Vad ger ni era hästar?

Sv: Vad ger ni era hästar?

Ja, vad ger ni era hästar för foder (och hur mycket) och vad använder ni dom till? Stolek på häst?

Och en till fråga som kanske är lite dum men som jag alltid undrat över, vad är det för skillnad på hö och hösilage? :o På ridskolan vill jag minnas att de flesta hästarna åt hö men en del utav dom skulle absolut ha hösilage.

27-årig halvblodsdam 162 hög, idealvikt någonstans mellan 575-600, som på grund av min konvalescens inför och efter höftledsoperation inte har gjort ett skapande grand, förutom stått på stall nattetid och i hage dagtid, fram till mitten av december och sedan gått på lösdrift dygnet runt, med en bunt islandshästar, dartmoorponny o minishettis.

Hon står förutom på "förbete" sen en tid tillbaka, på fri tillgång på hösilage med dåliga värden och då MENAR jag dåliga värden. Jag har frågat om analys ett par gånger och fått svaret att jag ska få det, men inte sett det än.

Så hon får för närvarande:
1½ kg lucern
150 g soja
100 g betfor
ca 300 g morötter

Lucern och soja, kommer att ökas upp. Men jag ville avvakta, då hon brukar svullna väldigt i benen av för mkt soja.

Hon föll ur rejält, när jag låg på sjukhuset och tiden efter. Förmodligen pga otydlighet i kommunikation mellan mig och stallvärd. Det börjar se bättre ut nu, när gräset börjar växa till sig. Men det är fortfarande en bra bit kvar, tyvärr.

Tack för svar! Intressant läsning! Fyll gärna på alla som vill :)

Okej! Vad finns det för för och nackdelar med att ge hö/hösilage? Vad brukar anledningen vara att man väljer det ena eller det andra?

Hö är ju som sagt lite torrare än hösilage. Vissa ger sina hästar hösilage om dem ex. har hosta. Då kan det vara bra med lite "blötare" grovfoder.

Vårat hö är inte lika innehålls rikt som vårat hösilage, därför har ex. vallackarna fått hö. då nästan alla i den hagen lätt lägger på sig några extra kilon (några är redan lite överviktiga).. Så min lilla smala vallack har fått gå in under lunch och fått extra hö.
Avelsston och unghästar har fått hösilage.

Nackdel med hösilage är att det lättare bli mögligt och ofrächt än hö. Dock är inte vitt mögel så farligt. Är det lite vita prickar på så ger vi extra mycket, för då lämnar hästarna möglet.. och det gör inte särskilt mycket om de skulle få i sig lite heller. Men när det börjar se grönt/gult ut så bör man inte ge hästarna det!

Men även om man har hö , som inte blir mögligt lika lätt så måste man ändå hålla lite koll och "ta hand" om det.. så att det inte blir dammigt osv.

Jag har en 20-åring, som tar det lite halvlugnt, men tränas o tävlas lite smått av medryttaren.

Hon äter 7kg hö, 2kg havre, ½kg Dodson&Horrell's 16 Plus (ft slut hos återförsäljare, så nu äter hon Pasture Mix), mindre mängd kli, olja, B-vitamin, gurkmeja, Biotin, Cortaflex samt Bikarbonat efter hård träning/tävling.

Ponnyskrutten min går på
3-4kg hö
3dl spillers happy hoof
3/4dl steel joint

Bete på dagen.

rids 5-6dagar i veckan både dressyrträning, lugna tturer i skogen och hårdare konditionspass i skogen.

kl

Halvblodssto 19 år. 169 cm hög, ganska ädel. Rids normalt dagligen, inte hårdträning.

13 kg hö.
500 g Krafft Grov.
500 g Mustang Musli Orginal.
6 dl Betfor.
Vitafor Power Mineral.
Gurkmeja.

+ saraandersson. Tack! Då tror jag att jag har fått lite klarhet :) Har funderat på det där länge!

Islandshäst, valack, 17 år, riden/tränad medelhårt 5 dagar i veckan, haft fång och går därför inte på nåt bete alls.

7 kg hö
1/4 dl torr betfor, blötläggs givetvis
1 dl mineraler
1 dl linfröolja
5 dl Krafft

Islandshäst, valack 4 år, riden/tränas lätt 4 dagar i veckan. Går på bete halva dagen just nu, från lunch till kväll.

5 kg hö
1/4 dl torr betfor, blötläggs
1 dl mineraler
1 dl linfröolja
5 dl Krafft

kl
22 årig isis-valack bra hull
bete + lite betfor+ mineraler
rids bara lite

torrhö i boxen tittar han bara på

Kallblodstravarsto, 4 år, ca 152 cm mkt nätt modell, under inridning/inkörning. Hon tömkörs 3-4 ggr/v i skog och mark ca 1 - 1 ½ h per pass. Det brukar bli ungefär 7-8 km i sträcka.

Går ute i skogshage dygnet runt med relativt magert, men rikligt med bete. Får extra hö till natten ca 4-5 kg. Några timmar varje dag släpps hon i "beteshage" med mycket kraftigt gräs. Mineraler som extra tillskott.

Korsningsponnysto 2 år, håller c-ponny mått, relativt nätt i modellen. Hon arbetas inte alls för tillfället. Endast daglig hantering..

Hon fodras som damen ovan.

Vintertid/off betessäsong... Får de hösilagegiva morgon och kväll... Där emellan har de fri tillgång på halm i lösdriften. Som enda tillskott får de lucern och mineraler.

Kblstravare, 30 år, 158 hög, väger 585 kg. Pensionär på heltid, svårfödd och kinkig
Bete dagtid till ca 20, inne nattetid
Fritt hö inne, runt 5-7 kg
Ca ½ kg lusernpellets, ca ½ kg lusernhack(fri tillgång)
13 dl havre
13 dl betfor torrvikt
80 g Granngårdens avelsmineral
½ dl nyponskal
2 mått flexijoint
1 mått kiselgur
½ mått profeed
2 mått biotin
morötter och äpplen - om det finns hemma:d

Starthäst varmblod, 5 år, 165 cm, svårfödd
3-4 kg hö kväll
Lägger ut morgonhö vid behov, går i beteshage dagtid
2 kg hippo grow alfa (ökar)
1 kg havre
Salt, B vitamin, magnesium

Russ, avelssto, 16 år, lättfödd
Går på bete hos hingsten nu
När hon kommer hem igen får hon gå med starthästen i beteshagen, lär enbart slänga åt henne någon näve kraftfoder morgon kväll.
Sen 2 kg hö inne kväll.

Har fått ökat på maten eftersom gammelman ej håller hullet...:(
Bete dagtid, sover inne varje natt
Fritt hö - ca 5-7 kg per natt
1 kg lusernpellets, ca ½ kg lusernhack
12 dl havre, 12 dl betfor torrvikt
80 g Granngårdens avelsmineral
+ "pulver" och morötter
Ska inhandla groov125 + olja i dagarna

D ponny som tränas sex dagar i veckan i både hoppning och dressyr (LA dressyr och 110 cm hoppning)

Han har idag 8 kg hösilage
0.75 kg havre, mineraler och en halv skopa Müsli efter ridning

Jag beräknar att hans nya foderstat ska bestå av
12 kg hösilage (blött, TS 66% och att han då ska stå på spån, inte halm och ska då få lite att göra)
0.15 kg havre Krafft blå
0.1 kg Krafft Grund
30 g mineraler Krafft miner blå

Eftersom att han haft fång en gång och koliktendener vid ett flertal tillfällen vill jag ha honom ståendes på så mycket hö som möjligt och minimera kraftfodret. Det är bra värden i höet och kraftfodret ska bara komplettera. Går ej på bete.

10-årigt halvblodssto, vägde 460 kg för 2 veckor sedan men är ganska tunn och omusklad, är just nu skadad.

Hon får 16 kg hösilage, ganska torrt.
2 kg krafft rehab
Magnesiumtillskott
Saltsten

+ hon handbetas en timme dagligen på en stor äng med massor av gräs.

Mitt halvblod på 170 och 6 år står på 12 kg silage, 1 dl mineralpellets och 1 dl Krafft (för att pelletsen ska slinka ner). Om jag behöver öka så väljer jag, av flera olika anledningar, grovfoder istället för kraftfoder.

Han rids varierat 6 dagar i veckan i genomsnitt 1 tim/dag. Ibland långa skritturer i skogen, arbete på dressyrbanan och ibland lite lägre hinder. För övrigt gäller hage med klent bete men med :banana:kompisar kl 8-19 varje dag.

Häst nummer ett, som är ett vedervärdigt fbl som vägrar bli tjock, äter gräs hela dagarna samt 4 kg hö och 1,5 kg lucern + lite betfor. Mer äter hon inte, annars skulle jag gladeligen trycka i henne (och betala för...) det dubbla. Hon är med andra ord ganska tunn.
Häst nummer två, en underbar fbl-dam som inte är vidare värst svårfödd får gräs hela dagarna + 2,5 kg hö + betfor. Hon är för tillfället något rund, men på inget sett överviktig.
Araben får gräs hela dagarna + 2 kg hö på kvällen + lite betfor. Skulle nog säga att hon liksom ovanstående är rund, men det är mest buk och inget egentligt fett att tala om.

Alla står dessutom på halm om nätterna och kan sålunda tugga på nåt hela dygnet om så önskas. :-)

Baldur, islandsvalack på 17 år:

Just nu går han delvis på bete (dagtid) så han får inte så mycket mat.

På kvällen får han
1 kg hö
2 dl Hippo bas müsli
1 dl Vitafor Solid (mineraler)
Lite linfröolja

Vintertid får han samma som ovan fast även 6-9 kg hösilage, beroende på vädret och naturligtvis näringsvärdet i höt.

Häst 1: 9 årig arab, går hobbyhårda pass 4-5 dar i veckan. 156 cm hög och svår till normalfödd. Beräknad vikt på cirka 450-475 kg

Häst 2: 3årig paint, går lätta-lätta pass max varannan dag. Runt 150 i mankhöjd, större bakparti. 450-475 kg i dagsläget.

De har gått på grönbete till och från sen mitten på April, araben har fått lite mage men fyller äntligen ut rumpan (svår att hålla hull på under vintern) och min paint blir bara bredare och bredare över arslet, ingen mage att tala om. De ska in på nytt bete här i veckan så jag slipper stödutfodra.
De får 2-3 dl betfor blötlagt i 10 liter vatten + ½-1 dl salt efter ridtur eller stallvistelse för att hålla "vätskebalansen" uppe i hettan

Under vintern fick de 9-11 kg hö/dag, 2 kg lucern och mineralet utefter höanalysen.

Islandssto, 8 år, dräktig:

Ca 3-4 dl betfor (när det är blött)
90 g mineraler
1 dl linfröolja
30 g kalk

Hon stödfodras inte med grovfoder nu när hon går på bete.

Andra islänningen som är ett sto, 5 år, får ingenting utöver betet eftersom hon vägrar kraftfoder rakt av :grin:

Senast ändrad:

*KL*

Häst 1: D ponny valack född 2002, korsningsponny 144 cm i mkh. Tränas 4-6 dagar i veckan, just nu rätt lugnt men har även ett eller ett par hårdare/längre pass i veckan. Tränas på LA nivå dressyr, är uppe lite på MSV nivå. Tränas nästan enbart i skogen. Just nu bete + mineraler. Lite överhull så håller på att öka träningen en del.

Häst 2: Welsh cob sto, 147 cm i mkh, född 2006. Ger di till föl som är 3,5 veckor. Lättfödd. Går på bete + att hon får 0,8 kg havre och 0,5 kg soja samt mineraler. Går lätta promenader någon gång i veckan och ska om några veckor börja skrittas lite smått..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar