Vad ger ni era marsvin?

Sv: Vad ger ni era marsvin?

I fortsättningen ska inte mina få någon som helst mat, det kan ju finnas farliga ämnen de får i sig. Ska lämna in vattnet på analys så de inte får i sig för mycket järn och andra saker. OBS!! Ironi!
Tycker faktiskt det börjar gå för långt nu med allt som är farligt.

Jag ska bara säga att det finns inte mycket grönsaker/frukter som är livfarliga för marsvin (bara rabarber), de flesta grönsakerna/frukterna är jätte bra för marsvin (ja även morötter) om man ger det i måtta, precis som människor så gillar marsvin att variera sin kost.

Ett marsvins behov, vetenskaplig fakta:
http://www.nap.edu/openbook/0309051266/html/104.html
Hoppas den duger.
Jag har haft en ännu bättre länk med all text om hur det har gått till när man kommit fram till detta men som sagt var jag har tappat bort den och hittar den inte igen.
Ett annat tips är att kolla innehållsförteckningen precis som med hästmat och kolla skillnaden.
Det gör ialla fall jag.
Står inte allt med så mailar jag företaget och hör efter.

Jag har aldrig påstått att ett marsvin mår bäst av Oxbow (har faktiskt två varianter där varav den ena är för växande, dräktiga och digivande marsvin och det andra för andra vuxna marsvin) utan att det är det fullfoder som har bäst sammansättning för marsvins behov.
Vissa marsvin har inget behov av kraftfoder alls så länge som höet är av tillräckligt god kvalite.
Som jag sa går det lika bra med fårpellets (enligt uppgifter) som dessutom är mycket billigare ;)

Kollade faktiskt den förrut men missade all text nedanför i miniatyr text :crazy:
Förr var den inscannad i pdf lite mer läslig medans nu måste jag nog kopiera och förstora texten för att se.
Det var dock den.
Tack :)

Men om det nu går lika bra med fårpellets, varför då betala 600-700 mer för Oxbow? Vad jag har förstått så innehåller Oxbow och fårpellets samma sak men med priset som den stora skillnaden.

Men om det nu går lika bra med fårpellets, varför då betala 600-700 mer för Oxbow? Vad jag har förstått så innehåller Oxbow och fårpellets samma sak men med priset som den stora skillnaden.

En stor påse med Oxbow pellets som ofast håller i månad hemma hos mig kostar 200 kr... inte 600... Och jag bor inne i stan, 10 minuter ifrån djursjukhuset så det är bara bekvämare för mig att köpa oxbow som jag vet att jag kan lita på... Jag vet inte var man köper fårpellets :P

En stor påse med Oxbow pellets som ofast håller i månad hemma hos mig kostar 200 kr... inte 600... Och jag bor inne i stan, 10 minuter ifrån djursjukhuset så det är bara bekvämare för mig att köpa oxbow som jag vet att jag kan lita på... Jag vet inte var man köper fårpellets :P

Då är det inte någon stor säck du köper.

Fårpellets finns på Granngården. Kostar ca 120-130 kr för en säck.

Då är det inte någon stor säck du köper.

Med tankte på att jag går i skolan och jobbar så får jag rätt mycket pengar i månaden så 200 kr för en 2,5 kg påse som håller i en månad är inte några problem för mig.

Detta börjar bli löjligt, jag kan inte säga till dig vad du ska mata dina marsvin med, jag kan bara säga det jag har läst osv om marsvins behov. Följ ditt hjärta och ge den maten du vill ge!

Fråga inte mig det för jag köper det inte ;)
Däremot är den mesta pellets för marsvin som finns i affärerna inte alls tillräckligt anpassat till marsvinsbehov. Då är Oxbow bäst då det faktiskt är anpassat till marsvinsbehov och inte bara påstår det.

Fårpellets kan vara jobbigt att få hemom man inte har bil, många pellets i affären har för hög fetthalt och för lågt protein och ger ofta urinsten om man inte blandar ut det med tex havre. Jag vet inte om man kan köpa det i små påsar för har man bara något enstaka djur och har det i värme så kan jag tänka mig att det inte är så nyttigt efter några månader.
Vill man blanda själv blir det också problem då det mesta säljs i stora säckar.

Med tankte på att jag går i skolan och jobbar så får jag rätt mycket pengar i månaden så 200 kr för en 2,5 kg påse som håller i en månad är inte några problem för mig.

Detta börjar bli löjligt, jag kan inte säga till dig vad du ska mata dina marsvin med, jag kan bara säga det jag har läst osv om marsvins behov. Följ ditt hjärta och ge den maten du vill ge!

Jag följer både hjärta och plånbok.

Jag är ju inte den som brukar sitta och fundera bara alla gånger utan frågar mig för och nu har jag frågat mig för.
Flertalet svar har trillat in på en mailinglista där dom ger morötter dagligen men inte sett till dom symtom som lagts in här.
Inkluderar det mig och andra så vågar jag påstå att morötter är inte i tillräcklig mängd för att det skall vara fara för något och jag har svårt att hita info alls om diabetes hos marsvin mer än att det på listan med många amerikanska uppfödare sägs att det är ovanligt hos marsvin.
Alltså finns det inga belägg att det skall vara någon fara att ge morötter dagligen.
Hade det varit så hade jag hört det för länge sedan.
Toxicos är dock en form av "diabetes" då samma sak händer där som när sockerhalten är för låg i kroppen inte för hög.
Det är vad jag har kommit fram till än så länge.
Själv får mina och har fått i dom 4 år jag haft marsvin morötter varje dag förutom under sommarhalvåret då grönsaker byts ut mot gräs, maskrosblad, kirskål odyl.
Min plånbok är jätteglad under den tiden och marsvinen likaså :D

Jag har bara sagt att det kan ge diabetes, sen om det är ovanligt det är det säkert. Jag sa också att bara ge morötter kan inte vara så bra för marsvinet med tanke på att 2 dl morötter (som krävs för att de ska få i sig nog med c-vitamin) per marsvin är rätt mycket socker (per 100 gram morötter så finns det 6 gram socker eller något sånt). Det finns mycket annan mat man kan mata dom med som är nyttigare, som vitkål tex det är också rätt billigt :). Marsvins gillar variation i sin grönsaks kost!

Nu finns det ju uppfödare som hållt på med marsvin i över 20 år som testat att enbart fodra med morötter och inte sett en skymt av diabetes. Denna uppfödaren har skrivit många häften som säljs om marsvin och hade diabetes uppstått hade det kommit ut en bok om det med.
I USA kan jag tala om att vissa uppfödare häller i melass i vattnet hos sina dräktiga honor för att förebygga toxicos. På tal om socker då.

Du får gärna prata för dina marsvin men mina tycker inte om variation och jag har träffat på andra ;)
Jag har haft en som ätit allt som en soptunna, alla andra nosar på det som inte passar och tittar på mig med uppfodrade ögon som om dom frågade om dom verkligen skall äta det där :eek:
Så alla marsvin tycker inte om variation. Jag har testat många gånger men det är bara få utvalda saker dom äter här.
Dom är kräsna små sötnosar mina grisar.

Har man bara kunskap så kan man blanda sin pellets själv, näringslära har jag lärt mig för länge sedan och mina marsvin äter nu samma pellets blandad med örtmusli för hästar, som mina kaniner gör. Den har hög fiberhalt, låg protein och fett och lågt med kalcium. Mina 2 vuxna marsvin får bara pellets ibland och ungarna på 2 mån får varje dag. De får vitkål varje dag och persilja, röd paprika, äpple eller morot nästan varje dag. Utöver det får de ofta banan och tomat eller broccoli. Sommartid egenodlat mycket sallad t ex. Gurka är godis som de tom gör konster för att få :love: Kan tillägga min omplaceringshanes päls glänser nu sedan han kom till mig. Min pellets kostar mig under 10 kr/kg.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar