Vad gör man med livet?

Sv: Vad gör man med livet?

I ditt fall hade jag nog annonserat om en till betalande fodervärd. Hur mkt amorterar du i månaden på bilen? Med ett inköpspris på 23.000 borde den ju rimligtvis vara färdigamorterad inom en överskådlig tid även om du drar ner på amorteringstakten. Kan ni dra ner på matkostnaderna genom att laga mer från grunden? Byt ut bilen till moppe under sommarhalvåret? Jag antar att du och sambon betalar hälften var av kostnaderna, hur skulle han ställa sig till att ni betalade procentuellt, i alla fall på maten ( här antar jag att han äter mer än dig?)

Han betalar mer mat än mig men jag äter mera hihi! Ja, det är även någon annan som skrivit moppe o det låter inte så dumt faktiskt! Finns ju att köpa för bra pris!!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Kl

Fått besked från försäkring och om skatten, får 8000kr från försäkringen och 5000kr tillbaka från skatten, får låna skattepengarna från mamma så imorgon ska jag peta in 13,000kr på lånet vilket ger bara 8000kr kvar:)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Min bror kör långtradare natt och tjänar mer netto än jag gör brutto, och då är jag ändå inte lågavlönad. Han trivs jättebra med sitt jobb också, så det är verkligen något jag kan rekommendera. :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Behöver du ha hästen helinackorderad? Blir det verkligen billigare i längden?
Räkna på det, kanske blir det billigare att bo någon annanstans.

Jag kan dela med mig av min budget.
Levnadsbeskrivning: Studerande på heltid (ca 9000/månad). Två hästar, två katter och en sambo. Sambon jobbar heltid (brutto 24000/månad). Stor bil (sambons) som jag tankar. Lägenhet utanför centralorten med goda pendlingsmöjligheter (västra stambanan).

Inkomster per månad: 9000+18000= 27 000
Gemensamma utgifter (ca): 6800
Hyra inkl varmgarage 4900
El inkl nätavgift 350 kr
Bredband, tv 300 kr
Mat 1000 kr
Katterna 250

Egna utgifter: 3730
Hästarna hyra 2000
Kraftfoder 30 kr (billig havre hos bonde i trakten, enormt billig!)
Försäkringar 400
Hovslagare 800 (dvs 2400 var tredje månad)
Träningar 500 kr (kommer bli mer i vår med tävlingar)

Tankar bilen för ca 600/månad beroende på hur mycket jag kör. Etanol, drar mycket när jag har hästsläp på men nästan inget när man kör utan. Sambon står för lån, försäkring osv

Sammantaget blir det ungefär 3300 (halva gemensamma) + 3700 + 600= 7600
Då har jag nästan 1500 över per månad, som går in på sparkontot och används till oväntade utgifter som veterinärbesök eller om något behöver fixas. Köper bara nya grejer när något går sönder och inte längre går att laga. Handlar i princip aldrig något annat än mat och förbrukningsvaror.

Jag har levt så här sedan 2008. I perioder har jag haft högre inkomst tack vare extrajobb och tillfälliga anställningar, men oftast har inkomsten legat runt 9000. En del månader har jag krupit på knäna, fått tömma sparkontot och tigga lite av sambon, men ofta löser det sig ändå. Man får helt enkelt se över vad man kan dra in på och dra in rejält.
Jag vet inget annat. Visst hade det varit skönt att ha en massa extra pengar att röra sig med, men ärligt talat vet jag inte vad jag skulle göra med dem mer än att sätta dem på sparkontot.
Jag har en säkerhet i min kära sambo, men han betalar inte för mina hästar. Han har sina egna intressen och jag vill inte vara beroende av honom.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Har delvis budget, eller typ jag betalar räkningar, betalar för hästen, handlar mat och sen är pengarna mer eller mindre slut! Vi har delad ekonomi, hade vi haft gemensam så hade jag inte haft dom här problemen...

Vad gör att ni inte är ett team? Ni bor ihop, ni älskar varandra..o ändå jobbar ni inte som ett team.

Hur ser egentligen den ekonomiska dialogen ut hemma hos er?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Vad gör att ni inte är ett team? Ni bor ihop, ni älskar varandra..o ändå jobbar ni inte som ett team.

Hur ser egentligen den ekonomiska dialogen ut hemma hos er?

Jag vet inte, har försökt diskutera ekonomi men går sådär! Han menar lite på att jag valt mina utgifter själv. Dock har jag aldrig krävt att han ska stå för hästen men kanske kan betala mera hemma eftersom han tjänar så mkt mer!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Förstår han hur en procentuell fördelning skulle skilja sig från hur det är nu?

Kan andra faktorer spela in? Är det framför allt du som vill bo som ni gör, som "styr" över mycket av de totala delade utgifterna? Sådana saker kan nog vara problematiska om ni inte är överens från början om upplägget.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Förstår han hur en procentuell fördelning skulle skilja sig från hur det är nu?

Kan andra faktorer spela in? Är det framför allt du som vill bo som ni gör, som "styr" över mycket av de totala delade utgifterna? Sådana saker kan nog vara problematiska om ni inte är överens från början om upplägget.

Vi har pratat om procentuella utgifter men han har väl delvis rätt, vi bor i ett hus som jag från början hyrde men han flytta in men han trivs, han har flyttat runt en del och detta är första stället han trivs på sen han flytta hemifrån! Men han betalar ju mera mat, biobesök osv! Så då tycker han inte man behöver betala hyra procentuellt, om ni förstår? Dom enda delade utgifterna vi har är hyra el och postkodlotteriet. Vi har inget internet, telefoner osv! Eller ja vi betalar ju våra egna mobilräkningar:)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Det där är ju väldigt individuellt, hur man väljer att göra med utgifter i en relation. Jag har varit i en samborelation där vi delade på mat (ICA-kort), hyra, fast telefon men resten gick på vår respektive konton. Vi hade både dyra hobbys, och jag var lika lite intresserad av att betala för hans grejor som han för mina, eftersom vi inte delade dem.

Är man överens kan man ju dela procentuellt, på t ex mat, hyra och sådant man anser går i gemensamma kassan. Men nyckelordet är då att man just är överens.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Kan ni inte spara alla kvitton och räkningar en månad och sedan se vad var och en av er gör av med? Så får ni svart på vitt om om mat och nöjen jämnar ut sig med övriga utgifter. (Under förutsättning att han menar att det jämnar ut sig på det viset, eller tycker att han gör dig en tjänst genom att ha det upplagt så.)

Jag bor själv ihop med min pojkvän och har ett liknande ekonomiskt upplägg. Vi delar på hyra, övriga utgifter för huset såsom el/vatten/sotning samt matkostnaden. Övrigt är upp till var och en men vi hjälps åt, bjuder varandra på t.ex. mat ute och är överens om ekonomin i övrigt. Har relativt lika inkomster, syn på ekonomi och hjälper varandra när/om det behövs.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Kan ni inte spara alla kvitton och räkningar en månad och sedan se vad var och en av er gör av med? Så får ni svart på vitt om om mat och nöjen jämnar ut sig med övriga utgifter. (Under förutsättning att han menar att det jämnar ut sig på det viset, eller tycker att han gör dig en tjänst genom att ha det upplagt så.)

Jag bor själv ihop med min pojkvän och har ett liknande ekonomiskt upplägg. Vi delar på hyra, övriga utgifter för huset såsom el/vatten/sotning samt matkostnaden. Övrigt är upp till var och en men vi hjälps åt, bjuder varandra på t.ex. mat ute och är överens om ekonomin i övrigt. Har relativt lika inkomster, syn på ekonomi och hjälper varandra när/om det behövs.

Han har inte riktigt behov av att ha koll på sin ekonomi då han inte har några problem, det är ju lixom jag som har problem och dom är han väl insatt i och han hjälper ju till med att tex betala mera mat elle som i lördags när vi var på relaxen, då betalade han. Han har även lagat min bil denna månad eftersom jag inte hade råd. Så han hjälper ju till när det krävs men inte med mina fasta utgifter.

Lovisaleonora: han har ju bilar som hobby och är som dig, ingen lust att betala hans skitköp:p


Denna månad har jag ca 13,280kr i utgifter(sitter på jobbet o räknar lite lätt), utan mat inräknat, och fick 15,800kr i lön. Bilskatten kom denna månad också, men har varit nåt extra varje månad sen i höstas känns det som!
 
Sv: Vad gör man med livet?

För att få någon ordning så måste du som sagt få kontroll över utgifterna och göra en budget. Utifrån budgetten kan du ta ett beslut om du har råd med hästen i längden eller inte och om det är värt det.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Mabuse - Om det vore så enkelt så hade vi nog alla suttit här med högavlönade jobb men att plugga innebär ju att man tvingas gå ner i inkomst under en lång period och i värsta fall står med studielån i slutändan. Det fungerar sällan bra för en hästägare som redan har det svårt att få det att gå ihop med en heltidslön.

Nej, man får ju välja, såklart - pengar nu eller pengar sen. Det är ju lika "enkelt" för alla, en del väljer att avstå från inkomst under studieåren för att kunna få mer sen, andra inte.

Man kanske inte kan ha häst under studietiden, men det är ju ett val man gör, för att kunna ha häst sen. Det är ju ändå förhållandevis väldigt kort tid man pluggar, jämfört med hur länge man jobbar. Så lång tid är det ju inte, tre år kanske? Det är ju ingenting, givet att man jobbar i kanske 40 år.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Vill du verkligen inte sälja (som jag kan förstå) så tycker jag att du skall leta efter en fodervärd! :)

Jag har varit där själv vissa månader när man knappt hade till de fasta kostnaderna trots att man precis fått lön bara för att hästen behövde något just då! :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man med livet?

Kan du inte låna en shettlandsponny som sällskap?
De kostar inte så stora summor att ha.
Det känns som att du skulle kunna komma mycket billigare undan om du har hästen hemma..
 
Sv: Vad gör man med livet?

Han har inte riktigt behov av att ha koll på sin ekonomi då han inte har några problem, det är ju lixom jag som har problem och dom är han väl insatt i och han hjälper ju till med att tex betala mera mat elle som i lördags när vi var på relaxen, då betalade han. Han har även lagat min bil denna månad eftersom jag inte hade råd. Så han hjälper ju till när det krävs men inte med mina fasta utgifter.

Lovisaleonora: han har ju bilar som hobby och är som dig, ingen lust att betala hans skitköp:p


Denna månad har jag ca 13,280kr i utgifter(sitter på jobbet o räknar lite lätt), utan mat inräknat, och fick 15,800kr i lön. Bilskatten kom denna månad också, men har varit nåt extra varje månad sen i höstas känns det som!


Kör du skift eller är det bara dagtid?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Har inte läst hela tråden så jag kanske missat något,
men en vettig budget och verkligen gå igenomn utgifterna, behöver jag ha en såpass "dyr" bild eller funkar det med en billigare?

Jag var kräkless ett tag på att ständigt vara pank, hade typ ångest, och funderingar på att sälja hästen iof mest pga det kändes som att vi bara stod och stampade på samma ställe med samma hjärnspöken, så jag bestämde mig för att spara och sen skicka iväg han på tillridning och "hade det inte blivit bättre inom ett år då åker han på annons" ,sagt och gjort, jag började spara, första månaden så bestämde jag mig bara för att inte köpa något nytt, som jag inte behövde, tror jag la undan 5 tusen den månaden och jag fattade nada! Hur mkt pengar hade jag eg lagt på onödigt? (slutade även snusa i samma sväng men det är ju "bara" en tusenlapp) månaden efter när jag tänkte ännumer så tror jag att jag la undan 8.

Planera inköpen, matsedel, storhandla och avsätt en viss summa till enbart mat, det går att äta bra OCH billigt. Alltid matlåda, ett tag bakade jag allt bröd själv åxå.

Jag har sparat både till ny bil och ny transport samt lite andra dyrare utgifter, som tex helrenovering av ladugård till stall och bygge av ridbana.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Tack för alla uppmuntrande ord, ideer, tankar osv! Har nu tagit det jobbigaste beslutet i mitt liv, kommer att sälja min bästa vän!! Men känns ändå bra i magen, som om att jag tagit ett bra beslut!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Varför inte ta hem hästen och sälja bilen? Kostar inte mer än ett par tusen/månad med hö o strö för två hästar. Du skulle spara massor på att inte ha en så dyr bil. När min bil var fabriksny kostade den 3000/ mån. Nu är den äldre så nu räknar jag bara bensin, servning o försäkring. Försäkring är tre tusen per år. Du har en extreemt dyr bil som kostar fem per månad. :o
Hästförsäkring kostar ca 2000 per år, du har en dyr variant även där! Lillhästen kostar 800/ år i försäkring, agria. Hon är en bra ras att försäkra... :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Fast om TS har bestämt sig, är det nog för att det känns rätt efter mycket funderande.

Det är ju faktiskt inte alla som känner att de vill ha en äldre bil, om man kör mycket t ex och behöver ett säkrare fordon som har större sannolikhet att hålla ihop.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 544
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 124
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp