Vad ger ni era marsvin?

P

Phocahontas

Jag är nyfiken på vad ni ger era marsvin för grönsaker/frukt. Har kollat på massor av olika hemsidor men tänkte att det kanske finns något mer dom kan äta.

Sv: Vad ger ni era marsvin?

Mitt marsvin gillar russin :D Och alla former av grönsaker och frukter. Gillar även knäckebröd, havrefras osv. Kom ihåg att ge grönsaker osv regelbundet (inte jättemycket en gång och inget alls på några veckor.. typ ;)) annars mår inte magen bra. :)

Två gånger om dan får dom frukt/grönsaker. Russin? Det måste jag prova!

Mitt marsvin äter allt möjligt :P hehe jag provade ge honom en liten liten chipsbit för att se hur matgalen han igentligen var och det slnk ner och han ville ha mer.. men det fick han såklart inte.
Mitt marsvin får russin, sallad (vilket han älskar), gurka, ibland tomat, ibland äpple och lite annat smått och gott.

:bump:

Hur mycket kraftfoder ger ni era marsvin?

Jag ger mina 4 marsvin 1 dl pellets att dela på per dag. Sedan får de grönsaker/frukt morgon och kväll samt fri tillgång på hö och vatten såklart ^^

Mina honor får 1 dl torrfoder 2 gånger/vecka. Killarna får 1 dl varje dag, då de båda behöver gå upp i vikt.

*Knapplån*

Vilka roliga marsvin alla har, hur lyckas ni egentligen? Mina marsvin är jätte kinkiga med vad dom äter. Jag har försökt allt möjligt å dom vägrar å dom blir bara mer å mer kräsna. Nu längre så vägrar dom tillochmed äta färsk vitkål vilket dom älskade för i tiden, å försöker man ge dom något annat än ICA´s färdigskalade morröter så vägrar dom äta.

Men en fråga är det okej att ge sina marsvin kruk sallad elelr får dom ont i magen utav den precis som isbergssalad?

De får äpple varje morgon och morot varje kväll.
Däremellan varierar det från dag till dag, men sammantaget äter de det mesta (päron, gurka, tomat, vindruvor, hårt bröd, torkat bröd, sallad, persilja, banan, satsumas, apelsin).
Förutom hö då, vilket de har fri tillgång till.
Pellets (och en sorts foder jag köpt hos veterinären) får de en eller ett par gånger i veckan, ca ½-1 dl att dela på (de är tre stycken).

Ont i magen av isberssallad?? Har jag aldrig märkt....
Mina får sallad helt enkelt, isbergs eller kruk och båda delarna går bra.

*kl*
Mina marsvin får mest morötter och vitkål + hö och pellets.
Jag har en fråga: om man som jag fodrar med morötter och vitkål, hur mycket ska man ge varje dag? Mina grisar är nästan alltid hungriga men jag tror det ligger i deras natur :D De är i lagom hull iaf, så jag tror inte det är någon fara. men hur mycket brukar ni ge?

Jag ger mina så mycket dom orkar äta på ett dygn uppdelat över dygnet. Min kompis anser att mina marsvin är lite stora, men dom är inte direkt överviktiga. Utan ligger på en ganska bra vikt med tankte på att dom är stora å inte bara runda :D

Ah okej vad bra. Det var uppfödaren som sa det till mig så jag ansåg att den personen borde ju veta. men då sak vi se om dom små matvägrarna kan tänka sig äta kruksallad ikväll :)

En idé är att odla egen sallad! Dels jättenyttig utan besprutningsmedel, och dels mycket mycket godare! Brukar även odla morötter, dill, rädisor osv till marsvinen :D Dom älskar det!

Okej,
dill å så har jag odlat själv å det älskar dom.Men har inte riktigt plats för att odla eget, jag har ingen balkong i tvåan jag ska flytta in i å köket e inte specielt stort det heller tyvärr. Annars brukar egen odlat vara godast det håller jag med om :d

Mitt marsvin äter bara isbergssallad. han vägrar att äta vitkål eller om han väl får det äter han bara lite lite vad det han får. Jag tror inte han får ont i miagen av isbergssallad :bump:

Jag har testat att ge det mesta till mina pojkar. Som grund får de varje dag: 2 blad Roman sallad, en bit paprika, en körsbärstomat och lite gurka. Sen brukar jag blanda i persilja, vitkål, kinesisk kål (pak-choi) selleri, äpple eller banan beroende på vad vi har hemma :).

Man ska inte ge isbergsallad till marsvin!! Det innehåller inga vitaminer och är mest vatten så att marsvin får diarre av det! Och diarre kan vara dödligt för marsvin. Ge hellre Roman sallad eller någon mörk sallad (eller röd).

*kl*
Mina marsvin får mest morötter och vitkål + hö och pellets.
Jag har en fråga: om man som jag fodrar med morötter och vitkål, hur mycket ska man ge varje dag? Mina grisar är nästan alltid hungriga men jag tror det ligger i deras natur :D De är i lagom hull iaf, så jag tror inte det är någon fara. men hur mycket brukar ni ge?

Hmm om du bara skulle ge dom morötter så skulle du behöva ge dom 2 dl morötter om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c, men det är inget jag rekommenderar eftersom morötter innehåller heeeelt för mycket socker för marsvin och man bör bara ge det ca 2 gånger i veckan. Om du bara skulle ge dom vitkål så måst du ge dom ca 100 gram vitkål om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c. Så då blir det 1 dl morötter och 50 gram vitkål om dagen. ;)

Vilken tur att mina pellets är c-vitamin berikade då. Dock kan man ju undra över hur mycket får fråga nästa gång jag e på zoot. Köper lösvikt till mina marsvin det känns fräschare på något sätt så man inte har en påse liggandes hemma i evigheter. Ibland blir jag tokig på mina när man läser vad alla andras marsvin äter å så tittar jag på mina tråkmånsar som äter ingenting. Dom tillohmed rattar sådant där godis för marsvin. Man vill ju kunna skämma bort sina små älsklingar :love:

Hmm om du bara skulle ge dom morötter så skulle du behöva ge dom 2 dl morötter om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c, men det är inget jag rekommenderar eftersom morötter innehåller heeeelt för mycket socker för marsvin och man bör bara ge det ca 2 gånger i veckan. Om du bara skulle ge dom vitkål så måst du ge dom ca 100 gram vitkål om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c. Så då blir det 1 dl morötter och 50 gram vitkål om dagen. ;)

Mitt äldsta marsvin är 4 år (lite drygt) och har ätit morot varje kväll 365 dagar om året i alla dessa år. Inte har jag märkt att det skulle vara farligt eller onyttigt på något vis (syftar på att du skriver att det är för mycket socker i morötter).

Mina tjejer ratar också sånt där godis...utom gnagarstänger!! Det är mums tycker det.
Håller med om att man gärna vill ge lite extra gott (och för egen del är det roligt att köpa) godis också.

Ja precis. Varför har man djur om inte för att älska dom, pyssla med dom å skäma bort dom å köpa en massa roligheter till :love:

Hehe jasså dina äter dom där gnagarstängerna, jag hade en inne i buren i 3 månader innan jag gav upp för den var lika stor fortfarande :D

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar