Vad gör att en häst springer på/över en människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig inte särskilt oroad över att "inte nå upp till stallets standard", i alla fall. Det är trots allt runt 10 år nu som vi stått där, inne på häst nummer fyra nu. Jag hade nog märkt av det tidigare, om det varit så att jag inte "duger".

Personligen tror jag att det mer handlar om att vi aldrig haft någon häst som betett sig i närheten av så här tidigare i stallet, vilket kanske gör att fler än jag är osäkra på vad som faktiskt är rimligt.
Vad säger övriga i stallet om den aktuella hästen?
 
Extrem koll på det sättet som skulle behövas för att läsa av omgivningen tillräckligt för att förutse eventuella reaktioner hos den hästen, nej. Det finns det ingen anledning att ha när jag kör bil.
Nej. Det beror på att det är helt olika situationer som kräver helt olika form av "extrem koll på omgivningen".
Oj fast jo, kör man bil så kräver det definitivt att man har väldig koll på situationer runt omkring sig hela tiden, det finns oändligt mycket som kan hända som man måste ha koll på. Trafiken är otroligt farlig av många anledningar. Men som sagt, jag tror mycket väl du har koll men du tänker inte på att du har den.

När det gäller hästar så gör jag en grundkoll på omgivningen som jag gör oavsett vilken häst jag hanterar då alla hästar trots allt är hästar. Jag noterar saker och ting även om jag inte agerar på dom, tex om jag tar in hästarna en väldigt blåsig dag så noterar jag snabbt omgivningen om det ligger lösa föremål eller plast på gårdsplanen som kan riskera flyga iväg eller prassla osv. Det är liksom ingen ansträngning, det sitter i ryggmärgen att notera omgivningen. Då blir jag inte överrumplad om det är så att någon häst reagerar, då agerar jag och parerar automatiskt som jag inte hade kunnat göra utan att ha haft en koll på omgivningen, för hästar gör sällan någonting utan anledning.

Det är ett måste för att undvika olyckor, olyckorna händer när man blir för avslappnad och "trygg" och glömmer bort att det faktiskt är hästar som vi hanterar. Det är lätt att glömma bort hur stora och snabba och starka dom faktiskt är.
 
Vad säger övriga i stallet om den aktuella hästen?

På vilket sätt är det av intresse? Jag diskuterar gärna utifrån min upplevelse av hästen, men att börja dra in vad andra eventuellt sagt eller inte sagt om hästen är inget jag är intresserad av att göra.
 
Oj fast jo, kör man bil så kräver det definitivt att man har väldig koll på situationer runt omkring sig hela tiden, det finns oändligt mycket som kan hända som man måste ha koll på. Trafiken är otroligt farlig av många anledningar. Men som sagt, jag tror mycket väl du har koll men du tänker inte på att du har den.

När det gäller hästar så gör jag en grundkoll på omgivningen som jag gör oavsett vilken häst jag hanterar då alla hästar trots allt är hästar. Jag noterar saker och ting även om jag inte agerar på dom, tex om jag tar in hästarna en väldigt blåsig dag så noterar jag snabbt omgivningen om det ligger lösa föremål eller plast på gårdsplanen som kan riskera flyga iväg eller prassla osv. Det är liksom ingen ansträngning, det sitter i ryggmärgen att notera omgivningen. Då blir jag inte överrumplad om det är så att någon häst reagerar, då agerar jag och parerar automatiskt som jag inte hade kunnat göra utan att ha haft en koll på omgivningen, för hästar gör sällan någonting utan anledning.

Det är ett måste för att undvika olyckor, olyckorna händer när man blir för avslappnad och "trygg" och glömmer bort att det faktiskt är hästar som vi hanterar. Det är lätt att glömma bort hur stora och snabba och starka dom faktiskt är.

Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till nu? Att "scanna av" omgivningen så pass att man noterar om det ligger lösa saker som kan fara omkring en blåsig dag är väl inte direkt i närheten av att behöva ha extrem koll på allt i omgivningen. Det är tvärt om väldigt uppenbara saker som förmodligen de flesta som ridit mer än ett par terminer på ridskola förstår att nära på vilken häst som helst kan reagera på.
 
På vilket sätt är det av intresse? Jag diskuterar gärna utifrån min upplevelse av hästen, men att börja dra in vad andra eventuellt sagt eller inte sagt om hästen är inget jag är intresserad av att göra.
Men jag förstår inte riktigt, inte läst alla inlägg nu men om jag går på efter dom första inläggen, är all den här "hästen är farlig för människor" reaktionen pga att hästen sprang på dig istället för runt dig?
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till nu? Att "scanna av" omgivningen så pass att man noterar om det ligger lösa saker som kan fara omkring en blåsig dag är väl inte direkt i närheten av att behöva ha extrem koll på allt i omgivningen. Det är tvärt om väldigt uppenbara saker som förmodligen de flesta som ridit mer än ett par terminer på ridskola förstår att nära på vilken häst som helst kan reagera på.
För mig finns det inte riktigt "mellankoll" eller "litekoll", för mig är koll att ha koll helt enkelt. Att ha halvt koll är för mig inte lika med att ha koll alls.

Vad definierar du ens som "extrem koll" om det inte är att ha koll på omgivningen?

Och nej det räcker inte med "några terminer på en ridskola" för att kunna förutse händelser och lära sig att hantera hästar i olika omgivningar. Och det är faktiskt mycket olyckor som sker i dom mest enkla situationerna. Man blir för trygg och släpper säkerhetstänket och olyckan är framme. Så att ha en grundkoll på saker och ting är faktiskt väldigt nödvändigt när man har med hästar att göra för att slippa bli överrumplad.
 
Senast ändrad:
Men jag förstår inte riktigt, inte läst alla inlägg nu men om jag går på efter dom första inläggen, är all den här "hästen är farlig för människor" reaktionen pga att hästen sprang på dig istället för runt dig?

För mig finns det inte riktigt "mellankoll" eller "litekoll", för mig är koll att ha koll helt enkelt. Att ha halvt koll är för mig inte lika med att ha koll.

Vad definierar du ens som "extrem koll" om det inte är att ha koll på omgivningen?

Det kanske skulle bli lite tydligare för dig om du läste tråden? Jag har försökt att vara tydlig med att det inte handlar om "normala reaktioner" på "normala saker", som är förutsägbara att en häst kan hoppa till för.
 
På vilket sätt är det av intresse? Jag diskuterar gärna utifrån min upplevelse av hästen, men att börja dra in vad andra eventuellt sagt eller inte sagt om hästen är inget jag är intresserad av att göra.
Eftersom du skrev att ni under 10 år aldrig haft en sådan häst där, kombinerat med att du flera gånger frågat om det är rimligt att en sådan häst står där andra måste hantera de. Samt att du skrivit att du skulle må dåligt om någon skadade sig på grund av hästen osv så är det ju sannolikt lättare att påverka en stallägare om majoriteten ser problem med den än om det bara är du.
 
Eftersom du skrev att ni under 10 år aldrig haft en sådan häst där, kombinerat med att du flera gånger frågat om det är rimligt att en sådan häst står där andra måste hantera de. Samt att du skrivit att du skulle må dåligt om någon skadade sig på grund av hästen osv så är det ju sannolikt lättare att påverka en stallägare om majoriteten ser problem med den än om det bara är du.

Ja, självklart är det så.
 
På vilket sätt är det av intresse? Jag diskuterar gärna utifrån min upplevelse av hästen, men att börja dra in vad andra eventuellt sagt eller inte sagt om hästen är inget jag är intresserad av att göra.

Det ger en mer objektiv bild av en häst att höra hur den generellt uppfattas. En persons bild är i allmänhet subjektiv och färgad av dennes erfarenheter.

Det handlar inte om att dra in någon specifik persons syn, mer en mer generell uppfattning.
 
Det ger en mer objektiv bild av en häst att höra hur den generellt uppfattas. En persons bild är i allmänhet subjektiv och färgad av dennes erfarenheter.

Det handlar inte om att dra in någon specifik persons syn, mer en mer generell uppfattning.

Min bild av hästen skiljer sig inte avsevärt från flera andras bild av hästen. Det är inte en häst som annars anses mer eller mindre problemfri, som enbart jag har svårt för. Mer än så kommer jag inte att diskutera kring vad andra tycker och inte tycker.
 
Det kanske skulle bli lite tydligare för dig om du läste tråden? Jag har försökt att vara tydlig med att det inte handlar om "normala reaktioner" på "normala saker", som är förutsägbara att en häst kan hoppa till för.
Jag antog att problemet var så som du beskrev det i trådstarten, att hästen springer på folk och vad man gör åt hästar som springer på folk. Jag orkar inte läsa hela tråden på 12 sidor för att hitta inlägget där det står om vad hästen gör mer som är farligt. Jag antog att det mest relevanta stod i Ts.

Och dessutom finns det inte något som är "normalt" för hästar att reagera på, hästar reagerar bara mer eller mindre med olika starka reaktioner på olika saker. Vissa reagerar väldigt lite och vissa mer.

Det som gör livet tryggt med hästar är att inte låsa sig på vad en häst ska reagera på eller inte, det kan verkligen vara allt beroende på situation och hur förberedd hästen är.
 
Senast ändrad:
Jag antog att problemet var så som du beskrev det i trådstarten, att hästen springer på folk och vad man gör åt hästar som springer på folk. Jag orkar inte läsa hela tråden på 12 sidor för att hitta inlägget där det står om vad hästen gör mer som är farligt. Jag antog att det mest relevanta stod i Ts.

Och dessutom finns det inte något som är "normalt" för hästar att reagera på, hästar reagerar bara mer eller mindre med olika starka reaktioner på olika saker. Vissa reagerar väldigt lite och vissa mer.

Det som gör livet tryggt med hästar är att inte låsa sig på vad en häst ska reagera på eller inte, det kan verkligen vara allt beroende på situation och hur förberedd hästen är.

Det är naturligtvis fullt förståeligt att du inte känner för att läsa hela tråden, men då förstår du säkert också att du kan ha missat mycket av hur tråden utvecklats, och att ditt/dina svar därför är ganska irrelevanta.
 
Det är naturligtvis fullt förståeligt att du inte känner för att läsa hela tråden, men då förstår du säkert också att du kan ha missat mycket av hur tråden utvecklats, och att ditt/dina svar därför är ganska irrelevanta.
Jag har läst hela tråden och utifrån dina egna svar låter det som det är du som har problem med hästen och inte andra i samma utsträckning. 🤷‍♀️
 
Jag har läst hela tråden och utifrån dina egna svar låter det som det är du som har problem med hästen och inte andra i samma utsträckning. 🤷‍♀️

Okej, det är din tolkning och det står dig naturligtvis fritt att tolka det så. Jag är inte bekväm med att gå in i detalj kring vad andra känner och säger om en specifik häst. Jag har skrivit om min egen situation kring aktuell häst, utan att gå in på detaljer vad som hänt och inte hänt med andra i stallet. Givetvis framstår det då som att det är jag som "har problem med hästen" - det är ju min situation jag skrivit om.
 
Okej, det är din tolkning och det står dig naturligtvis fritt att tolka det så. Jag är inte bekväm med att gå in i detalj kring vad andra känner och säger om en specifik häst. Jag har skrivit om min egen situation kring aktuell häst, utan att gå in på detaljer vad som hänt och inte hänt med andra i stallet. Givetvis framstår det då som att det är jag som "har problem med hästen" - det är ju min situation jag skrivit om.
Man behöver inte gå ner på detaljnivå för att skriva om andra tycker hästen är obehaglig att hantera och att det redan tagits upp med stallägaren.
 
Okej, det är din tolkning och det står dig naturligtvis fritt att tolka det så. Jag är inte bekväm med att gå in i detalj kring vad andra känner och säger om en specifik häst. Jag har skrivit om min egen situation kring aktuell häst, utan att gå in på detaljer vad som hänt och inte hänt med andra i stallet. Givetvis framstår det då som att det är jag som "har problem med hästen" - det är ju min situation jag skrivit om.
Vem har sagt du ska gå in i detalj?

Även jag upplever utifrån dina svar och inlägg att du gör det till ett större problem med den hästen än hur övriga ser det. Just för du hade kunnat svara utan problem utan att gå in i detalj.

Du ställer frågor men slår ifrån dig och är otrevlig i tonen när olika personer svarar sådant som du inte vill höra. Du framstår som du enbart vill ha medhåll, och får du inte det så adderar du till historien. Dvs hästen blir "värre och värre" för varje svar som inte håller med om att den verkar farlig.

Du utmålar en häst som du är rädd ska döda någon. En häst du är rädd det ska hända något när du möter den på en väg. För mig känns det som att du upplever hästen som obehaglig och - fullt begripligt - blev skrämd när den sprang på dig. Och antagligen ökas denna rädsla av tanken på vad konsekvensen skulle kunna bli om det var din dotter den sprang på och inte dig. Men sen har det spunnit vidare till något nästan fobiskt. Jag tror du behöver jobba mer med dina känslor och tankar, än med att söka stöd i att hästen är ett monster och fara ut mot de som inte håller med om det.
 
Min bild av hästen skiljer sig inte avsevärt från flera andras bild av hästen. Det är inte en häst som annars anses mer eller mindre problemfri, som enbart jag har svårt för. Mer än så kommer jag inte att diskutera kring vad andra tycker och inte tycker.
Om nu många har problem som du antyder så borde det inte vara något problem att få till en speciallösning. Dock antyder tråden i stort att du försöker få medhåll i att hästen är farlig och inte hör hemma i ett stall med kollektiva pass.
 
Man behöver inte gå ner på detaljnivå för att skriva om andra tycker hästen är obehaglig att hantera och att det redan tagits upp med stallägaren.

Jag har dock skrivit att min bild av hästen på inget sätt är unik, samt att det är första gången under de tio år vi stått i stallet som vi haft en häst som betett sig så. Jag tänker att det kanske är svar nog på om även andra tycker att hästen är obehaglig.

Tillägg: Jag har heller inget behov eller intresse av att försöka överbevisa för någon (allra minst någon online - som inte är insatt i situationen) att hästen är på ett visst sätt. Jag har/har haft funderingar kring hur "stökiga" hästar det vanligen anses acceptabelt att ha i stall där de hanteras av andra hästägare, och givetvis det som tråden började med - vad det är som gör att vissa hästar är mer benägna att springa på människor, medans andra gör sitt yttersta för att inte krocka med en människa.

Jag har inte bett om "tips" om hur jag ska undvika att bli översprungen av den här hästen (eller någon annan häst), eller hur jag ska eller inte ska hantera just den hästen i diverse situationer. Jag förstår naturligtvis att det är nära till hands att man vill "ge tips", om man tror sig kunna bidra med hjälp på det sättet, och tanken är säkert god om än onödig i just det här fallet.

Jag har genom svar tidigare i tråden förstått att det som gör just den hästen i "mitt" stall så pass farlig att vistas runt och hantera, är kombinationen av egenskaper den besitter. Inte "bara" att den är väldigt reaktiv, eller "bara" att den har dålig koll på/respekt för människor. Kanske tillsammans med bristande träning tidigare. I och med att jag förstått det, har jag tagit beslutet att inte låta min häst dela hage med den då jag helt enkelt anser det vara en högst onödig risk som jag inte är villig att ta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 764
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 462
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 508
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp