Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle bara ta hand om tvätten när vi kom hem. Det gjorde A så jag har plockat smutstvätt, tömt och fyllt diskmaskinen och satt igång, handdiskat det som inte fick plats, blandat grund till overnight oats för flera veckor, tagit bort blackboard-folien på dörren och satt dit en ny. Hej adhd?
 
Fick tag på ett erbjudande om 14 dagar gratis på myheritage så jag passade på i nyfikenhet för att se vad jag skulle kunna hitta.
Jag visste att det fanns en lite sorglig bakgrund någonstans i pappas släkt, och hittade min farmorsmor som föddes 1860. Kunde skriva ihop en liten biografi för översyn:
Född 6/12 1860
1893 - Gifte sig med Klas, ålder 32 år
1894 - Dotter Agda föddes, 33 år
1896 - Tvillingsöner Seth och Jon föddes, 35 år
1898 - Dotter Karin föddes, 37 år
1900 - Dotter Anna föddes, 39 år
1902 - Son Gustaf föddes, 41 år
1904 - Agda, dotter, dör 10 år
1909 - Jon, tvillingson, dör 13 år
1911 - Klas, make, dör 41 år (Kristina är 50 år)
1914 - Anna, dotter, dör 14 år
På bara 10 år förlorade hon 4 i familjen, 3 barn (som inte var så unga heller!) och hennes make. Hennes 9 år yngre make var lantbrukare så hon fick ta över allt efter hans död. (Stackars tvillingen som blev kvar :cry:)
Jag har hört lite historier om min farmor, hon var lite brysk av sig om man kan säga så, och med tanke på hennes mamma så förstår jag varför - och min farmor var 13 år när hennes pappa dog.
 
Efter en fantastisk dag med barn och barnbarn sitter jag nu i husbussen med ett sista glas vin. Den ena avkomman fixade sa TV'n fungerar direkt fran vara laptops och nar Maken lyckligt forklarade att han nu kunde se hockeyn ... bestallde jag en present till honom.
"Vad KUL" sa Maken "Vad blir det for present" fortsatte han lyckligt.
"Ett par bluetooth horlurar som tacker hela orat," Svarade jag som inte alls vill lyssna till hockey medan Maken hojtar. :p Maken sag inte lika glad och positiv ut langre. Undrar varfor 🤷‍♀️ 😁
 
Ska gå upp strax, barnet sover. Mamma kommer hit en sväng senare så måste städa lite…

Känner mig nedstämd redan. Hade sån fin dag med barnet igår förmiddagen, sen blev det bråk igen på em. Känner mig skyldig. Och så säger han som vanligt att han tycker om sin andra förälder mest. Jag vet. Rub it in bara… 💔

Insåg jag också när jag började räkna efter att jag ”slösat” rätt mycket pengar den här måndagen. Bara mitt fel där med.

Kul att vakna positiv! :cautious:
 
Japp. Nu har jag ätit manitobabrödet efter att det vilat en natt. Det är ju SEGT:arghh:
och jag bakade på en liter så det tar ett tag att äta upp allt
Aldrig mer.
Fick en notis av en bekant som är spannmålsnörd.
Manitoba är ett kanadensiskt sädesslag. Det som Ramlösa "kvarn" kallar Manitoba cream är svensk vanligt vete som de tillsatt lite olika saker i. Det är bra för visst sorts bröd men inget annat än svensk mjöl med tillsatser.

Själv kommer jag att tillsätta lite i kommande degar - bara för att bli av med det.:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 158
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
Svar
4
· Visningar
96
Senast: pepp
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 215
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 167
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp