Vad ger man?

Widerberg

Trådstartare
En kompis ska få barn om ett par veckor och man vill ju såklart ge henne något då. Men vad köper man? Barnkläder har dom redan massvis, och jag gissar på att dom kommer få bra mycket mer av alla andra.
Jag och en kompis ska lägga ihop så det kan kosta ett par hundra. Har ni några bra tips? Vad är kul att få som nybliven mamma?

Sv: Vad ger man?

Hm fråga mamman om det är något dom behöver men som dom inte köpt ännu, annars gillar jag alla träleksaker från Brio ( men det är ju jag och smaken är som baken ).

Presenter jag har uppskattat mycket är:
- amningskudde
- napphållare
- "kräkhaklapp"
- bok om första hjälpen för barn
- bok om barnmat (inte bara recept utan även näringslära, allegier/intolerans och eventuella problem som kan uppstå i samband med ätande)

En fin morgonrock till mamman?
En rejäl laddning mat (tex en lasagne eller så, inte för starkt kryddat).
Fotavtrycks-gjutningsset till bebis.

Håller med Lydia.

Ge presentkort på en god middag eller två
Eller erbjud dig att fylla frysen med fikabröd, så det finns till alla vänner och bekanta som vill komma och titta på underverket - som nybliven mamma har man oftast varken tid, ork eller lust att baka...
Avgjutningsset för händer/fötter

Sångbok typ Vita skattakammarn med cd är ofta mycket uppskattat. Ett babygym. Fleccefiltarna med laban/tummen är mkt uppskattade av mig i alla fall och använda både i vaggan, vagnen och spjälsängen. Det finns även jättesöta snuttefiltar att köpa till.

En mobil att hänga ovanför skötbordet är jättebra, isak älskar sin mobil och tittar på den varenda gång vi byter blöja.

Kul finns det massor av saker, men det absolut bästa jag fick och som verkligen var så nödvändigt.
M A T Min mamma gjorde en gigantisk lasange med en massa nyttigheter som frystes in i lagom portionsbitar. När man är nybliven mamma (och pappa) är man så inne i den lillabebisen att man helt glömmer att äta, eller inte hinner/orkar/vill laga mat.

Vi har barnkläder (speciellt strumpor) som aldrig hans med att användas trots att Rasmus kräktes ner minst 3 plagg om dagen! Leksaker har vi massor han aldrig lekt med, Godsedjur förstår han sig fortfarande inte på och 3/4 av alla filtar ligger snyggt ihopvikt i linneskåpet.

Den här söta lampan är de bästa jag köpte.

51515_PE151264_S3.jpg

kostar 119 kr på Ikea. Lyser så svagt att man inte väcker sin partner men tillräckligt ljust för att hitta de man letar efter.

Dessutom är de små spökena så söta :D

Till ts, du behöver inte nödvändigtvis ge något bebisbebisgrej, det är lika kul att få något som bebisen tycker är kul när den är 6 månader eller ett år. Sams nya favorit är boken Sötnosar med massa söta djur där man kan känna på nosen :love:

Barnmatsbok är också bra, vet att många här rekommenderat Första Mosboken.

Nä, jag tycker nog du ska köpa en spöklampa nu när jag tänker efter!

Tråkigt men praktiskt och jag hade uppskattat och haft användning för det:

Presentkort i någon barnbutik typ Barnens Hus.

Har funderat lite på presentkort. Det var en jobbarkompis till mig som berättade att han och hans kompisgäng hade gått ihop om ett presentkort på Barnens Hus. De hade varit 10 st personer som gav ett par hundra var.

DÅ blir det ju genast intressant ;)

Så det bästa är kanske att fråga personen som ska få presenten om de behöver/vill ha något speciellt? :idea:

Precis det som jag skrev i början av tråden :)

Vi har alla olika smak och tycke när det kommer till prylar och iaf jag kommer inte alls ha inhandlat allt jag vill ha innan Grodan kommer.

Då är det ju perfekt om någon frågar vad man faktiskt behöver :idea:

Badbaljan kanske man har väntat med ex...

När en bekant till mig fick barn ville hon ha något till sig själv. Till bebis hade hon fått och köpt så mycket och hon tyckte hon hade varit så duktig så hon ville ha något till sig själv. Så vi låtsades inte om att hon fått barn utan köpte något till HENNE. Om det är till ett par som har äldre barn så har dom ju allt dom behöver sen tidigare dessutom.

De hade varit 10 st personer som gav ett par hundra var.

DÅ blir det ju genast intressant ;)

Då kanske man har råd att köpa nått på barnens hus oxå :angel: Tycker mycket saker är så sjukt dyra där, i alla fall alla fina och bra saker som man vill ha. Kolla amningskläderna t.ex. eller leksakerna. Får ju ge kring 100 kr för att få en fin skallra.

Tur att vi även har babyland i närheten, så man kan kolla vilka som är billigast ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 705
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 852
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar