Vad får ni ångest/Panik av?

Okej. Jag har inga diagnoser och känner inte heller igen mig speciellt väl i någon av de diagnoser som man frekvent kopplar ihop med RSD. Så blev fundersam ifall man kan ha RSD utan någon annan diagnos eller om man "måste" ha ADHD/ADD/autism för att kunna ha RSD.

Det kan man säkert, men då är det nog vanligare att det benämns som social fobi eller liknande. Jag har bara sett termen RSD användas i sammanhang kring ADHD eller närliggande diagnoser förut, men så uppdateras kunskapskanalerna inte i rödaste rappet heller.

Det är inte ovanligt att ha bara några drag som ofta associeras med NPF-diagnoser, och det är också ett känt faktum att symptomen skiljer sig beroende på kön. Kvinnor glider väldigt ofta under radarn eftersom kriterierna fortfarande främst är baserade på män. Så man ska nog aldrig säga aldrig.
 
Det kan man säkert, men då är det nog vanligare att det benämns som social fobi eller liknande. Jag har bara sett termen RSD användas i sammanhang kring ADHD eller närliggande diagnoser förut, men så uppdateras kunskapskanalerna inte i rödaste rappet heller.

Det är inte ovanligt att ha bara några drag som ofta associeras med NPF-diagnoser, och det är också ett känt faktum att symptomen skiljer sig beroende på kön. Kvinnor glider väldigt ofta under radarn eftersom kriterierna fortfarande främst är baserade på män. Så man ska nog aldrig säga aldrig.
Hur fick du din diagnos? Eller är det en självdiagnos?
 
Jag får ångest bara av att tänka på saker jag mår väldigt dåligt över. Kommer antagligen få en gråtattack efter det här inlägget.

Men vardagliga saker som ger mig ångest är typ prata engelska, ha tal, prata inför grupper, större sociala sammanhang osv. Jag undviker det om jag kan, men om jag inte kan får jag ångest som i vissa fall kan ignoreras.

Och lite mer än vardagligt:
Att jag inte är bra nog eller duger.
Matte (får svår ångest av att inte fatta ett skit).
Män - har de senaste 12 åren aldrig ens kommit i närheten av intimitet, får ångest bara av att umgås/prata. Är skiträdd att någon ska/kan bli intresserad av mig och undviker generellt kontakt med män. För att inte tala om tanken på att jag troligen alltid kommer vara ensam och aldrig kunna ha ett samliv med någon igen. Fy fan vad det tär.
Enda gången jag får panikattacker är när en man måste ta på mig och/eller jag måste vara avklädd inför en man.
 
Hur fick du din diagnos? Eller är det en självdiagnos?

Jag fick autismdiagnos redan i tonåren, så den är något jag har levt med länge. Diagnosen kom efter enorma problem i skolan, flera rundor hos BUP och misstankar från både mig och förälder efter att vi läst om Aspergers syndrom.
RSD är självdiagnosticerat, och jag tycker att övriga ADHD-symptom överlappar såpass med min redan existerande diagnos så det känns lite onödigt att sparka igång en till utredning. Köerna är långa och det finns många som behöver vården mer än jag gör i dagsläget.
 
Oj, jag skulle kunna skriva en hel roman här. Det finns väldigt mycket saker som triggar ångest och/eller panik för mig. Ångest har jag i princip mer eller mindre hela tiden, men inte längre så mycket panik.

Att prata inför folk, oavsett språk, är en stor ångesttrigger. Jag är väldigt osäker i mig själv när det kommer till att tala inför folk för att jag känner att jag säger fel hela tiden.
Blir helt skakig och det händer också att jag börjar gråta.

Sociala sammanhang är också en trigger. Jag passar inte in i sociala sammanhang och förstår mig inte riktigt på dem heller... där är det mest bara ångest dock.

Känner ofta att jag inte duger, vilket är en enorm ångesttrigger för mig. Jag är en "prestationsprincessa" ut i spetsarna och har alltid varit den där duktiga flickan. Så att känna att jag inte lever upp till de förväntningarna ger mig extremt mycket ångest. Det gäller allt, sociala sammanhang, vara duktig hemma, ha kompisar, skolan osv.

Ofta löser jag problemen genom att helt enkelt undvika det som är jobbigt. När det inte går att undvika så försöker jag stå ut... för att sen typ dö av utmattning hemma för att det gått åt mycket energi. Jobbar med att försöka hitta bättre lösningar och säga nej till tex icke nödvändiga sociala sammanhang, men det är svårt. Jag är en ja-sägare och tänker inte alltid innan jag lovar bort mig på något :cautious: :banghead:
 
Fick svettningar i händerna och under nätterna på bröstkorgen, i början av Corona krisen. Nu har det lagt sig.
Har haft en panikångestattack i mitt liv, och då var det konstig, hackig och okontrollerad andning, känsla av fritt fall.
Yrsel kan jag få om jag stressar.
 
Frågan ställer sig själv. Men vad får folk/du ångest och/eller panik över och hur tar det sig uttryck?

Ångest får jag främst när jag har väldigt ont och när jag har för ont för att sova och vet att jag behöver sömn för att orka. Jag kan också få ångest om jag är väldigt slut och vet att jag har mkt jag måste göra. Att bli sjuk kan också ge ångest iom att det påminner om när jag förut var riktigt dålig och inte kunde göra ngt. Det märks sällan utåt. Men inuti mår jag då skit.

Panik vete fasen.. Jag är rätt stadig vad gäller rädslor etc. Brukar tagga till av rädslor och möta det för att bli kvitt det. Är en lite extrem låsning jag har i att attackera rädslor.
Men höga höjder gör mig knäsvag, får svindel etc. Det kan ge panikkänslor. Det, maskar och ormar ger mig känslor jag inte kan ta över och sluta känna dem liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 262
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 730
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 044
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 446
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp