Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

Sv: Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

Nu blir jag nyfiken - vem rider du för? :laugh:

Du kan pm'a om du vill

Ofta beror det på att man belastar högerhöften mera

Prova att tänk lite upp och sedan flytta

Brukar jag göra före höger galopp för att hindra "keruben" att flytta om mig

eller nja - den gången jag red känns det som nu :crazy:

okey då :D

*kl*
Jag har telefonlektioner med min tränare (räknas det) så hon ger mig övningar att göra tills vi ses nästa gång, nu har hon visserligen aldrig sett min 5 åring men iallafall.. Nu har hon kastat till mig en övning för att hjälpa honom att vinkla om lite bak och den går ut på att rida svag svag öppna längs spåret, typ bogen in sedan vända ut som om jag skulle rida en 20meters volt fast när jag lämnat spåret ett par meter så rider jag skänkelvikning ut till spåret igen och fortsätter så.
Så idag gick jag in i ridhuset och gjorde det och det gick väldigt bra, red i hoppsadeln så jag red bara lätt men konstaterade att han är duktig på sidförande och känslan var bra! Hur mkt han vinklade om är ju svårt att känna exakt eftersom jag rider lätt men han blev ju mer ihopkopplad och energisk bak vilket indikerar att man kan föreställa sig att han vinklade om sig. Vad jag behöver är en filmare så jag kan se vad som händer :D

Det enda jag har att tillgå är en sketen spegel på långsidan där man kan kolla formen vilket iof är ganska bra för känslan är att jag tycker han går lägre i formen än vad han gör och egentligen skall göra. Men jag såg oxå på hoppfilmen en snutt i början att han går högre än vad jag tror så det måste jag tänka på.

Äntligen!

Men, hua!! Alldeles för länge sedan vi tränade sist och som jag blivit bekväm:eek:. Inte bara hästen jag ska skylla på den senaste månadens bristfälliga ridning:angel:.

Hästen var, precis som hon varit på sistone spänd och motsträvig. Har inte kommit genom kroppen och varit tjurig. Fick börja lektionen med att trava ett varv, sedan analyser hur det kändes utifrån utbildningsskalan. Sedan red vi mycket tvära skänkelvikningar i skritt för att hästen verkligen skulle korsa sina ben och mjukna till. Där efter övergick vi till snabba övergångar mellaln skritt och trav. Hästen blev något bättre.
Vi arbetade lite i galopp och fick fokusera på att föra över vikten till ytterbak, hualigen! Då märktes verkligen hur dålig form vi är i. Red sedan i fältsits i galoppen, låg form och bara rullade på. Gick ner i trav och gjorde samma sak. Sedan tillbaks till nedsittning och mer vikt tillbaka - genast bättre.

Framförallt fokus på att hitta sätt att lösgöra hästen på som hästen själv inte tycker är jobbigt alltså (för då åker jag av :)). Vi lyckades dock inte tillräckligt bra utan vi ska träna på måndag igen, JIPPIE!

Vad kul att komma igång:bow: :idea:

Bara en fundering:
Du tror inte hon är brunstig? Min blir rätt mycket sån någon eller ett par dagar i samband med brunst, om den är kraftig kan det vara flera dagar hon känns så. Det är inte lika mycket varje brunst men när de är lite kraftigare. Just nu tex igår och idag, har hon känts väldigt "stum" i kroppen vilket är typiskt. Inte tjurig direkt men ovillig.

Det är väl enda nackdelen med ston tycker jag. Ibland kommer det olägligt.....men det är ju samma för oss:angel:
Och man har förståelse för hur dom känner sej:crazy:

Igår funderade jag på om hon brunstade (även om det inte riktigt stämde in med senaste brunsten) eftersom hon bockade oavbrutet - till och med i skritt. Idag var hon deifinitvt inte brunstig - då hade hon varit ännu värre eftersom vi var på än annan anläggning än hemma. När hon brunstar får vi till sådanna högklass-ritter runt 44%, så förstår du hur hon blir :).

En anledning till oviljan är definitivt bristen av vettig sadel. Den vi har på henne nu fungerar bra på henne, men jag rider som en kratta i den vilket givetvis stör henne. Förstår inte varför folk inte bara kan behålla sina kvitton/garantisedlar så man kan köpa en begagnad prestige eller jaguar.... Överväger att rida i hoppsadeln på måndag...

Vad tränade du och din häst på under den senaste (tränarledda) träningen och varför? Dvs vad ska det ni tränade på senast leda till och varför gör ni det just nu? Varför inte för ett halvår sen och varför inte om ett år?

Vi tränade pa att fa bade mig och damen att ta av oss nattmössan och kliva ur sängen, det gjorde vi genom att göra övergangar fran trav till skritt och halt. Jag skulle inte fokusera pa kvalitén utan bara att hon skulle ta skänkeln och tygeln bra.

När vi bada vaknat till sa skulle vi öva tempoväxlingar. Vi började i trav och jag skulle be om piaff och sen länga stegen till mellantrav. Sen gjorde vi samma sak i galopp.

Det jag fick öva pa idag var att vaga lita pa min kropp när jag sitter ner i traven och när jag saktar av till skritt/gör halt sa att jag inte sjunker ihop och/eller trillar fram. Jag hittade en bra mer bakatlutad position med överlivet och gud vad jobbigt det blev för magmusklerna! Jag ska ha mer kontakt med underskänkeln för att liksom sätta takten med dem. Jag fick ocksa öva och tänka pa att inte dra bakat när jag vill bromsa utan lite pa styrkan i min kropp och bara bromsa med handen sa att biceps slappnar av.

Jag fick lära mig hur jag ska göra med mina revben för att fa henne att inte släppa in rumpan till vänster och bogen till höger när vi är i vänster varv, jag ska ta mina revben lite till vänster i sidled. I höger varv ska jag tänka att revbenen ska snett framat, da far jag ner min vänsteraxel och vänsterarmen hänger avslappnat längs med sidan. Och sa far jag mixtra med detta när jag rider rakt fram, behöver jag ta revbenen lite at höger eller vänster?

Varför vi gjorde det här nu och inte för ett halvar sen är för att damen inte hade tillräcklig med styrka i rumpan da men nu har hon det. Vi har självklart gjort tempoväxlingar innan men inte med de här kraven pa samling. Jag kommer inte ihag riktigt var vi lag utbildningsmässigt för ett halvar sen men jag antar att jag lärt mig en del nytt, blivit bättre pa att koordinera mina hjälper osv sa att det inte hade blivit bra om vi hade föröskt göra det för ett halvar sen om Mandy hade varit tillräckligt stark för jag hade kanske inte varit redo da.

Så var det dags igen. Dagen till ära slängde jag på en Edinburgh som hästen aldrig gått med tidigare - tyckte den låg helt ok och hyffsat skön att rida i.
När vi kommer fram börjar hästen med sina obligatoriska vanvettesrundor (jag är smart nog att inte hoppa upp på en gång). Hon tycker det är mycket märkligt med ett ridhus som bara har 1½ vägg samt sjöutsikt.
Vid uppvärmningen kändes hästen kolosalt halt. Bad tränaren titta, hon tyckte inte hon var halt, däremot såg hon okoordinerad ut. Vi antog att det hade med det extremt sviktande underlaget som hästen aldrig tidigare gått på att göra. Fortsatte trava och lösgöra, men hästen struttade mest. Tills tränaren bad mig göra halt och ställa mig upp. Hästen var ju kissnödig! Jätte kissnödig:rofl:! Därefter blev det betydligt bättre ;).

Tränade framför allt på att få igång bakbenen utan att rida iväg hästen. Jag vet ju det där så väl - men ack så svårt att koordinera och få ihop allting. Det fungerade väldigt bra att sitta ner tre steg (fånga upp) och sedan rida lätt tre steg (energi), men under längre sträckor föll hon lätt isär. Galoppen var urfin och tränaren helt lyrisk. Traven fick jobba mer med, stundtals var den väldigt trevlig - när jag inte red isär hästen det vill säga.

Fokus två var att gymnastisera vänster bak och få hästen att komma genom vänster sidan. Flyttade mycket sidvärts både i trav och galopp samt öppnor i skritt och trav. Fick rida i olika grader av vänster böjning i stort sett hela tiden. Jag måste komma ner på mitt vänster sitt ben vilket jag uppenbarligen har väldigt svårt för.

Sadeln var väll ingen hitt - men nu verkar det som vi har hittat en jaguar som kan skickas hem till oss :banana:.

Så ska vi tävla på söndag = katastrof! Nåja, jag får åka dit och rida i stället för att rida hemma helt enkelt.

kl

Vad tränar vi på:
Det blir en massa övergångar, dels för att stärka och de red jag för ett halvår sedan och kommer att rida om ett år också ;)

Varför? Det tränar upp min känsla, styrka hos hästen samt reaktionssnabbhet.

Många gånger är det Thobias som visar att det är ett nytt steg som ska tas.. tex att han bjuder på tramp, han sätter sig mer än jag hade tänkt i galoppen. Testar att be om mer samling och hepp - hästen är med på noterna och orkar :)

Rider väldigt mycket grunder, inte så mycket rörelser. Vi filar rörelser upp till LA:4 då det är dit jag har tävlat, ska rida mer skolor i vinter för att kunna få tävlingsmässiga dito till nästa säsong samt byten. Varför? Jo, det är dags.. inte förr.. och definitivt inte senare för han börjar bli väldigt stadig i sin förvända.

KL

Glömde svara sist:idea:

Vi jobbade då först med lösgörande och rakriktande, ett ex är sk vikn in ett par meter från spåret, räta ut, rakt fram några steg och därefter tillbaka mot spåret i sk vikn åt andra hållet då, alternativt ut i sluta, eller in i sluta och ut i sk vikn osv, olika varianter. Eller in i sluta och ut i sk vikn osv.

Därefter även bla övergångar uppåt o nedåt med fokus på igångsättnignar och även fattningar med högre krav på bakbensaktivitet, kvickare reaktioner osv.

Hon ska bla nu mera uppåt i galoppen, glömma bort sin galopphästgalopp helt helst...rundare.

vi tränade på att komma in på diagonalen i skritt och sen göra skänkelvikning till medellinjen och på medellinjen fattade vi galopp :) Vi gjorde det mycket för att bygga lite muskler men också för att få med bakbenen i galoppfattningarna för hon går oftast på dubbla spår just i fattningen. Varför vi gör det just nu är för att nu är håller vi bara på att slipa på detaljerna. Förut behövde jag träna på att hålla kvar formen i övergångarna typ. Så det är som det som vi behöver träna på just nu helt enkelt.

Hej!

Senaste ridlektionen gick åt till att försöka få ordning på min sits och ffa mina sittben, så dom pekar dit dom ska. När jag sitter som jag ska (och inte hindrar häst), jobbar häst automatiskt mycket bättre, vilket leder till att jag rider bättre osv osv.

Vi tränar på sitsen varje gång jag rider, men har gått från att få ordning på mina bakåtsträvande händer och framåtlutade överliv till mer specifika grejer. Detta är också något vi kommer jobba med i framtiden- sitsarbetet tror jag aldrig tar slut!

/ Lavinia, vars häst tydligt talar om när matte är dum ihuvudet och gör något fel.

Det gör alla hästar

men Lavinia är tillräckligt ödmjuk för att lyssna :bow:

KL

Har varit iväg på min andra träning för Per Sandgaard. Idag jobbade vi i traven med skänkelvikning, omställning till sluta, omställning till skänkelvikning. Galoppen, öppna längs långsidorna med en 10 metersvolt.

Fokus på att hon ska vara kvar hos mig o inte rinna iväg samt att jag ska vara mer mjuk och följsam.

Lektionen var egentligen 45 minuter men hon jobbade så bra och blev rejält trött så vi tyckte att det räckte efter 30 minuter.:)

Fick beröm för att hon var mer lösgjord o svingade bättre genom ryggen än förra gången. Dessutom gillar han hennes suveräna attityd. "jajamensan jag jobbar på allt jag kan!!":love:

Extra roligt var att hennes uppfödare kom och tittade! Hon har ju inte sett Heddan annat än på kort sen hon var tre.

Hon tyckte att hon hade blivit så fiin! :love: O matte höll naturligtvis med och var så stolt så.:D

Jag är såklart INTE Heddans uppfödare, men jag var på plats som publik. Och det var jätteskoj att se ekipaget. Det roligaste var när jag & min kompis satt och pratade och jag tyckte att Men den här hästen är ju jättesöt. Jag känner igen den. Och så kom uppfödaren och talade om stammen och något klickade i skallen, men jag kunde ändå inte placera vart jag sett ekipaget. Och så sa tränaren Bra XXX* och då fattade jag att det ju var HEDDAN från Buke!

*Hedwig02's riktiga namn

Det var jättekul att se er och jag håler med om att PS verkligen är bra som tränare. Är sugen på att själv vara med, men då min nya pålla bara är tre år känns det än så länge lite dyrt att vara med. Men det blir nog någon reservplats i vår, jag ska ju för 17 flytta till den här anläggningen om några veckor och borde lätt kunna haka på någon träning.

Ursäkta om detta kanske inte alls ska vara med i denna tråd, men jag blev så GLAD över att få träffa ett Buke-ekipage i verkligheten.

Vad kuuul! Var nånstans är det du tränar för honom? Ska bli så roligt att se er igen i Botkyrka!

Kl
På första träningen med Prinsen tränade vi bara basics - övergångar och tempoväxlingar. Han kändes helt otroligt, obeskrivlig känsla när det bara klickade till och han travade fram i världens uppförsbacke. Sånt man ser på TV liksom! Jag tror jag har fått tag i en bättre häst än vad jag riktigt kan förstå.. Hemläxan blev i alla fall att våga rida fram honom utan att tappa högersidan som han gärna släpper ut, te.x rida pyttelite innanför spåret på långsidan. Och jag ska slappna av i låren! Ska bli spännande att se hur det här utvecklas!

Åh vad roligt att få vara stolt över sin häst inför uppfödaren, :idea:. Det är härligt!
Och vad roligt med träningarna, man får lust att kika nån gång (antar att det inte är alltför långt bort...)

Kul att läsa också för det låter väldigt likt det vi gjorde för några gånger sen. Faktiskt under samma pass också, just sk vikn - sluta osv och sen även galoppöppna med volt:idea:

KL

Och ja, kan ju ta senaste träningen också då. (Mesta tiden annars har gått till sadelångest ang hoppsadeln samt att terrorisera duktigt folk på buke......:o )

Det var lite liknande, med sk vik mellan koner, några steg - rakt fram - sen andra hållet - rakt fram osv. längs medellinjen till halva ridhuset ungefär.

Därefter samma i sluta - rakt fram -sluta på samma sätt. Och i galopp men då endast mellan konerna s a s. dvs svag växling mellan rättvänd -förvänd omväxlande. Första gången i skritt.

Syftet med det är att jag ska få in hur LITE, jag behöver göra,, om man vill överjobba någon del i rörelsen spårar allt ur, bokstavligt.... att använda sittbenen, vikten, växelvis och skänkeln, och ha kontroll över hjälperna, inte överarbeta...... Samt inte slarva med vägarna, alltid framdelen först tex..

Galopp i bågar över medellinjen och jobba med att ha kontroll över vikthjälperna. Förvända åt höger fungerade BRA:bow: det har annars känts som den svårare, men när jag fick ordning i mitt huvud vad jag gör hela vägen gick det bra!

De här övningarna är nödvändiga för mej och jag inser också vilken otroligt lydig häst hon är numera:love: och otroligt känslig, hon följer snällt, och blir bara lite förvirrad och vinglig när jag virrar till det för henne. :o
Övningarna är också vänta-övningar för henne och har bidragit till att hon är så lyhörd, i början är det lite att hon vill hafsa igenom men just det lite "trixiga" passar henne bra, hon gillar det och blir otroligt lyhörd:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det var jättekul att träffa dig också.:) Och visst är hon en sötnos min lilla Hedda.:love:

Ja, jag tycker att PS är riktigt bra att rida för. Gillar att han är så fokuserad på att man ska vara mjuk och följsam o lätt i handen. Blir lätt att man sitter o tjuvhåller.

Är ju väldigt nöjd med min vanliga tränare men det är alltid nyttigt att få lite nya ögon på sig då och då. :)

BSCD: Ja men det ska bli superkul att se dig o din nya fina häst! Skickar PM om var vi är o tränar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 998
Senast: Emuliiaa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar