Vad brukar ni drömma ofta?

Sv: Vad brukar ni drömma ofta?

Jag drömde flera gånger samma dröm efter att mamma dog:

Hela familjen sitter samlad runt köksbordet och även mamma är där. Alla pratar och skrattar och ingen verkar fatta att mamma är död, trots att jag säger om och om igen att hon inte borde vara här, att hon är borta. Jag säger till och med direkt till mamma "Men du är ju död!" men hon bara ler och fortsätter att prata med alla andra.

Det otäcka är att min syster hade under samma period en väldigt liknande dröm, något jag fick veta många år senare.

Nuförtiden drömmer jag då och då att sambon dumpar mig. Väldigt märklig dröm då jag har absolut noll och ingen oro för att det ska hända, så jag undrar vad det egentligen handlar om.

Kl
Jag har väl ingen dröm som återkommer sådär jätteofta. dock drömmer jag ofta mycket baserat på saker jag sett på tv/läst. Jag kommer ofta ihåg mina drömmar väldigt detaljrikt och länge efter jag vaknat. Mamma brukar påstå att jag måste ha något fel i huvudet för det händer alltid så mycket i mina drömmar.

Saker som är vanliga i mina drömmar är dock att jag är "någon annan" jag kan vara barn eller vuxen, kvinna eller man, olika ålder och hudfärg, och jag kan byta karaktär i samma dröm flera gånger. I en dröm började jag som ett barn, som dog så då var jag dess spöke, sedan blev jag dess mamma för att senare bli en annan kvinna.
I en annan dröm har jag varit en svart manlig FBI-agent.
Nu på sistonde är det mycket sjukhus/vård som varit iblandat, beror nog dels på mitt yrke och på att jag sett enormt mycket House de senaste veckorna. :p

kl

1) Som några andra, att min sambo är öppet elak, otrogen, allmänt hjärtlös och krossar mig och jag känner att livet är över.

2) Att jag är gravid och är glad. Och lever livet i allmänhet fast gravid.

3) Att jag kör bil och bromsarna är dåliga/fungerar inte. Händer aldrig någon olycka och jag får inte panik eller något, bara konstaterar det och bromsar tidigare/motorbromsar. Det är min vanligaste dröm?

4) Att jag är sen till en ridlektion, kommer till stallet och får leta upp ridläraren för att få häst, alla skrittar redan fram och jag vet inte ens om det är någon idé att göra i ordning. Väldigt stressad dröm!

3) Att jag glömmer att jag ska gå till jobbet, och kommer på det typ 5-6 timmar efter jag ska ha börjat. Får panik och ringer och säger förlåt och så och min "chef" är arg.

Kul tråd! :D

En av mina bekanta är ständigt på toaletten och det finns plötsit ingen dörr eller väggar.

Själv tappar jag bort bilen. Natt efter natt. Jag har parkerat den någonsans och när jag ska ta den så finns en inte och jag letar och letar och irrar runt utan att hitta den. Har faktiskt aldrig hittat bilen i drömmen.

Det händer att jag kör och bromsen tar inte, eller så sitter jag i baksätet och når inte pedalerna.

Eller så är jag sen eller har försummat något. Ibland går jag i skolan och hittar inte klasskamrater eller lektionssal och dessutom har jag tappat schemat så jag vet inte var jag ska vara.

Mycket misslyckanden i mina drömmar...

KL

Jätteintressant att läsa om allas drömmar! Verkar som att det finns lite röda trådar här - Stressdrömmar (föresningar, tappa kontrollen på bil, tappa tänder), att misslyckas med något som betyder mycket för än (bortglömd häst eller dyl.), att bli sviken (otrohet).. Känns som man bearbetar många inre rädslor under natten? Jag känner igen mig i alla era drömmar.

Jag vet inte varför jag drömmer om tornados så ofta. Har fått olika förklaringar på det. Ibland är jag rädd, ibland faschinerad, ibland pumpar adrenalinet. Ibland är jag mitt i den och ibland på långt avstånd. Men dom är alltid gigantiska och majestätiska. Det började för ungefär ett år sen så det har inte varit hela livet. Jag och sambon pratade om det igår och han menade att det kan va något som bara satt sig på näthinnan lite extra. Jag har alltid faschinerats av fenomenet, och för något år sen såg vi den här filmen:

TAKE-SHELTER-Poster.jpg

Kan va nåt sånt enkelt. Medan vissa menar att det finns en djupare mening.

Jag vet inte varför jag drömmer om tornados så ofta. Har fått olika förklaringar på det. Ibland är jag rädd, ibland faschinerad, ibland pumpar adrenalinet. Ibland är jag mitt i den och ibland på långt avstånd. Men dom är alltid gigantiska och majestätiska. Det började för ungefär ett år sen så det har inte varit hela livet. Jag och sambon pratade om det igår och han menade att det kan va något som bara satt sig på näthinnan lite extra. Jag har alltid faschinerats av fenomenet, och för något år sen såg vi den här filmen:

Kan va nåt sånt enkelt. Medan vissa menar att det finns en djupare mening.

Alltså, jag tror att det varierar lite varför olika saker dyker upp. Ibland är det väl ganska tydligt att det är något som påverkat oss under dagen och råkar dyka upp som en "sak" i drömmen utan att det i sig har nån betydelse utan bara nåt som hjärnan plockade in från minnet, men i andra fall tror jag helt klart att det kan ha betydelse vad det är för något. Dock är det väl snarare vilken relation man har till saken som är avgörande snarare än vad det är för något.

I ditt fall kan jag t.ex tänka mig att det finns en anledning till att du fascineras av tornados och det är den anledningen som gör att de dyker upp återkommande i dina drömmar. Sen att det kan vara sättet du ser tornados på som är avgörande för deras symbolik i drömmarna.

*kl*

Och så ska man inte glömma de SEXIGA drömmarna :o de är åtminstone lätta att förstå betydelsen av = du e kåt! :D

Jätteintressant att läsa om allas drömmar! Verkar som att det finns lite röda trådar här - Stressdrömmar (föresningar, tappa kontrollen på bil, tappa tänder), att misslyckas med något som betyder mycket för än (bortglömd häst eller dyl.), att bli sviken (otrohet).. Känns som man bearbetar många inre rädslor under natten? Jag känner igen mig i alla era drömmar.

Jag tycker också att symboliken i drömmar är fascinerande, för det finns ju verkligen många symboler som de du nämner. Det finns ju även många hemsidor på nätet om det, har läst en där man kunde slå upp huvudordet i drömmen och sen läsa betydelsen. Kanske inte alltid sant, för det är ju högst individuellt, men det är kul att läsa :D

kl

Jag har återkommande mardrömmar där jag blir jagad av ormar och inte kan springa eller ropa på hjälp. Är sjukt rädd för ormar så vaknar alltid helt uppjagad.

Annars drömmer jag också ofta att jag kan flyga vilket är mycket behagligare :)

Återkommande drömmar hos mig är också bildrömmen (sitter på förarplatsen men har noll kontroll) och nya rum-drömmen. Den senare är hur kul som helst, önskar att jag hade sparat teckningar och skisser på alla tillbyggnader, helt nya byggnader och förändringar i trädgården som jag "hittat" på gården. Ibland är det hela längor med möblerade rum som stått tomma i åratal innan jag kommit på att "javisst ja, här fanns ju de rummen också?"

Jag HAR verkligen några rum som i princip inte används alls i huset eller utrymmen som inte används alls på gården, så det dröjde länge innan jag fattade att drömmarna troligen inte hade med den saken att göra utan är mer allmängiltiga. Men som sagt bland mina favoritdrömmar. :)

Inte lika kul är skenande bil-drömmarna... men det är ganska uppenbart att de återkommer just när det hopar sig av saker och problem IRL som inte riktigt kan redas ut på en gång. I mina drömmar med skenande bilar kör min bil ofta (snabbt) baklänges på vägen, så att jag får väja för bilar som kör normalt framåt. Senast fick jag sladd och åkte faktiskt av vägen, annars brukar jag hinna tänka "å nej, nu är det så här med bilen igen, skit också". Så även om jag inte lyckas bli medveten om att jag drömmer, så minns jag i drömmen att det har varit sådana händelser förut.

Drömmar jag ofta minns är de där jag på ngt sätt kommer försent! Ett tag var det oftast skolan jag var sen till (fast jag inte går i skolan), jag hittade heller inte schemat och visste inte vilken sal jag skulle till. Stress stress!

Jag drömmer ofta rätt behagliga drömmar, starka så jag minns dem tydligt. Har drömt rätt skumt om huset några gånger. Ofta handlar det då om övervåningen i gamla husdelen. Ena gången var bara massa bråte däruppe och dessutom spökade det i drömmen. Inatt drömde jag att jag låg och vilade på en härligt grön backig äng och solade:p dessutom var det nära till havet.

Jag har en återkommande dröm där jag står på marken och tittar upp mot himlen. Plötsligt fylls himlen av eld. Ett eldklot närmar sig och blir snabbt så stort att det täcker hela himlen ovanför. Jag känner värmen. Jag vet att jag kommer att dö. Därefter träffas jag, och allt, av eldklotet. Jag slungas iväg in i ett eldinferno och flyger runt en stund inne i det. Jag känner ingenting, ingen smärta. Därefter brukar drömen ta slut, och jag är förvånad över att jag lever.

Jag brukar drömma den här drömmen någon enstaka gång varannat år eller så. Det är lite lustigt, för när jag drömmer drömmen, så "känner jag igen" drömmen numera. Alltså jag är halvt medveten om drömmen och tänker: häftigt, nu är det dags för en repris av den här mäktiga drömmen igen. Nu är det dags att dö igen. Och så blir jag lika förvånad när jag inte dör.

kl.

Jag drömmer mycket mysko, ofta att jag blir jagad av zombies eller velociraptorer (tack Jurassic Park :meh: ), men även andra mer eller mindre återkommande som:

1. Springer runt med min sen länge döda hund, barfota i gräset, trampar av misstag på en ekorre som blir jättearg och hugger sig fast i foten och vill sen inte släppa. Medan jag försöker få bort ekorren försvinner hunden.

2. Jag är gravid, föder tvillingsälar som adopteras bort till ett zoo... :cautious:

3. Jag har haft lite roligt med en vampyr, blir gravid, föder en katt... :cautious:

4. Även jag drömmer ibland att jag flyger, och är medveten om att det är en dröm.

5. Plötsliga, oväntade fall, som att man går i en trappa och plötsligt saknas resten av trappstegen fast de var där nyss.

6. Att jag är så fruktansvärt trött och matt att jag bara ramlar runt när jag försöker ta mig någonstans, har ingen kontroll alls på min kropp.

Sen olika variationer av de drömmarna. :p

kl

Inser att mina mardrömmar är väldigt originella ;)

1. Att jag tappar tänderna. Är dessutom rädd för tandläkaren och drömmarna brukar vara väldigt verklighetstrogna, ibland tar det flera timmar i vaket tillstånd att försäkra mig om att tänderna sitter någorlunda fast. Att det skulle vara en stressdröm vet jag inte, har varit väldigt ostressad senaste året.

2. Att jag glömt ta in mina hästar, glömt ge dom mat, att dom är sjuka eller skadade eller att jag på något sätt inte tagit hand om dom på ett bra sätt. Att jag sålde dom för 15 respektive 11 år sedan gör inte saken bättre, fatta hur ledsen man blir när man glömt bort att mata och mocka i så många år...

3. Att hitta flera rum i bostaden! En ljuvlig dröm, brukar dessutom vara så lätt och billigt att inreda också ;) Favoritdrömmen tror jag.

Drömmer för det mesta trevliga drömmar men har några återkommande mindre trevliga. Vanligaste är 1:an

1, Jag är jagad och kommer in i min lägenhet och vrider om låsvredet, men dörrjäveln går inte i lås! Vrider runt runt i panik och känner hela tiden om jag lyckats få den i lås och den utanför kommer närmare och närmare. Har dock alltid lyckats i typ sista sekund eller också vaknat så vet inte riktigt vem/vad som jagar mig.

2, jag kör bil, och bromsarna funkar inte så brukar köra i/på diverse saker mest andra bilar men kör även ner i vatten ibland.

3, Blir jagad igen springer och springer men kommer inte framåt.

4, Tappar tänder.

kl

4) Att jag är sen till en ridlektion, kommer till stallet och får leta upp ridläraren för att få häst, alla skrittar redan fram och jag vet inte ens om det är någon idé att göra i ordning. Väldigt stressad dröm!

Så drömmer jag också.

När jag tävlade förr drömde jag ofta att jag glömt ridstövlarna hemma men om jag var jättesnabb att hämta dem skulle jag hinna ändå. Det var bara det att benen var lika tunga när jag försöker springa som om jag vadade genom höfthög geggamoja...

En annan återkommande dröm är att jag är på en offentlig toalett, men det är kiss/bajs överallt (golv, sitsar etc -obeskrivbart!)

Å, det här är så intressant! Särskilt när man upptäcker att man har vissa återkommande drömmar gemensamt med andra personer.

En av mina vanligaste stressdrömmar är att jag har två hästar (ofta de två jag växte upp med) stående i ett stall någonstans, men att jag glömt bort det och alltså försummat dem. Den här drömmen är alltid kopplad till sjukt dåligt samvete.
.

Den drömmen har du gemensamt med mig! Förutom att det alltid är min gamla ponny det rör sig om och inte två olika hästar. Tappat räkningen på alla gånger jag drömt om det här.

Jag drömmer oftast mardrömmar, och då är det antingen av den "klassiska" typen med monster, mördare, att man blir jagad, fingrar som ramlar av och sånt där mindre trevligt. Eller så gör jag något helt normalt (sist var det att jag stod och matade ankor med bröd i en park) men har hela tiden en krypande panikig oroskänsla som bara blir värre och värre tills jag vaknar.

När jag inte drömmer mardrömmar, drömmer jag ofta att vänner och familj gör helkorkade saker och att jag blir arg på dem, alternativt att de är väldigt elaka mot mig och sårar mig eller skadar mig... jag kanske borde sluta sova, det här lät ju inte trivsamt alls... :cautious:

Jag drömmer väldigt sällan "mardrömmar", men när jag väl gör det så är det oftast stressrelaterade och återkommande.

* Före detta hästen som såldes för fem år sedan är hos mig under sommaren eller såldes aldrig öht, men jag har totalt glömt bort honom i flera dagar/veckor och kommer på det med hjärtat i halsgropen. Oerhört obehaglig dröm som jag flera gånger vaknat upp från och är osäker på mig själv ifall den är sann eller inte..
Hade denna dröm väldigt ofta de första året efter att han såldes, nu kommer den mer sällan.

*Obehaglig dröm som jag haft så länge jag kan minnas och kan banne mig inte förstå mig på den, utspelar sig i pappas hus och har ofta samma delar i sig men dom kan komma i olika ordningar.
Jag är ca 10 år gammal (så det kan väl tänkas att det var vid den åldern drömmen började) och leker med en något yngre flicka som känns som en syster. Vi sitter på en gammal kökssoffa och plötsligt ser jag genom en glipa i sofflocket att det ligger en död människa där i- alternativt att jag är själv i huset och en man bryter sig in och försöker få tag i mig, men som jag lyckas döda med något tillhygge. Personen begravs på framsidans gräsmatta och sedan hoppar drömmer till att antingen någon klipper gräset eller att det är en folkmassa på gräsmattan, som sakta men säkert närmar sig lövhögen där kroppen är gömd.

*Drömmar där jag glömmer saker och kommer på dom med en känsla av panik, t.ex glömt morgonfodring/låsa bilen/göra klart en uppgift/pass på jobbet/lektion osv.

*Springer ifrån någon men kommer inte framåt, det är som att man trampar luft eller rör sig otroligt sakta och inte kan accelerera.

*En dröm som jag kommer ihåg väl men endast hade under några år när jag var liten, dock ofta, och som jag själv antar är kopplad till att min mamma gick bort när jag var fyra;
Vi är utomlands och min pappa simmar i en bassäng med en kaklad sjöjungfru på botten. Plötsligt ramlar kakelplattorna isär och ett mörkt djup öppnar sig där allt vatten försvinner, och pappa dras ner i djupet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 793
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar