Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

Sv: Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

Var på en riktigt bra träning igår med Per Sandgaard.
Mycket stretching i skolor. Öppna i mellantrav med skrittövergångar längs långsidorna och diagonalslutor. Mycket böja igenom o rida på framåt. Traven kan utvecklas mycket mer. Galoppen kräver massvis med jobb för att bli mer bärig. Övergångar till skritt i sluta för att få henne att sätta under sig mer. Shit vad jobbigt sa Heddan! (Och matte..:eek:) Egentligen sa han i princip samma sak som min vanliga tränare men det kan vara bra att höra det från någon annan för att man ska vakna till lite själv.. :angel:

Vad kul att det funkade, med vanliga tränarens linje också! Var det en gång eller blir det fler gånger?

Ja skolor med övergångar är ngt vi också kan jobba med, :idea:

Skolor med övergångar! Att komma ihåg till på torsdag, tror det gör susen på Det lilla äcklet.

På fredag är det första träningen sedan i maj (skadad häst och ingen sadel har stått i vägen...). Då återkommer jag i tråden.

Det här var bara ett engångstillfälle men jag skulle gärna träna mer för honom. Tyckte att han var väldigt professionell som tränare. Helt fokuserad på oss som ekipage ända tills han ansåg att vi hade jobbat klart. Sådant gillar jag!

Under själva lektionen reflekterade jag inte så mycket över om det här var saker som jag gjort tidigare men sedan när jag körde hem och även hemma när jag gick igenom träningspasset i huvudet så insåg jag att detta är i mångt och mycket precis vad min tränare säger. Men det är bra att få höra det på ett annat sätt för att det ska gå upp ett lite ljusare liljeholmens.:idea: Möjligen så ville han att jag skulle böja igenom henne ännu mer än vad jag är van vid plus ha henne i en väldigt rund och djup form.

Dessutom tyckte han att man inte ska vara så fixerad vid att det ska se fint o prydligt ut. Våga tänja gränserna mer. Tänka på att det är skillnad när det är träningspass och när det är tävling.

Sablar vad snygg han är sen då!:eek::D

Väldigt intressant frågeställning faktiskt.

Senaste träningen var för ca 2 veckor sedan.Och det blev en liten avkoll först var jag och hästen stod. och sedan jobbade vi utefter det. Mycket som sker nu borde igentligen hänt för mer än ett halvår sedan. Men jag rider för dåligt och för fjessigt för att det skulle kunna vara möjligt att utvecklas snabbare. Just nu är det jag som hämmar hästen med mina funktionshinder. Men då har ändå kroppen funkat hyffsat nu en period vilket nästan känns lite ovant.

Vi jobbade under passet med grunder och finslipning på dessa.. Mycket övergångar trav till skitt och trav igen. på böjt spår. där jag får lov att öva upp min kvickhet för att hästen ska svara korrekt.Mycket av passen handlar om min sits och min inverkan pga att det är där jag behöver mest hjälp i dagläget eftersom jag inte riktigt har den kroppskontrollen som jag borde ha och som hästen kräver av mig.
Nivån ligger på lagom nivå för mig för tillfället ..det är vad min kropp klarar av.Med en annan ryttare hadde tveklöst min häst utvecklats mera och kommit längre.
Hos oss får det ta den tiden det tar helt enkelt. då vi inte har dom bästa förutsättningarna ..men framåt går det .om än så långsamt.

Skolor med övergångar! Att komma ihåg till på torsdag, tror det gör susen på Det lilla äcklet.

.

hahaha..är det hästen som är det lilla äcklet?:angel:

Det är skitsvårt att behålla öppnan i skritten och sen upp i trav igen!:eek: Ända tills pålle säger..jaha..du menar såå...:D

Sablar vad snygg han är sen då!:eek::D

Men åh där skulle du ju haft filmare med:idea: (Ja för ridningen självklart inte snyggingen:rofl::rofl:)

Det låter roligt med inspirationen i alla fall!

Senast ändrad av en moderator:

Vi har filmat...hela passet.
c043.gif

Aha, men vad bra, då får vi se:idea:
Lägg ut nån sekvens där han syns också då:angel:

Vore kul att se övergångarna i öppna, jag tycker det är svårt också men fick lite insikter i varför jag har svårt med det på sista träningen. Men ska inte gå in och skriva så långt:cool: Men jag gör mer än övergångar, kort sagt. och förvirrar därmed hästen. När jag enbart satt kvar och gjorde hela övergången för säte genom magen i stort sett gick hon kvar utan att räta ut sej:idea: Men det är jag det, känd för att krångla till saker:cool:

När jag enbart satt kvar och gjorde hela övergången för säte genom magen i stort sett gick hon kvar utan att räta ut sej:idea: Men det är jag det, känd för att krångla till saker:cool:

Jo så är det...synd att man gärna ska hålla på o krångla till det själv hela tiden o sabba för hästen...:confused:

Erkänn att du helst vill se film på honom istället för mig o Heddan...
c005.gif

Erkänn att du helst vill se film på honom istället för mig o Heddan...

Självklart inte:eek: Vill ju se er jobba såklart :banana:

Men sen är det ju kul att se om vi har samma smak:angel:

Det kan nog ta en stund med filmen. Var en kompis som filmade och hon ska lägga över den på en dvd-skiva först. Ska titta på den själv först också. Är ju fråga hur mycket man ska videoh*ra här egentligen...:angel:

Nej det är klart, men just från träningar är ofta intressant att se tycker jag i alla fall:idea: Om det går att se vad man jobbar med och så, alltid får man några tankar till sín egen ridning också.

Men nej, jag vill inte jaga inte på, som själv inte ens tagit hem kameran fortfarande....:o

Ja, det är hästen som är Det lilla äckelt :angel:. Vi har försökt få bukt med övergångarna länge nu, från skritt till trav och galopp är mycket bra och hästen vinklar och sätter sig fint. Från galopp/trav till trav/skritt är däremot kattskit. Förvisso har det blivit bättre men jag har svårt att få med bakbenen i övergången. Antingen tvätnitar hon eller så faller hon i framstupa sidoläge :crazy:. Så jag tänker att det kanske är lättare att få med bakbenen när man gör övergångarna i skolor, även om det givetvis är jobbigare för hästen. Hon tar gärna i överlag, men just övergångarna neråt har hon inte riktigt fattat poängen med. (Eller så rider jag för dåligt så klart).

Jag brukar flytta dom undan innerskänkeln i övergångarna i de lägena och vara noga med att ha en fri innerhand och att hästen verkligen är ställd.

Jag tränade på att få fram höfterna. En i taget. För att jag skall göra rätt när jag begär olika rörelser, ställning osv.

Fasen så svårt jag har med min högerhöft.

När jag gjorde rätt så gick hästen som en klocka, ställde, böjde, halvhaltade och allt som jag bad om. Men det blev bara bra när jag gjorde rätt, försökte jag fuska så gick det inte lika bra.

Dum fråga - men när du säger "flytta för innerskänkel", menar du då "skåla ur" för inner? Eller menar du Flytta?

Ja, det är väldigt viktigt tycker jag att få klart för sej vad som gör att hästen har svårare med det ena eller andra, förstår vad du menar ang höften tex. Det är ju först då man kan veta vad man kan göra för att stärka upp rätt:idea:

Man kanske kan tycka att om man är på en viss nivå så är det där passerat, men det tror inte jag, inte om jag går efter vad jag sett de gånger jag varit ute och tittat på klasser upp till svår, faktiskt. Klart det är skillnader, men det handlar om grader, mer eller mindre, men jag misstänker att man alltid måste ha det i åtanke när man tränar en häst. Det är ju två som ska dansa ihop, båda är viktiga:idea:

Det är där bla jag tycker många tränare brister, att man enbart ger kommandon ang vad ryttaren ska göra med hästen, inte ser till helheten och vad som kan behöva göras åt den:idea:

Det brukar jag också göra - men jag får inte till det ändå, på sikt alltså.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 998
Senast: Emuliiaa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar