vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Jag har inte ändrat på speciellt mycket alls. Har lite svårt att äta tillräckligt mycket mat om dagarna bara, ersätter det gärna med någon godisbit eller bulle *skäms* Förr var jag benhård vilket gav mig en viktnedgång på 20 kg på ett år, men nu har jag gått upp fem kilo och är bara i v. 15 :o Men i början mådde jag så illa att jag åt det som jag inte mådde dåligt av, speciellt noga med vad det var jag stoppade i mig var jag inte.

Just nu har jag faktiskt ätit blåmögelost fast jag vet att man inte får, men ostajäveln bara fanns där i kylen och jag kunde inte motstå.
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Mitt största problem var att jag fick graviditets diabetes...så allt jag blev sugen fick jag inte äta :crazy: :cry:
Det jag saknade mest var GODIS, GLASS och COCA COLA samt allt annat fett och sockrigt :d
Och kaffet gav sig själv jag fick halsbränna av det så det var lätt att dra ner på. Från början kunde jag inte dricka kaffe. Det har varit det säkraste gravid tecknet - kaffelukten mådde jag illa av och det smakade metall.
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Vem har skrivit att de fryser ner allt kött först? Låter både omständigt och onödigt. Varför ska man göra det? Bakterier etc dör ju vid upphettning och steker/kokar man köttet så är det helt ofarligt att äta!
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Jag har bytt ut allt mot morötter och eventuellt någon sallad och McFeast. Mår fortfarande jätte illa och kräks i princip varje dag är i v. 18... Så det enda som funkar till hundra procent är morötter :eek:
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Hmm väntar du en kanin eller? *fniss* Tycker synd om dig som mår så dåligt fortfarande. Har du testat ingefäratabletter? De funkade för mig den perioden jag mådde illa.
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Nej, lupin du verkar ha en vettigt matattityd.......jag lånade knapp ;) !!!
Man kan visst äta rökt och gravad lax också förresten, om den är nygravad/nyrökt. Listerian behöver lite tid på sig att växa till sig.

Brie står det därimot att man inte ska äta även om den är gjord på pastöriserad mjölk på grund av kontamination vid hanteringen...men det ska jag strunta i för det mesta brien som är gjord på pastöriserad mjölk kommer från Danmark och jag litar på att de har gjort som "man ska".
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Kan vara värt ett försök, var köper man dem?

Annars funkar morötter rätt bra och kaninen är ju söta :banana:
Har börjat lägga en morot på nattduksbordet så att jag kan äta den när jag vaknar, men det kanske ser lite illa ut :rofl:
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Tack för det! Kan berätta att jag ätit både brie och cambozola med god aptit med jämna mellanrum. Men jag köper också danskt. Är lite anti de franska, just för att man i Frankrike har en väldigt godtycklig inställning till bakterier i mat, vare sig det gäller listeria eller salmonella!

Har även mumsat på gravad lax. Gillar inte rökt i vanliga fall, är inte så jätteförtjust i rökt mat. Tycker allt smakar rökt fisk om det så gäller rökt oxfilé *skratt*
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Jag hittade en burk på Gekås, men vet att de finns i hälsokostaffärerna tex. Ingefära är öht väldigt bra mot illamående!

Morötter är ju aldrig fel, men tänk på att om du äter många försöker hitta vitaminburk utan a-vit tillsatt. Man ska ju undvika för mycket a-vit som gravid, därför man inte ska äta lever tex. Leverpastej är ok, men inte lever i bit i tex levergryta.
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

För mig fungerar inte ens morötter. (eller ingefärstabletter. Eller primperan... :mad: )
22+0 men fortfarande lika spysjuk, varför är det så olika? De flestas illamående går ju över efter de första 3 månaderna men vissas varar hela graviditeten.... Jobbigt värre!
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Nee det där med a-vitamin är ju lite lurigt, men jag äter inga vitaminer/mineraler förutom folsyran och den innehåller ju bara folsyra.

Läste bioligi och då även embryologi :eek: a-vitamin är med och styr den så kallade "buddingen" dvs, när knopparna som ska bli armar, ben, fingrar, tår osv bildas. Läraren sa att man skulle vara extra försiktig med hudkrämer som innehåller a-vitamin eller retinol som det även heter, speciellt i början av graviditeten...
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Ja och tänk förr, då blev gravida rekommenderade att äta rå lever vid lågt blodvärde! Det fick bl.a. min mamma göra när hon väntade mig. Å andra sidan fanns det inga vitaminpiller heller... Tur att utvecklingen går framåt!

Tycker synd om alla er som mår illa så långt fram i grav. Jag var rejält illamående mellan v 7-8, sen släppte det. Har iofs spontankräkts några gånger (bl.a. av rå lever-lukt!) men inget handikappande precis.

Hoppas du hittar ingefäratabletter och att de hjälper! Om du vill kan du få ärva de jag har kvar i min burk?
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Ska kolla om de har några på hälsokosten, annars ärver jag gärna dina!
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Kan ju stoppa dem i ett kuvert o skicka...hör av dig i så fall!
 
Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

*knapplån*

Svarar allesammans här:

Tack för nyttiga tips, viktig information och värdelöst (men ack så underhållande-kaninen- :rofl: )vetande...

Mest glad är jag över sushin:idea: jag tänker ju definitivt fortsätta med den även när det börjar växa i magen...:d

Ingefäretabletter..*skriver ner*..å vad konstigt, många verkar bli kaffe"intoleranta", det kommer inte jag bli, jag kommer leva på det...kaffe å sushi- då kommer inte illamåendet åt mig!

Feel free att fortsätta berätta, vill gärna veta om det blir ngn kanin å om fili-ngnting(minns inte) lyckas hålla upp rökandet å om banana-hum:angel: :confused: kan låta bli ostar i fortsättningen...hehe

Lycka till me magarna!
Kram
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 151
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 042
Senast: Rie
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 722
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp