på serpentiner. Och så red jag lite åttvolter i galopp med enkla byten mellan konerna, tänkte lite WE och två tunnor. Hon går ju superbra i höger galopp och vi fick till runda fina volter, men vänstern är lite svårare. Och så red jag stora volter i trav och varierade ställning inåt, rak och utåt. Gick som vanligt lättare att ställa till höger. Gjorde några galoppfattningar från ryggning och försökte pricka in mellan konerna. Och lite skänkelvikningar. Det går bättre i skritt än i trav och bättre för höger skänkel än vänster. Jag är supernöjd med detta pass. Men jag måste hitta något sätt att träna att få henne att gå i bättre form inför vårens dressyrtävlingar!
 
Jag var ute på Sandhammaren och red idag, ett av mina favoritställen i Sverige! Duggregn och rätt vindstilla, en hel del vågor och ovanligt smal strand för att vara där, men underlaget var riktigt bra. Men framför allt är det sån naturupplevelse att rida där.
 
Red ut, väldigt djup snö så en kortare runda men alla gångarter, och trots det djupa underlaget skulle han hålla på att bocka i galoppen :meh: men idag hade hoppsadeln med kortare läder😅
 
Lilla fröken fjording har ju gått ifrån omfång186 till 180 och vi är nu på sista hålet på sadelgjorden. Satte en trapezium pad idag på dressyrsadeln och hon gick riktigt bra med den. Ska pröva att byta bomvidd på hopp/allroundsadeln med. Synd att inte dressyrsadeln också går att byta på.
 
Tömkört i dag, vilket gick bra på så sätt att hästen var styrbar, avspänd och lyssnade trevligt på röstkommandona. :)

Det jag inte är tillräckligt skicklig för att korrigera ännu är att han vill välta inåt. Någon som har tips? Kan inte göra arbete på volt utan det är raka spår som gäller pga regler i ridhuset. :)
 
Hade glömt sätta Bs betfor i sadelkammaren så när jag kom till stallet var hinken bottenfrusen. Gjorde inte samma misstag senare.
 
Har inte ridit på ett tag nu. Fröken fjording tyckte hon hade för lite mat så hon gick igenom tråden till grannen och lyckades få några småsår på benet i tisdags. Lite tråd och stolpar gick åt skogen. Blev litet bandage och vila och så fick hon gå ut i en sjukhage i onsdags. Men där hade ju grannen ännu mer mat och jag fick berättat hur de hade sett henne ligga på tvären på knä över tråden för att nå maten:rolleyes:. Litet nytt sår på knät, men ingen hälta eller så, longerade en stund. Och på torsdagen hade vi Equiterapeut ute och hon hittade lite stelhet i vänster bak och höger bog, precis det man märker i ridningen. Efter det rekommenderades två dagar utan ridning. Så det blev lite longering igår och idag kände jag för att göra nåt annat så jag testade på lite long-reining. Gjorde några serpentiner, volter och vändningar i skritt och testade sedan på att få henne att gå i öppna vilket faktiskt fungerade bra om jag puttade lite på henne med kroppen. Gick ganska nära sadelläget med händerna nästan i ridläge. Provade några steg i sluta med i riktning från mig och det funkade faktiskt! Kul att testa något annat än vanlig tömkörning bakom hästen. Sedan fick hon trava lite runt mig och så avslutade jag med några böjningar åt båda hållen som Equiterapeuten sagt vi skulle göra.
 
89DE0BD8-2C25-46BF-A8F3-3CD4F97A360B.jpeg

Tänkte att jag skulle passa på att rida ett pass i kohagen nu när det är så fluffig snö. Det gick ”sådär”. Så fort jag tog i tyglarna tolkade Dolly det som en tillåtelse att bocka iväg i glad galopp :meh:
Det fick bli ett kort pass på långa tyglar, men jag tror ändå det går att ana på bilden hur kul vi hade och hur mycket jag älskar min glada tokiga häst ❤️
 
Sitter på jobb helt slut efter en lunch där jag tog ut hästen på backträning för hand i snön. Kändes som att bestiga Mount Everest i omgångar 😂
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 582
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 671
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 419
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp