Vad för bett är bäst?

Sv: Vad för bett är bäst?

Jag kan inte heller det där så bra men vad jag har förstått så ska tredelat vara starkare bett än tvådelat. Jag föstår att man inte får tävla bettlöst . Men rakt är väl ändå det mildaste, jag ska själv byta ner på mitt sto till rakt just för att hon är jättesnäll och då behöver jag inte tredelat på henne. Men prata med en tandläkare i första hand.

Raka bett skall vara bra men när du tar i ena tygeln på ett rakt bett åker andra sidan upp i lanen i överkäken.

Krasst sett är inga bett bra för hästen. Det hänger på vad den accepterar och handen som sitter fast i tygeln.

Dubben - rider på tredelat

Det finns säkert lika många åsikter som det finns bett, men jag använder bara massiva 2delade bett. Däremot har jag genom ryktesvägar hört att 3delat är bättre, men ingen sade varför antagligen visste de inte ens själva.

2delat beskrivs vanligen som det mildaste bettet, 3delat upplevs något starkare eftersom det har ytterligare en brytpunkt.
Galoppbett/d-ringsbett ger en viss mån av hävstångseffekt.
Fasta ringar gör att bettet ligger lite stadigare i hästens mun.
Jag hittade nyligen en länk med fakta, klicka på "Olika bettmodeller": http://www.gavlehasttandvard.com/meny/meny_fakta_om_bett.htm

Plastbetten är väldigt bra för hästar med känslig mun. Finns raka bett i plast som är super!! =) Gummibett är ofta tjockare än plast och kan ta upp för mycket plats i munnen.

Jag införskaffade ett plast/syntetbett för dyra pengen, trivdes finfint med det, bara att efter en vecka var det tuggat på,:mad: vasst för lanen, vände på det, samma visa igen. Enligt säljaren ska det inte kunna "gå sönder". Nån som råkat ut för samma eller har jag satt det fel på nå vis.:crazy:

Jag har sett några södertuggade plast- (minst 3 st) och gummibett (1 st), vet dock inte hur lång tid det tog innan de blev tuggade, men längre än en vecka har det nog varit iaf.
Fick in en liten tankesnurr nu när jag läste ditt inlägg bara, om plastbetten går sönder såpass snabbt av att hästen tuggar på det, vad händer då med hästens tänder när den tuggar på ett vanligt järnbett? :crazy:

oj jag har ridit på gummibett i ca 6 år och aldrig varit med om att det blir söndertuggat, alltså på olika hästar oxå...köpte nytt bett till min tävlingshäst eftersom jag tyckte det började bli äckligt (ingen annan såg det, så de va nog bara ett hjärnspöke hos mig)...men de kan ju va olika på hästar hur mkt dom tuggar...o som sagt undrar man va som händer me tänderna när dom "tuggar" så på ett stålbett!? varför jag använder gummibett o inte plastbett är pga regler för tävling...

Jag införskaffade ett plast/syntetbett för dyra pengen, trivdes finfint med det, bara att efter en vecka var det tuggat på,:mad: vasst för lanen, vände på det, samma visa igen. Enligt säljaren ska det inte kunna "gå sönder". Nån som råkat ut för samma eller har jag satt det fel på nå vis.:crazy:

Var det ett rakt bett eller hur såg det ut? Jag har bara raka plastbett och dom kommer dom inte åt att tugga på på samma sätt. Låter som det var ett för långt två eller tredelat som hästen la upp på tänderna och tuggade på??

Mina plastbett har inte blivit några märken på...
Om hästen biter så på bettet bör man nog kolla munnen på dom. Det är ju ett sätt att försvara sig.

Det där med att det skulle vara bra att hästen tuggar på bettet som man hör lite här och där är ju helt fel. Man vill ju inte att hästen tuggar på varken ett stålbett eller något annat bett. För mig är det ett tydligt tecken på att hästen inte är nöjd med betslingen ( eller ibland nosgrimman ).

Det var ett rakt, smalare i mitten ganska mjukt o böjlig.

I övrigt är det inget fel på tänderna kollar dom regelbundet. Han tycker bara inte om bett, går helst i grimma men på tävling måste man ju ha bett.:crazy:

jag hade först kollat upp med tandläkare, för å kolla, dom kan även ge tips på vad du ska ha för bett, har tredelat på båda mina å de funkar super, tänk på att inte köpa tjockt bett, många säger att man ska inte ha starkt bett alltså smalt, men de tjocka betten får inte plats i hästens mun, fick höra de av en hästtandläkare. hoppas de ordnar sig!

Det var ett rakt, smalare i mitten ganska mjukt o böjlig.

I övrigt är det inget fel på tänderna kollar dom regelbundet. Han tycker bara inte om bett, går helst i grimma men på tävling måste man ju ha bett.:crazy:

Hm... kanske var ett dåligt exemplar. Tävlar du dressyr eller? Andra grenar har ju bettlösa alternativ som man får tälvla på.

Har du provat att rida på sidepull, hackamore mm? Du kan ju rida mesta tiden hemma utan bett iallafall. ;)

har du tänkt tävla i western senare, isåfall kanske du inte ska rida
för mycket på 3-delat då det inte är godkänt att tävla på.

Som sagt...är en hel uppsjö av bett som jag inte förstår mig på.Men det enda är väl att prova sig fram vad som känns bäst.Svårt att veta om hästen trivs eller inte trivs i det.Skickar med en länk på en film när jag rider ena hästen.I galoppen ser ni hur hon håller upp huvudet.Är det så att hon inte trivs med det eller bara larvar sig tro?Det är ett 3-delat bett hon har.

http://www.youtube.com/watch?v=Llo0Wj3BeWk

På ett sätt känns det som att det är jag som inte kan då det går så jättebra annars för tränaren att rida henne....

Antar att du vill ha lite feedback på videoklippet eftersom du la ut det här......
Under den första ryttaren (du?) kastar hästen med huvudet. Under den andra ryttaren ( din tränare?) verkar hästen mer nöjd. Titta på skillnaden på er följsamhet i sätet... Tränaren(?) följer med:banana: hästen i rörelsen = stör inte hästen i ryggen. Första ryttaren slår:bump: med sätet mot hästens rygg, vilket får hästen att kasta upp huvudet.
Varför?
Ställ dig på alla fyra...be någon att trycka in sina händer/fingrar (motsvarande dina sittben) stötvis och med ganska bra kraft på varje sida av din ryggrad... sänker du också din rygg och kastar upp huvudet för att komma undan obehaget?:eek: Om någon istället behandlar din rygg på ett skönt sätt, masserar, är följsam,:grin: kommer du istället skjuta upp ryggen som en katt gör när den blir klappad eller som en häst gör när den vågar lita på att inget kommer dunsa ner i ryggen. Det är faktiskt inte mer komplicerat än så. Öva följsamhet i din sits..har inte din tränare sagt något om detta :o :o:o!!!
Rekommenderar starkt att du läser boken "Centrerad ridning" av Sally Swift, vilken tar upp massor av sådana här enkla förklaringar på vad man tror är knepiga problem.. Lycka till!

Mvh/ :laugh:

Himla...äntligen någon som kan svara på det jag allra först frågade om ;)

Jo du har rätt,min tränare tjatar hela tiden på att vara mer följsam.Ska titta mer på filmen och se skillnaden.När man väl sitter och galopperar så känns det så väldigt följsamt för en.Men uppenbarligen är det väl inte så :(.

Så det har väl egentligen kanske inte med bettet att göra då :confused:

Tittade nu på filmen,och visst ser det ut som man liksom guppar/studsar på ryggen.Och tränaren mer sitter ner och följer med.Men när jag rider så känns det som att jag verkligen sitter ner och följer med.Men jag ska tänka på det nästa gång.

Är det något man kan träna på för att bli mer följsam eller är det bara att försöka sitta ner i sadeln?

Senast ändrad av en moderator:

Bettfrågor är alltid svåra frågor! Som någon sa skulle jag rekomendera dig att gå till hästtandläkaren och rådfråga honom/henne efter en undersökning. På så vis kan de även se om något inte är som det ska vilken oftare än man tror är fallet.

Men du frågor om tips på bett så du ska få ett sånt av mig: på de unghästar jag haft/ridit under åren har det blivit många olika varianter. Vad jag sett är att det bett som de allra flesta "tycker om" är ett tvådelat med rullande delar, tex. "kopparsnurror", eller för den delen tredelat. Jag har använt ICKE rostfria bett vilket tycks och ska vara bättre/smaka bättre.
På hästar som gått med bett innan och som inte tycks gilla något har jag kört med bettlöst träns eller hackamore vilket har uppskattats.

Lägg fokus på om hästen är fin i munnen och känn dig fram vad hon tycker om, för en sak kan man vara säker på: hästar hittar inte på.

Va precis inne på atg och kollade munnen på den äldre hästen,var inga större fel.Synd att jag inte tänkte på det då.I och för sig ingen hästtandläkare.

Får man inte tävla på 3-delat inom western?På d-nivå,vad får man tävla på då?

Jo du har rätt,min tränare tjatar hela tiden på att vara mer följsam.Ska titta mer på filmen och se skillnaden.När man väl sitter och galopperar så känns det så väldigt följsamt för en.Men uppenbarligen är det väl inte så :(.

Tittade nu på filmen,och visst ser det ut som man liksom guppar/studsar på ryggen.Och tränaren mer sitter ner och följer med.Men när jag rider så känns det som att jag verkligen sitter ner och följer med.Men jag ska tänka på det nästa gång.

Är det något man kan träna på för att bli mer följsam eller är det bara att försöka sitta ner i sadeln?

Först vill jag bara understryka att bettet i filmen antagligen inte har något att göra med hästens "huvudkastningar". ( Eftersom så många kommenterat betsling i din tråd). Jag tycker också det är anmärkningsvärt men inte förvånande att din tränare "tjatar" om att du ska vara mer följsam men tydligen inte kan förklara hur.... jag rekommenderar dig att söka efter en tränare inom "centrerad ridning" för att komma vidare med ditt problem.

Så lite om sitsen:

Om du tänker att du ska försöka sitta ner mer i sadeln kommer det ge motsatt effekt, du kommer spänna din muskulatur vilket gör att du "studsar" ännu mer. För att kunna följa hästens rörelser måste din tyngd och balanspunkt (som sitter under naveln mot bäckenet) vara synkroniserad med hästens balanspunkt i rörelsen. Kommer du efter eller före hästens balanspunkt i rörelsen kommer ni i otakt. Samtidigt måste du ha balans genom din egen kropp. På videon ser det ut som du sitter i stolsits. Alltså fötterna alldeles för långt fram. Sitter man i balans ska man kunna dra en linje från axel 1 ,genom höft 2och ner till mitten av foten3. Be någon hålla ett långt spö lodrätt, rakt ner från din axel och se om detta passerar över höft och fot. Prova genom att inta "ridställnings-position" på golvet. Plana fötter, böjda, sviktande knän. Stanna upp där det känns mest stabilt. Det är då du är i bäst balans. Prova nu att flytta din höft2 fram och tillbaka eller luta överkroppen, axlarna 1 fram eller tillbaks..det är otroligt lite som ska till för att du börjar spänna dig eller rent av faller omkull. När du sitter till häst tillkommer också kontrollen av fotens position,3 som du i denna övning får gratis. Fotens position ska i utgångsläget vara plan precis som när du stod på golvet, men med tillåtelse till en viss sviktande rörelse nedåt med hälen, dock ej en rörelse du ska skapa utan en rörelse som framkommer när du är avslappnad i fotleden och följsam med hästen. Bästa sättet att öva nedsittning är att känna till hur vi och hästen fysiskt påverkar varandra i rörelser. Ett tips för att klara av att öva avspändhet är att bara ta några få trav/galopp språng och avbryta innan du börjar spänna dig. Skritta några steg, slappna av och göra om det. Sedan kan man öka efter hand.

:p LYCKA TILL!:p

Hej...vilken detaljerad beskrivning.Mycket att ta in på en gång.Men man kanske ska ta sig an en tränare som är mer inriktad på det viset.

Jag tycker ju själv att jag är väldigt famåtlutad och alla andra säger att jag har alldeles för långa stigläder.Men det känns rätt när jag sitter.

Nästa gång jag rider så ska jag tänka på hur det egentligen är när jag sitter.

Förlåååt:o att jag stal lite av din tråd.

Det är nog så att det inte har så mycket med bettet att göra när man ser filmen. Din tränare är en bra ryttare, men för att va en bra tränare måste man ju kunna förmedla sina kunskaper till eleven. Vet inte hur länge du tränat för honom, men det skadar kanske inte att prova nån ny.
Det handlar nog om att du behöver förbättra känslan o koordinationen mellan tygel, skänkel, sits. Du har en trevlig häst så jag hoppas du hittar rätt.:laugh:

Ingen fara :-)

Ok,det är ju skönt att veta att det kanske inte har så mycket med bettet att göra.Får försöka bättra på min sits och hållning.Vet ju mycket väl själv att jag är väldigt framåtlutad :-(.Har bara ridit för honom ca 5 ggr.Rider även för en annan tränare,men den har heller inte sagt nånting om min sits.Ja,det är mycket att hålla reda på.

Min pålla är mycket trevlig...haft henne i 9 år.

Hej igen!:D

Om du stannar filmen när det gått exakt 0:47 sekunder ser du tydligt att det inte kan passera en linje från ditt balancentrum (som ligger mitt i magen, under naveln) ner till din fot. Din fot är säkert 20-30 cm längre fram än den bör vara. Detta är anledningen till att du lutar överkroppen för långt fram.

Med risk för att verka tjatig: Hämta en linjal, lägg den bakom dina fötter böj knäna, för sätet 20-30 cm bakom fötterna. Försök sedan hålla överkroppen rak........ Funkar inte, och kommer aldrig funka! Du måste då, precis som på filmen luta överkroppen framåt för att inte tappa balansen :crazy:

En ryttare som lyckas sitta still och "se ut" att vara följsam i en sådan här obalanserad hållning (finns faktiskt sådana) måste spänna sig fast med benmusklerna, inget som ger varken häst eller ryttare en behaglig upplevelse, då man bör vara avslappnad i sin muskulatur under ridningen för att störa hästens rörelser så lite som möjligt. Det lär heller inte vara bra för hästens hälsa i längden....

Går det att justera stigläderfästena så det går att fästa lädren längre bak på din sadel? I så fall skulle jag rekommendera det!
:p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17