Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Runaway_

Trådstartare
Var på tävling idag, och min kompis var också där och red. Det var första tävlingen för oss i dressyr, och red LC:1 och LB:1. LBn var väl mest för att få mer rutin liksom, vi var över huvud taget inte ute efter att vinna.
Men det ska inte handla om mig nu, utan om kompisen och domaren. Kompisens häst har en förmåga att inte vilja gå stadigt på tygeln, och rusar gärna ibland. Ryttaren kämpade genom hela programmet att få volter och allt vad det var på rätt plats och i rätt gångart. Och både jag och hennes tränare tyckte det såg bra ut, stundtals var det BRA form på hästen osv.
Så när hon ridit upp och gjort sluthalten så börjar somaren prata med henne. Efteråt får jag veta att hon bland annat sagt rent ut att X red förjävligt. Hela programmet var elt enkelt skit. Min kompis blev ju såklart väldigt ledsen, och sa att "jag ska aldrig mer tävla." Ni vet hur man blir.
Jag bara undrar, hur mycket får en domare egentligen vräka ur sig? Det var ju inte direkt konkreta träningstips hon kom med, utan ren utskällning. JAG, och fler med mig, tyckte att hon uppförde sig dåligt. Jag menar, värna om juniorerna, ge de självförtroende att vilja fortsätta tävla och utvecklas. Eller tänker jag fel? :confused: Ska vi inte tillåtas misslyckas på en klubbtävling bara för att det var fina halvblod där som fick åttor och nior..?

Sv: Vad får domaren egentligen säga?

tycker absolut inte att doamren skulle fått vräka ur sig något sånt!:eek:

Frågan är ju när dessa domare tycker man ska få börja att träna sig på att tävla? För även om man klarar rida program hemma på en 70% nivå i lugn och ro så är tävling ofta en helt annan sak.

Tråkigt är det hur som helst, för många är det ett stort steg att våga sig ut på tävling och utsätta sig för domarens blick och en händelse liknande denna kan göra att man inte vill prova igen.

Eller är det ett sätt att komma åt bortlottningsproblematiken? Skrämmer man bort tillräckligt många så kommer det inte behövas någon bortlottning...

Det är ett absolut nej att sådant får förekomma. Usch!

Tycker synd om din kompis, du får skicka tröstkramar! :banana:

eftersom du inte hört vad dommaren sa har du ingen om vad hÄn sa egentligen,vissa människor tål ju ingen forn av kritik als..

Okej, det var alltså inte bara jagn som tyckte det var fel.

Suisyola: Den här ryttaren tål kritik, det vet jag efter ett år tillsammans på ridbanan. Visst kan hon ha överdrivit lite, men jag tycker gränsen är passerad en bit innan ordet "förjävligt" ändå.

Men gud, så kan de ju inte bete sig :eek:

Det hör inte till vanligheterna att domaren pratar med någon efteråt på det sätt som du beskriver. Var det något speciellt upplägg på tävlingen? Klubbtävling mer som programridning eller? OCH var det en godkänd domare?

Tycker absolut inte att en domare ska få vräka ur sig sånt:mad:

Jag tycker det hela låter lite konstigt..var det en utbildad domare?

Låter lite konstigt.. Vad sa domaren då? Hörde du det, eller fick du det återberättat för dig?

Nirak

NiraK skrev:
Låter lite konstigt.. Vad sa domaren då? Hörde du det, eller fick du det återberättat för dig?

Nirak
tycker inte det låter konstigt då jag har råkat ut för princip samma sak på en proramridning för en utbildad domare... red för ett par veckor sedan riktig tävling för henne. tack och lov sa hon inget till mej personligen då, men kommentarerna var på protokollet var lika "trevliga" som vanligt... :angel:

Så kan de bara INTE få lov att säga! Förstår om kompisen inte vill tävla mer, sånt avskräcker ju...

Polly_Mulle skrev:
Så kan de bara INTE få lov att säga! Förstår om kompisen inte vill tävla mer, sånt avskräcker ju...

Domare uppmanas att vara diplomatiska och "neutrala" så nej, det är inte populärt att de uttrycker sig på ett förnedrande sätt.

För det första är det ingen här som har hört vad domaren har sagt så det är ju bara ditt sätt att sammanfatta det hela vi har och gå på.
Precis som suisyola skrev så är man mer eller mindre känslig för kritik och särskilt när man tävlar eftersom nerverna då ligger på utsidan.

För det andra vet vi ju inte ett smack om hur det såg ut när din kompis red programmet. Du säger att hästen har en förmåga att gå ostadigt på tygeln och rusar iväg mellan varven. Jag vill påstå att det är din kompis som saknar förmågan att rida hästen i en bra form och hålla den i schack.
När man är ute och tävlar dressyr ska man inte behöva kämpa för att få programmet att fungera och hålla hästen i rätt gångart. När man är ute och tävlar så är det jobbet redan gjort och det är då man lägger in en extra växel och sträcker på sig ytterligare ett par millimeter för att visa upp sig och ge järnet.

Domaren har kanske ansett att din kompis häst inte är redo för sin uppgift och sagt det. För min del har jag inte som grundkrav att hästen ska ut och ligga på över 70% men ska jag ut och tävla LC-program, vilket är ett unghästprogram så ska den banne mig kunna gå i stabil form hela tiden under de futtiga minuterna den är inne. Det är ju för sören en av bedömningskriterierna.
Att det stundtals ser bra ut under ett program är faktiskt ingen bra sammanfattning.

I mina ögon ser det helt enkelt ut som att din kompis har gått ut och tävlat innan hon och hästen var klar för det och då får man kritik som inte är så trevlig. Hon får helt enkelt ta åt sig av det som var befogat, gå hem och träna och få rätt på formen.
Bara för att ni är juniorer betyder ju inte det att man slänger ut bedömningskriterierna genom fönstret och domaren kan omöjligt veta om det är första gången ni är ute mm
Jag tycker att det är ett väldigt konstigt resonemang att man åker ut på tävling för att misslyckas. Då kunde man ju ha stannat hemma redan från början.

apocalypsen skrev:
Jag tycker att det är ett väldigt konstigt resonemang att man åker ut på tävling för att misslyckas. Då kunde man ju ha stannat hemma redan från början.

Är du seriös eller? :eek:
Tror du verkligen att någon på fullaste allvar åker ut för att tävla med målet ATT MISSLYCKAS?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI