Tackar er som tipsat om ras/er!
Som sagt, jag vill inte ha schäfer och sambon vill inte ha rottis, och att vi har gjort dom valen har delvis med saker ni räknar upp men även rent personliga, som tex att jag helt enkelt inte klickar med schäfern. Sen finns det säkert individer jag skulle passa väldigt bra med, men jag tycker inte att det är värt chansningen.
Sen vill jag bara lägga in en parentes, eftersom tråden har gått över till någon form av mentalitetstråd... Jag personligen kommer aldrig att köpa (bruks)hund utan att ha kollat upp föräldrar, uppfödare, ev tidigare kullar ect. Det är ett av sätten man enligt mig hittar en förhoppningsvis bra hund. Sen kan det gå käpprätt åt helvete med en hund som pappret är rent klockren. Precis som att det som kan gå hur bra som helst med något som inte ser helt lovande ut. Mycket beror på ägare och individ. Sen finns det självklart en del saker som man som ägare inte kan rå på.
Jag kan säkert ha missuppfattat några av er här i tråden, men jag upplever att det finns några som driver en mindre "hat kampanj" emot visa raser i tråden, vilket jag kan tycka är onödigt. Det finns allt ifrån rottisar och schäfrar till små chihuahuas som har oönskade beteenden, som finns för att man avlat på skräp eller för att ägarna har varit allmänt lata. Sen kan det självklart vara mera eller mindre.
Men jag ber om ursäkt om jag missförstått någon!
Som ni säger så är det ju vissa specifika som man "får" köra skydd med. Och tyvärr verkar det som att vi nog får lägga just den planen på hyllan. Det finns massa annat kul man kan göra, och som jag skrev som i första inlägget - anledningen till hund är framförallt för sällskap, om än kanske väldigt aktivt sällskap. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"