Vad för bett är bäst?

A

ainavi

Behöver lite tips om olika bett som kan vara bra för min häst.

Hon är 4 år,blir 5 nästa år.Har ridits mest ut i skog och mark och rakt fram.Nu sedan ca 3 månader sen har jag börjat regelbundet rida för instruktör(western).Hon har för närvarande vila nu,men ska sättas igång strax efter januari.

Innan vilan började jag med ett 3 delat bett.Har ridit innan bara på hackamore.Den går hon bra på.

Undrar vad för bett som är bra på unghästutbildning?Kanske är ovanan för henne med att ha bett,men på något sätt verkar hon inte vara bekväm i detta.

Sen har jag också en 10 åring som jag börjat träna mer regelbundet,också med likadant bett.Men hon lyfter liksom huvudet på snedden och halvgapar.Är det så att hon är ovan,också riden med hackamore,eller obekväm.Vad för bett kan man prova på henne?

Tacksam för tips om bett / :laugh:

Sv: Vad för bett är bäst?

Det bästa är att kolla med tandläkare vilket bett som passar. Vår brukar ge oss tips på två -tre bett som man kan använda utan att hästen tar skada (oftast ett rakt och tredelat) Kolla upp hästen som lägger huvudet snett, kanske har den hakar som gör ont?

det mildaste bett du kan ha , (ett vanligt rakt bett funkar eller två delat) 3 delat är lite starkare och inom western har ni väl olika bett som jag själv inte känner till då. Men om det går skulle jag köra på bettlöst,

Fick höra en gång i tiden att 3 delat är bättre än 2 delat.Men som sagt jag är urusel på bett.Vad för skillnade är det på tex med att ha ringar,d-ringar,fasta,lösa ringar,ledade och inte ledade?

När man börjar tävla så måste man ha bett,får ej ha bettlöst.Därför måste jag nu börja introducera det på hästarna.

Det äldre stoet har ju haft bett förut av olika slag,men har liksom aldrig tagit upp huvudet på sidan och gapat.

Jag föredrar att använda tvådelade tränsbett med parerstänger. Det brukar funka i de allra flesta fall, ibland använder jag tredelat.

Det som avgör om det funkar eller inte sitter i 99% av fallen i andra änden av tygeln.

Fick höra en gång i tiden att 3 delat är bättre än 2 delat.Men som sagt jag är urusel på bett.Vad för skillnade är det på tex med att ha ringar,d-ringar,fasta,lösa ringar,ledade och inte ledade?

När man börjar tävla så måste man ha bett,får ej ha bettlöst.Därför måste jag nu börja introducera det på hästarna.

Det äldre stoet har ju haft bett förut av olika slag,men har liksom aldrig tagit upp huvudet på sidan och gapat.

Jag anser också att tredelat är betydligt bättre än tvådelat. Testa håll ett tvådelat resp. ett tredelat bett med ringarna i varsin tumme. Be därefter någon "dra i tyglarna" och se vars brytpunkten hamnar.. Ett tvådelat bett trycks upp i gommen och orsakar svår smärta, det finns exempel på obduerade hästar som haft ett hål i gommen pga av tvådelade bett och vårdlösa händer!
Jag föredrar tredelat framför tvådelat, det tredelade får två brytpunkter som inte når upp till gommen utan blir mest en drag mot lanerna.

Men det gäller ju om bettet är för långt. Det finns ju negativa sidor av 3-delat också, detta ifall mitten delen är för lång och brytpunkterna hamnar på lanerna.

Till TS: Det bästa är nog att du först kollar upp hästarna hos en tandläkare så att allt står rätt till där. Sen så får du helt enkelt pröva dig fram. Vissa hästar trivs bäst på 3-delat andra på 2-delat.

Jag kan inte heller det där så bra men vad jag har förstått så ska tredelat vara starkare bett än tvådelat. Jag föstår att man inte får tävla bettlöst . Men rakt är väl ändå det mildaste, jag ska själv byta ner på mitt sto till rakt just för att hon är jättesnäll och då behöver jag inte tredelat på henne. Men prata med en tandläkare i första hand.

Hej!! Tycker absolut att tredalat är bättre än tvådelat då trycket blir bättre i hästens mun. Men det viktigaste är ju att du har rätt storlek på bettet. Många använder alldeles för långa bett. Åk till en tandläkare med hästarna så att han/hon får prova ut ett bett och kolla så att allt står rätt till i munnen. För övrigt så är ett rakt bett det som gör minst "skada". Det nyper inte i munnen och hästen kan inte lägga upp det på tänderna lika lätt (som dom gärna gör med för långa bett).

Funkar dina hästar på bettlöst så skulle jag fortsätta rida på det. Det är ju bara om du ska tävla dressyr på dom som du behöver bett. Du kan tävla westerngrenarna på bosal (om jag inte misstar mig).

Sen kan även nosgrimmor störa och skada hästens mun. Om du använder det kan du ju testa att ta av dom.

Viktigast är ju ändå att lyssna på hästarna och dom verkar ju vilja visa dig att dom inte trivs med dom betten.
Lycka till!! =)

jag här oxå haft en massa problem med val av bett, har en 15åring som tävlar fälttävlan, men har även gått msvb dressyr med mig...har ridit mkt på hackamore eftersom det funkar bäst men tränar man o ska tävla dressyr/fälttävlan får man ju inte alls ha hackamore, provade först 2delat bett, blev en kamp att rida varje dag, hörde sen att 3delat e mildare/bättre, lite bättre på honom men fortfarande nästan farligt att rida! efter nåt år av okunninghet o kamp me stackars hästen som inte kunde prata kollade jag upp tänderna riktigt ordentligt, han hade en massa "skit" som gjorde ont, fick tipset om gummibett, som det året även blev godkänt att tävla dressyr på=) provade 3delat gummibett när munnen "läkt" o han va som en ängel! visst kan han fortfarande bli stark men inte "galen" som han blir på vanliga stålbett!! kandar e d enda i stål som funkar...vet även liknande fall me andra hästar

så ett tips är att kolla upp me tandläkare som tidigare sagt och prova gummibett, funkar bra på känsliga munnar...

tänker nog rida in min snart 3åring på gummi oxå, förutsatt att det inte blir för tjockt i munnen på henne!

att välja bett är en djungel och väldigt individuellt va somm passar häst, och även ryttarens hand förstås

Lycka till!!:)

Plastbetten är väldigt bra för hästar med känslig mun. Finns raka bett i plast som är super!! =) Gummibett är ofta tjockare än plast och kan ta upp för mycket plats i munnen.

Men det gäller ju om bettet är för långt. Det finns ju negativa sidor av 3-delat också, detta ifall mitten delen är för lång och brytpunkterna hamnar på lanerna.

Till TS: Det bästa är nog att du först kollar upp hästarna hos en tandläkare så att allt står rätt till där. Sen så får du helt enkelt pröva dig fram. Vissa hästar trivs bäst på 3-delat andra på 2-delat.

Om brytpunkterna för det tredelade hamnar i lanerna så är ju även det bettet för långt?
Det finns en anledning till att klassiska ridkonstarna föredrar baucherbett framför tvådelat, just av den anledningen att ett tvådelat bryts upp i gommen..

Om brytpunkterna för det tredelade hamnar i lanerna så är ju även det bettet för långt?
Det finns en anledning till att klassiska ridkonstarna föredrar baucherbett framför tvådelat, just av den anledningen att ett tvådelat bryts upp i gommen..

Vad är baucherbett?? Har inte hört det namnet??

Det viktigaste är handen som håller i bettet ;)

Men annars kanske ett bett med fasta ringar är bra att börja med? Blir mindre att leka med då ;)
Jag gillar inte raka bett så mkt eftersom de känns så stumma men har man en häst som är orolig i munnen och gärna viker bettet osv kan det vara bra att rida en period på ett rakt bett!
Det beror lite på hur hästen är i munnen helt enkelt.

Det viktiga innan man sätter igång är att hästen är kollat i munnen ordentligt och att bettet är rätt tillpassat. Många rider med för långa bett och då verkar de inte korrekt.

Lycka till :)

Ja det beror ju på hur man ser på det. Ett tredelat bett som är lagom långt för själva munnen kan ju ffa ha en för lång mitt del:idea:

Och ffa så bryts inte alla tvådelade bett upp i gommen. Som med alla bett handlar det om rätt utpassning!

Ja det beror ju på hur man ser på det. Ett tredelat bett som är lagom långt för själva munnen kan ju ffa ha en för lång mitt del:idea:

Och ffa så bryts inte alla tvådelade bett upp i gommen. Som med alla bett handlar det om rätt utpassning!

Men för att brytpunterna på ett normallångt tredelat bett ska hamna i lanerna så kan ju bara sidstyckena vara max 1 cm typ? Nått sånt bett har då aldrig jag sett... När jag säger tredelat menar jag vanliga traditionella tredelade tränsbett som man beställer från nån av våra kära katalogföretag..

Jag är av den uppfattningen att tvådelade bett lättare skadar hästen i gommen än många andra bett, därför undviker jag dessa.. Men såklart är ordet fritt och jag accepterar att alla tycker olika.

Jag föredrar att använda tvådelade tränsbett med parerstänger. Det brukar funka i de allra flesta fall, ibland använder jag tredelat.

Det som avgör om det funkar eller inte sitter i 99% av fallen i andra änden av tygeln.

Vad är parerstänger?

Som sagt...är en hel uppsjö av bett som jag inte förstår mig på.Men det enda är väl att prova sig fram vad som känns bäst.Svårt att veta om hästen trivs eller inte trivs i det.Skickar med en länk på en film när jag rider ena hästen.I galoppen ser ni hur hon håller upp huvudet.Är det så att hon inte trivs med det eller bara larvar sig tro?Det är ett 3-delat bett hon har.

http://www.youtube.com/watch?v=Llo0Wj3BeWk

På ett sätt känns det som att det är jag som inte kan då det går så jättebra annars för tränaren att rida henne....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17