Sv: Vad brukar ni drömma ofta?
Å, det här är så intressant! Särskilt när man upptäcker att man har vissa återkommande drömmar gemensamt med andra personer.
En av mina vanligaste stressdrömmar är att jag har två hästar (ofta de två jag växte upp med) stående i ett stall någonstans, men att jag glömt bort det och alltså försummat dem. Den här drömmen är alltid kopplad till sjukt dåligt samvete.
En annan ständigt återkommande dröm är att jag kör bil och förlorar kontrollen. Ofta väldigt verkliga drömmar som får mig att vakna i panik.
En roligare dröm är att jag plötsligt upptäcker nya rum i huset jag bor i. Den drömmen har det visat sig att flera av mina bekanta också har. Ett symptom på stockholmsk trångboddhet ...? (En kul grej är att det faktiskt hänt mig i verkligheten i huset där jag bor nu, även om rummet var en pytteliten och inte så spännande toalett).
Precis dessa tre drömmar har jag också! Det är alla tre några av mina starkaste drömmar...
Efter att ha tagit bort min första häst (10 år sedan) drömde jag ofta att jag "kom på" att jag hade kvar henne/att hon fortfarande levde. Ibland var hon inte ens min längre, ibland var hon fortfarande skadad, ibland fullt frisk, någon gång var hon lika stor som ett femvåningshus... Men alltid med underförståelsen att jag hade försummat henne på sistone. Jag har haft lite liknande drömmar med hästen jag fick ta bort i höstas, men där är det mindre skuldkänslor inblandat, så drömmarna är mindre påtagliga.
Drömmer
ofta att jag kör bil där bromsarna inte tar. Ofta kör jag runt i ett villaområde i låg hastighet men är ändå jätterädd eftersom det inte går att sakta ner. Ibland är det branta backar och jag försöker desperat stanna bilen men varken broms eller handbroms funkar. Jag brukar tro att det har med minnen från ett traumatiskt jobb som glassbilsförare att göra
men det kanske är mer psykologi än så bakom, ifall fler har såna drömmar.
Och så den sista, att hitta nya rum eller flytta in i ett helt nytt, gigantiskt hus! Alltid lika roligt att i drömmen springa runt och bestämma vad jag ska göra med alla rum, och alltid lika trist att vakna och inse att den gamla ruffiga trean fortfarande är verklighet
edit: Vi var visst fler
Men det misstänkte jag nästan, känns inte som några jätteunika drömmar/känslor.
Andra drömmar som är ofta återkommande:
-Jag är ute (ofta på natten) och ska av någon anledning springa i en skog. Springer och springer och det är så härligt! Brukar i drömmen tänka "nämen, såhär bra kondition har jag ju inte egentligen" men sen springer jag vidare. Perfekt pepp att ta fram när man är ute och joggar på riktigt
-Typisk stressdröm där jag ska iväg till (barndomens) skolbuss, föreläsning eller ett flyg men inte får ihop allt som ska packas i väskan, och blir fördröjd flera gånger av andra människor. Väldigt jobbig dröm!
-Graviddrömmar där jag helt plötsligt är jättegravid utan att ha vetat om det. Sen är jag på förlossningen och väntar på att jag ska föda. Min sambo är aldrig där, bara mina föräldrar, och av någon anledning tycker jag att det är ganska jobbigt. Känner alltid väldigt tydligt att det är något i magen som rör sig, den känslan sitter kvar långt efter att jag har vaknat. Vaknar alltid upp precis innan barnet ska födas.