Vad gäller vaccinmässigt...

Cambrie

Trådstartare
...när man lämnar en hund på ett hundpensionat? Vi åker iväg i helgen och nu undrar jag om hans vaccinering räcker...

Det krävs givetvis att hunden är vaccinerad på det här pensionatet och det är han. Jag vaccinerade honom i maj med nobivac dhppi och antar att det är parvo och valpsjuka?
Nu till den egentliga frågan. Innan dess är han inte vaccinerad sedan december 05, alltså antar jag att han egentligen skulle behöva vaccineras med en grundvaccin igen. Veterinären sa att en spruta räckte, likaså har jag haft honom på ett annat pensionat vid två tillfällen och de har aldrig kommenterat det, men jag blir ändå osäker nu när det är ett nytt pensionat...

Jag har inte haft hunden från början men han är regelbundet vaccinerad som han ska sedan han var valp före december 05. Det blir alltså ett mellanrum på drygt två år mellan dec 05 och maj 08..

Sv: Vad gäller vaccinmässigt...

Tack, hade varit lite stressat att hitta ett nytt boende över helgen annars. Blev väldigt osäker när det stod att de ville ha hundarna regebundet vaccinerade. Och det är han ju förutom de två och ett halvt åren...:bow:

Jag tror de flesta brukar se om hunden är vaccinerad det senaste året. Och det är den ju.

Fast det är lurigt det där. Vaccinerade själv min hund i förra veckan eftersom hon ev. ska in på pang snart, men enligt min vet. så är rekommendationerna numera att man inte behöver vaccinera årligen. Att hunden snarare blir övervaccinerad. Och det har man ju hört ett tag nu.
Kinkigt bara att pensionat, hundklubbar m.m. fortfarande kräver vacc inom senaste året. Förståeligt på sitt vis, men ändå kinkigt.

På kliniken jag jobbar rek. man att vaccinera mot parvo och valpsjuka vart annat år. Skall man däremot vaccinera även mot kennelhosta så får man vaccinera varje år. Då blir det DHPPI det ena året och PI det andra.

Det var just vaccinet mot kennelhosta vet tyckte jag kunde avvakta med ytterligare ett år.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 888
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 028
Senast: Hund!
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka