Jag som är rätt feg av mig borde väl säga "valack" rent spontant.
Men mina stora hästkärlekar i livet har varit ston. Som 11-åring ett tjurigt fuxsto på ridskolan som jag var livrädd för i början, men det var bara hon som det fanns skötarplats kvar på
Och gud vad jag älskade henne sen! Så fort vi hade lärt känna varandra och jag efter många månader stått i timmar och åter timmar och ryktat, så började hon gnägga när jag kom
Jag vaktade henne stenhårt för elaka "tuffa tjejer" som slog henne när hon tjurade. Grät floder när hon såldes
Och förra medryttarhästen var också ett sto, modell äldre. En bestämd gammal dam som minsann visste hur det skulle gå till här i världen. Inte tjurig alls i hanteringen, bara lite känslig vid brunst. Hon var inte alls "stoig" utan var mer som stallets världsvana matriark som höll reda i flocken - och ibland även oss människor när hon tyckte vi tramsade för mycket
. Otroligt trygg, med en gammal dams kloka och erfarna ögon
Ridit ett par valacker de senaste åren, men just de har varit pissjobbiga. Vägrat gå från stallbacken, varit helt avstängda för hjälperna, skvättiga och skuttiga, blä. Visst, snälla, men ingen riktig kontakt. Som att det inte riktigt är någon hemma hela tiden.
Nya medryttarhästen nu är ett sto. Så snäll och rar, mjuk och tillgiven. Lite reserverad och tittig, men håller hela tiden koll på mig såväl från backen som från ryggen. Överlag uppmärksam på mig på ett annat sätt än de valacker jag pysslat med.
Hingstarna på min arbetsplats är de som är lättast att hantera av alla hästarna på gården. Men då är det också sådan disciplin på dem och man har själv andra redskap just för att de inte får komma lösa. Det är långlina, kedja och spö och handskar och man håller råfokus på dem hela tiden. De går som hundvalpar. Och när de tappar fokus och börjar skrika eller dra så är det lätt att snabbt få dem tillbaka till sig. Inte så mycket tjafs, de bara gör. De försvinner bara upp i det blå ibland
Så överlag - det är alltid individer. Men mitt hjärta klappar alltid lite extra för ston