Vad gör vi? Del CC

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i soffan och stör mig på att några verkar ha fest i en park en liten bit bort. Musiken spelas på hög volym och råkar vara sådan musik jag absolut inte tycker om heller. Stänger jag fönstren helt så blir det så varmt inomhus att jag inte står ut med det istället. Så just nu väljer jag usel musik före värmebölja, jag bara hoppas på att allt blir lugnt när det väl är dags för mig att sova. Vill gärna orka med att jobba imorgon... Två dagar kvar, sedan har jag minisemester.
 
Äntligen klar med arbetsdagen. Det blev några timmar på övertid (vilket jag ställde upp på frivilligt, så inga klagomål där!), så dagen blev lång. Men härligt väder och kul jobb, så de extra timmarna gick fort. Känns himla bra. Men det ska ändå bli skönt att komma hem.
 
Haft en underbar dag vid stranden med en kompis! (Och andra kompisar som var på samma ställe)
Tänk så mycket sol, värme och vänner gör för hjärnan.
IMG_9574.jpeg
 
Jag har nu vantat pa att samtalet med en myndighet ska kopplas till en riktig levande person ... i 2 timmar 59 minuter 22 secunder and going. Under tiden har jag tranat en valp, kort hem igen, atit frukost, och sitter nu och lyssnar pa bok via min Ipad, scrollar Buke pa datorn och kommer ihag hur vansinnigt hopplost det var att vanta nar det inte fanns varken mobil telefoner eller datorer och man var tvungen att halla en tung lur mot orat hela tiden. 😎

Electronik har gjort livet lattare!:D
 
Jag har nu vantat pa att samtalet med en myndighet ska kopplas till en riktig levande person ... i 2 timmar 59 minuter 22 secunder and going. Under tiden har jag tranat en valp, kort hem igen, atit frukost, och sitter nu och lyssnar pa bok via min Ipad, scrollar Buke pa datorn och kommer ihag hur vansinnigt hopplost det var att vanta nar det inte fanns varken mobil telefoner eller datorer och man var tvungen att halla en tung lur mot orat hela tiden. 😎

Electronik har gjort livet lattare!:D

Iofs på den tiden svarade en faktisk person i telefonen. Inte som idag när det kan ta fyra eller fem steg av robotröster för att faktiskt få prata med någon av kött och blod.
 
Varför spenderar deltagarna i Great Sewing Bee så mycket tid med att dunka hob knobs i te? Nu vill jag ha hob knobs (te har jag).
 
Kollar på en fransk dokumentär om hur man återskapat en sk Royal Carrousel. Så fascinerande.

Beskrivning:

For the first time since 1686, Versailles' Castle is recreating its "Royal Carrousel", a phenomenal and majestic performance of cavaliers and horses. Horses, baroque costumes and operatic music made this spectacle the most popular of all court entertainments, and the only one intended for a large audience.
Le grand carrousel royal is the most splendid of all equestrian shows, seen for the last time in the gardens of the Palace of Versailles in 1686, during the reign of the Sun King Louis XIV. Carrousel shows were once the most popular of the court's program numbers, and they were also intended for the entertainment of the general public.
In honor of the 400th anniversary of the birth of Andre Le Notre, the designer of the palace garden, Versailles organized another magnificent carrousel royal in 2013.
Carrousel shows were a popular program in France for centuries. The background of this almost forgotten art form was medieval tournaments. In France, jousting was banned in 1559 when King Henry II died in a tragic accident, and horse theater developed in its place, complete with spectacular costumes and music. Noblemen and even the king himself participated in the performances in symbolic roles.
The model for the 2013 performance is the carrousel royal organized in 1662. At that time, more than ten thousand spectators gathered in the courtyard of the Palais de Tuileries to watch the race of five equestrian teams. The "Romans" force was commanded by King Louis XIV himself. Other teams included "Persians", "Turks", "Indians" and "American Indians". It was at this event that King Louis adopted the sun as his emblem. The expert horsemen, each at the head of a quadrille, perform an allegorical spectacle where the virtues of the monarch were to appear in full light: the Sun and Apollo will embody the King.
Entrusted for the staging by Jean Philippe Delavault, the Grand Carrousel Royal de Versailles, 2013 version, brings together the essential elements of the Carrousels of the past: first of all the horses, chosen here to evoke those of the Court of France, in particular these numerous Andalusians and Lusitanians who made the glory of the Great Stable, with equestrians from the Belgian horse riders academy. Baroque music punctuate the show, and costumes decorate the cavaliers as well as the acrobats, before a pyrotechnic finale worthy of Versailles.
 
Vår vana trogen ska vi lösa Melodikrysset idag. Får se om det blir hemma hos oss eller hos mina föräldrar.

Stickar strumpor och är sugen på att sy. Värsta pysslig nu! Men, hör och häpna! Jag har nästan inget tyg kvar! Inte som passar för den lille krabaten i varje fall.
Alltså, jag har ju bara två trådbackar á 3 lådor, en Malmbyrå med fem lådor och ett antal (typ fem) kassar tygstuvar kvar. Nästan slut i gömmorna ju!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
67 498
Fritid Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några...
Svar
9
· Visningar
310
Senast: bollen__
·
Mat Vår klubb ska på en överraskningsresa i helgen (eller jag som ordförande vet ju vart vi ska 😉) vi kommer bo i stugor med självhushåll...
Svar
17
· Visningar
1 102
Senast: Entourage
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp