Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Salikon

Trådstartare
Hej!

Jag har precis flyttat och jag flyttade 5 dagar innan min uppsägningstid gick ut.
I efterhand fick jag veta att den nya hyresgästen kom dagen efter jag flyttade. Får stallägaren hyra ut till två personer samtidigt? Om den nya hyresgästen inte betalar är det OK att den står i min box så länge jag fortfarande betalar för den? Borde jag fått betala kallhyra för dom sista dagarna eller tillochmed inte behövt betala alls då någon annan övertagit boxen?

Sv: Vad gäller då man flyttar innan uppsägningstidens slut?

Hej!

Jag har precis flyttat och jag flyttade 5 dagar innan min uppsägningstid gick ut.
I efterhand fick jag veta att den nya hyresgästen kom dagen efter jag flyttade. Får stallägaren hyra ut till två personer samtidigt? Om den nya hyresgästen inte betalar är det OK att den står i min box så länge jag fortfarande betalar för den? Borde jag fått betala kallhyra för dom sista dagarna eller tillochmed inte behövt betala alls då någon annan övertagit boxen?

Om du flyttade frivilligt så förstår jag inte varför du bekymrar dig över det, om stallägaren ville utnyttja den box som ändå stod tom att tjäna en slant.

Hälsning Maja

Jag bekymrar mig därför att jag inte är intresserad av att betala för någon annan, och framförallt är jag inte intresserad av att stallägarna ska tjäna något extra på att jag flyttar, visst flyttar jag frivilligt men stallägarna har varit extremt noggranna med att hålla på alla regler gentemot oss hyresgäster men så fort det gäller dom själva slingrar dom sig genom nyfunna kryphål och det har hänt en del andra saker som gjort att jag flyttat och sorgligt men sant blir man lite bitter och jag vill inte att dom ska tjäna på min flytt.
Hade jag flyttat under muntra miner hade jag inte brytt mig ett dugg utan resonerat precis som du:)

Får & får.. När jag sa upp min plats förut så behövde jag inte betala för hela månaden eftersom det kom en ny häst relativt fort dvs innan min uppsägningstid var slut.
Att göra som din hyresvärd tycker jag inte är riktigt schysst, dock gäller det ju bara 5 dagar.. så är det eg något att reta upp sig på? Förlorar du väldigt mkt på det?

Tycker det är värre när det gäller ex en månad eller mer som man står o betalar på en stallplats samtidigt som ngn annan nyttjar den.

Förstår verkligen om du blir irriterad!! Boxen är ju "din" så länge du betalt för den. Det är inte pengarna i sig det gäller, utan mer att stallägaren faktiskt borde frågat dig och självklart dragit av dom dagarna från din hyra! Jag hade inte accepterat det utan att blivit tillfrågad om det var ok...

Nej det är inte ok. Har man uppsägningstid och betalar för den så är det faktiskt DIN box så länge du betalar. Flyttar någon annan in så endera behöver du inte betala mera, eller så ska den som flyttar in betala dig för det som är kvar av din uppsägning.

Det skulle se ut det om man tex hyr en lägenhet, säger upp den, flyttar och fortfarande har tex 2 månader kvar att betala..och så flyttar en ny hyresgäst in och bor där gratis på MIN bekostnad.

Vadå..stallägaren får ju ändå sin hyra trots att boxen är tom. Himla fult gjort om stallägaren tar dubbla hyror.

när allting ska vara så petigt från det ena hållet så blir jag lät petig tillbaka. jag avskyr verkligen millimetermänniskor, visst är det bra att ha tydliga regler i stall, men alla är människor och kan t ex råka missa att sopa efter sig någon dag osv.

annars hade jag kanske tyckt att det var lite sniket att hänga upp sig på fem dagar... hur mycket pengar rör det sig om egentligen?

men som sagt: har dom varit sådär jobbigt gnälliga över småsaker innan och du vill sätta dem på plats, så ring och säg att du inte är intresserad av att ha en häst i din box de där fem dagarna. i så fall får de allt "hyra" den i "andrahand" de här fem dagarna.

Har man en uppsägning per kalendermånad och väljer att flytta ut innan uppsägningen är slut, kan stallägaren faktiskt göra som den har gjort om du inte själv har satt anspråk på de sista dagarna. Men kan inte kräva den nya hyresgästen på hyra för dessa dagar, isåfall får ni göra upp i godo, du och den nya hyresgästen.
Vad stallägaren däremot inte har rätt att göra, är att kasta ut dina prylar ur ev skåp eller andra gemensamhetsutrymmen medan du fortfarande har tid kvar på ditt kontrakt.

Har man en kollektiv delaktighet i fodringar/utsläpp mm så finns det kravet kvar under hela uppsägningstiden även om man flyttar, skulle då en annan hyresgäst flytta in kan man ju enkelt kräva att denne övertar ditt ansvar för resterande dagar.

jag har alltid betalat i förskott överallt fär jag stått, har flyttat innan uppsägningens tid varit slut två gånger ungefär i mitten av månaden. Jag skulle inte ens komma på tänken o begära att få halva hyran tillbaka, så sniken o gnällig är jag inte.

Detta har hänt oss också när vi flyttat. Jag har räknat med att betala hyran för uppsägningstiden och har inte brytt mig så mycket.

Men jag tycker det är fel av stallägaren eftersom avtalet mellan oss fortfarande gäller och jag - rent teoretiskt - skulle kunna flytta tillbaka. Om inget sägs i uppstallningsavtalet så gäller det - oavsett om jag har en häst i boxen eller inte!

Något att tänka på kanske när man skriver nytt avtal :idea:

Du har troligen inte hyrt en specifik box. OM du då skulle velat utnyttja din rätt till box i de återstående fyra dagarna som var kvar hade stallägaren fått fixa en box till dig. Svårare än så är det inte.

Vi hade en "sådan" i vårt stall också som gnällde över att "hennes" box hyrdes ut två dagar innan hennes uppsägningstid var över....Jag trodde hon var den enda i vårt land som var så gniden men titta här - det fanns en till :cool:

Tack för alla bra svar:)! Ska försöka svara på alla frågor...

Det rör sig om ca 500 kr och det är inte pengarna det handlar om. Jag är inte gnällig och sniken (kanske i denna sitiation :angel:) men som jag skrev tidigare blev det tyvärr ingen "glad" flytt och jag är less och besviken på stallägarna som behandlat oss på ett oschysst sätt och framförallt stoppat regler framför näsan på oss i tid och otid och jag ville nu se om någon av alla dessa regler kunde vara till min fördel.

Jag tycker som en del av ni andra att det faktiskt är MIN box tills min uppsägningstid har gått ut.

Vad jag förstod det på dig BOJ så kunde stallägaren göra som dom gjort om dom bara inte tog hyra av den andra gästen?

Min tanke var ju att dom kunde göra så om stallet inte var fullt för då skulle dom kunna be mig betala för en tom box under uppsägningstiden och låta någon annan stå i min box, men stallet var fullt när jag flyttade?

Om du läser ordentligt innan du kommer med påhopp vore jag tacksam!

Det handlar inte om att jag är snål, gniden kalla det vad du vill.
Jag har flyttat från en ställe där varenda liten regel skulle följas in i minsta detalt anledningen till att just denna fråga är "viktig" för mig är för att stallägarna använt den till sin fördel flera gånger förut då andra flyttat och man har velat byta box t.ex eller då andra velat komma till stallet. Det jag då lessnar på är att då jag flyttar får jag tydligen inte använda mig av den regeln för då slingrar dom sig!
Skulle jag ha stått på ett annat (bra och trevligt) ställe där stallägarna varit schyssta och flyttat som jag gjorde nu hade jag inte ens tänkt tanken! Men som någon skrev är någon pettimeter mot en hela tiden så blir man sån själv tillbaka och det må vara barnsligt osv men ibland reagerar man så!

Då tycker jag du också ska läsa lite noggrannare.
På vilket sätt har inte stallägarna varit schyssta? Har du provat att få ställa in en häst i stallet under de återstående fyra dagarna. För om inte vet du ju inte vad de hade svarat...

I och med att det stod en annan häst i min box och resten av stallet var fullt så tror jag att min häst hade fått bo i sadelkammaren i sådanan fall.

Detta handlar inte om vad stallägarna har gjort det hör inte till tråden.

Jo det spelar visst roll. I mitt stall hade vi till exempel hellre flyttat på stallägarens häst om tjejen som flyttade två dagar innan uppsägningstidens slut hade fått för sig att ta hem sin häst i två dagar...
Vi diskuterade det vid det tillfället och då hade stallägarens häst fått bo två nätter på logen. Hur vet du att inte din stallägare hade gjort något liknande?

Därför att någon sådan möjlighet finns inte på den gården där jag stod, alla stall var fulla och några andra alternativ fanns inte och ta mig på orden då jag säger att denna stallägare skulle aldrig göra en sådan uppoffring jag hade inte fått komma tillbaka!

Jag är heller inte intresserad av att diskutera vad som hänt om jag hade fått för mig att flytta tillbaka jag vill höra vad regelboken säger om att ställa en annan häst i den boxen jag betalat för.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 145
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar