R
Raderad medlem 94602
Erfarenheterna varierar. Har inte hört någonting om att allergierna är fler här nere i söder. Har bara en allergisk schäger i bekantskapskretsen och räknar jag ihop alla med uppfödarkollegor mm är det nog närmare ett hundratal. Då är iofs kanske hälften avelshundar och de ska ju vara av bästa klass.Jag har hört att hundar som bor i södra Sverige har mer allergier än de som bor i Norrland men om det stämmer vet jag inte. Kanske kan det spela in? Det här är inte FM-hundar utan vanliga sportavlade bruksschäfrar i varierande åldrar. Men jag känner nästan ingen som vågar köpa schäfer längre pga detta. Några av ägarna har köpt nya hundar för att ha något att tävla med, alla har valt annan ras. Jag är helt på det klara med att det finns friska schäfrar också, om man letar lite. Men jag tycker man ska höra sig för noga om sådant som inte står på hunddata när man letar schäfer.
Vet en som tagits bort pga ryggproblem men det var pga trauma och vet en med pankreatit. Annars är medelålder hög, inget ovanligt med hundar på 12 år och mer. Många tävlar upp i 10-årsåldern.
Schäfern var illa ute ett tag pga mycket slarvig avel. Och att den svenska avelsbasen blev trång. Är man naiv och slarvig som köpare löper man alltid risk oavsett ras. Men det är inte jättesvårt att hitta bra hundar. Inte svårare än köpa andra bruksraser.