Vad brukar ni drömma ofta?

Sv: Vad brukar ni drömma ofta?

kl

jag drömmer ofta att jag förlorar/blir lämnad av sambo och son på olika vis.

Å, det här är så intressant! Särskilt när man upptäcker att man har vissa återkommande drömmar gemensamt med andra personer.

En av mina vanligaste stressdrömmar är att jag har två hästar (ofta de två jag växte upp med) stående i ett stall någonstans, men att jag glömt bort det och alltså försummat dem. Den här drömmen är alltid kopplad till sjukt dåligt samvete.

En annan ständigt återkommande dröm är att jag kör bil och förlorar kontrollen. Ofta väldigt verkliga drömmar som får mig att vakna i panik.

En roligare dröm är att jag plötsligt upptäcker nya rum i huset jag bor i. Den drömmen har det visat sig att flera av mina bekanta också har. Ett symptom på stockholmsk trångboddhet ...? (En kul grej är att det faktiskt hänt mig i verkligheten i huset där jag bor nu, även om rummet var en pytteliten och inte så spännande toalett).
Precis dessa tre drömmar har jag också! Det är alla tre några av mina starkaste drömmar...
Efter att ha tagit bort min första häst (10 år sedan) drömde jag ofta att jag "kom på" att jag hade kvar henne/att hon fortfarande levde. Ibland var hon inte ens min längre, ibland var hon fortfarande skadad, ibland fullt frisk, någon gång var hon lika stor som ett femvåningshus... Men alltid med underförståelsen att jag hade försummat henne på sistone. Jag har haft lite liknande drömmar med hästen jag fick ta bort i höstas, men där är det mindre skuldkänslor inblandat, så drömmarna är mindre påtagliga.

Drömmer ofta att jag kör bil där bromsarna inte tar. Ofta kör jag runt i ett villaområde i låg hastighet men är ändå jätterädd eftersom det inte går att sakta ner. Ibland är det branta backar och jag försöker desperat stanna bilen men varken broms eller handbroms funkar. Jag brukar tro att det har med minnen från ett traumatiskt jobb som glassbilsförare att göra :D men det kanske är mer psykologi än så bakom, ifall fler har såna drömmar.

Och så den sista, att hitta nya rum eller flytta in i ett helt nytt, gigantiskt hus! Alltid lika roligt att i drömmen springa runt och bestämma vad jag ska göra med alla rum, och alltid lika trist att vakna och inse att den gamla ruffiga trean fortfarande är verklighet :p

edit: Vi var visst fler :D Men det misstänkte jag nästan, känns inte som några jätteunika drömmar/känslor.

Andra drömmar som är ofta återkommande:
-Jag är ute (ofta på natten) och ska av någon anledning springa i en skog. Springer och springer och det är så härligt! Brukar i drömmen tänka "nämen, såhär bra kondition har jag ju inte egentligen" men sen springer jag vidare. Perfekt pepp att ta fram när man är ute och joggar på riktigt :p

-Typisk stressdröm där jag ska iväg till (barndomens) skolbuss, föreläsning eller ett flyg men inte får ihop allt som ska packas i väskan, och blir fördröjd flera gånger av andra människor. Väldigt jobbig dröm!

-Graviddrömmar där jag helt plötsligt är jättegravid utan att ha vetat om det. Sen är jag på förlossningen och väntar på att jag ska föda. Min sambo är aldrig där, bara mina föräldrar, och av någon anledning tycker jag att det är ganska jobbigt. Känner alltid väldigt tydligt att det är något i magen som rör sig, den känslan sitter kvar långt efter att jag har vaknat. Vaknar alltid upp precis innan barnet ska födas.

Senast ändrad:

Undrar om folk för 100 år sedan drömde om skenande hästar med vagnar, istället för skenande bilar?

Wow. Visste inte att jag inte var den enda som glömt bort att sköta min häst (som jag inte äger sedan flera år tillbaka)

Ganska intressant att så många av oss drömmer samma dröm, t.ex. springa men kommer ingen vart, glömmer hästen, blir försenad/försöker samla sina saker men kan inte /hinner inte.

Jag drömmer väldigt ofta om min hundträning. Konstiga drömmar som oftast kretsar kring något viktigt.
Tex när vi skulle debutera på spårtävling så drömde jag att min sambo stal alla spårpinnarna och inatt drömde jag att jag skulle markera ut en sökruta som helst plötsligt var på en kyrkogård.

Inte så konstigt egentligen. Träningen är mitt största intresse och något som jag ägnar många timmar åt att både gör och tänka kring. Då återkommer det i drömmarnas värld också :)

Kl

Jag drömmer om "ponnyn i mitt liv" (mitt användarnamn) nästan varje natt, har gjort i många år så länge jag kan minnas.
Jag antar att jag sörjer på nå sätt att det aldrig kommer bli vi på riktigt (ridskoleponny) vilket har varit drömmen sen vi träffades för drygt 10 år sen, men det borde ju gå över NÅN gång tycker jag :S

Att jag blir knivhuggen. Alternativt att jag inte kan andas, så att jag klöser sönder min hals när jag försöker skrika på hjälp.

Tack och lov drömmer jag inte så ofta ändå.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 793
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar