Vad gör man med livet?

Sv: Vad gör man med livet?

En tanke eftersom att du har så nära till jobb och affär.. Sälj bilen och skaffa en moppe!?
Du hinner snabbt och lätt hem till hunden på lunchen ändå!
Har sambon bil kanske det räcker?!
Ganska härligt med moppe på sommaren även längre sträckor! :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Svarar alla!

Visst, skulle kanske kunna bli ännu bättre på ekonomin, men har tex inget internet, ingen tv-boxer, jag och sambon bor hus som vi hyr billigt, dock går väl elen på några tusen i månaden på vintern men desto billigare på sommarn. Sambon handlar mest mat, jag handlar ibland och är väl ganska dålig på att köpa billig mat men köper hellre kvalite än billigt! Tiden med hästen är det minsta problemet, vill jag åka utomlands så finns mamma och annat folk som kan ta hand om hästen tillfälligt. Det är ju ekonomin som är kruxet. Får ut ca 16,000kr efter skatt en vanlig månad utan extrajobb. Bilen kostar ca 5000kr inkl lån bensin och försäkring, stallhyran är 3000kr inkl allt, hästförsäkring ca 700kr och hovis varannan månad! Och vanlig mat, mobilräkning, hunden utöver det. Handlar sällan kläder till mig själv, hästen får begagnade täcken, hoppsadeln har jag haft sen 2006.

Jag är livrädd att annonsera om fodervärd, rätt att få hem ett vrak...

Det låter som du behöver göra upp en budget och gå igenom vad saker och ting verkligen kostar och utifrån den prioritera.

Du säger att nästan alla pengar går till hästen och men sedan framkommer det här och på annat håll att du förmodligen har en hel del andra utgifter. Utan att ha klart för dig var pengarna går så är det svårt att ta ett underbyggt beslut.

Hund?
Hus?
Häst 3000+500(skor)+700 försäkring + 500kr övrigt?
Bil 5000?
Mobil?
Mat?
El?
Kläder?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag skulle nog också rekommendera dig att först och främst se över vad alla pengar går till. Som det låter på dig så låter det ju som att du egentligen borde ha många tusenlappar över varje månad och att det kanske inte är hästen som är det egentliga problemet.

Bilen känns ju lite överdrivet dyr. Kunde du inte skaffat en billigare?
Du behöver ju bara en bil för kortare pendlingar, det känns ju lite onödigt att lägga en tredjedel av lönen på den då?

Jag har tex liknande inkomst som dig, eget hus (ej sambo), dyr bil, dyra katter, massa lån och jag har ändå råd med häst med lite marginal över det.. Nu har jag dock varit halvt hästlös ett år (har en på G och betalar för mamman nu), och visst är det skönt att kunna göra allt man vill, men å andra sidan så är det ju hästar jag själv vill hålla på med.


Sen är ju frågan VAD man vill göra. Vill man resa utomlands ett par ggr om året så är ju de där 4-5000 kronorna väldigt välkomna.
Vill man bara ut och äta ett par ggr/månad eller shoppa lite mer så kanske det ändå går att lösa genom att se över ekonomin.
 
Sv: Vad gör man med livet?

En tanke eftersom att du har så nära till jobb och affär.. Sälj bilen och skaffa en moppe!?
Du hinner snabbt och lätt hem till hunden på lunchen ändå!
Har sambon bil kanske det räcker?!
Ganska härligt med moppe på sommaren även längre sträckor! :)

Ja, kanske vore nåt. Sambon ligger ute så inte alltid säkert att jag kan låna hans bil men skulle kunna låna bil av mor o far dom gånger jag behöver dra transport!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Ta hem hästen, skaffa en liten lättfödd pensionärsponny som sällskap!

Om du inte behöver göra några stora åtgärder för att skapa en lösdrift eller bygga boxar, så garanterar jag att det är billigast.

Jag har tre hästar hemma, det kostar långt under 3000 kr/månad att förse hästarna med mat och hovslagare. En sällskapsponny behöver bara verkas.
Ser det så här: mina tre förbrukar en rundbal hö, eller hösilage per vecka, alltså 4 balar per månad ungefär.
Normalpris per bal i Örebro är ca 300 kr/bal. Om du har "1,5" häst så borde 2 rundbalar hö/hösilage räcka, dvs du får en månadskostnad för mat på 600 kronor!
Vill/kan du inte lagra/hantera stora rundbalar, så blir det lite dyrare kanske 1000-1500 kr per månad, men det är ändå hälften av vad du betalar nu.

Det som möjligen är haken är att du måste åka till tränare och ridhus med hästen, vilket också kostar. Men kan du låna bil till det, så kanske du kan klara dig utan egen bil.

Evt. försäkringskostand beror ju på hur högt försäkrad, vilken ras, osv, och tillkommer.

Märker du att "passningen" av häst hemma är för tung, då kanske det är lämpligt att göra en paus.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man med livet?

Vänta nu här. Det där behöver inte alls stämma in. Att skaffa en sällskapsponny kan mycket väl bli dyrt. Det ekonomiska ansvaret - om inte annat för avlivning - är ju lika stort oavsett storlek på häst. Och bara det är en enorm stressfaktor om man inte har tillräckligt i plånboken.

TS har redan sagt att det inte är aktuellt att ta hem hästen, kan vi inte respektera det?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Varför säljer du inte bilen du har lånat pengar för och få tillbaka iaf en del, lägg undan en del av dem på hästen och resen för att köpa dig en äldre, billigare bil som drar lite bensin. Finns många mindre bilar som inte drar så mkt bensin. Med en äldre bil behöver du dessutom inga dyra försäkringar då trafik räcker gott och väl om man inte slängt ut så mkt pengar på den.

En bra bil behöver inte kosta mer än ett par tusen om den bara är till för att ta dig från A till B. 5000/mån ink lån, försäkring och bensin tycker jag låter mycket i mina öron.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Nu vet jag inte om någon annan skrivit detta men.. Hade du stall hemma? Kan du inte hyra ut övriga boxar? Då får du både sällskap och ökad inkomst :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Tja, det är i mitt tycke ännu mer respektlöst att "säga åt" någon att byta jobb.
Jag har heller inte sett att det skulle vara helt omöjligt att ta hem hästen, bara att det inte går p.g.a. avsaknad av sällskap.

Det är enklare och mindre riskfyllt att prova att ta hem en häst till eget stall, om lokaler finns, än att ge sig ut och leta ett nytt jobb, i en ny bransch, där man både ska trivas och få bättre betalt. Det går alltid att hitta stallplats igen, eller sälja hästen.

TS har dessutom förmånen att bo endast 3 km från jobbet, så nära, näst intill gångavstånd även på vintern, så att man kan gå hem på lunchen och promenera hunden.
Det kan bli dyrbart och tidskrävande med ett annat jobb, som visserligen ger mer i lön, men som ligger längre bort och kräver pendling, kräver att man betalar någon för hundpassning osv..

Ett alternativ till att skaffa sällskapshäst, är att ta in en hyresgäst (häst alltså), vilket har sina för- och nackdelar.

Att reservera 4-5000 på ett konto för eventuell avlivning kommer att vara möjligt för TS på ett års sikt om hen drastiskt minskar sina kostnader för att hålla häst. Även en sällskapsponny kan ju vara veterinärvårdsförsäkrad.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Hur lång lunchrast har du? För de flesta människor tar det en timme att gå 6 kilometer, om man har lite klipp i steget.

Jag hade 2,5 kilometer till skolan och det var inte precis så att man ens cyklade hem och lunchade när det var äcklig mat...
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag har väl inte sagt åt någon att byta jobb?!

Har själv haft hästarna i eget stall, och det kräver rätt mastiga utlägg att ta hem foder, ligga ute med ströpengar etc. Eller så måste man köra varje månad för att ta hem mindre mängder om man vill slippa ligga ut med tusenlappar för säsongen.

Vår "billiga" sällskapsponny krävde ändå hovvård, veterinärvård, vaccinering, avmasking, foder och omvårdnad. Det var ju ännu mer att göra, och även om det kanske inte är mycket för vissa, är det ett stressmoment för andra.

Långt ifrån alla veterinärvårdskostnader går på en veterinärvårdsförsäkring.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Nej, du har inte uppmanat någon att byta jobb, men det är flera andra här som gjort det.

Varför du då anser att mitt förslag om att ta hem hästen är respektlöst, medan de andra förslagen helt får passera är för mig inte fullt begripligt.

Mitt uppfattning är att det är ett stort ingrepp i andras liv, att uppmana att någon byta jobb, eftersom det lyfter på frågor om utbildning, bostadsort, personliga relationer m.m. Ändå avstod jag från att kommentera detta, och försökte ge ett positivt förslag istället.


Jag har haft hästar i eget stall i mer än tio år. Ibland enbart mina egna hästar, ibland med hyresgäster.

Det behöver inte vara dyrt, och vårdkrävande att ha häst/hästar hemma, eller snarast så finns veterinärkostnader oavsett om hästen är "hemma" eller "borta".

Ska man ha hästar på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt, så bidrar ju att ha hästar som friska från början. Skaffar man en sällskapsponny, så måste man inte köpa en skraltig individ, utan man kan skaffa frisk. Shettisvallacker eller korsningar behöver inte vara dyra.

Två av mina hästar har aldrig varit sjuka alls, det enda veterinärkostnaderna jag haft för dessa är vaccination, och någon tandkoll/hälsokoll som jag låtit göra. Jag har haft kolik en gång, på en häst, och två har fått tas bort (kanske lite för sent) p.g.a. hältor som inte kunnat rättas till. En har tagits bort p.g.a. väldigt hög ålder.

Om du nu har haft otur med att ha häst+sällskapshäst, så betyder det ju inte att alla alltid har det. Jag har många bekanta som har det så, och som det fungerat utmärkt för i många år, utan extra kostnader. Vanligt är en Shettisvallack, som motioneras lite grann via körning, promenader eller för hand.

Att ha hyresgäster är lite svårare, eftersom dessa har en tendens att p.g.a. många skäl, som inte har med trivsel i stallet att göra, flytta, t.ex. nytt jobb eller studier på annan ort.
Har man då bara en hyresgäst, så riskerar man att stå utan sällskap rätt ofta.

I de trakterna där jag bor, långt ute på landet, så finns det snarare överskott på stallplatser än brist, så det är relativt svårt att hitta hyresgäster, om man inte har något riktigt bra att erbjuda, som t.ex. ridhus.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag vill gärna se dig garantera TS att just hon inte får problem med en sällskapshäst.

Varför skulle jag behöva motivera för dig att jag har en åsikt? Det känns verkligen helt främmande.

TS mår dåligt och har ångest över sin situation. Att uppmana att skaffa ytterligare en häst, med det ansvar som medför en sådan situation, känns helt huvudlöst. Det finns inga garantier att en tidigare kärnfrisk ponny inte slår sig halvt fördärvad hos TS, första veckan. Och det är inte alla som i en redan jobbig situation orkar med den nya sitsen, särskilt ekonomiskt.

Jag är grymt emot att uppmuntra till större ekonomiska åtaganden och ansvar, när någon uttryckligen mår dåligt av nuvarande sits.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Nja bara hästen kostar ca 4-5000kr i månaden! Jag bor på landet så bilen kan vara rätt bra att ha! Visst har nära till jobbet, ca 3 km och skulle kunna gå/cykla om det inte vore för att jag måste hem på min lunch och gå ut med hunden. Har ca 4 km till mataffären. Skulle kunna ha hästen hemma men har som sagt inget sällskap och bli inte direkt mkt sparande om jag skaffar en till. Är tyvärr lite oattraktivt läge, har försökt hitta någon som kan hyra in sig utan att lyckas...

Då missuppfattade jag ditt inlägg, trodde att du mer eller mindre enbart behövde bilen för hästens skull.:)
Behövs den i övrigt blir det lite krångligare även om jag nog tycker att 5000 kr/månad känns i tyngsta laget med den lönen du har. Går det inte att skaffa billigare, eller moppe som någon föreslog?

Jag tror att du behöver fundera ordentligt över vad du vill göra med hästen, vad du orkar med och vad du hade behövt för att må bra.
Nu vet jag inte vad din sambo tjänar men med tanke på de stora utgifterna (häst och bil+hyra) kombinerat med din lön så har jag faktiskt svårt att tänka mig att du/ni slösar bort pengarna på mat och liknande.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag lessnade i din ålder. Alltid gå och vara skitig och aldrig få någon uppskattning och aldrig något sällskap vid ridningen. Höll upp läste, grejade, sedan efter ett halvår på riktigt jobb hade jag så mycket pengar att jag funderade på vad jag skulle göra så då började jag i en jättetrevlig grupp på ridskolan i storstan. Sedan dess har jag ridit med uppehåll för barn etc. Nu är jag skitig igen och rider ensam igen, precis som vanligt och trivs jättebra..... Det går runt.

Som Follyfot "ingen häst är någonsin den sista hästen man rider". Follyfot var en bokserie och TVserie för länge, länge sedan.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Svar till dig oc skogaliten:

Lovisaleonora har helt rätt enligt mig, jag vill inte ta på mig ansvar för en häst till även om det blir "billigare", för även om det blir billgare för stunden så kostar en sällskapsponny lika mkt att laga som en storhäst. Har inte ens en buffert till den häst jag har (snälla föräldrar som tur är).

Svar till er andra:
Har en halvtimmas rast, skulle hinna hem med moped men cyklar för sakta för att hinna med det. Min bil är en gammal bil, eller ja 14 år men kostade 23,000kr och lånade på allt. Har valt att amortera mkt i månaden för att bli av med lånet snabbt, vilket blir ett sparande i sig! Men var tvungen att låna på hela summan...
Har vänt och vridit på det här problemet länge nu... Blir galen... Vill ju inte sälja min bästa vän! Men blir ju stressmoment som sagt! Får fundera ett gäng vändor till...
 
Sv: Vad gör man med livet?

Svar till dig oc skogaliten:

Lovisaleonora har helt rätt enligt mig, jag vill inte ta på mig ansvar för en häst till även om det blir "billigare", för även om det blir billgare för stunden så kostar en sällskapsponny lika mkt att laga som en storhäst. Har inte ens en buffert till den häst jag har (snälla föräldrar som tur är).

Svar till er andra:
Har en halvtimmas rast, skulle hinna hem med moped men cyklar för sakta för att hinna med det. Min bil är en gammal bil, eller ja 14 år men kostade 23,000kr och lånade på allt. Har valt att amortera mkt i månaden för att bli av med lånet snabbt, vilket blir ett sparande i sig! Men var tvungen att låna på hela summan...
Har vänt och vridit på det här problemet länge nu... Blir galen... Vill ju inte sälja min bästa vän! Men blir ju stressmoment som sagt! Får fundera ett gäng vändor till...

Jag är i normala fall mot lån och om man måste ta lån så håller jag med om att man bör amortera bort dem fortast möjligt.
Men i ditt fall, du vill ju ha kvar hästen och lånet handlar ju ändå om en väldigt liten summa.
Då skulle jag faktiskt välja att amortera mindre och kunna leva lite bättre.
Ser faktiskt ingen anledning alls till att du ska amortera dig blå och ha det supertight ekonomiskt bara för det.
Den extra räntan du får betala för det är ju inte många kronor ändå.
Bättre att lätta lite på stressen då.
Hälsan måste gå före :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Lös det här med bilen, det tror jag kan hjälpa mycket, om det verkligen är så att du köpte den främst pga hästen. 3 km till jobb kan du ta med elcykel/moped.

Sedan måste jag berömma dig för att du vågar ta upp din privata ekonomi. Även om du kanske känner dig ensammast i världen och det känns som att alla andra badar i pengar (baserat på shoppningtrådar osv), så tror jag att din verklighet ligger närmast hur de flesta hästmänniskor faktiskt har det ekonomiskt.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Om inte annat, har du funderat på att hyra ut ditt stall hemma? Eftersom att du inte har några hästar där, så kanske någon annan kan nyttja det och sköta allting själva? Så tjänar du tjänar en extra slant på det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 126
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 734
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp