Vad ger ni era marsvin?

Sv: Vad ger ni era marsvin?

Mitt äldsta marsvin är 4 år (lite drygt) och har ätit morot varje kväll 365 dagar om året i alla dessa år. Inte har jag märkt att det skulle vara farligt eller onyttigt på något vis (syftar på att du skriver att det är för mycket socker i morötter).

Om de får för mycket grönsaker eller frukt med socker så kan det bland annat leda till diabetes. Allt med socker i sig borde ges mer som godis tycker jag.

Mina äter ganska mkt, och varierande när det kommer till grönsaker.

Jag försöker ge dem minst två olika sorter varje dag, ofta blir det typ fyra olika grejer. Alltid minst en som innehåller c-vitamin, tex broccoli(allas favvo), paprika, persilja, blomkål mm.

Annars är det äpplen, morötter, päron, banan(låter jättegulligt när de smaskar:p), och olika utfyllnadssaker som funkar mer som godis, som sallad och gurka.

egentligen spelar inte c-vitaminberikad pellets så stor roll, då mkt av den försvinner såfort påsen öppnas.

Synd,annars är det ju smidigt:)

Jo det är ju det annars. Tur attr jag köper lösvikt då, då hinner inte lika mycket försvinna iaf :)

Jo det är ju det annars. Tur attr jag köper lösvikt då, då hinner inte lika mycket försvinna iaf :)

Lösvikt är egentligen inte så bra eftersom man aldrig vet vad de innehåller. De kan innehålla saker som marsvinen inte tål eller så kan de innehålla för mycket kalcium (som är väldigt vanligt i alla pellets) som kan orsaka njursten. Har du frågat djuraffären vad de innehåller? Om man vill ha bra pellets så ska man köpa Oxbow pellets.

Och c-vitaminen i pellets försvinner 6 veckor efter påsen har öppnats.

Där jag handlar (lösvikt) så vet jag att det kommer från påsar (och vilka påsar), det är bara det att det är upplagt ju. Så det går utmärkt att fråga om innehållsförteckning.

Har aldrig varit med om att gnagarblandning eller pellets innehåller saker marsvinen inte tål - måste vara dåliga djuraffärer som säljer sånt i så fall.

Har faktiskt inte hört talas om diabetes hos marsvin i Sverige (har letat info faktiskt då det varit på tal någon gång) men i USA och då i vissa linjer så jag antar att det inte är något som man behöver lägga ner för mycket att akta sig för.
Då kanske vi skall tillägga att många uppfödare i Sverige ger sina marsvin morötter dagligen och att det inte är vanlig i USA.
Har du information som motsäger min tar jag gärna emot den.
Morötter är förövrigt bra för marsvin både ur närings och tandmässigt perspektiv och är flitigt använt av marsvinsuppfödare.
Skulle nu marsvin vara så känsliga för morötter skulle det finnas många med diabetes i Sverige. Nu är fakta så att där finna marsvin som får problem pga munsvamp för dom får för ofta av sådant som paprika medans diabetes lyser med sin frånvaro. Munsvamp kan bli dödlig om den kryper in i munnen för marsvinet slutar att äta.

Inte exakt, med det dom har sagt att det är specialanpassat för marsvin å innehåller allt marsvinnet behöver i sitt dagliga intag. Å så var det även extra c-vitamin berikat.

Oxbow pellets är inget jag har sett på något av djuraffärerna häromkring. Vad e det?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm om du bara skulle ge dom morötter så skulle du behöva ge dom 2 dl morötter om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c, men det är inget jag rekommenderar eftersom morötter innehåller heeeelt för mycket socker för marsvin och man bör bara ge det ca 2 gånger i veckan. Om du bara skulle ge dom vitkål så måst du ge dom ca 100 gram vitkål om dagen för att de ska få i sig nog med vitamin-c. Så då blir det 1 dl morötter och 50 gram vitkål om dagen. ;)

Vad har du fått det där ifrån? Morötter är jättebra för marsvinen. Jag ger då mina morötter flera gånger i veckan vilket jag har gjort de 7 åren jag har fött upp marsvin. Vitkål ger jag mina varje dag. Dom flesta uppfödare jag känner ger sina vitkål och morötter så gott som varje dag.
Däremot är jag väldigt försiktig med grönsaker och frukter som jag vet kan ge munsvamp tex paprika och äpple.

vart kommer de uppgifterna ifrån? (att c-vit försvinner efter sex veckor)

Jag har hört från flera olika håll att det är förkastligt med cvitaminberikad pellets eftersom det mesta försvinner inom ett par dagar efter öppnad påse.

Men om du köper lösvikt så kommer det ju från en påse/säck, som redan är öppnad:idea:

Eller varför skulle det hålla bättre för att dte är lösvikt?

Därför att man kan köpa lite åt gången å oftare. Det e bra åtgång på den lösvikten nämligen.

Där jag handlar (lösvikt) så vet jag att det kommer från påsar (och vilka påsar), det är bara det att det är upplagt ju. Så det går utmärkt att fråga om innehållsförteckning.

Har aldrig varit med om att gnagarblandning eller pellets innehåller saker marsvinen inte tål - måste vara dåliga djuraffärer som säljer sånt i så fall.

Oj, pellets och speciellt gnagarbladningar kan innehålla mycket som marsvin inte tål. Det kan bl.a. innehålla djurfetter, sågspånn (fast det heter något annat på förpackningen tex Vegetable byproduct), för mycket kalcium, för lite fibrer, allt med majs (corn) är dåligt för marsvin samma med ris och oljer. Ja det finns så mycket mer som tex konstgjorda färgningsmedel eller konstgjorda smakämnen.

Har faktiskt inte hört talas om diabetes hos marsvin i Sverige (har letat info faktiskt då det varit på tal någon gång) men i USA och då i vissa linjer så jag antar att det inte är något som man behöver lägga ner för mycket att akta sig för........

I USA så har de många "marsvins experter", alltså veterinärer som utbildat sig speciellt om marsvins sjukdomar. I Sverige, vad jag vet så finns det ingen sån och de flesta veterinärer här vet bara om de vanligaste sjukdomarna hos marsvin. Finns det många uppfödare som vet att marsvin kan få diabetes? Och vet dom vilka symtomer ett marsvin får när de har diabetes? I många marsvin/gnagar forum så vet de inte ens att smådjur kan få hjärtproblem, vilken är väldigt vanligt hos marsvin (i alla fall mer vanligt än vad man tror). Och jag säger inte att de är känsliga mot bara morötter utan alla grönsaker/frukter med för mycket socker, men folk får ju tro vad de vill jag säger bara vad jag har hört från många som har haft problem med diabetes hos marsvin.

Har jag alltså bara haft tur med mina marsvin, som mått så bra av att äta så mycket grönsaker varje dag??
Det tror jag inte.

Vilka symtom får marsvin med diabetes då? Nu måste du berätta, när du säger så - nu blir jag nyfiken.

Har jag alltså bara haft tur med mina marsvin, som mått så bra av att äta så mycket grönsaker varje dag??
Det tror jag inte.

Vilka symtom får marsvin med diabetes då? Nu måste du berätta, när du säger så - nu blir jag nyfiken.

Jag menar inte att det är vanligt med diabetes, bara att marsvin kan få det om de äter för mycket saker med socker i.
Snälla det var inte meningen att du/ni skulle bli arga på mig, jag bara säger det jag läst och hört.

Symtomer:
Fuktig rumpa nästan hela tiden
Har blivit diagnoserad med urininfektion flera gånger
Dricker mycket
Kissar mycket
Förlorar vikt fast att dom äter bra
Äter väldigt mycket och vill hela tiden ha mat (men vilket marsvin gör inte det? :rofl: )

Nåja blev lite OT, sorry.

Oj, pellets och speciellt gnagarbladningar kan innehålla mycket som marsvin inte tål. Det kan bl.a. innehålla djurfetter, sågspånn (fast det heter något annat på förpackningen tex Vegetable byproduct), för mycket kalcium, för lite fibrer, allt med majs (corn) är dåligt för marsvin samma med ris och oljer. Ja det finns så mycket mer som tex konstgjorda färgningsmedel eller konstgjorda smakämnen.

I fortsättningen ska inte mina få någon som helst mat, det kan ju finnas farliga ämnen de får i sig. Ska lämna in vattnet på analys så de inte får i sig för mycket järn och andra saker. OBS!! Ironi!
Tycker faktiskt det börjar gå för långt nu med allt som är farligt.

Lösvikt är egentligen inte så bra eftersom man aldrig vet vad de innehåller. De kan innehålla saker som marsvinen inte tål eller så kan de innehålla för mycket kalcium (som är väldigt vanligt i alla pellets) som kan orsaka njursten. Har du frågat djuraffären vad de innehåller? Om man vill ha bra pellets så ska man köpa Oxbow pellets.

Och c-vitaminen i pellets försvinner 6 veckor efter påsen har öppnats.

Nu vill jag se vetenskapliga undersökningar som verkligen bevisar att svindyra Oxbow är så bra som det sägs. Riktiga oberoende undersökningar vill jag se, inte de från Oxbow själv och inte heller något från deras återförsäljare.

Det är bäst på marknaden helt utan prut.
Detta säger många uppfödare och marsvin skall ha låg fetthalt och hög proteinhalt, inte för hög kalciumhalt mot fosfor samt växttråd.
Inget annat märke slår detta.
Har aldrig hört ett marsvin som inte gått upp och håller hull på detta men däremot kan vissa bli lite för runda enligt rapporter från uppfödare :D
Det innebär dock inte att egenblandat är dålig eller att pellets som redan finns är fel eller dåligt.
Alla marsvin behöver inte kraftfoder när dom har växt färdigt utan ett bra hö och grönsaker+frukt räcker åt vissa.

Att Oxbow är bäst har mycket med att det passar marsvinet bäst. Dom flesta pelletssorter har för hög fetthalt och för lågt protein, för dålig växttråd samt för mycket kalcuim mot fosfor.
Urinsten brukar vara den största faran men undviks genom att tillsätta havre för att jämka ut nivån.
C-vitaminer behöver man dock lägga till.
Det finns faktiskt vetenskaplig rapport om vad marsvin behöver men jag har tappat bort länken dit. Så är det när man installerar om datorn och glömmer spara sina favoriter :crazy:
Däremot är det svindyrt och som sagt var och det går lika bra med bla fårpellets :D

Det är bäst på marknaden helt utan prut.
Detta säger många uppfödare och marsvin skall ha låg fetthalt och hög proteinhalt, inte för hög kalciumhalt mot fosfor samt växttråd.
Inget annat märke slår detta.
Har aldrig hört ett marsvin som inte gått upp och håller hull på detta men däremot kan vissa bli lite för runda enligt rapporter från uppfödare :D
Det innebär dock inte att egenblandat är dålig eller att pellets som redan finns är fel eller dåligt.
Alla marsvin behöver inte kraftfoder när dom har växt färdigt utan ett bra hö och grönsaker+frukt räcker åt vissa.

Att Oxbow är bäst har mycket med att det passar marsvinet bäst. Dom flesta pelletssorter har för hög fetthalt och för lågt protein, för dålig växttråd samt för mycket kalcuim mot fosfor.
Urinsten brukar vara den största faran men undviks genom att tillsätta havre för att jämka ut nivån.
C-vitaminer behöver man dock lägga till.
Det finns faktiskt vetenskaplig rapport om vad marsvin behöver men jag har tappat bort länken dit. Så är det när man installerar om datorn och glömmer spara sina favoriter :crazy:
Däremot är det svindyrt och som sagt var och det går lika bra med bla fårpellets :D

Var är undersökningarna? Jag kan också påstå att ett foder är bäst bara för att jag har fått för mig det och att det är mycket dyrare än andra. Eftersom det är så mycket dyrare så måste det vara mycket bättre? Jag vill se en undersökning som påvisar att marsvinen mår mycket bättre med Oxbow än andra foder.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 077
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar