Vad för bett är bäst?

Sv: Vad för bett är bäst?

Har stannat filmen exakt där du sa.Och visst är jag framåtlutad.Men det vet jag att jag är.Försöker som sagt hålla mig bakåt men funkar uppenbarligen inte.Men det kan vara som du säger att fendrarna sitter alldeles för långt fram.Det är lite lustigt faktiskt,min kompis känner utav det där och tycker likadant på bland annat min sadel.Är hennes gamla sadel faktiskt som jag köpte av henne.

Den här balanscentrumet du nämde....hur menar du att det ska se ut?Samma linje när man säger att axel,höft och häl sak vara en rak linje?Du har ingen bild på när man ser hur det ska se ut?

Har precis satt ut min sadel på annons,visserligen på min andra sadel,men jag sitter lika framåtlutad i den.Och på den sitter fendrarna också väldigt långt fram.Du kan få en länk till den filmen då jag sitter i den sadeln.

Prova ett sidepull det är ett betlöst träns.

Har stannat filmen exakt där du sa.Och visst är jag framåtlutad.Men det vet jag att jag är.Försöker som sagt hålla mig bakåt men funkar uppenbarligen inte.Men det kan vara som du säger att fendrarna sitter alldeles för långt fram.Det är lite lustigt faktiskt,min kompis känner utav det där och tycker likadant på bland annat min sadel.Är hennes gamla sadel faktiskt som jag köpte av henne.

Den här balanscentrumet du nämde....hur menar du att det ska se ut?Samma linje när man säger att axel,höft och häl sak vara en rak linje?Du har ingen bild på när man ser hur det ska se ut?

Har precis satt ut min sadel på annons,visserligen på min andra sadel,men jag sitter lika framåtlutad i den.Och på den sitter fendrarna också väldigt långt fram.Du kan få en länk till den filmen då jag sitter i den sadeln.

:D Ja, nu var det ju inte så att det var framåtlutningen som man ser på 0:47 sekunder som jag ville du skulle se på. Utan hur långt fram dina fötter befinner sig i förhållande till ditt säte. Det är nämligen det som är problemet...att du lutar dig framåt är ju bara ett följdproblem som uppstår för att du ska klara att hålla balansen ... du försöker nå dina fötter med axlarna.. kort och gott.. tror inte jag riktigt kan förklara mer ingående än detta, men om du testar att göra de "golvövningarna" som jag beskrev samt lånar boken "Centrerad Ridning" av Sally Swift på bibblan kommer du nog reda ut det här.. Googla också på "Ryttarens sits" på bildsök på nätet så kommer du se en beskrivning av vad jag menar med en lodrät linje genom kroppen. På bild 4 och 6 kan du se dem utritade.

:p / Himla

KL

Håller helt med andra som här i tråden sett din sits, det är def. den som är problemet. Du sitter i en så kallad 'stolsits' dvs. med fötterna ALLDELES för långt fram, detta kan vara pga. att du inte lärt dig annan sits eller så kan det vara att stiglädrena är fästa för långt fram, eller att sadeln är för 'uppåt' där fram i relations till bakvalv i detta fall skulle jag gissa på nummer ett eller två.

Vad som är positivt dock är att du kan ändra detta genom att hitta en bra tränare som kan förmedla vad en bra sits är, och även att läsa på själv från källor som andra har föreslagit. Jag föreslår även Kyra Kyrklunds "Dressyr med Kyra" som har ett bra kapitel om korrekt sits.

Viktigast är att hitta en bra tränare eftersom det är svårt att hitta rätt själv, och alla behöver en bra tränare oavsett nivå ;)

Lycka till och tänk på linjen genom kroppen :)

Det gjode det inte när jag testade att rida på rakt bett på mitt sto på rakt bett för 3 år sedan :eek:

??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17