Vad gör att en häst springer på/över en människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har väl egentligen inte energi till att fortsätta den här cirkeldiskussionen, men jag gör ett försök med ett svar till i alla fall.

Som jag nämnt ett flertal gånger har vi stått i det här stallet i ca 10 år. Det har aldrig tidigare varit några problem med hantering av någon häst. Därav min fundering - är det här vad som, i de flesta stall, anses "normalt"? Har vi haft sådan tur att alla hästar som stått i stallet tidigare, har varit extremt väluppfostrade och lättsamma? Eller, finns det någon generell slags "gräns" för hur mycket "trassel" som brukar anses acceptabelt kring en häst?

Det är den sortens funderingar jag haft. På något sätt tycks det dock ha blivit en "trådsanning" att jag är mycket oerfaren runt hästar, och att den här hästen i själva verket bara är "lite på tårna" och egentligen inte alls något problem för någon annan än mig. Vilket är långt från hur det faktiskt ligger till, och givetvis påverkar hur svaren blir.

Jag är inte bekväm med att rada upp allt som hänt runt och med någon annans häst, därför gör jag inte det. Jag är inte heller bekväm med att skriva vad övriga stallkamrater tycker om någon annans häst, och har därför hållit mig till mina tankar och mina erfarenheter som rör hästen.
Det var ju ett väldigt långt ickesvar på det jag skrev men okej.

Kort sagt så utifrån vad du skrivit i tråden om hästen så är svaret att nej, den hästen verkar inte vara ett så stort problem utöver att den är lite brötig och man får ha en extra koll på den så den inte "går på" än vad det nu ens innebär. Det låter utifrån vad du skriver som att problemet mest ligger hos dig och att du inte vill anstränga dig och inte är villig att lägga någon extra energi på den.
 
Det är ju du som flera gånger tagit upp att du i någon annan tråd läst om häst som sparkar mot folk och hur de som svarat reagerar på det. Och hur folk reagerar här.

Och ja, för mig är medvetet sparka mot folk oacceptabelt. Bli rädd är acceptabelt även om det innebär att hästen sparkar av rädslan.

Jag anser inte den häst du beskriver som särskilt konstigt, särdeles farligt eller unik. Däremot är sådana hästar obehagliga och en ökad risk.

Menar du på fullt allvar att du inte tror hästen blev skrämd utan att den plötsligt fullt medvetet skickade av ryttaren, vände helt om och galopperade hem? Eller sitter du bara och provar provocera?

Ja, eftersom det - för mig - är en skillnad jag inte förstår. Jag undrar, genuint och ärligt, vad det är som gör att en häst som t. ex. reser sig mot den som leder den, eller som försöker tränga undan en människa som ska hämta sin häst i samma hage, mindre farlig än den häst som sparkar mot människan?

Jag menar inte att jag tror något alls om varför hästen reagerade som den gjorde - vilket jag också skrivit ett antal gånger. Däremot vet jag inte, med samma säkerhet som tycks finnas i den här tråden, att den blev rädd för något och därför reagerade på det sätt den gjorde.
 
Det var ju ett väldigt långt ickesvar på det jag skrev men okej.

Kort sagt så utifrån vad du skrivit i tråden om hästen så är svaret att nej, den hästen verkar inte vara ett så stort problem utöver att den är lite brötig och man får ha en extra koll på den så den inte "går på" än vad det nu ens innebär. Det låter utifrån vad du skriver som att problemet mest ligger hos dig och att du inte vill anstränga dig och inte är villig att lägga någon extra energi på den.

Okej, då är jag helt enkelt oerhört glad och tacksam för att vi inte haft sådana hästar i något stall jag vistats i tidigare. Och än mer glad att snart ha eget stall, om det är ett beteende som generellt ses som fullt normalt och oproblematiskt.

Jag tänker faktiskt inte ens bemöta sådant som att jag "inte vill anstränga mig" och "inte är villig att lägga någon extra energi på den". Eftersom du inte känner mig, hästens ägare, eller hästen, så vet du heller inte vad jag gjort eller inte gjort tidigare, och hur mycket "extra energi" jag lagt på den jämfört med övriga hästar i stallet. Det blir bara trams.
 
Okej, då är jag helt enkelt oerhört glad och tacksam för att vi inte haft sådana hästar i något stall jag vistats i tidigare. Och än mer glad att snart ha eget stall, om det är ett beteende som generellt ses som fullt normalt och oproblematiskt.

Jag tänker faktiskt inte ens bemöta sådant som att jag "inte vill anstränga mig" och "inte är villig att lägga någon extra energi på den". Eftersom du inte känner mig, hästens ägare, eller hästen, så vet du heller inte vad jag gjort eller inte gjort tidigare, och hur mycket "extra energi" jag lagt på den jämfört med övriga hästar i stallet. Det blir bara trams.
Jag har stått i massor av stall med hästar som låter som den du skriver om. Snälla men brötiga hästar där man tydligt får visa ibland att liksom hallå, jag finns här, gå inte på mig tack. Det är inget konstigt riktigt. Kan säga att den enda gången jag känt en osäkerhet i hagen är när det var ett brunstigt sto som backade på mig och min häst och som bara blev arg när jag bad den flytta på sig.

Därför frågade jag dig om hästen var arg och ev aggressiv men du vill ju inte svara på det så jag förutsätter av det du skriver att det inte är en arg och farlig häst utan en lite på och brötigare variant som kräver att man aktivt ber om lite utrymme för att få undan den.

Och det är för övrigt dina ord du har skrivit, att du vill inte anstränga dig, du är inte intresserad av att lära dig hantera hästen osv. Inte mina ord. Du skriver saker som "Det betyder bara att jag inte är intresserad av den extra nivån som krävs för att hantera en sådan häst på ett lite mindre riskabelt sätt."
 
Jag har stått i massor av stall med hästar som låter som den du skriver om. Snälla men lite brötiga hästar där man tydligt får visa ibland att liksom hallå, jag finns här, gå inte på mig tack. Det är inget konstigt riktigt. Kan säga att den enda gången jag känt en osäkerhet i hagen är när det var ett brunstigt sto som backade på mig och min häst och som bara blev arg när jag bad den flytta på sig.

Därför frågade jag dig om hästen var arg och ev aggressiv men du vill ju inte svara på det så jag förutsätter av det du skriver att det inte är en arg och farlig häst utan en lite på och brötigare variant som kräver att man aktivt ber om lite utrymme för att få undan den.

Fast, alltså - jag har skrivit flertalet gånger om sådant som hästen gör. Sedan anser jag inte att det är upp till mig att stämpla den som "aggressiv" eller "arg". Det har hänt ett antal gånger att den rest sig mot den som leder, det kan jag säga eftersom det är konkret fakta. Jag kan däremot inte säga om den gjort så för att den "är arg", eller av någon annan anledning. Jag kan säga att den inte är en uppskattad hagkompis på grund av hur den beter sig mot andra hästars ägare, men jag kan inte säga om den beter sig så därför att den är arg, om den har separationsångest, om den anser att det är "dens flock" som ingen människa ska störa, om den tror att den kan leka med människor på sådant sätt o. s. v. Förstår du skillnaden?

Jag har också försökt att vara tydlig ett flertal gånger med att det inte handlar om en häst som man "bara" behöver vara lite extra tydlig med och påminna om att ge utrymme, eller liknande. Det tror jag dock inte riktigt går fram, eftersom trådsanningen säger att jag är oerhört okunnig och snudd på livrädd för hästar som inte är halvdöda, så jag förstår att det kanske ändå tolkas som så.

Ditt tillägg anser jag att du fultolkar en aning. Jag är inte intresserad av att behöva vara snudd på problemhästtränare, på det sätt som beskrivits tidigt i tråden, för att (relativt) säkert kunna hantera en specifik häst i ett kollektivstall. Det är långt i från att inte vilja anstränga sig eller göra något "extra" över huvud taget.
 
Jag har tidigare sett den här hästen som "lite stökig", men inte mer än så. Nu känner jag mer att om den kan springa över mig på det sättet, vad säger att den inte landar på mig nästa gång den småstegrar vid utsläpp, eller faktiskt sparkar mig och inte "bara mot mig" när den härjar omkring i hagen?
Det här skrev du i torsdags. Du såg alltså hästen som "lite stökig" innan. Den småstegrar och sparkar när den härjar omkring i hagen. Nu försöker du måla upp en bild av en väldigt farlig häst.

Antingen beskriver du händelsen när du blev påsprungen felaktigt och det var längre avstånd än du ger sken av. Eller så fattar du inte att om hästen blev skrämd, tappar sin ryttare och du befinner dig så nära att du inte hinner undan så var det en olyckshändelse. Hästen hann troligtvis inte uppfatta/undvika dig. Så du kan lugnt fortsätta se den som "lite stökig".
 
Fast, alltså - jag har skrivit flertalet gånger om sådant som hästen gör. Sedan anser jag inte att det är upp till mig att stämpla den som "aggressiv" eller "arg". Det har hänt ett antal gånger att den rest sig mot den som leder, det kan jag säga eftersom det är konkret fakta. Jag kan däremot inte säga om den gjort så för att den "är arg", eller av någon annan anledning. Jag kan säga att den inte är en uppskattad hagkompis på grund av hur den beter sig mot andra hästars ägare, men jag kan inte säga om den beter sig så därför att den är arg, om den har separationsångest, om den anser att det är "dens flock" som ingen människa ska störa, om den tror att den kan leka med människor på sådant sätt o. s. v. Förstår du skillnaden?
Jag kan nästan lova dig att du hade märkt av om hästen var aggressiv och farlig. Som jag skrev, många hästar är i vägen ibland när man tar in andra och som man aktivt får be om att gå undan. Det är sådant som man får ta ibland när man står med andra. Det är dock en otrolig skillnad om man ber hästen flytta och den går till attack. Då är hästen farlig och inte bara jobbig och ja, då kan man börja diskutera huruvida hästen ska vara i ett kollektivstall eller inte.
Jag har också försökt att vara tydlig ett flertal gånger med att det inte handlar om en häst som man "bara" behöver vara lite extra tydlig med eller liknande. Det tror jag dock inte riktigt går fram, eftersom trådsanningen säger att jag är oerhört okunnig och snudd på livrädd för hästar som inte är halvdöda, så jag förstår att det kanske ändå tolkas som så.
Jag frågade ju dig ganska tydligt med vad du menar med det du skriver hästen gör. För ingenting du skrev av det jag citerade indikerar på att det är en ovanligt farlig eller orimligt jobbig häst att ha i kollektivstall.
 
Jag kan nästan lova dig att du hade märkt av om hästen var aggressiv och farlig. Som jag skrev, många hästar är i vägen ibland när man tar in andra och som man aktivt får be om att gå undan. Det är sådant som man får ta ibland när man står med andra. Det är dock en otrolig skillnad om man ber hästen flytta och den går till attack. Då är hästen farlig och inte bara jobbig.

Och du har ju inget intresse i att förstå den här hästen heller så jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden, det låter inte som en farlig häst i mina ögon.

Jag frågade ju dig ganska tydligt med vad du menar med det du skriver hästen gör. För ingenting du skrev av det jag citerade indikerar på att det är en ovanligt farlig eller orimligt jobbig häst att ha i kollektivstall.

Du läser frekvent in saker som jag inte skriver. Jag har inte skrivit att jag inte märkt om hästen är aggressiv och farlig, jag har skrivit att jag inte anser att det är upp till mig att stämpla den som det.

Jag märker att det tycks vara väldigt svårt att förstå, men jag vet tyvärr inte hur jag ska kunna förklara tydligare utan att då i stället tolkas som att jag "ändrar" eller "lägger till" saker.

Givetvis är det inte ett problem om man relativt enkelt kan be hästen att flytta på sig, och den gör det utan att något eskalerar. Jag ser inte varför någon skulle välja bort en sådan häst som hagkompis, om det var så enkelt att lösa "problemet"?

Jag kanske har missat någon fråga från dig, vad är det du inte förstår av vad jag skrivit om hästens beteende?
 
Givetvis är det inte ett problem om man relativt enkelt kan be hästen att flytta på sig, och den gör det utan att något eskalerar. Jag ser inte varför någon skulle välja bort en sådan häst som hagkompis, om det var så enkelt att lösa "problemet"?
Men det går ju inte att förstå då du ju inte förklarar vad hästen gör.
Jag kanske har missat någon fråga från dig, vad är det du inte förstår av vad jag skrivit om hästens beteende?
Jag lägger skriver det jag frågade dig igen då, men du verkar ju inte vilja svara på sådana frågor.

Men är hästen rent aggressiv? går den till attack i hagen? Vad menas med "gå på"? Är den bara brötig så att man aktivt måste be den hålla avstånd? Blir den arg när man ber den hålla avstånd? Vad är det som gör den så extremt farlig som jag fått uppfattningen av att du tycker att den är?

Det här med att det inte är upp till dig att anse om hästen är farlig eller inte, det är ju vad tråden går ut på? Du skriver att den är farlig, såpass farlig att du känner ett ansvar gentemot ägarna att agera på något sätt.
 
Men det går ju inte att förstå då du ju inte förklarar vad hästen gör.

Jag tycker dock att jag har skrivit massor om vad hästen gör. Bra mycket mer än jag ursprungligen hade för avsikt att göra, faktiskt.

Men är hästen rent aggressiv?

Jag anser som sagt var inte att det är min plats att stämpla någon annans häst som "rent aggressiv".

går den till attack i hagen?

Det beror på, lär väl bli svaret. Vad menar du med "gå till attack"?

Vad menas med "gå på"?

Det betyder just att gå på. Kliva fram fram mot, och vidare in i, människa om människa inte flyttar sig. Bog-mot-människa, trycka undan människa. Det är i min värld att "gå på".

Är den bara brötig så att man aktivt måste be den hålla avstånd?

Nej. Om en häst håller avstånd om man ber den om det, ser jag inte vad som skulle vara ett problem?

Blir den arg när man ber den hålla avstånd?

Åter igen - jag vill inte säga "den blir arg" eller "den blir rädd" o. s. v. Om du har din häst i samma hage, och den här hästen cirkulerar runt dig och din häst och inte släpper fram er till grinden, så är sannolikheten relativt stor att den svarar upp med en spark om du försöker t. ex. flytta undan den. Om du ber den att backa innan du leder ut den ur boxen, så kommer den antingen att stå kvar, eller backa, eller försöka att kasta sig ut ur boxen.

Vad är det som gör den så extremt farlig som jag fått uppfattningen av att du tycker att den är?

"Så extremt farlig" har jag så vitt jag vet aldrig påstått, däremot att den inte har ett temperament som jag anser lämpligt i ett kollektivstall. Det är lite svårt för mig att svara på vad som gör hästen så som du "fått uppfattningen av att jag tycker", om det inte är så jag tycker.

Vad det är som gör att jag anser den olämplig i ett kollektivstall, är dock vad jag skrivit redan många sidor tillbaka, som jag också förstod efter några svar här och lite vidare eftertanke. Kombinationen av att hästen är oerhört reaktionssnabb, och reagerar på saker som ingen annan kan se/höra, och/eller saker som sker inuti hästen, tillsammans med att den är dåligt/bristande grundtränad i hantering och att bete sig runt människor. Bara det ena eller bara det andra är en sak, men i kombination blir det en häst som lätt hamnar i mycket farliga situationer, inte bara för den själv utan även för dess omgivning.
 
Det här med att det inte är upp till dig att anse om hästen är farlig eller inte, det är ju vad tråden går ut på? Du skriver att den är farlig, såpass farlig att du känner ett ansvar gentemot ägarna att agera på något sätt.

Farlig (i "fel" sammanhang) - ja, det kan jag absolut säga att jag tycker. Aggressiv - nej, det vill jag inte ta ställning till.

Jag känner heller inte ett ansvar gentemot ägarna att agera på något sätt. Tvärt om har jag varit tydlig med att jag inte vill hantera den hästen alls fortsättningsvis, vilket om något är att ta ett steg bort från att "ta ansvar" för något. Självklart önskar jag dock att ägaren ska få hjälp för att det ska bli bättre (roligare, säkrare, trevligare) för dem båda, men det är inte mitt ansvar.
 
Nu svarar jag lite allmänt här.

om en häst småreser sig och är allmänt brötig att gå med så kan det bero på hur personen leder hästen. Kort grimskaft där man kanske rycker i hästen hela tiden för att den ska vara lugn (sett det hända) Det brukar sluta med en häst som blir mer och mer upprörd och svårare o svårare att hantera för folk är rädda för den och skapar spänning.

Nu vet jag inte hur just denna hästen är men ofta så är det människan som skapar problemet.

Jag vet att jag skulle ta ut en häst och han drog helt plötsligt järnet med mig så jag tappade han. Då visade det sig att stallpersonalen var rädd för hästen så hon släppte den 20 meter från hagen (gångar ner till hagarna så fanns inte så mycket andra ställen att springa än ner till hagen som var öppen.) Just för att han var lite pigg på att gå ut. Så hon löste det genom att släppa helt vilket skapade ett stort problem för alla andra som inte visste om detta. Jag tog ut hästen dagen efter och var då beredd och kunde bromsa hästen och vi fick lugnt ner till hagen. Hästen var ju inte dum eller farlig och problemet att den var pigg kunde ju lösas genom att man tog det lugnt och sa till den att här går vi men personalen gjorde ju istället så att hästen lärde sig att här springer vi.
 
"Så extremt farlig" har jag så vitt jag vet aldrig påstått, däremot att den inte har ett temperament som jag anser lämpligt i ett kollektivstall. Det är lite svårt för mig att svara på vad som gör hästen så som du "fått uppfattningen av att jag tycker", om det inte är så jag tycker.
Kan ju bero på att du skrivit såhär ex:

"Jag är som person inte en som gärna står och ser på när andra riskerar att skadas. Det är väl delvis därför jag trots allt inte kan bara "strunta i" hur den hästen beter sig runt människor."


Dessutom låter det som om de som inte hakar på dig vad gällande hästens beteende hör till den andra skaran: De som mer struntar i det och därför hör till dem som står och ser på när andra riskeras skadas. Jag tror mer att det är en helt vanlig häst åt det mer brötiga hållet som känner av vissas rädslor och där det behövs både avläsning, kunskap och en fast hand utan nervositet eller rädsla.
 
Jag börjar fundera på vad TS mål med den här tråden var.

Typ skvaller? Och förväntat medhållande svar?

"Åh guuud han låter jättefarlig vilken tuuuur att du inte gjorde dig illa, jag hoppas dom ber den hästen att flytta, och fyyyy för såna ägare"

Men problemet är att bukefalos består av en blandning av människor som har gemensamt att de flesta har lång hästerfarenhet, har sett och hört mycket, är vana vid att läsa häst, och inte är intresserade av "socialt spel" i stallet.

Det korta faktasvaret på i princip alla TS frågor är "lär dig läsa häst så förstår du vad som händer". Man kan se om en häst är arg, rädd, eller har ont. Men det verkar inte uppskattas, faktasvar alltså.
 
Jag börjar fundera på vad TS mål med den här tråden var.

Typ skvaller? Och förväntat medhållande svar?

"Åh guuud han låter jättefarlig vilken tuuuur att du inte gjorde dig illa, jag hoppas dom ber den hästen att flytta, och fyyyy för såna ägare"

Men problemet är att bukefalos består av en blandning av människor som har gemensamt att de flesta har lång hästerfarenhet, har sett och hört mycket, är vana vid att läsa häst, och inte är intresserade av "socialt spel" i stallet.

Det korta faktasvaret på i princip alla TS frågor är "lär dig läsa häst så förstår du vad som händer". Man kan se om en häst är arg, rädd, eller har ont. Men det verkar inte uppskattas, faktasvar alltså.
Fast TS frågade om jag uppfattade det rätt var vad gränsen var för hur besvärlig en häst får vara i ett kollektivstall, och då blir ditt svar lite tokigt.

I övrigt har du flera poänger.
 
Jag börjar fundera på vad TS mål med den här tråden var.

Typ skvaller? Och förväntat medhållande svar?

"Åh guuud han låter jättefarlig vilken tuuuur att du inte gjorde dig illa, jag hoppas dom ber den hästen att flytta, och fyyyy för såna ägare"

Men problemet är att bukefalos består av en blandning av människor som har gemensamt att de flesta har lång hästerfarenhet, har sett och hört mycket, är vana vid att läsa häst, och inte är intresserade av "socialt spel" i stallet.

Det korta faktasvaret på i princip alla TS frågor är "lär dig läsa häst så förstår du vad som händer". Man kan se om en häst är arg, rädd, eller har ont. Men det verkar inte uppskattas, faktasvar alltså.

Men snälla rara, varför sitter du och slänger ur dig såna dumheter? Om du funderar på vad "mitt mål med tråden var", så är det alltid välkommet att fråga. Även om jag redan besvarat det ett antal gånger, så kan jag svara igen. Mitt "mål" med tråden var, först, svar på funderingar kring vad som gör en del hästar mer benägna att springa över människor, och andra hästar mer benägna att undvika människor till varje pris. Senare utvecklade det sig till funderingar kring hur pass "besvärliga" hästar som, på ett generellt plan, anses acceptabelt att ha i ett kollektivstall.

Att det skulle handla om skvaller och förväntat "medhåll" är bara rent trams. Nu gjorde jag mig dock illa, så på den punkten har du fel, men jag anser inte att det har någon betydelse för att diskutera frågorna i sig. Beteendet som sådant är ju detsamma oavsett om jag klarat mig helt utan ett skrubbsår, eller om jag blivit trampad i huvudet.

Vilka "dom" är, som skulle be hästen att flytta, vet jag inte heller och jag har absolut aldrig yttrat någonting om "fyyy för såna ägare". Ägaren är en jättegullig tjej som jag inte tycker något negativt om över huvud taget.

Faktasvar uppskattas absolut. "Faktasvar" som är ett illa dolt fäktande nedåt, i hopp om att själv framstå som oerhört kompetent och mer eller mindre diskret lägga på mig en total inkompetens kring hästhantering, är dock inte särskilt uppskattat.
 
Det är inte min häst och således inte direkt mitt problem att fundera kring, men jag vill trots det gärna förstå vad som ligger bakom att hästar springer på eller över en människa, när det inte handlar om en fullständigt panikslagen häst i okontrollerad sken, alltså.
Ingen aning varför den hästen reagerade som den gjorde,
men nej jag anser inte en frisk välskolad häst springer över folk.
Den har man en del att jobba med innan den skall vistas ute bland allmänheten isf.
Sen vad gäller kollektivstall nä där bör inte vilka problemhästar som helst bo.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 678
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 448
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 498
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp