Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

jacko

Trådstartare
Liten spinoff på Fios tråd om användares utveckling...

Vad tränade du och din häst på under den senaste (tränarledda) träningen och varför? Dvs vad ska det ni tränade på senast leda till och varför gör ni det just nu? Varför inte för ett halvår sen och varför inte om ett år?

Sv: Vad gjorde du på din senaste lektion och varför?

Började om med basics på förra träningen. Av två orsaker. Första träningen efter lång betesperiod där hästen blivit joggad lite sporadiskt. Och ny tränare.

Min häst vill gärna peta ut diverse kroppsdelar (företrädelsevis rumpan) så att hon inte spårar och tar hjälperna ärligt. Så vi har börjat med ruta ETT. På volt - ärligt jobba genom kroppen - inte springa iväg i 180 från jobbet.... Resulterar det i en häst som kör lite capriole på stället - ja då får det bli capriole, för att springa fort och tvära med rumpan är icke tillåtet. Så övergångar och på volten i parti och minut. Såååå nyttigt!

Jag tränade på samlande halvhalter på böjda spår med en bomövning, jag red på volt och det var fyra bommar och vid varje bom skulle jag samla hästen just över bommen
det var riktigt roligt. Och ett så befriande pass - för det blev apfel ibland och då kan man skratta och göra om - och till slut fick jag till det

Det var logiskt för att jag lärt hemläxan samlande halvhalter rakt fram och inte var säker på hjälpgivningen i detta system på böjda spår
Det skall leda till ökad samling på korrekt sätt - tex kan jag då "sätta" en sluta ytterligare, eller skall jag skriva öppna för jag tycker en korrekt suta är svårt att få till öht :crazy: så att den verkligen sitter ihop och är på ytter, och går att sätta

Vi gör det nu för nu var jag mogen för det - annat skulle vara på plats först. Dvs ingen vits att träna på det om jag inte till vardgs kan hålla ihop hästen och rak i och ur övningar - dvs inte trilla på någon bog, samt att jag reglera börjning och gå i och ur böjning

är min tolkning

Eller; så är det så simpelt att jag började passet med att fråga hur jag skulle göra på böjt spår - för det kändes inte logiskt att göra likadant på böjt som på rakt

Jag har styrt mina lektioner själv så de senaste 8 åren - jag ber om hjälp med det jag har svårt med, oavsett vem jag ridit för en bra tränare kan ge mig en lösning på mitt problem på en lektion

Dvs guida mig till hur

SEdan är det upp till mig at ttraggal emellanså att det befästs hos mig - dvs att kunna hantera problemet

det innebär inte att det problemet är helt ur världen - men jag har en plan när det uppstår igen

Senast ändrad:

Varför inte för ett halvår sedan? Jag hade inte ridit tillräckligt länge för denna

Alltå jag har "stått still" i säkert 15 år, det har berott på dels mitt jobb och min sjukdom, men också på ineffektiv utbildning. de tränare jag red för då - kunde inte hjälpa migmed de problem jag hade. De var inte odugliga för det - men jag kom ju ingenstans i min uvecklig, och då var de itne rätt för mig där och då

En tränare skall kunna ge eleven exakt det den behöver för att lösa sitt största problem - NU

Som jag sagt förut - de som ridit för denna länge rider piff och puff, Jag tror hon får sådan utveckling på de ambitösa av hennes elever för hon är männsikortränare ockå - dvs hon kan säga exakt hur - inte bara att

- det är dock föga troligt att det blri något piff och puff på min Nordis :rofl:

Man ska aldrig säga aldrig! Vänta bara, han är ju bara 23! ;)

Själv har jag genom korrekta halvhalter lyckats börja få fram piffembryon och det känns helt otroligt, om jag ska vara ärlig. Hästen sätter sig, aktiverar sig och det känns så himla roligt. Tänk att ridning trots allt kan vara så "lätt" om man någon gång får bitarna på rätt plats.

Och så lite om min senaste lektion: Fick börja tänja halskotpelaren via halvhalter och sättande, vilket ska resultera i en längre överlinje och mer aktivitet. Fokus var denna gång på halskotpelarens "tänjning" - det jag ber om i häcken skulle resultera i något i nacken. Basic måhända, men nu börjar vi be om millimeterprecision. Otroligt rolig. Ibland gjorde jag/vi så mkt fel att det knappt gick att urskilja vad vi gjorde :o, men när vi fick till det kändes det som en ny häst. Sedan samma arbete i trav och börja fräscha upp traven och behålla formen och halsens längd/arbete. Flytta för inner emellanåt för att få ut lite mer gång. Avslutning med ryggningar på en hand för att kontrollera rakheten. Som jag fick korrigera sedermera... :o

För ett halvår sen hade Ralph inte den styrkan han har idag. Han hade fallit ur alldeles för mycket och det saknades styrka och energi i honom. Det börjar bli dags att kräva Dressyr, inte grundskolning. Och jag njuter i fulla drag! :love:

Ja, baserna kan ge så otroligt mkt mer än "krusidullerna"! Jag tycker det är häftigt hur ridning är uppbyggd. Gör man rätt, blir krusidullerna en liten garnering på tårtan, gör man fel i grunderna blir krusidullerna en tragglande fajt, inte ens i närheten av tårtfatet. Så upplever jag det i varje fall! :laugh:

Lilla hästen är ung och vi tränar grunder, grunder, grunder. Vi gör mycket övergångar i syfte att få kvickare bakben, med hjälp av tränare så har jag blivit mer noga med övergångarna också, vi gör fler o fler, jag har blivit mindre lat. Lilla hästen är välbyggd och använder sina bakben på ett väldigt trevligt sätt, men hon behöver som sagt bli lite snabbare i dem. Så mycket övergångar och halvhalter. Lilla hästen kan springa jättefort så allt detta jobb syftar också till att jag vill känna att jag har henne på sätet och överskänkeln för att kunna sätta takt o tempo så hon inte får för bråttom. Vi övar också skänkelvikning i syfte att lösgöra samt få bättre koll på yttersidan.
I övrigt lägger vi mer o mer tid på att öva halter, det är något vi verkligen är dåliga på än. Lilla hästen förstår inte riktigt varför hon ska stanna bara så där, när vi kommit igång. Galoppfattningar ska vi lägga mer tid på också. Lilla hästen har en stooor galopp som inte är fullt så valpig nu som den var för bara någon månad sedan. Men hon har lite bråttom i fattningarna än och måste kunna ta drivning bättre i galoppen för att hålla ihop lite mer i formen.
Lilla hästen är samarbetsvillig och snäll men mycket känslig. Denna känslighet avslöjar på ett "brutalt" sätt mina brister i sitsen, hon fungerar alltså som en läromästare trots sin ungdom och orutin. Jag kollapsar lätt i högersidan vilket vi jobbar med. Det blir en oerhörd skillnad när jag fokuserar och verkligen sitter rakt, samt trampar ned med lååånga ben istället för att knipa med knäna. Det är en stor hjälp att hon är så känslig, hon rids med säte o överskänkel. Underskänkeln används bara vid behov.

Grunder låter trist, men jag njuter faktiskt i fulla drag när lilla hästen är avspänd och mjuk, halvhalterna går igenom, övergångarna blir mjuka och fina, när hon fattar rätt galopp osv. När man genom arbetet känner att hon växer och trampar under sig mer o mer, "bjuder upp" till en antydan till lite samling. Det är jätteskoj!

Jag tycker inte grunder låter trist! :D De kommer ju att leda till något jätteroligt! Och ALLA framsteg är ju roliga på sitt vis, även om de inte är passage, piaff eller en luftig sluta!

Jag har också en ganska känslig häst (upplever jag det som), jag tycker jag har lärt mig jättemycket - samtidigt som jag emellanåt känt mig väldigt kass.

Bra fråga, och intressant läsning!

Jag tränade häromdagen första gången efter uppehåll i sommar pga semestrar mm. Vi hade sitsträning och med stärkande i bärighet för hästen som en del.
(vi ökar ju på det jobbet nu när hon inte är galopphäst )

Jag vill gärna bla dra bak min skänkel och bli spänd i underskänkeln på fel sätt. Tyvärr alltid gjort det....Har fått jättebra hjälp med skänkelläget men jag vill fortfarande spänna underskänkeln för mycket och då åker den lätt bak igen...

Dessutom har jag svårt att inverka lika med båda skänklarna, att komma ihåg båda, blir gärna vag med den ena och det växlar vilken har jag insett...oftast vänster men inte alltid.
Dessutom svårt att bli oberoende av varandra (skänklarna), dvs koordinera dem på ett bra sätt.

Övningen var att utan stigbyglar rida först i skritt, och med knäna (och avspända hängande underben, rita små små cirklar med knäna, (blir lite som att cykla) växelvis i takt med hästens gång.
Halter, igångsättningar, och även sk vikning, då jag inte alls fick använda tygeln utan enbart dessa små rörelser. Så varf det hela passet, inte tygeln, knappt alls.

För det första sitter man av detta automatiskt rakt över hästen:idea: Det andra är att det är helt otroligt vad man inser skillnaden när båda skänklarna är med och inte den ena blir starkare/vagare..

Sen i trav samma sak, övergångar, sk vikn, (man "cirklar" lite mer med ytter då man går in i sk vikn sen m båda) (Inte använda handen). Parera när det behövs men enbart genom dessa små rörelser växelvis med hästens rörelse. (så svårt att beskriva!!)

Jag inser hur mycket jag som ryttare kan förstöra bara en sån rörelse som skänkelvikning genom att göra för mycket/fel saker, det är otroligt egentligen...
De blev otroligt fina och raka bara av detta.:bow:

Min hästs svårigheter åt ett håll är helt klart mina svårigheter till 90-99procent sådär. Hon hade från start svårare åt höger, dvs innan jag ens red henne, men det är borta sen länge, nu handlar det om mej till största delen..

Därefter i galopp. Ungefär samma.

Sen på volt, med övergångar mellan gångarterna bla i sk vikning många fattningar, ur sk vikn, där hon skulle gå kvar och inte räta ut sej. (Har jobbat så tidigare en del men nu var det enbart med fokus på skänkeln och det här tänket och med hjälp av det )

På slutet var rörelserna med knäna enbart ett tänk:idea: Det kan jag ha kvar för att kolla av att jag har båda sk med, och därmed sitter rakt över och inverkar mer liksidigt, man tror ofta att man gör det, men inser vid såna här övningar att man inte gör det-

Hästen har aldrig gjort så fina sk vikn som under detta pass, det vet jag helt säkert. Jag har nog aldrig ridit så nära perfekta sk vikn nånsin. Och så lätt som det kändes!

Och även om det kändes som att det var "lätt" så menar jag inte för mej:cool: utan inverkan blev så lätt men det var skitjobbigt, och jag har träningsvärk fortfarande. Det var en hel del "gör om - gör om" och jag fick verkligen jobba - men så brukar det vara;)

Hästen fick igång en härlig aktivitet och tog i rejält emellanåt, vi fick med en hel del stärkande som blev jobbigt, men hon är en arbetsmyra, bara man inte stör henne:love:

Att vi gjorde det nu berodde väl på att först nu har jag fått koll på skänkelns läge bättre, och man kan gå vidare med att försöka få en sån skänkel man vill ha, avspända underben som kan inverka oberoende av varandra och just då det behövs.

Det är en del i sitsjobbet, och när det gäller hästen så är det som sagt det stärkande i bärigheten vi jobbar med, mera nu, även om vi har gjort det mer och mer. Nu kan vi öka kraven, och få bort galoppmusklerna mera, som delvis hindrar det vi vill ha.
Hon kan nu också gå i en balanserad, taktmässig och bra trav genomgående utan att det blir för jobbigt för henne och man kan jobba vidare utifrån det.

Måste skärpa mej och inte skriva så långt!!

Senast ändrad av en moderator:

Så roligt det lät! Det är så läckert när man får "sitsövningar" eller pusselbitar till sin kropp som kan göra en sådan otrolig skillnad! Ibland blir jag nästan religiös när jag fått nya sådana verktyg - tänk hur "små" detaljer påverkar hästen något enormt! Visst är det ganska märkligt ändå?

Nu börjar det bli intressant om man återkopplar till vad fio skrev och den diskussion som uppstod mellan er ( som jag itne läste så noga - men vad som händer av sig själv begrep jag att det handlalde om)

Du formulerade frågan i denna tråden, vad tränar man på och varför och varför just den ordningen

Svarar rent generellt nu - inte specifikt till dig

Även om jag är för feg för att tävla - så tror jag på tanken bakom vilken orndning saker kommer. Så för mig är Piff och Puff svår Dressyr - ungefär att jämställa med galopppiruetter i vardande och bytesserier

Min tränare beskrev passagen som en samlad ökad trav - och det var logiskt tycker jag för om passagen skall gå genom ryggen så måste det till samma impulsion som i den ökade traven. Jag tror man hittar impulsion genom ryggen då - via ökningarna. ( eller så som jag tolkat det jag läst och förstått själv i min ridning)

Och det är ju det som fio pratar om i sin tråd

När du höjer ribban måste du ju rida igenom hästen i den lite mer samlande formen för att hästen måste böja lederna lite mer och det handlar ju om gymnastik

Nu har ju alla sin teori om samling och det finns ju mer selfmade ridstilar där man börjar trampa väldigt tidigt - men då brukar också samlingen bli därefter

Jag tycker därfär att "tramp" ofta är kontraproduktivt om inte hästen är befäst i det "genom ryggen" som fio saknar

Just med min egens pissiga exteriör så krävs det så mycket styrka att orka gå genom hela kroppen och att träna piafftänk - piaff som inte har ngt svävmoment kommer då att sätta fel muskler.

Och den typen av häst han är och ärligt många andra har problem med det fio efterfårgade för det är SVÅRT - det kräver en konstant rak häst och en hals som alltid tänker framåt, samt att ryttaren vågar rida igenom alla språng och har balans till att låta hästen veva på - utan att "fisrida/fega" ngnstans i kroppen. samt behålla sin possition på hästen :o
Hur lätt är det på en skala:(

Jag tror fio får sådan gratis med sitt val av gren :angel: Hon hajjar därför inte hru svårt det är för en del av oss andra :rofl: ( svarar för mig själv)

Jag tror ärligt inte hon fattar att det är svårt för oss andra lite mer harhjärtade

men jag förstår vad hon efterfrågar - och jag förstår logiken i det

Så i min värld blir det konstigt att ena dagen träna på piaff - och den andra på att få ut halsen ( jag såg att du skerv embryon, och det du menar sedan lmenar jag handlar om att få hästen att söka bettet dvs rätt kontakt med bettet. Kvalitet tre, medan då det första är först kvalitet 6 eg. )

rent kronkret att få ut halsen hör till lätt klass och piaff till svår klass i min värld

- så som jag lyckats få ihop det så måste hästen orka gå med halsen ute hela tiden - för att kunna göra det som fio efterfrågar i citatet dvs den fjärde kvaliteten.

Dvs de tre första kvaliteterna måste vara uppfyllda för den fjärde.
Och för att uppnå den sjätte (samling - piaff är samling) så måste de 5 första vara uppfyllda

Så har jag förstått det i alla fall:crazy:

jag skiver inte detta som kritik, men du tog upp frågeställningen varför man gör en viss övning och varför de kommer i den ordningen

Det är ju en jätteintressant diskussion

HUR ser PLANEN ut

Vad är tänkt att komma ur det man gör

precis som du undrade

vad gör man och varför...

det kan man ju diskutera en helkväll egentligen :laugh:

Senast ändrad:

Jag tror fio får sådan gratis med sitt val av gren Hon hajjar därför inte hru svårt det är för en del av oss andra ( svarar för mig själv)

Jag tror ärligt inte hon fattar att det är svårt för oss andra lite mer harhjärtade

Ha ha nä du! Jag får inget gratis av det där i min gren och jo jag vet alltför väl hur svårt det är för mig och andra.

Den enda diskussionen mig och Jacko emellan var att hon tyckte allt borde komma automatiskt så att harvandet är omöjligt medans jag inte tycker något kommer direkt automatiskt utan att det ligger hårt systematiskt arbete bakom OCH att ryttaren faktiskt måste kunna ta det vidare. Hästen steppar inte upp på nästa trappstege utav sig självt utan det går alldeles ypperligt att harva omkring i evigheter om inte ryttaren kräver mer hela tiden.

Jag kan tyvärr inte delta i denna tråden för som det ser ut just nu kommer jag inte till någon tränare förrän kanske i februari- mars någonting. Det vi skall träna på nu alltså bara gymnastik och uppbyggande arbete klarar jag av själv. Eller jovisst det hade varit kul och bra att träna men jag drar inte ner till skåne för att rida övergångar i skritt och trav till galopp och galopp till trav.

Men hoppträna skall jag göra för tränare snart hoppas jag :)

Så roligt det lät! Det är så läckert när man får "sitsövningar" eller pusselbitar till sin kropp som kan göra en sådan otrolig skillnad! Ibland blir jag nästan religiös när jag fått nya sådana verktyg - tänk hur "små" detaljer påverkar hästen något enormt! Visst är det ganska märkligt ändå?

Ja, det är roligt att känna att något verkligen händer, i mitt fall att jag hade mkt bättre kontroll över båda skänklarna. Man kan nog använda den här övningen med flera syften, tänker jag, och många skulle ha mer nytta av den än man kanske tror (om man bara läser här---)
Jag tycker det är en så stor hjälp med övningar som både visar tydligt på skillnader men som även sen går att ha med sig som tänk så att man inte faller tillbaka lika lätt.

Vad tränade du och din häst på under den senaste (tränarledda) träningen och varför?

Vi fortsatte jobba med formen (låg, rund) och högerstödet, få igång bakbenen och "ihop" dem, att jag ska känna var bakbenen är ( :angel: ). Mycket övergångar mellan att skritta framåt och "skritta bakåt" utan att tappa formen, att han ska vänta på mig och vara "hos mig" och inte 10 meter framför. Avslutade med lite skolor och ökningar.

Dvs vad ska det ni tränade på senast leda till och varför gör ni det just nu?

Ska leda till att han får med sig hela kroppen på ett bättre sätt, bygger upp ryggmusklerna och inte blir lång och flack utan mer rund i överlinjen. Att bakbenen blir lite snärtigare och att han blir mer liksidig.

Varför inte för ett halvår sen och varför inte om ett år?

Gjorde det inte för ett halvår sedan eftersom jag inte red för samma tränare då... Har fått backa några steg och gå tillbaka till grunderna eftersom vi tappde ryggen någonstans på vägen för nåt halvår sedan.

Kul frågeställning och vilken perfekt timing med den här tråden, jag som precis har varit och tränat :D

Dag 1:
Kan väl sammanfattas med "högeröppna"
Ffa högeröppna i alla dess former, på rakt spår, böjt spår, i låg rund form, lite högre form etc etc var huvudämnet för dagen (självklart även till vänster, men jag har alltid mkt mera jobb med höger sida - tydligen är det vanligast att man har det).
Eller ja, först lösgjordhet o eftergift och en bra arbetsform, men sen öppnan.
För att komma åt det högra bakbenet och få det att komma mer under hästen och bära mera. Allting blir så mkt lättare när hästen bär med bägge bak istf bara det ena.

Dag 2:
Var det högra bakbenet med mera från början :)
Skolor, ytterligare samling och en hel del piruettarbete blev det huvudsakliga arbetet (min tränare var imponerad av att piruetterba blivit så bra!).
Allt för att få en starkare och mera liksidig häst. Mkt jobb men inga konstigheter.
Fick även träna en del på avslutning på diagonalslutor då jag är lite för långsam med omställningen.
Sist ville min tränare se lite byten också, det har vi inte tittat på på flera månader men det flöt riktigt bra.
Jag har knappt tränat på det hemma heller men både 4or och 3or satt bättre än väntat :)

Varför inte för ett halvår sen och varför inte om ett år?
Tja det är väl ungefär samma jobb nu som då hehe. Fast utan den tränaren jag har nu hade det nog inte varit samma, han har hjälpt mig att ändra många saker, ffa min hästs hela rörelsemönster i princip :)
Min häst har varit lite "fullblodssnabb" i gången, så tidigare har mkt jobb gått ut på att bara få honom lugnare i takten (och hitta en takt öht :p)
Men nu sitter takten där, och då är det bara att bygga på med mera stärkande arbete :)
Så om ett år kommer vi väl göra ungefär samma saker som nu :p grunder grunder grunder...
(Fast förhoppningsvis är den färdiga produkten, det man kan visa upp på tävling alltså, bättre då :D)

Meningen av inte att träna tramp, men enligt min tränare samlar hästen sig korrekt om man rakriktar korrekt och lägger till energi efter halvhalter. Det var också därför jag råkade skriva som jag gjorde till Fio, att med mera samling kommer en automatisk höjning av svårighetsgraden. För det är så jag har upplevt det. (Observera att det var inte piff, det var piffembryon, någon sekund kändes det som om vi kanske någon gång i en avlägsen framtid skulle kunna komma dit.)

Jag tycker inte det är konstigt att man fortsätter slipa på detaljer. Att få ut halsen har jag övat på i många år med denna häst, men det finns hela tiden nya grader att uppnå. Fler saker att finslipa så att säga. Den teknik min häst kom ut med halsen för låt säga ett år sen, är inte riktigt samma som den kommer ut med halsen idag. Upplever jag det - men det är ju högst subjektivt.

Ffa högeröppna i alla dess former, på rakt spår, böjt spår, i låg rund form, lite högre form etc etc var huvudämnet för dagen (självklart även till vänster, men jag har alltid mkt mera jobb med höger sida - tydligen är det vanligast att man har det).

Känner igen det, det är samma håll som vi också haft mera jobb med ja:)

För min del har det varit viktigt att få koll på hur mycket av det som är jag, det var en orsak till övningen jag beskrev - att känna hur mycket jag inverkar mer eller mindre med varje skänkel (enligt tränaren gör vi ju gärna det, de flesta av oss) Det var lite häftigt att inse hur lite koll jag eg har och skillnaden när jag har koll:o

Min häst har varit lite "fullblodssnabb" i gången, så tidigare har mkt jobb gått ut på att bara få honom lugnare i takten (och hitta en takt öht

Ja och det känner jag ju också igen...:cool: Vi har jobbat hela vintern o våren med takten och nu känns det som att det går att bygga vidare, det finns en annan styrka och grundtaktmässighet, och nu utvecklas traven faktiskt:bow:

Du är ju på en helt annan nivå men det är ändå kul att läsa om andras jobb som man trots allt kan känna igen.

Delvis KL
Jag kan lägga till att vi har använt mycket täta växlingar mellan skolor bla på medellinjen, några steg öppna, över till några steg sluta, tillbaka till öppna osv (eller förvända, eller växla m sk vikn, det är olika men just täta växlingar) för dels stärkandet av bakbenen, dels koordinationen hos mej, och lydigheten hos hästen. Verkligen svårt och det slår knut i huvudet ibland:cool: Men bra! :bow:

Växlingar mellan skolor tränade vi också på :)
Fast inte täta för då menar min tränare att hästarna lätt bara slingrar sig undan genom att förekomma ryttaren.
Iaf på en häst som min som både är kvick och väldigt väldigt lydig.
Så för vår del var det hö öppna -förvänd vä sluta - hö öppna på en långsida i höger varv,
och vä öppna - vä sluta - vä öppna i vä varv.

Synd att jag inte har ngn färsk film, för det hade varit kul att kunna visa vilken skillnad det har blivit på traven för oss :)

och flash

ja att hitta sin vänstersida - så man kan rida höger öppna eller ens en anständig volt åt höger :o
och få till en samlanda halvhalt

Herregud så tokigt det har varit för mig :cray:
Min kropp tycker det är skänare att sita i vä böjning :o Jämt

jesus

fio - jag fuskar - det var länge sedan för mig också beroende på min och hästarnas hälsa

Det stod ingen tids limit - jag tog det senaste passet :D

Växlingar mellan skolor tränade vi också på :)
Fast inte täta för då menar min tränare att hästarna lätt bara slingrar sig undan genom att förekomma ryttaren.
Iaf på en häst som min som både är kvick och väldigt väldigt lydig.
Så för vår del var det hö öppna -förvänd vä sluta - hö öppna på en långsida i höger varv,
och vä öppna - vä sluta - vä öppna i vä varv.

Synd att jag inte har ngn färsk film, för det hade varit kul att kunna visa vilken skillnad det har blivit på traven för oss :)

Ja, hade varit kul att se:idea: Önskar jag hade det också i en sån här tråd, för att förklara bättre och även visa skillnaden sen i vintras.

Ang täta växlingar så börjar vi alltid i skritt förstås,:idea:, sen i trav, tränaren står mitt framför och håller koll och det är mycket "gör om" Inte hela medellinjen utan kanske drygt halva.
Jag ska känna att jag har henne med stadigt hela vägen och just känna hur lite som ska behövas i varje växling. Vid överdrifter från mej blir det ostadigt och slingrigt direkt:crazy:. Just för mej som behöver jobba med koordinationen är det bra övningar. Men svårt..jag får ju känna precis var jag brister....;)
En anledning att vi gör det med henne just är också att hon behöver lite svåra uppgifter ibland, lite jobb även för hjärnan, hon gillar sånt som kräver lite hjärngympa även för hästen.....Det är en arbetsmyra och eg smiter hon sällan, bara hon får rätt signaler så gör hon sitt bästa att förstå och göra rätt:bow:

(Men vi har även växlat längs långsidorna, men då bara ett par gånger på varje långsida:idea:. )

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 998
Senast: Emuliiaa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18