Vad e han för ras?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Tess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 179
T

Tess

album.php

http://www.facebook.com/album.php?aid=187846&id=709478641#/photo.php?pid=4671167&id=709478641

Vad e han för ras? Förra ägaren visste inte heller.)=.
Sedan har vi fått problem eftersom han har stora knutor i pälsen som sitter i skinnet. Vad gör man åt det?

Sv: Vad e han för ras?

Skulle tro det är en vanlig huskatt och tovor klipper/rakar man bort. Det gör nämligen ont för katten att ha tovor.

Vilken vacker katt!:love:
Men tror inte heller att han är någon raskatt utan en mix av diverse raser.

Alla långhårskatter gillar ju tyvärr inter att bli borstade o kammade annars är det ju bra om man kan göra det regelbundet för att slippa tovor.

Jag har också en långhårig katt och hon vägrar blir kammad trots att jag försökte vänja henne som liten. Trots det får hon sällan tovor förutom på våren. Vet inte om det beror på pälsskifte men i mars/april börjar pälsen tova sig. Jag brukar känna igenom pälsen varje dag o klipper bort tovorna. Ett år fick hon dock så mycket under den perioden att vi var tvungna att raka henne. Veterinären sövde henne och vi rakade bort all päls på kroppen men behöll på huvud,ben o svans. Hon var inte snygg men verkligen helnöjd själv efteråt. Märktes tydligt att hon hade haft obehag av tovorna som säkert stramade i skinnet.

Nu när det är så kallt är det förstårs bra om du kan slippa raka katten så försök klipp bort tovorna. (Om han inte är innekatt, då spelar det ju inte så stor roll.)

För oss går det att kamma en pytte liten stund sen går han iväg sedan kommer han och slönger sig på golvet sen kammar man igen sedan fortsätter det så.
Okej då är vi lite förberedda på det. Vi har haft han i 1 vecka och fd ägarna har inte brytt sig så mycket om just pälsvård.
Han är inne katt funderar på att raka honom sedan kommer vi självklart sköta pälsen på honom.

tack så mycket för du dela med dig angående din katt coh självklart tips till oss.

tycker inte du ska raka, det blir så himla kort.

klippa istället bort alla tovar och se till att kamma igenom pälsen minst en gång i veckan! min tycker inte heller om det (eller jo, han tycker det är superkul och försöker anfalla borsten :p) men man får bara hålla på ändå.

jättevacker katt, kanske är det lite skogkatt i den någon stans. men en katt utan stam är alltid en vanlig huskatt.:)

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 318
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Resa till Bulgarien
  • Är det fler än jag... (facebook)