Vad ger ni era hästar?

H

Hemlighetsfull

Ja, vad ger ni era hästar för foder (och hur mycket) och vad använder ni dom till? Stolek på häst?

Och en till fråga som kanske är lite dum men som jag alltid undrat över, vad är det för skillnad på hö och hösilage? :o På ridskolan vill jag minnas att de flesta hästarna åt hö men en del utav dom skulle absolut ha hösilage.

Sv: Vad ger ni era hästar?

Skillande på hö och hösilage är att hösilage har lägre ts. Alltså innehåller mer vatten.

Jag har två islandshästar, den ena är ett sto på 4år och den andra är en vallack på 5år. Båda två rids 4-5 dagar i veckan (oftast 5). De är i ganska bra kondition. Jag har börjat tävla med 5åringen.

Just nu har de fått börja gå på gräs och fodras inte med annat grovfoder. Men innan har vallacken fått ca 7kg hö och stot 5-6kg hösilage. Anledningen till att de får olika är att hästarna i vallackhagen har varit lite för runda och får då hö istället -då vårat hö inte varit lika "fett" som hösilaget. Min vallack som har varit smal istället har fått extra lunch hö.

Utöver grovfodret får båda:
2dl betfor
2dl protein
½dl mineraler
½dl B-vitaminer
1msk salt

Jag har en vbl valack på 173 cm, 9 år som jag håller på att sätta igång och muskla upp. Han rids ca 2 dagar i veckan i lugnt tempo och däremellan promeneras han för hand i skogen 4 dagar i veckan i kupperad terräng.

Det han får i dagsläget är:
2 dl uppblött betfor
1 dl havrefri müsli
2 kg hösilage

Han går på bete dygnet runt och ovanstående tilläggsfoder får han en gång om dagen.

Jag har en korsning ardenner/hbl, fyra år. Just nu äter han bara gräs och lite mineraler efter ridning.
När han stallas in efter sommaren kommer han gå på i princip fri tillgång till ensilage, och mineraler blandat med lite betfor för att det ska vara gott:)
Hoppas kunna rida/aktivera ungefär varannan dag.

Det är tanken iallafall, blir han för tjock kommer han få mindre ensilage eller blanda ensilaget med halm.
Blir han för smal blir det i första hand havre/kornkross.

Halvblodssto 6 år, tränas i dressyr 5-6 dagar i veckan på LA-Msv nivå, ca 165 cm
Hö: 8 kg (+ lite gräs i hagen)
Müsli: ¼ kg
Lusern: ½ kg
+ mineraler, saltsten, kiselgur och E-vitamin med selen och lysin.

Halvblodsvalack 7 år Tränas normalt 5-6 dgr/vecka på LA nivå i dressyr, nu konvalescent, ca 162 cm
Hö: 10 kg (+ lite gräs i hagen)
Betfor: 3 dl (uppmätt i torrt tillsstånd)
+ Mineraler + saltsten

Halvblodsvalack 16 år tränas 5-6 dagar/vecka, under igångsättning, knappt 170 cm
Hö: 2,5 kg (bete dagtid)
Havre: 1 kg
Betfor: 5 dl (torrt)
+ mineraler samt salt i fodret

Halvblodssto 17 år, avelssto, ca 168 cm
Bete dygnet runt. 3 dl betfor (torrt), mineraler samt tillgång till saltsten.

Varmblodssto (travare) ca 160cm, 1 år, tömkörs ca 3-4 ggr/vecka, än så länge endast i skritt
Hö: 3 kg (bete dagtid)
Lusern: ¼ kg
+ mineraler och saltsten

Welshsto sec C 133cm, 13 år, avelssto
Hö: 3 kg (bete dagtid)
Havre: ½ kg
Lusern: ½ kg
+ mineraler och Selevitan

Samt föl men de fodras ju inte

Hoppas du fick svar på dina funderingar ;)

Mina går på bete, ute dygnet runt:

Welsh cob-04: får inget utöver betet annat än mineraler efter träning.

Paintkorsning-07: 1 kg lucern+mineraler+VSL, är lite mindre lättfödd än den förstnämnda.

Vintertid får båda hö i väl avvägd mängd beroende på innehåll och temperatur. Går på lösdrift. Utöver det får dom lucern och mineraler. Inget annat...

Båda tränas 4-5 ggr i veckan i allt från 40 minuter till några timmar beroende på vad vi gör. Rider western, dressyr och långa turer i tuff terräng.

Fjordvallack f. 07, nätt modell och är något för tunn för tillfället samt att det fattas en del muskler. Går på lösdrift vilket tyvärr gör att han inte får lika mycket mat som jag vill pga att de fodras 3ggr/dag (samtliga 30 övriga hästar är runda och fina och går ändå rätt hårt, ridskola). Motioneras 4ggr i veckan, oftast ridning 2ggr, körning 1 gång och tömkörning 1 gång.

Får förutom lite gräs i hagen;
ca 6kg hösilage
1kg lusern
3dl sojaprotein (ökas på)
1dl mineraler
1dl nyponskal
0.25kg havre

Avelsstona m föl vid sidan nu går på bete dygnet runt, får ½kg lusern/dag (shettisar), travaren o araben går oxå på bete dygnet runt, får lite skrammel när stona får sitt. Hingstarna går på bete men får 5dl (torr) betfor samt ½kg Lusern, de var tunna när vi köpte dom för nån månad sedan, börjar bli bättre nu, dessa är oxå shettisar

På vintern får de fri tillgång på analyserat grovfoder o så lägger jag till lämpligt kraftfoder om det behövs.

Min häst är 158 cm i mankhöjd, f. -00, korsning, fullblodstyp. Går på lösdrift. Tränas på normal hobbynivå med uteritter/konditionsträning i varierande terräng (2-3 h/gång) tre dagar i veckan och arbete på ridbanan två dagar i veckan. Han får fri tillgång på ensilage (äter ca 10-30 kg beroende på årstid) och kanske en näve mineraler efter ridturen då och då. Hästgodis ibland och en och annan morot. Inget kraftfoder alls. Till hösten ska han dock få något kilo lucern och någon deciliter soja om dagen också.

Tack för svar! Intressant läsning! Fyll gärna på alla som vill :)

Skillande på hö och hösilage är att hösilage har lägre ts. Alltså innehåller mer vatten.

Okej! Vad finns det för för och nackdelar med att ge hö/hösilage? Vad brukar anledningen vara att man väljer det ena eller det andra?

Kallblod 6 år. Smäcker!

Ej släppt på bete, men det växer gräs i vinterhagen. Står inne på natten. Rids 6 dagar i veckan.

Får:
5 kg hö (Fri tillgång under vintern)
500 gr Havrefri Musli (Precis förträngt vilket märke)
1 dl mineraler
5 dl blöt betfor

Blandat hö och hösilage. Sen vår och tidig höst får hon hö. Annars hösilage. dEtta då hösilaget blir dåligt innan de hinner äta upp det när det är varmt.

Ridtravare, 19 år, rids 4-5 ggr/vecka c:a 1,5 timmar/gång eller 50 min dressyrpass. Får c:a 3 dl havrefri Müsli efter ridturen, annars är det bara gräs som gäller nu!
På vintern får han:
C:a 16 kg hösilage (TS 63%)
1 l Havrefri Müsli från Lympos
1 dl pelleterad mineral
1 näve torkade morötter

Varför man har hö eller hösilage är väl en hanterings/kostnadsfråga. Jag har en vänlig granne som hjälper till med att skörda mitt stråfoder, och han har ingen press för hö, utan balar och plastar mitt som hösilage. Och i stallet finns 3 hästar, så de klarar att äta upp en bal med hösilage innan den hinner blir dålig.

Varmblodig travare, 19 år, runt 430kg

9-10 kg "hösilage" (hög ts så det är mera som inplastat hö..)
1½ liter lusern pellets
1½ liter betfor
1 dl foderjäst

Han funkar bra på den maten

Okej, så skulle man kunna säga att hösilage egentligen är bättre (och dyrare?) men det är en fråga om man har råd med det samt om man kan hantera det, alltså få slut på det exempelvis innan det blir dåligt? Eller?

Okej, så skulle man kunna säga att hösilage egentligen är bättre (och dyrare?) men det är en fråga om man har råd med det samt om man kan hantera det, alltså få slut på det exempelvis innan det blir dåligt? Eller?

dyrare brukare det inte vara. Iaf inte där jag bor. Kan tom vara billigare! Om det är bättre beror ju på värdet i höt.

Man behöver ett antal hästar för att det inte ska bli dåligt. max 1 vecka brukar vi ha våra balar inne. Då är det 4 stora hästar (2 halvblod, 1 fullblod korsning och 1 kallblod) på nästan fri tillgång.

Okej. Men om vi säger då att man bor på ett ställe där hö och hösilage kostar lika mycket, och fungerar precis lika bra att hantera båda alternativet (säger att man har ett gäng hästar så hösilaget inte hinner bli dåligt). Hur kommer det sig då att man väljer det ena eller det andra alternativet?

Exempelvis på ridskolan, hur kommer det sig att vissa hästar åt hö och andra hösilage?

Okej. Men om vi säger då att man bor på ett ställe där hö och hösilage kostar lika mycket, och fungerar precis lika bra att hantera båda alternativet (säger att man har ett gäng hästar så hösilaget inte hinner bli dåligt). Hur kommer det sig då att man väljer det ena eller det andra alternativet?

Exempelvis på ridskolan, hur kommer det sig att vissa hästar åt hö och andra hösilage?

Vissa gillar olika grovfoder. Min tycker tex inte alls om när det blir för blött. Utan vill ha torrare. Medens en häst som är känslig för damm bör man nog ge blötare grovfoder.

Hösilage är ju inte lika beroende av torktid och fint väder när man tar in det. så oftast är det lättare att få tag på det. Speciellt i större leveranser.

Jag tycker det är trevligare med hö eller torrt hösilage. Just pga att man inte är beroende av att det "måste " ta slut. Annars får man slänga det.

Stor halvblodsvalack, 170 cm. Används till både hoppning & dressyr, MSV hoppning, LA dressyr. Håller äntligen på att sättas igång efter skada.

Går på dagbete så äter inte full hösilagegiva, vanligtvis går han på 13 kg.
2 kg müsli
ca 0,5-0,75 kg havre
0,5 L betfor
0,5 kg lusern
6 kg analyserat hösilage (ts 72%)
Diverse tillskott (foderjäst, olja, mineraler, magnesium, VSL)

Ang. hösilage och hö så föredrar jag hö. Det är snällare mot magen och det blir så mkt att äta upp med silaget för min hästs del. Tyvärr har bara mitt stall hösilage i dagsläget, men hade jag fått välja så blir det hö.

Shettis hingst 5 lr 6 år påbörjad inkörning

1½ dl kwik beet
1½ dl vetekli
1½ dl lusern
+ mineraler, biotin & B-vitaminer

Mini-shettis 6 år körs

1½ dl kwick beet
½ dl müsli (endast för att ge lite mer smak till betforn)
+ mineraler & B-vitaminer

Dom går på lösdrift, ej bete men kommer upp lite gräs fodras med ca 2 kg hö/dagen.

Shettisvalack, 14 år, 106 cm mkh:
(Rids, allt från 1 - 7 dagar i veckan, det är väldigt olika! Han motionerar på lite andra sätt också, lite träning lös i paddocken och så ibland också så att han får springa av sig osv.

Går ute på bete, men får efter motionering:
1 msk mineraler
3/4 msk salt
lite havre, typ 1 knuten näve (så att han äter upp mineralerna ordentligt)

Minishettisvalack, 86 cm, 11 år:
Rids nästan lika ofta som överstående ponny(hagkompisen) Han kan motioneras också på lite andra sätt i bland, blir också släppt men gås även ut med i grimma o grimskaft i bland i skogen eller tömkörs.
Går också på bete tillsammans med kompisen, och får samma foder i ungefär samma mängd, fast han får inte salt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar