Vad ger ni era hästar?

Sv: Vad ger ni era hästar?

*kl*

valack, 15 år som går i gräshage dagtid och är inne på nätterna. inget "bete" att prata om, men de har att äta av hela dagarna iallafall.
används till hobbyridning, går 4-6 dagar i veckan. Är egentligen varken lättfödd eller svårfödd, möjligtvis mer åt det lättfödda hållet.

Får:
2 kg hösilage till morgonen (i hagen)
6 kg hösilage till natten
Dessutom 5 dl korn och 1l betfor fördelat på morgon och kväll.

Lite ändring hos mina :p

Mini-shettis 6 år, valack körs, samt mini-shettis 6 år, hingst följer med på släp. Efter arbete får dom dela på 1½ dl kwick beet + mineraler. De dagar de inte gör något får de bara mineraler, samt att de får dela på ca 1-1½ kg hö/dag.

27-årig halvblodsdam 162 hög, idealvikt någonstans mellan 575-600, som på grund av min konvalescens inför och efter höftledsoperation inte har gjort ett skapande grand, förutom stått på stall nattetid och i hage dagtid, fram till mitten av december och sedan gått på lösdrift dygnet runt, med en bunt islandshästar, dartmoorponny o minishettis.

Hon står förutom på "förbete" sen en tid tillbaka, på fri tillgång på hösilage med dåliga värden och då MENAR jag dåliga värden. Jag har frågat om analys ett par gånger och fått svaret att jag ska få det, men inte sett det än.

Så hon får för närvarande:
1½ kg lucern
150 g soja
100 g betfor
ca 300 g morötter

Lucern och soja, kommer att ökas upp. Men jag ville avvakta, då hon brukar svullna väldigt i benen av för mkt soja.

Hon föll ur rejält, när jag låg på sjukhuset och tiden efter. Förmodligen pga otydlighet i kommunikation mellan mig och stallvärd. Det börjar se bättre ut nu, när gräset börjar växa till sig. Men det är fortfarande en bra bit kvar, tyvärr.

Från 110616

Fortfarande fri tillgång på hösilage
Bete
2-3 kg lucern
550 g soja
125 g betfor
250 g morötter
1 dl olja

Jag har ett sto, 4 år (07:a), fuxdam med mycket humör och otrolig energi, kräver mycket både fysiskt och psykiskt, någonstans runt 170cm hög, maffig men ändå flickigt nätt, Mecklenburgare med en hel del fullblod.

Hon går nu på stort och härligt :love: bete dygnet runt men jobbas ändå, kanske 2-4 ggr veckan beroende på väder! (Ej ridhus) Växlar emellan att rida ut, jobba i paddock (tömkörning och ridning) att gå promenader.

Hon får 1kg HippoBas Basic när jag är där och ser till henne (är oftast där varje dag men ibland kan det gå 1-2 dagar emellan besöken) och när hon har jobbats äter hon 2kg + betfor!

Hon börjar bli rund men gör av med så mycket att jag inte vågar ta bort maten helt, hon kräver så mycket och nu när hon blivit så himla fin i kroppen med mycket nya "ridmuskler" vill jag inte att hon tappar det! :laugh:

Häst 1: 4-årig KWPN på 170 cm i mkh. Från ryggen skrittas han bara, och tränar böjning och formgivning från marken.

Häst 2: 15-årig aegidienberger på 146 cm. Tränas ganska hårt nu och tävlar hoppning på 120 cm.

De går båda på fri tillgång till gräs/ensilage, salt- och mineralsten samt vatten. :)

Skillnaden på hö och hö-/ensilage är att de konserveras olika. Hö torkas medan hö-/ensilage ensileras. Silage har även lägre TS än hö.. ;)

knapp

Sto 20 år håller på att sättas igång efter ett års skador.
Rids i skritt o trav ca 30-40 min varje dag.

5 kg (ca) hösilage
1/3 liter betfor, mätt uppblött
1/3 kg havre
mineraler

Angående hösligage givan så är det i stort sett fri tillgång, just nu finns det
gräs i hagen och då vill hon inte ha mer. På den tiden hon var fullt igång;
tävlades och tränades i hoppning såg foderstaten ut enligt följande:

(ht-09)
ca 12 kg hösilage
3 kg havre
1,5 liter betfor (mätt uppblött)
0,5 liter lusern
0,75 liter vetekli
5 dl soya
mineraler, b-vit, kalk

Min D-ponny på 26 år med lite taskig tuggfunktion som rids måttligt ca 1-1 1/2h timme, ca 5 dagar i veckan
Nu: Bete i stor hage med mycket gräs + några nävar kornkross, ett mått glukosamin samt 0,7 dl krafft mineral vit efter ridning, saltsten.

I vintras: fri tillgång på hösilage i hagen ute, ca 3 kg hö i box på kvällen (mer eller mindre fri tillgång) samt 1kg lusern pellets, 0,4 kg betfor, 0,4 kg kornkross och 0,7dl krafft mineral vit, 1 dl rapsolja och 1 mått glukosamin, saltsten.

Jag vet, massor med mat för en ponny på 400kg men detta verkar krävas eftersom han legat bra hull, muskler och humör hela vintern. Det är väl åldern som tar ut sin rätt.

Har ett 14årigt halvblod, 164 cm hög, fin i kroppen, normalhull mot lite mer just nu p.g.a. gräset, går medelhårt - hårt för en hobbyhäst antar jag.
Tävlar dressyr på LA/MSVC nivå 1-3 helger/månad beroende på hur allt runt omkring ser ut (d.v.s. inte tre helger varje månad, ni förstår hur jag menar) och tränar 1-2ggr/vecka. Rids varierat i övrigt, ute i skogen, småskuttar lite över hinder.

Går på gräs 6-8h/dag och äter mest hela tiden då.
Hans foderstat består av 9 kg hösilage (bara tussar på morgonen och när han kommer in), 2 kg havrekross, 1 liter blöt betfor och mineraler/dag, foderjäst. Sen har han en saltsten. Får elektrolyter efter hårdare pass/perioder.
Detta är för sommaren, på vintern äter han ca 15 kg hösilage/dygn.

Nu när vi bytt stall har vi fått ett mycket energirikt hösilage, med låg proteinhalt. Inte det lättaste att hitta foderstat till...

TS: 84%
Sbrp: 23g/kg foder
Energi 8.3 MJ/kg foder

Då får han 8,5 kg hösilage, får fem mål om dagen (1.5 morgon, 2 lunch, 1,5 insläpp, 1.5 kvällsfodring, 2 sen kväll)

Får tre mål kraftfoder om dagen där varje mål inkluderar
3 dl havre
1 dl müsli (ska sedan bytas ut mot 1 dl havre eller Grund)
1 dl Krafft Grund (ska sedan bytas ut mot groov)
Lite salt
4 g mineraler

Totalt:
12 dl havre
3 dl Müsli
3 dl Grund
Lite salt efter behov
12 g mineraler.

Efter ridning får han Lusernpellets blötlagt, 0.5 kg.
Foderstaten fyller nästan alla hans behov, bara proteinhalten ligger i underkant. Eftersom han haft fång samt är krubbitare vill jag ha honom på så lite kraftfoder som möjligt...

Senast ändrad:

Varmblodstravare 7år valack, träning/tävlingshäst inom travet.
Nu får han gräs, men går på lösdrift så finns alltid tillgång till hö inne (får fritillgång på hö)
1l betfor (uppmätt torrt)
3kg Hippo groov breed
1msk magnesium

Varmblodstravare 2år, valack, träning för tävling (ska gå sitt första lopp nästa vecka)
Gräs + fri tillgång på hö i lösdriften
1/2l betfor (uppmätt torrt)
2kg hippo groov breed

båda får också extra salt nu på sommaren.

på vintern frå dom extra b+e vitamin, ger dom med jämna mellan rum en kur av IronExel,

Ändringar...;)

"Bete" dagtid, inne nattetid
Fritt hö inne, ca 6-7 kg, låg kvot (5:()
½ kg lusernpellets (Krafft)
450 g lusernhack (green power)
0,4 kg soja
12 dl betfor torrvikt
12 dl havre
5 dl granngården originalpellets - ska bytas till edel avel när säcken tar slut:(
1 dl olja
80 g granngården avelsmineralpellets
1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon, 2 mått flexijoint

KL*

Jag hade tyckt att det varit betydligt mer intressant att se en bild på hur hästen ser ut när man skriver ut vad den får att äta.
Vore hemskt intressant att se hur hästarna ser ut i hull och vad de äter. :)

Hej alla glada! Jag blir lite förvånad när jag ser foderstaterna. Ingen verkar ge sina hästar mjölksyrebakterier. Detta är ju jättebra att ge dem i förebyggande syfte. Ska dessutom enligt studier från USA vara jättebra för hästar med magsår och allmänt dåligt ämnesomsättning. Den blandning jag använder, Microferm, innehåller dessutom lite jäst.
Microferm använder jag också utvärtes och nu är till och med min lilla shettinshingst blank som en gammaldags femöring!
Prova detta!:)

Fullblodsto med föl får
bete
3 kg hippoalfa
Några dl betfor för att få ner mineralerna.
Även mineralsten i hagen.
Något tunn därför alfan.

Varmblodshingst får
2 kg hö
bete hela dagen i hagen
några dl betfor och korn

Varmblodsvalack
samma som hingsten

8-årigt halvblodssto på 176 cm, används främst till dressyr. Rids 5-6 dagar i veckan (inte just nu, nu är det vila inplanerat efter att hon gått omkull i stallgången), 2 dagar ut och resten varierande i ridhuset.

För tillfället nu när hon går på bete får hon efter ridning:

1 liter havrekornkross
0,3 liter torr betfor (som självklart blötläggs)
1 dl foderjäst
1 msk vitlök
glucosamin enligt angivelse på förpackningen

När hon inte är på bete så äter hon:
~12 kg hösilage
3 liter havrekornkross
2 liter torr betfor
1 dl mineraler
1 dl foderjäst
glucosamin
1 msk vitlök

Uppdelat på 3 mål/dag. Hösilaget är uppdelat på 4 givor/dag.

Hon fungerar utmärkt på detta, håller lagom energinivå och är fin i hullet. Får se hur hon kommer fungera nu i höst när jag kommer öka träningen ytterligare, så det är en ev. reservation på mängden foder hon får när hon inte är på bete.

Hej alla glada! Jag blir lite förvånad när jag ser foderstaterna. Ingen verkar ge sina hästar mjölksyrebakterier. Detta är ju jättebra att ge dem i förebyggande syfte. Ska dessutom enligt studier från USA vara jättebra för hästar med magsår och allmänt dåligt ämnesomsättning. Den blandning jag använder, Microferm, innehåller dessutom lite jäst.
Microferm använder jag också utvärtes och nu är till och med min lilla shettinshingst blank som en gammaldags femöring!
Prova detta!:)

Ger man hästen hösilage/ensilage får de i sig mjölksyra, mjölksyran är en del i det som konserverar höet.
Anledningen till att han är blank kan lika gärna ha att göra med foderjästen som innehåller B-vitaminer som bl.a. ger en blankare päls och stärker hovarna.

Senast ändrad:

Nu på sommaren går mina på bete dygnet runt och klarar sig på gräs, vatten och en saltsten. När de står på stall äter C-ponnyn 9 kg hösilage (på ett ungefär, svårt att uppskatta vad hon äter ute)/dag, 2 dl pellets och ½ dl mineraler. Hon rids ungefär fyra gånger i veckan, lättare promenadridning.
D-ponnyn äter ungefär 6 kg hösilage, 3 kg torrhö och 1 liter müsli/dag. Rids ~6 gånger i veckan, ungefär 3 hårdare pass i paddock.

KL. Halvblodssto 12år. Under gångsättning och uppbyggnad efter lång vila. Går på bete dygnet runt och äter ca 4dl Krafft Grön musli dom dagar hon arbetas.

KL*

Jag hade tyckt att det varit betydligt mer intressant att se en bild på hur hästen ser ut när man skriver ut vad den får att äta.
Vore hemskt intressant att se hur hästarna ser ut i hull och vad de äter. :)

Det har du rätt i. Här kommer två bilder i tillägg till mitt tidigare inlägg, vore roligt om andra också lägger till bilder :)

knapp

Sto 20 år håller på att sättas igång efter ett års skador.
Rids i skritt o trav ca 30-40 min varje dag.

5 kg (ca) hösilage
1/3 liter betfor, mätt uppblött
1/3 kg havre
mineraler

Angående hösligage givan så är det i stort sett fri tillgång, just nu finns det
gräs i hagen och då vill hon inte ha mer. På den tiden hon var fullt igång;
tävlades och tränades i hoppning såg foderstaten ut enligt följande:

(ht-09)
ca 12 kg hösilage
3 kg havre
1,5 liter betfor (mätt uppblött)
0,5 liter lusern
0,75 liter vetekli
5 dl soya
mineraler, b-vit, kalk

Nu i sommar:
grb4.jpg

Ht 2009:
tanumkn.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar