Vad fasen har hänt i år!!!

Favina

Trådstartare
Fästingar ta mej faan överallt!!

Jag har satt på fästinghalsband, badat dom i schampo mot fästingar och har nu även gått på med Frontline. Men djävlarna ger sig inte iaf!

Vad har ni på era hundar?

Sv: Vad fasen har hänt i år!!!

ExSpot på Leia poch Frontline på Nikita som är dräktig. Inga fästingar alls får dom :)

Fasen, har ni skickat all till mig då eller:mad:

Jag vet inte men såhär har dom aldrig varit förut, dom är så himla äckliga!

Jag har haft på Frontline och min hund får också fästingar ändå :confused: På katten har jag plockat en som satt fast och idag tog jag en som kröp omkring (bra med vit katt)
Jag bara väntar på första fästingen på mig, hua, ryser.

Har ingenting alls på min hund och han har hittills i år inte fått några fästingar.

;)

Ska införskaffa ett örthalsband i förebyggande syfte.

Det är för att hösten har varit varm och vintern snörik som det finns så mycket fästingar i år. Själv använder jag inget medel på min hund. Tycker inte om att hälla konstigheter på henne. Dessutom är det ju inte direkt ofarligt. Jag borstar henne mothårs varje gång vi vart ute. Då ramlar dom bort. Tar ju ett bra tag innan dom sätter sig fast, så man hinner ju avlägsna dom i god tid. Hon har knappt en enda fästing på sig. Kanske hittat 3 i år.

Var i landet bor du någonstans?
Bara nyfiken med tanke på att du har plockat så mycket. Själv kör jag med ett örthalsband på jycken och linfröolja (som varit upphettad) som jag sprejat på. Hon har inte haft en enda, så det fungerar bra.

Jag behandlade min hund med "stronghold" för två månader sedan och det sitter nog i fortfarande för hon har bara haft en sittande fästing och två som kröp omkring.. Tänkte behandla med "Frontline" senare i vår/sommar.

Om du badat din hund så tar det 1 vecka igen innan halsbandet börjar verka igen.

Frontline funkar där jag bor...ett par fästingar hängde i pälsen på BC-korsningen idag och såg mest förvirrade ut...tog sig inte för nåt alls. Jag plockade dom lätt och spolade ner dom i hetvatten:devil: ...har inte plockat någon som satt sig fast sen jag la på frontline. Även katten klarar sig...

Tur för dig att du bor på fel sida av Sverige. ;)
Vi har plockat säkert 50 fästingar så här långt på 2 hundar. Vi hittar 1-3 per hund varje dag. Däremot verkar hästarna klara sig ganska bra, bara någon enstaka och som satt sig i ljumskarna.

LIA

Har hittills hunnit med två behandlingar med Frontline, men jag fundar på att byta till nästa tillfälle.
För någon vecka sen gick vi på skogspromenad - när vi kom hem hittade jag 17 fästingar på vovven, tur han är vit så man ser dem.
Kan tillägga att jag har fästingnoja, så jag höll på att smälla av då jag bara plockade och plockade och de aldrig tog slut. :eek: Usch!

Sen dess har vi bara haft någon eller några per dag - men ändå.

Här är det lika illa, har Frontline på båda hundarna men får trots det plocka fästingar i stort sett dagligen. Har aldrig haft merän någon enstaka fästing tidigare år med Frontline. Ska till veterinären för vaccination i morgon o kolla om det finns något bättre till mina små flickor . Jag bor i Malmö och flest fästingar verkar de få i Pildamsparken:eek:
Det är bara så äckligt med fästingarna ,som tur är har jag klarat mig undan i allafall.

Min labbe har Scalibor.

Har plockat ca 10 fästingar på honom i år, men sedan han fick fästinghalsbandet på sig har vi inte sett någon (hoppas det håller i sig, hatar de där äckliga små krypen :crazy: ).

Jag har Exspot till min, han har haft 1 fästing men det var innan jag hade på medlet sedan dess har jag inte hittat någon. :)

Har ingenting alls på min hund och han har hittills i år inte fått några fästingar.
Jag tar tillbaka det där. Plockade nyss valpis första fästing ever.

(Den var stor och fet och satt alldeles under hans ena öra.)

Jag skör scalibor på mina båda inte haft en fästing, men jag har hört att frontline inte ger 100%-igt skydd.

lady_vip: mina hundar badar ganska mycket och jag tycker scalibor funkar utmärkt, måste dock tas av och på hela tiden (eftersom det orsakar fiskdöd om de har det på sig i sjön) :p

Ja det är hemskt. :eek:

Hunden har fått exspot och har sen dess inte haft en enda fästing. Men katterna har bara haft såna gröna halsband, och det verkar inte funka alls i år! Har funkat bra tidigare år.. :crazy:

Får även mini-fästingar på hästarna, trots switch...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?