Vad gör man med livet?

Fille

Trådstartare
Åhh jag har sån ångest över min ekonomi... Har haft häst sen jag var 15, vill verkligen inte sälja min nuvarande men börjar bli så trött på att aldrig ha pengar över till nånting... Har inte ens råd att rida för instruktör, eftersom jag var tvunget att ta billån, eftersom jag behöver bil pga hästen!
Kort tråd men snälla ge mig råd!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Min första tanke är att leta billigare stallplats, men du kanske redan står billigt.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Nja, har stall hemma men inget sällskap så har hästen inhyrd. Är på stall där allt finns, så är inte så dyrt egentligen då jag bara behöver åka dit och hem. Finns väl billigare stall men då är det längre att åka, kanske måste köpa till foder osv. Dessutom betalar min medryttare nu i stallet där vi står, det är inte säkert hon skulle göra det om vi stod i ett billigare stall. Och medryttaren är toppen, hon tränar för instruktör varje vecka så hästen blir tränad ordentligt!
 
Sv: Vad gör man med livet?

Vill medryttaren bli fodervärd istället? Så hinner du kanske hämta dig lite, ekonomiskt. Och kolla om du kan tänka dig vara av med hästen i längden.

6 månaders foderavtal till att börja med kanske?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag har frågat men hon vill tyvärr inte.. Har även frågat ett naturbruksgymnasium om dom vill låna henne ett tag men dom ville bara köpa häst!
Har haft häst i hela mitt vuxna liv (visserligen bara 24) och vet inte hur det är att ha pengar att spontant hitta på nåt med kompisarna eller liknande. Visst, har rest lite och hittat på saker men har ju fått jobba över massor för att ha råd med saker utöver hästen.
Älskar ju hästen, är ju en familjemedlem som har funnits med oss i fem år nu och har ju tänkt ha henne i hela hennes liv. Men är ju det här med ekonomin... Så less på att vara "fattig" jämt:(
 
Sv: Vad gör man med livet?

Vet inte vad du jobbar med, men det låter ju som du behöver högre inkomst.
Extrajobb kanske?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag kör truck heltid, har normal inkomst och jobbar extra så mycket som ges möjlighet och har gjort det sen jag va 15 år... Men när jag va 15 så gick jag ju i skolan mån-fre och jobbade dom flesta helgerna. Fick jobb direkt efter studenten och är kvar där, jobbar fortfarande så mkt helger jag kan som sagt, har varit påväg in i väggen... Men lyckades resa mig innan! Och extrapengarna har ofta gått till "roliga" saker. Jag är fortfarande ung, vet inte så mycket annat än jobba och rida men blir ond cirkel, ibland jobbar jag så mkt att jag inte orkar rida...
 
Sv: Vad gör man med livet?

Har du gått igenom din ekonomi ordentligt och tittat på om du kan förändra några utgifter? Ibland lägger man pengar på saker som man inte trodde var så mycket! Tex små matinköp, godis, tidningar, etc.
Jag avsätter en viss summa varje månad till mat.
Köper jag hummer och champagne i början av månaden, får jag äta nudlar i slutet. Det är iaf mycket lättare att hålla koll på var pengarna går.
Samma sak med bensinkort osv.
Jättebra att ha olika kort till olika saker tycker jag.
Då vet jag att jag kan använda resten av pengarna som jag vill.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Lägg ut en annons om fodervärd på hästen och kolla om det finns något intresse?
Kanske hittar någon jättebra människa som kan ha hästen något år så får du se efetr det hur du vill göra.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Sälj eller annonsera efter fodervärd.

Jag är i en liknande situation, dock är mitt största problem att jag är sjuk och inte kan rida/sköta hästen själv och jag har kommit till den gränsen att det känns för dyrt att ha en häst jag inte kan använda + det dåliga samvetet på det.
Jag precis som du, älskar min häst och ser henne som en familjemedlem.
Men jag tänker att var sak har sin tid. För mig är det iaf dags för en paus från hästarna även om det känns som att någon trycker in en kniv i hjärtat och vrider om :(
Hästarna ska ju få oss att må bra inte vara konstant stressade/oroliga över olika saker.
Att behöva jobba ihjäl sig för att ha råd med hästen och sen inte orka göra det roliga med hästen när tiden väl finns säger iaf mig att det är fel.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Rent krasst så finns det inte så många alternativ. Sälja, låna ut eller behålla men försöka förändra utgångsläget.

Hur mycket jobbar du? Hur mycket pengar och tid hade du velat kunna lägga på annat än hästen? Hur mycket blir över i dagsläget?

Har du möjlighet att antingen hitta en medryttare till eller låta nuvarande ta fler dagar och kanske själv bara ha en dag i veckan i stallet där du kollar av så att allting funkar samtidigt som det lättar kostnadsmässigt?
Kanske behöver du få landa lite i dig själv som vuxen utan en häst som tynger tidsmässigt och ekonomiskt?

Jag sålde mina hästar när jag bestämde mig för att börja plugga. Det är strax ett år sedan, jag är 25 år gammal och har tidigare aldrig varit hästlös. Pengarna som blir över är märkbara, trots att jag får ut mindre via csn och extrajobb än vad jag fick i lön förr. Det går att spara, köpa lite nya kläder utan att tänka efter och det är få tunga klumpsummor som ska läggas ut varje månad.
Men för min del är det värt så mycket mer att ha häst. Jag saknar det något enormt och kan inte riktigt jämföra att rida andras hästar med att ha en helt egen. Hade ekonomin sett bättre ut (alt. funnits en bra buffert) så hade jag gärna levt på luft för att kunna ha häst igen. Jag har upptäckt att det är hästarna jag vill hålla på med varenda ledig minut jag har, det är utan tvivel vad jag mår bäst av och trivs med.

Däremot känner jag också behövts ett avbrott för att verkligen förstå vad det är jag vill och vad som bara har varit invant och bekvämt, att få se hur andra spenderar sin vardag och upptäcka vad det är jag själv vill få ut av min fritid.

Att vara hästlös har inte bara baksidor, den kommande tiden ska jag ut på en längre resa och några mindre. Jag kommer kunna veckopendla till ett välbetalt sommarjobb och kunna lägga undan mer pengar till fler resor. Men personligen hade jag hellre haft en mjuk mule att pussa på om jag hade haft möjligheten.

Nu har jag svamlat klart. :D
 
Sv: Vad gör man med livet?

Svarar alla!

Visst, skulle kanske kunna bli ännu bättre på ekonomin, men har tex inget internet, ingen tv-boxer, jag och sambon bor hus som vi hyr billigt, dock går väl elen på några tusen i månaden på vintern men desto billigare på sommarn. Sambon handlar mest mat, jag handlar ibland och är väl ganska dålig på att köpa billig mat men köper hellre kvalite än billigt! Tiden med hästen är det minsta problemet, vill jag åka utomlands så finns mamma och annat folk som kan ta hand om hästen tillfälligt. Det är ju ekonomin som är kruxet. Får ut ca 16,000kr efter skatt en vanlig månad utan extrajobb. Bilen kostar ca 5000kr inkl lån bensin och försäkring, stallhyran är 3000kr inkl allt, hästförsäkring ca 700kr och hovis varannan månad! Och vanlig mat, mobilräkning, hunden utöver det. Handlar sällan kläder till mig själv, hästen får begagnade täcken, hoppsadeln har jag haft sen 2006.

Jag är livrädd att annonsera om fodervärd, rätt att få hem ett vrak...
 
Sv: Vad gör man med livet?

Som det ser ut idag kostar alltså hästen nästan 10 000 kr/månad? Inte konstigt att ekonomin är jobbig och ångestframkallande när hästen kostar mer än hälften av din inkomst.

Kan du sälja bilen och flytta hästen till ett stall som inte kräver egen bil? Även om det skulle bli 2000 kr dyrare än där du står nu så är det 3000 kr sparade på att inte ha bilen.

I övrigt så låter det som att du är rätt uppgiven och trött, det är okej att vilja sälja och andas lite, jag tycker pulkaskurk skrev väldigt klokt om att det ska vara roligt och givande med hästeriet. Jag hade med varit tveksam till fodervärd, men om du har någon bekant som är intresserad kanske det hade kunnat vara ett alternativ?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag trodde det skulle vara svårt att vara utan häst. Men jag kan konstatera att det är trevligt att leva lite också. Ha pengar och tid över till annat, slippa magsår när ekonomin går jämt upp (de flesta månader). Så fort man får lite över, tappar hästen en sko, får kolik på jourtid eller så behöver bilen repareras för att man ska till stallet.

Visst var det en omställning i början, men det är skönt att kunna ta det lugnt efter jobbet, träna, träffa kompisar, vara spontan. Och din hälsa måste vara viktigast, utan den kan du inte jobba och försörja dig (eller en häst). Går du in i väggen har du ju inget kvar.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Ta dig en funderare o kolla igenom ekonomin.
Kolla på billigare stall o försäkring till hästen.
Mina hästar kostar 4000 inkl hovis o försäkring då har jag 2 stycken.

Hoppas allt löser sig :)
 
Sv: Vad gör man med livet?

Som det ser ut idag kostar alltså hästen nästan 10 000 kr/månad? Inte konstigt att ekonomin är jobbig och ångestframkallande när hästen kostar mer än hälften av din inkomst.

Kan du sälja bilen och flytta hästen till ett stall som inte kräver egen bil? Även om det skulle bli 2000 kr dyrare än där du står nu så är det 3000 kr sparade på att inte ha bilen.

I övrigt så låter det som att du är rätt uppgiven och trött, det är okej att vilja sälja och andas lite, jag tycker pulkaskurk skrev väldigt klokt om att det ska vara roligt och givande med hästeriet. Jag hade med varit tveksam till fodervärd, men om du har någon bekant som är intresserad kanske det hade kunnat vara ett alternativ?

Nja bara hästen kostar ca 4-5000kr i månaden! Jag bor på landet så bilen kan vara rätt bra att ha! Visst har nära till jobbet, ca 3 km och skulle kunna gå/cykla om det inte vore för att jag måste hem på min lunch och gå ut med hunden. Har ca 4 km till mataffären. Skulle kunna ha hästen hemma men har som sagt inget sällskap och bli inte direkt mkt sparande om jag skaffar en till. Är tyvärr lite oattraktivt läge, har försökt hitta någon som kan hyra in sig utan att lyckas...
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag har också problem med ekonomin eftersom jag 1) inte fick något jobb efter min kandidatexamen, 2) fick avliva min ena häst hastigt och lustigt, 3) bilens vinterdäck, original från -87, vek in kepsen så jag fick köpa nya och 4) min plan B med distansstudier i vår sket sig, på grund av för många sökande. Jag hade också verkligen både velat och behövt börja träna för instruktör, men det är tyvärr helt uteslutet i nuläget.

För mig är hästen det absolut viktigaste i mitt liv (och ska man försöka se något av ovanstående i ett positivt ljus så är det väl att jag bara har en häst kvar, halverad kostnad...), och jag vet inte ens vem jag skulle vara utan häst, så jag försakar "glatt" allting annat (jag har inte varit hos en frisör på över ett år, och jag minns inte ens när jag köpte kläder till mig själv sist). Jag har också tur och har föräldrar som ställer upp, utan dem hade det aldrig gått. Men de åtgärder jag kunde vidta har jag gjort. Jag flyttade hästen till ett stall med helinackordering, det är ungefär en tusenlapp dyrare i månaden jämfört med förra stallet, men all mat ingår (det gjorde det inte i förra stallet), och jag behöver bara åka dit en gång/dag istället för minst två och ibland tre på det andra stället. Skulle det strula ihop sig helt och hästen ändå vilar behöver jag inte ens åka ut, eftersom alla stallpass ingår i hyran. Det drar ner bensinkostnaderna rejält. Jag bytte hovslagare, mest för att hästen inte fungerade med den förra, men som en liten trevlig bonus är den nya mycket billigare. När min gamla häst gick bort kunde unghästen dessutom ärva all hennes utrustning, så jag har inte direkt behövt köpa något nytt.

Jag tycker att det är värt att leva som jag gör för att kunna ha häst. Min häst är bara fyra år, och har i ärlighetens namn varit rätt billig fram till nu, en vuxen häst i tävlingskondition kostar naturligtvis mer. Jag har nästan allt mitt sociala umgänge i hästvärlden, och skulle helt enkelt bli väldigt ensam om jag slutade med hästarna. Tycker man däremot inte att det är värt det, så kanske man ska fundera på vad man kan göra. Sätt ut en fodervärdsannons på typ Blocket? Jag vet många som känt sig lite less på hästeriet och som sen gjort det, när "spekulanterna" började höra av sig insåg en del att de inte alls ville låna ut hästen, medan andra blev mer övertygade om att de gjorde rätt.
 
Sv: Vad gör man med livet?

Det här blir lite filosofiskt, men det är ju lika "farligt" att ha sin identitet i sin häst, som att ha den i sitt yrke eller sin partner.

Jag är jag, med eller utan häst/jobb/partner/boende. Att krampaktigt hålla kvar i något för att inte vara vilse i sitt liv är för mig väldigt ofungerande. Vill man verkligen vara så beroende att hela tillvaron rasar om något förändras på det planet? Blir inte tillvaron väldigt bräcklig?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Jag har haft häst från jag var 7 år tills för ett år sedan. Har i hela mitt vuxna liv haft bekymmer med ekonomin, trots avlastning med medryttare och att jag har ätit billigt osv. I våras var jag tvungen att avliva min häst pga hennes sjukdom, och trots att hon var den underbaraste, bästa, coolaste hästen jag vet så var det faktiskt SÅ skönt att bli hästfri.

Givetvis fruktansvärt sorgligt att det skulle bli på det här sättet, men när jag väl hämtat mig från det kände jag mest lättad. Jag hade kämpat för länge med ett orimligt levnadssätt. Nu rider jag på ridskola eller som medryttare och känner att det är enormt skönt att äntligen ha pengar till annat, och att slippa oroa sig.

Om inte åtgärder som billigare stallplats och medryttare hjälper tillräckligt, så kanske du skulle prova att lämna ut hästen på foder ett år och känns hur det känns?
 
Sv: Vad gör man med livet?

Åhh jag har sån ångest över min ekonomi... Har haft häst sen jag var 15, vill verkligen inte sälja min nuvarande men börjar bli så trött på att aldrig ha pengar över till nånting... Har inte ens råd att rida för instruktör, eftersom jag var tvunget att ta billån, eftersom jag behöver bil pga hästen!
Kort tråd men snälla ge mig råd!

Skaffa ett jobb som ger mer betalt så du har råd?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 544
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 124
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp