Jag måste säga att jag förstår folk som tackar nej till att ha hingstar i sitt stall.
Har ägt ett antal hingstar, lätthanterliga, snälla och trevliga de flesta. En av dem stod i ett inackorderingsstall utan några som helst problem, med valacker och ston i boxarna och hagarna runt omkring. Men- en hingst är en hingst. Rätt som det är händer det något som är relaterat till kön och hormoner. Ett sto tar sig in till hingsten, en oerfaren person hanterar en situation med hingsten fel, helt plötsligt kan inte hingsten gå tillsammans med valacken eller unghingsten som han har gått med eftersom det har kommit nya brunstiga ston i hagen bredvid ....
Om jag hade ett inackorderingsstall skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag släppte in en hingst. Hur snäll och väluppfostrad den än må vara.
Jag förstår hur du tänker, men idag går ju många hästar 2 och 2 i hagarna, eller helt ensamma, ofta är staketen rätt höga och det är gator mellan hagarna. Med andra ord är de flesta stall faktiskt hingstanpassade redan från början.
Då har jag väldigt svårt att se hur det inte skulle gå att ha hingst? El måste man givetvis ha, men det har man ju redan till alla andra hästar.
Jag tycker man ser på hingstar med lite konstiga glasögon. Hos min ena tränare går alla hingstar ihop. Oavsett ålder och oavsett om de betäcker eller inte. Hon har en hingst som är så pass hingstig att hon nästan inte hanterar honom alls, men i hingstflock kan han gå, inga som helst problem.
Jag får inte panik om min hingst kommer lös. Jag ropar på honom och i 9 fall av 10 kommer han tillbaks, annars får jag gå o hämta honom. Han står med öppen boxdörr när jag gör i ordning honom precis som alla andra hästar, likadant när jag gör i ordning honom i gången så står han oxå lös. Det har hänt att han har försökt ta några steg, men inget värre än vad en valack på 5 år skulle göra.
Han står alltså med öppen boxdörr även om stoet mitt emot oxå görs i ordning och oxå har öppen boxdörr. Tar han ett steg för mkt framåt så säger jag bara "Nej, Back" så är han tillbaks i sin box.