Vad fan gör man nu?

astronaut

Trådstartare
Har två katter på två år o lite till. Både är vana vid hundar. Men ikväll när jag satt framför datorn och mamma låg i sängen och pratade i tele så blev det ett nedrans liv.

Hunden försökte skydda sig, och fly därifrån och katterna bara attackerade.
Katterna ifråga har träffat hunden sedan de var 8 veckor gamla och bott under samma tak nu i över en månad (möjligen två) då jag har tagit över hunden.

Hunden bryr sig inte ett skit om katter, en hel sommar har han tagit emot örfil efter örfil av en katt trots att han sket fullständigt i katten. Han är den ignoranta typen mao.

Hunden vet vem katterna är och katterna vet vem hunden är, katterna har t.o.m legat tätt intill hunden och sovit.

Iaf, hunden försökte fly ifrån katterna men kattfanskapen (jaja, jag är lite småsur) jagade efter och tjöt och hade sig. Iom att mamma och jag håller på att göra om apmkt så finns det en dörr att stänga - mammas sovrumsdörr.

Mamma lyckades i sista sekund få tag på ena katten i svansen (jaja, hellre det än en sönderriven hund) och få ut Manson och stänga dörren kvickt. Katterna som fortf. försökte göra allt för att komma in blev i några sekunder instängda i en bur (ena katten har öppnat dörrar innan och mamma och jag var tvungen att få upp en dörr så katterna kunde vara där inne). Dörren som finns inne i köket kunde i dåvarande stund inte stängas p.g.a diverse saker ivägen.

Trots att hunden var utom räckhåll/synhåll så lät de såhär när de hörde hundens gny till i sovrummet (de var i buren enbart under några få minuter, jag filmade när vi precis fått upp dörren men ville fånga deras läten ifall någon vet vad det kan vara för tönterier de höll på med):
http://www.youtube.com/watch?v=yfONN7EmobA

Vad hände egentligen? Hunden skrek av rädsla och katterna hoppade på honom, skitsvårt att separera två katter som har IQ fiskmås och en hund som inte bryr sig ett smack om katterna :crazy:
Manson sitter för närvarande precis utanför mammas sovrumsdörr och vaktar..
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Oj, ja alltså, katterna är ju redigt förbannade.....

det närmsta till hands jag kan tänka mig är att hunden överskridit någon gräns i katternas värld, och de därmed lackat ur och känt sig så hotade att de gått till attack.... Hunden hade väl inte väntat sig detta, men faktumet om det är som du säger, att den nu sitter utanför dörren och "vaktar" är ju tecken på att den kanske faktiskt inte är så rädd utan nu är vaktig på katterna.

Jag tror ni får vakta dem nu ett tag framöver och se om episoden verkarha bleknat i deras värld,eller om det är en konflikt som skapats. Usch - jobbigt :crazy:
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Ibland krävs det inte så mycket. Hunden kan av misstag skrämt en av katterna, det är ibland allt som krävs för att allt ska köra ihop sig. Om en katt hettar till är det lätt att andra hänger på och så eggar de varandra. Ibland kan de ge sig på varandra också (eller människor) utan att egentligen veta vad de håller på med. De hamnar i chock och ballar ur.

Det ni kan göra nu är att blicka framåt och jag tror ni har en längre tid av arbete framför er.

Jag är ett stort fan av nätdörrar så har ni möjlighet att smälla upp en nätdörr så att katterna kan bo på ena sidan av den och hunden på den andra tycker jag att ni ska göra det. De bör under inga som helst omständigheter släppas ihop iaf. Feliway hjälper en del, men jag kan inte påstå att det har hjälpt hos mig när jag haft slagsmål här hemma utan det har varit nätdörrar och tid, massor av tid, som hjälpt.
 
Sv: Vad fan gör man nu?

*KL*

ANg ljudet/hur katterna låter, så sådär låter mina om de är missnöjda/upprörda över något. När de är ARGA är det ett dovare, mer 'morrande' ljud. Sen är det ju säkert inte så att alla katter har exakt samma 'språk'. Men hade det varit mina som lät sådär hade jag tolkar 'upprörda' och inte 'ARG'. Samtidigt så när de attackerar och ffa följer efter så är de ju skitpissed. Men ljudet i buren är för mig mer upprört än skitarg, även om de var skitarga innan.

Jag tror aom andra, att hunden passerat någon 'gräns' för katterna, kanske omedvetet.

Nätdörr som någon sa är nog det bästa, så de kan se, höra och 'lukta' varandra, och så se vad som händer på sikt, om det lägger sig eller om det fortsätter vara upprört.

Är Manson hunden? Iom att den nu 'vaktar' utanför katterna, dvs bryr sig om dem, har ju tyvärr helt klart samspelet mellan katt och hund ändrats, och när de senare ev ska återintroduceras så skulle jag introducera EN katt i taget med hunden, och för alla eventualiteters skull ha munkorg på hunden.

Katter är ju tyvärr lite knepiga, det som funkat fiiint i alla år kan fallera på en kvart utan att man förstår varför. T ex katter som bott ihop och funkat fint ihop i många år råkar i luven på varandra och tål plötsligt inte varandra, och går aldrig mer att ha tillsammans =/

Hur länge har ni renoverat/gjort om? Det kan bidragit till vad som nu hände, vissa katter blir väldigt störda när det 'ändras om' (möbleras om/renoveras/osv)
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Den där är underbar, har sett den förr (utan att dra ner ljudet, poff satt det en argsint siames på skärmen..).

Men där är förresten det dovare, mer 'morrande' ljud som mina har när de är sura på riktigt. Låter någon sådär så är det ytterst nära att det ska smälla. Går någon runt och låter sådär letar den efter vem som nu förargat den för att starta bråk (siameshanen gick omkring sådär och letade efter min huskatthona på slutet =/)
 
Sv: Vad fan gör man nu?

*kl*

Nu är katterna och hunden vänner igen. Utan problem! Tror katterna ville busa/leka med hunden men hunden blev så pass överraskad att han morrade till vilket fick katterna att bli helt omvända och ilskna.

Mamma sa aldrig något om något morrande, dovt tydligen därför jag inte hörde! Katterna blev iaf genomkollade av mig igår och hunden likaså. Inga skador hos några av dom (att katterna skulle ha skador har jag svårt att tro då hunden inte attackerar något).

Alexandra:
Vi började igår, hann dock inte klart innan vi fick gästerna och försent när de gick! Dock har vi renoverat innan utan problem! De lät så när de var ute i det fria också då de såg hunden! Manson är katten! Duke är hunden! :)

Mackan:
Oj, glömde förtydliga att Manson är katt!

Sol:
Tror det var Tussie (andra katten) som råkade ut för det första, hon var mest på. Annars är det min andra katt som är mest på allt.

Blev lite akutsvar här, ska iväg på kalas! Hunden lämnas dock hos en vän då vi inte vågar lämna dom själva ihop tills mamma och jag har sett att djuren går bra ihop igen! Vill inte utmana ödet :)
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Haha, trodde hunden var Manson :rofl:
Vad skönt att det bara var ngt tillfälligt vad det verkar. Men klokt av er att inte lämna dem ensamma såhär direkt efter,mycket klokt!

Alexandra: Jodu -jag har själv haft det problemet, hade en tråd här för ett år sen med två katter som blev osams. Sol här på forumet hjälpte mig massor, och som tur var löste det sig, har inte haft problem sen dess, katterna älskar varandra som de alltid gjort i 5 år innan episoden, men det var en HEMSK period när de var osams.
 
Sv: Vad fan gör man nu?

KL
Ni har väl sett den här : ) Nu är ju ämnet faktiskt inte så roligt just för TS men ett skratt kanske kan lätta upp ändå. OBS. dra ner ljudet om ni har katter närvarande, annars blir de oroliga.

http://www.youtube.com/watch?v=ih6W19KTlZo

Min ena katt vände långsamt på huvudet efter halva videon och tittade lite slött på skärmen, den andra brydde sig inte alls. Så går det när man har inavlade, före detta hemlösa katter som kanske inte riktigt har alla paket i julstrumpan. :angel:
 
Sv: Vad fan gör man nu?

:rofl:

Mina reagerade väldigt starkt. Den store nallebjörns farbrorn blev på alerten och på helspänn direkt och sprang upp och kollade ut mot hallen (fast ljudet kom från vardagsrummet där han befann sig men han är kanske lite döv : ) och den lilla arga tjejen fick svans som en skogaholmslimpa och pep ut i hallen med klar krigsstigs alert i hela sin attityd.

jag slog ner ljudet direkt och skämdes - borde ha tänkt mig för :o Kunde ju ha startat ngt världskrig i värsta fall - se min korta åter redogörelse till alexandra om förra vinterns trauma : )
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Haha, då har ni inte hört en arg korat. Sådär låter mina om de är måttligt missnöjda, tex hos veterinären. Är de riktigt pissed är det morr mer passande på en rottweiler som ljuder ur strupen, och då har man fortfarande en bra bit kvar till avgrundsvrålet innan det smäller.

TS katter i buren hade jag tolkat som pratande, typ "hallå jag sitter i buren, har ni glömt mig här??"
 
Sv: Vad fan gör man nu?

rottweilermorr har jag bara hört när hanen har en mus, då låter han så han väcker mig på nätterna - och jag sover annars igenom det mesta. Så får vara glad jag har siames och inte korat hör jag :-)
 
Sv: Vad fan gör man nu?

Jag ger mina deras eftertraktade ben en bra stund innan jag ska gå och lägga mig, så de har morrat färdigt tills jag ska sova ;)
Annars är de inte så högljudda hemma, de verkar tycka det är meningslöst att gasta inomhus men när de kommer ut på resa eller är i närheten av främmande katter kan mistluren gå på. Siameserna är ju lite mörkare och bräkigare så jag upplever inte dem lika påfrestande att lyssna på.
 
Sv: Vad fan gör man nu?

TS katter i buren hade jag tolkat som pratande, typ "hallå jag sitter i buren, har ni glömt mig här??"

Manson fräste till en gång iaf, men slutade så fort jag sa "h" (skulle säga hupp). Han fräser inte åt mig - det vet han väl mkt om! ;) Filmade ju inte direkt mkt då prio ett var att släppa ut katterna från buren! Inte ska de behöva vara instängda där.

Haha, garvar fan när jag hör dom nu - vilken mesröst :D

Angående filmen någon skickade, såg den för länge sedan och den var aptråkig ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 357
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 770
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp