Vad för sällskap till min häst?

L

linnea 82

Min ponny e på foder pga att jag har dåligt med tid så nu går min valack med en annan häst som snart kommer åka tyvärr. Funderar på att låna häst som kan vara här på bete då min ponny har det så himla bra och triva jättebra där borta. men nu till problemet, han e inte vidare snäll. Den hästen(ett sto som står här)biter han sönder täckena för. Han e en riktig bitare och han e rätt elak måste jag säga så det e inte vidare kul för dessa hästar som stått här. Det e ok så länge dom inte e för nära men ofta kan man se hur han jagar i vilket fall. Han mår bra för övrigt e bara i sällskap med andra hästar han e sån här. Vill helst ha en inackordering men vem vill ha häst här. Valackar funkar det inte alls med.. Och stoet som e här får ju täckena sönderbitna. Någon mer som har en sån här häst? Hur har ni löst det? Han kan ju inte gå själv heller...

Sv: Vad för sällskap till min häst?

Sätt på krubbitarmedel på täckena? Om det bara är det?
Se till att ha stora hagar.

Vill påpeka att jag inte har någon egentlig erfarenhet eller kunnande i den här frågan, men skriver bara ner lite tankar.
Jag hoppas det löser sig. ^__^

Vet inte vad för slags häst som kan vara bra, tänker mig antingen en väldigt ranglåg som flyttar sig tills han tröttnar, eller ett tjurigt sto som ger igen. Kände en russ/shettis hingst som var bra att släppa in till tjuriga hästar, de fick lära sig lite hyfs och de flesta blev trevligare mot andra individer också (kanske lärde sig tolka hästspråket lite bättre?) Men det blev ju en del sparkar och bett innan de lärde sig, så skaderisken fanns ju.

Vill hästen ha sällskap egentligen, eller trivs den bättre i egen hage med sällskap bredvid?
Jag är egentligen helt emot att ha hästar ensamma, men har under mitt hästliv mött två individer som inte behövt/velat ha sällskap. Den ena var uppvuxen med får och var rädd för andra hästar. De försökte vänja henne successivt men hon höll sig lååångt borta från de andra. Kom en annan häst för nära gick hon till anfall direkt. I mindre hagar slutade det med att hon sprängde tråden. Hästar med ryttare gick dock bra..O_o Senast jag såg henne gick hon ensam med hästar i hagen bredvid och verkade väldigt nöjd.

Den andra hästen är uppvuxen i egen hage (hingst och, tror jag, utomlands ). Han bryr sig inte om de andra hästarna sålänge de håller sig borta. Jagar runt dem lite om de kommer för nära men inga problem så. Han hade nog varit lika glad ensam, men funkar med andra i stor hage.

Båda de här har ju haft en sämre uppväxt, har aldrig hört om hästar med sund uppväxt bland andra hästar som föredragit att vara ensamma.

Sätt på krubbitarmedel på täckena? Om det bara är det?
Se till att ha stora hagar.

Vill påpeka att jag inte har någon egentlig erfarenhet eller kunnande i den här frågan, men skriver bara ner lite tankar.
Jag hoppas det löser sig. ^__^

Vet inte vad för slags häst som kan vara bra, tänker mig antingen en väldigt ranglåg som flyttar sig tills han tröttnar, eller ett tjurigt sto som ger igen. Kände en russ/shettis hingst som var bra att släppa in till tjuriga hästar, de fick lära sig lite hyfs och de flesta blev trevligare mot andra individer också (kanske lärde sig tolka hästspråket lite bättre?) Men det blev ju en del sparkar och bett innan de lärde sig, så skaderisken fanns ju.

Vill hästen ha sällskap egentligen, eller trivs den bättre i egen hage med sällskap bredvid?
Jag är egentligen helt emot att ha hästar ensamma, men har under mitt hästliv mött två individer som inte behövt/velat ha sällskap. Den ena var uppvuxen med får och var rädd för andra hästar. De försökte vänja henne successivt men hon höll sig lååångt borta från de andra. Kom en annan häst för nära gick hon till anfall direkt. I mindre hagar slutade det med att hon sprängde tråden. Hästar med ryttare gick dock bra..O_o Senast jag såg henne gick hon ensam med hästar i hagen bredvid och verkade väldigt nöjd.

Den andra hästen är uppvuxen i egen hage (hingst och, tror jag, utomlands ). Han bryr sig inte om de andra hästarna sålänge de håller sig borta. Jagar runt dem lite om de kommer för nära men inga problem så. Han hade nog varit lika glad ensam, men funkar med andra i stor hage.

Båda de här har ju haft en sämre uppväxt, har aldrig hört om hästar med sund uppväxt bland andra hästar som föredragit att vara ensamma.

Har försökt med medel men det funkar inte. Han stod ensam ett par timmar och man såg att han inte trivdes men vet inte om han hade vant sig. Hagen e ca 1 ha så det e ju stor yta. Funderar på om han inte har erfarenhet av att umgås med andra hästar. Han e i mina ögon en riktig mobbare. Kan kanske ett annat djur funka bättre? Jag blir SÅ förbannad det e som att han tycker det e kul att djävlas. Nej vet inte om jag vill dra hit någon när han e så här. Kanske kan prova med får? Men tänk om han skadar dom? tror även att han e sent kastrerad om det kan ha betydelse?

Trivs han inte ensam ska du inte vänja honom vid det. (han ska kunna vara ensam, men inte vänjas vid att aldrig ha sällskap) Det är bara om skadan redan är skedd som jag tycker att det kan vara ok. (alltså om en vuxen häst aldrig gått med sällskap och inte lyckats vänja sig vid det).
Skaffa ett sällskap som inte tolererar hans beteende, det är det enda jag kan komma på i så fall.

varför inte testa en flock med kor!! min häst som är väldigt ranghög fick gå med kor en sommar för hon behövde lite kraftigare bete än de andra och hon blev sen dess muýcket vänligare mot andra hästar!!
kor är ju stora och kan "säga" i från så skade risken för deras del är ju inte så stor :p

Hej hej.. ^^
Har en D-ponny vallack som blev sent tagen o gick med hingstar tills han blev 4år, kastrerades då han skulle börja ridas. Han är ranghög, en mycket kaxig liten herre. Men ursnäll mot människor. Går just nu tsm me ett haflinger sto som snart ska säljas. Och han är som du beskriver din häst. Hon får inte vara för nära, han ska ha maten först och hon får absolut inte äta gräset i närheten av honom. Det är ganska ofta han beter sig så här, men vissa dagar kan man se dom beta bredvid varandra hur snällt som helst.
Tidigare gick han me två vallacker till och som sagt, han var ny, efter ett par veckor hade han tagit över hela "flocken" ^^ Det som krävs för en sådan häst är en med mycket högre rang. För dom enda hästar som satt min lilla skrutt på plats är en shire häst och två större vallacker.

Så prova gärna med en väldigt ranghög häst så kanske han finner sin plats till slut och blir snällare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 339
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar