Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

lizan

Trådstartare
Moderator
Var iväg till ett stall idag, där en tränare har hand om flera hästar och deras ägares träning. Tränaren både tränar ekipagen och rider hästarna mycket själv. Hästarna ligger på motsvarande LC-LA/MSV.

Det jag har märkt är att många av hästarna inte "kan" skritta. På lång tygel är det absolut inga problem, men på kort tygel blir det allt som oftast en massa taktande hela tiden. Tränaren själv kan skritta hästarna, men många av ägarna eller andra elever som rider hästarna har väldigt svårt för det, åtminstone i början av passen.

Det känns inte riktigt som att det är ett sammanträffande att flera hästar som har så svårt för jobb i skritt har hamnat på samma ställe, utan jag tror såklart att det har med ridningen och träningen att göra. Men eftersom jag inte själv är kunnig nog för att veta VAD i träningen och ridningen som orsakar det här problemet vänder jag mig till er. :)

Vad kan orsaka motviljan att skritta?
Idéer? Tankar? Funderingar?

Sv: Vad brister i träningen när hästen inte kan skritta?

En gång i urtiden, ungefär då när vi alla bara var en enda smetig ursoppa och atmosfären saknades, fick jag lära mig (på ridskola) att hästar som taktar då man tar tygeln kan ha ont eller vara felridna. För mkt hand sades det då ge skrittproblem.

Det är väl lite därför som skritten blivit en så "förbjuden" gångart, eftersom klantiga ryttare tenderar att förstöra den. Rätt riden, anser jag att skritten är en jättebra styrketräningsgångart. :laugh:

Om tränaren kan skritta hästarna men inte elever och hästägare tror jag det beror på att tränaren i sig är mer lösgjord och med hästen. Tränaren har så att säga gjort hästarna mer känsliga och när en ryttare med ett annat rörelsemönster sitter upp så stör det hästarns rörelse och de börjar då takta. De förmår alltså inte behålla lösgjordheten hos hästen. Efter ett tag in i passet har hästen anpassat sig till ryttaren och är då inte lika känslig längre.

Men jag bara spekulerar.

Sen tror jag att man skrittar alldeles för lite . Och ute, inte bara i ridhus. Skritten som gångart tränas nog inte så noga, den är bara för uppvärmning och avskrittning i bästa fall.

Jag har själv problem med skritten p.g.a. tidigare ryttares felridning och skulle bli jättelycklig med tips på hur jag kan hjälpa mig och min häst med den. Drar ner enormt när vi är ute och tävlar...

Min gamla häst har en skritt med dåligt övertramp. Har ibland tom fått underkänt på tävling. Tränar för en domare och hon säjer att om hästen går i rätt form i skritten, söker sig framåt nedåt så ska man ha upp till en 6 även om övertrampet inte är mer än hov över hov.
Bästa sätt att få igång ryggen i skritt är att skritta rakt ut i skogen i dålig terräng så att hästen får lyfta på benen och använda hela kroppen.:)
Lycka till.

Min häst har egentligen en ganska bra skritt men när hon blir spänd i huvudet så skrittar hon ála kamel. Så hos henne handlar det mycket om lugn och ro men ändå arbete - en mycket svår balansgång. Dock, ju mer jag förbättrar lösgjordheten i övriga gångarter, desto mindre sårbar blir skritten.

Jag har själv problem med skritten p.g.a. tidigare ryttares felridning och skulle bli jättelycklig med tips på hur jag kan hjälpa mig och min häst med den. Drar ner enormt när vi är ute och tävlar...

Jag hade grymma problem att få min häst att kunna skritta när jag tog tygeln. Jag har lärt mig att välja situationer då hon har lättare för det. Tex en bit in i ridpasset då hon slappnar av mer. Och tränade mycket på att skritta henne ute i skogen. Där hon till slut glömde bort att takta. Eller hur man ska beskriva det.

Träning, träning, träning. Vissa dar går det bättre andra sämre. Min häst var väldigt stressad vid ridningen i början.

Taktande tolkar jag som stress, hästen är van att bli igångjagad när det är dax att plocka ihop tyglarna. Är det passgång brukar det väldigt generellt vara hård hand eller oflexibel sits (där ryttaren sitter mot skrittrörelserna). Kan vara värt att titta efter i alla fall.

Vad som snabbt sabbar skritten för mig (återigen, väldigt enkelt uttryckt) är när jag blir oflexibel i hand (inte har gummiband i armen) och/eller oflexibel i sitsen (inte låter skrittrörelsen komma genom hela hästen utan sitter "stilla" i sadeln).

(att hästarna inte taktar längre fram i passen kan kanske bero på att de då är lite tröttare och inte fullt så "på" att stressen kommer fram så tydligt som i början av passet)

Hästen som ALDRIG taktar i skritt (förutom ute när hon är taggad inför en galoppbacke :D ) är den som har vissa problem med framben och ond rygg... :p

Skritt är skitbra, men själv tycker jag att det är skitsvårt! :p
Kanske för att jag på senare tid ridit flera hästar som tycker att skritt är meningslöst att jobba i, roligare att fokusera på annat.... :cool:

Jag tror att du säkert är iaf en del av problemet på spåret... Flera av ägarna/eleverna är dessutom såna som anser sig vara rätt så duktiga, men som sitter stela som pinnar... Kan tänka mig att det blir en ond spiral också- de förväntar sig att hästen kommer takta- blir mer spända- hästen taktar- ännu mer spänning osv...

Ska bli intressant att titta mer noga på det här fenomenet och se vad man ser...

Du är nog också något på spåret här... För nu när jag tänker efter är det ofta såhär: skritt på lång tygel en kort stund- ta tygeln- fram i trav. Förutom de mer novisa ryttarna, eller barnen, har jag sällan sett dem jobba i skritt i början av passen. Eller mitt i heller eftersom ägarna/eleverna inte kan få hästarna att skritta utan lång tygel...

Passgång är det inte, utan bara taktande. Och jag tror att händerna spelar stor roll. Även tränaren använder mer hand än jag skulle vilja se, men hon är ändå mer följsam. Ägarna/eleverna har nog väldigt stumma händer, det är iaf nu när jag tänker efter mycket spänning i deras armar och axlar.

Jag har även märkt att när tygeln tas igen efter en paus på lång tygel, så går det bra att smyga lite, men sen så fort man faktiskt ber om något så kommer taktandet som ett brev på posten.

Fast jag har en häst som gärna börjar småtrava när jag tar tyglarna efter en paus i dressyrarbetet. Det är dock min absoluta övertygelse att hästen är "på" på ett positivt sätt och hela han känns faktiskt rätt arbetsglad. Jag tar bara en förhållning och sen har vi inga problem att skritta.

Att jag vid andra tillfällen har svårt att få honom att länga stegen utan att falla i trav är en annan sak, jag har jättesvårt att reglera skritten med bibehållen bjudning.

Men varför jämföra det? Uppenbarligen är det inte alls samma situation, så det verkar ju inte relevant i diskussionen?

Ja jag kan ju tillägga att jag Inte tolkar hästarnas taktande som arbetsvilja, jag kan ju tolka dem fel förstås, men det tror jag inte. :p
Ska ut dit idag igen, ska bli intressant att titta mer på vad ryttarna vs tränaren faktiskt gör.

Men varför jämföra det? Uppenbarligen är det inte alls samma situation, så det verkar ju inte relevant i diskussionen?

Då beklagar jag djupt och jag har då missuppfattat hela tråden.. Trodde du menade att all taktning i skritt oavsett hur mkt eller lite berodde på stress.

Intressant ämne.
Min tolkning när min häst taktar i början av passet (eller efter ett jobbigt galopp/travjobb) är att han tycker det är jobbigt att skritta i form och vill försöka komma ifrån arbete, hans vapen är att bli spänd och stressad.
För att komma åt honom där, rider jag avslappnad, har skänkeln om honom, ställer lite utåt på böjt spår och flyttar in hans framdel lite grann (han försöker komma undan med sin yttre bog), och styr tempot fullt ut, han får inte "springa iväg" eller sega. Börjar alla pass med jobb på tygeln i skritt, först på lång tygel där han går låg och jobbar in bogarna mer o mer, kortar upp tygeln (det är då han vill börja takta) och jobbar på små serpentiner eller olika volter, sedan samma i trav. Går ofta ned i skrittjobb, just för att han ska sluta reagera med takt-vapnet.
Men det är svårt, ständigt jobb ;)

Problemet med dom här hästarna är att det inte GÅR att få dom att sluta takta om de väl börjat, utan att ge dem lång tygel och släppa allt... Eller eleverna/ägarna kan inte det iaf, lyckas de inte precis efter första taktandet så blir det bara värre o värre...

Det är ju inte jätte konstigt om det är så att de satt spänning i hästarna.

Så som du beskriver det är jag ändå inne på att det är ägarna som inte förmår sina hästar att slappna av i skritten.

Jag har på senare tid insett hur avslöjande skritten är för hur man har hästen på hjälperna - eller inte:angel: Skritt är jättesvårt att rida i har jag alltid tyckt, men nu har jag insett varför och då är det lite lättare, jag gillar att jobba lite i skritten nu.

Att hästen taktar ser jag inte heller som arbetsvilja utan att den inte är igenom helt enkelt. Hästar idag med tjusig trav och en massa bra ridhästegenskaper kan nog kännas bra och igenom kanske i traven och galoppen men skritten avslöjar....(min egna teori, har ingen sån häst så jag vet inte:D)
Det finns en 5-åring i stallet jag rider nån gång när jag har tid och den har väldigt lätt för sej, bra trav och bra galopp men skritten avslöjar läget, för är han inte rätt lösgord så blir det bara taktande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 076
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 071
Senast: Bison
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar