vad får man för pengarna?

Sparrisen123

Trådstartare
Hoppas det här inte räknas som annons, för det är det inte. Jag är bara nyfiken på hur priserna/marknaden ser ut nu, efter diskussioner med en bekant.
Vad får man u för islandshäst för 40-45000?
Min bekanta menade att många säljare sätter ut ett högre pris än de egentligen begär, för att inte bidra till att priserna sänks. Jag tycker det låter märkligt, anpassar man sig inte till efterfrågan?
Därav min fråga, om det verkligen är som det ser ut att hästar i den prisklassen är antingen unga och oinridna, eller 18+, eller om det är däromkring i pris som skogsmullehästarna är.

Sv: vad får man för pengarna?

om man bor i Sverige ;)
Jag har kollat lite på hästar nu när hästfebern rasar..
här begär man 6000 euro (vet inte vad det blir i kronor men runt 60000)
för en yngre valack, med mycket lite tölt. Rides som 3 gångare.
För en inriden men inte mycket skolan ung valack är priset 7000..

för 4000 får man en helt oinriden häst, på max 4 år.

6000 Eu är ca 50-52000 Svkr beroende på vem som står för växelkursen.

Hoppas det här inte räknas som annons, för det är det inte. Jag är bara nyfiken på hur priserna/marknaden ser ut nu, efter diskussioner med en bekant.
Vad får man u för islandshäst för 40-45000?
Min bekanta menade att många säljare sätter ut ett högre pris än de egentligen begär, för att inte bidra till att priserna sänks. Jag tycker det låter märkligt, anpassar man sig inte till efterfrågan?
Därav min fråga, om det verkligen är som det ser ut att hästar i den prisklassen är antingen unga och oinridna, eller 18+, eller om det är däromkring i pris som skogsmullehästarna är.

Har flera kompisar som har saluhästar och deras hästar som ligger runt de priset är exemfria, trevliga hästar, med helt ok gångarter. Varken unga och outbildade eller 18+

*halvt KL*

Dåså, då misstänkte jag rätt då :) Jag tyckte det verkade konstigt om skogsmullar och hyfsade tävlingshästar ligger i samma prisklass, men min bekanta hävdade bestämt att så är det minsann för annars skulle folk börja pruta så väldigt :confused:
Men då är det inte så då.

Skogsmullar och potentiella tävlingshästar kan mycket väl gå för samma pengar, det är inte alltid ägaren har koll och en önskan om kvalitet och bra gångarter kan man ha även om man inte tänker tävla. Sedan beror det på vad man menar med tävlingshästar, ska man ha en i lagom ålder som bevisligen kan prestera på SM nivå eller bättre då kostar det.

Och vissa prutar oavsett pris, en del med motivering att det finns billigare (varför de inte köper den billigare i så fall kan man ju fråga sig).

Liknande trådar

S
Islandshäst I både Ridsport och Islandshästen står det om avelsmötet och jag tycker det var en rättvis beskrivning av mötet och jag tycker det är...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 579
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar