Vad förväntar sig barn EGENTLIGEN?

M

Malichca

Jag och sonen firade Hjul i söndags med paket och Hjulskinka och Hjulmys. Idag firar han Jul med sin pappa, pappas sambo och alla deras släktingar.

Jag började idag med morgonfodring i stallet, sedan 10 timmars jobb och sedan tillbaks till stallet för kvällsfodring. På väg hem från stallet får jag ett sms från exet att sonen nog förväntar sig att jag kommer dit en sväng.

Kommer hem och ringer dit, exets sambo svarar. Jag säger hej, hon frågar om jag kommer förbi, jag säger nej, hon säger då att sonen kommer nog bli jättebesviken då. Jag svarar att jag tänkte prata med honom, är han i närheten? Ja, men han förväntar sig verkligen att du kommer, han kommer bli jättebesviken... Ja, kan jag få prata med honom?

Sonen kommer till luren, säger God Jul, undrar hur dan har varit, fått paket osv, pratar ca 10 min om allt och inget, avslutar med att vi hörs igen om några dar eller så.... Han säger inte ett ljud om jag ska komma dit eller inte?? Vem är det egentligen som förväntar sig saker? För mig har det hela tiden varit självklart att eftersom vi firade i söndags så var det klart för min del, när jag pratade med sonen kändes det som han tyckte likadant.

Varför känns det som att ju äldre folk blir desto mer "kinkiga" blir de när det gäller julafton? Det Måste vara på ett speciellt sätt annars är julen förstörd?? Och hur många av dessa julhysterikor är ens kristna? Jag är det inte, därför firar jag hellre midvintern, sen plockar jag ur godbitarna ur traditionerna så det blir ett hopkok som jag gillar. Jag vet inte vad jag vill få ur mig riktigt, mest att det kändes som exet och hans sambo har förväntningar på mig som inte sonen har... Och deras förväntningar känner jag att jag inte har nån som helst skyldighet att infria..

Sv: Vad förväntar sig barn EGENTLIGEN?

Varför känns det som att ju äldre folk blir desto mer "kinkiga" blir de när det gäller julafton? Det Måste vara på ett speciellt sätt annars är julen förstörd?? Och hur många av dessa julhysterikor är ens kristna? Jag är det inte, därför firar jag hellre midvintern, sen plockar jag ur godbitarna ur traditionerna så det blir ett hopkok som jag gillar. Jag vet inte vad jag vill få ur mig riktigt, mest att det kändes som exet och hans sambo har förväntningar på mig som inte sonen har... Och deras förväntningar känner jag att jag inte har nån som helst skyldighet att infria..

Ja, jag tror att det många gånger är de vuxna som jagar upp sig över hur det "ska" vara och inte barnen.
Hörde en kvinna idag som sa bittert "ja, men alla barnen vill ju vara med sin mamma på jul" Barnet hon syftade på var mindre än två år:angel:

Jag har inga barn och kommer inte ihåg tillräckligt från när jag själv var ett för att kunna svara. Dock vill jag påpeka att det vi firar heter jul och det är de runda sakerna som sitter på t ex cyklar och bilar som heter hjul.

Dock vill jag påpeka att det vi firar heter jul och det är de runda sakerna som sitter på t ex cyklar och bilar som heter hjul.

OT

Jag tror det är meningen att dom gjort en version av julen hemma hos TS och kallar det Hjul för "skojs" skull, alltså så att pojken firar Hjul med TS (mamma) och Jul med pappa.

asch ja tror inte dom förväntar sig något alls.....har man berättat att mamma ska jobba och kommer inte vara me ne då förväntar dom sig heller inget....

OT

Jag tror det är meningen att dom gjort en version av julen hemma hos TS och kallar det Hjul för "skojs" skull, alltså så att pojken firar Hjul med TS (mamma) och Jul med pappa.

Korrekt uppfattat, därav användningen av de stooora bokstäverna. Jag trodde det skulle bli tydligt då?

Som jag ser det är midvintern början på ett nytt årshjul som börjar snurra. I min värld mer att fira än att Jesus och en massa andra gudar och halvgudar påstås ha fötts idag. Vilket osökt får mig att vandra ut ur ämnet och undra: varför firades det igår? Och har gjorts så i Sverige "alltid". Det är ju idag själva födelsedagen är?

Med tanke på hur många som deppar över att de inte får fira julen med sina barn så tyckte jag nog att det var omtänksamt av ex:et och han sambo att göra klart att du var välkommen. Jag har nog svårt att tro att ett barn inte skulle vilja visa sina nya leksaker för båda föräldrarna om man hade valet.

Känns det redan avklarat för din del och du inte vill fara så är det ju inget mer med det.:)

Det jag störde mig mest på tror jag var framlägget att han skulle bli så BESVIKEN och han FÖRVÄNTAR sig att mamma kommer när det istället verkar vara de vuxna som förväntar sig. Lite som att försöka locka dit mig genom att ge mig dåligt samvete...

Kan tillägga att han är 12 år och vi pratar ganska mycket om religioner och var traditioner kommer ifrån då jag är väldigt fascinerad av just religion eftersom jag inte kan förstå att människor tror på den. Så han är väl medveten om att jag inte tror på Jesus och att jag tycker Midvintern (Hjul) är mer värd att fira...

Mina föräldrar skilde sig när jag var 9. Vi har oftast firat varannan jul hos mamma, varannan hos pappa. Och självklart alltid firat jul med den andra föräldern strax innan eller strax efter.

Har aldrig väntat mig att den andra föräldern ska komma, har nog inte tänkt tanken faktiskt.

Det jag störde mig mest på tror jag var framlägget att han skulle bli så BESVIKEN och han FÖRVÄNTAR sig att mamma kommer när det istället verkar vara de vuxna som förväntar sig. Lite som att försöka locka dit mig genom att ge mig dåligt samvete...

Kan tillägga att han är 12 år och vi pratar ganska mycket om religioner och var traditioner kommer ifrån då jag är väldigt fascinerad av just religion eftersom jag inte kan förstå att människor tror på den. Så han är väl medveten om att jag inte tror på Jesus och att jag tycker Midvintern (Hjul) är mer värd att fira...

Jo, men i detta fallet så har inte din inställning till vad som är värt att fira någon betydelse. Utan det handlar om att barn oftast vill att de de håller mest kära (föräldrar och syskon) ska dela deras glädje.
Och det gäller vare sig det är jul, födelsedag eller chanukka eller någon annan högtid man själv inte är speciellt intresserad av.

Sedan har man nog som annan vuxen lätt att lägga på sina egna känslor på barnet, typ, jag ser vad roligt han har och vad glad han är över vad han fått, klart att han gärna skulle vilja att även hans mamma fick dela glädjen....
Och då spelar det liksom ingen roll om mammans egen inställning är att bara (H)julafton är värd att firas.;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 506
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama