vad bör man tjäna?

T

thatshot27

Ja nu vet jag att det finns en tråd ang. vilket yrke man har, men vad bör man tjäna för att ha råd med egen häst?
Antingen ensam eller ihop med partner?
Skulle man klara sig på 2-3 tusen alltså endast till hästen?

:angel:

Sv: vad bör man tjäna?

Du menar om det räcker om du kan lägga 2-3tusen på hästen och sedan ha pengar till annat (hyra, dig själv m.m.).
Beror på vad man hittar för stallplats och om man har en buffert, men visst kan det räcka med den summan. Gott och väl till och med.

man klarar sej oftast under 3000, jag gör de och har endå ridhus och sånt.
så visst går de bra om man lever snålt.

Inte om det gäller en stor häst. Du måste ju inkludera skoning, avmaskning, veterinär vid vaccinering etc. och då räcker inte 2000 kr, men 3000 kr är mera gränsfall. TÄnk även på att försäkringen kostar varje månad, tandraspning 1-2 ggr/år mm. Vill du rida i ridhus, åka och träna för tränare och tävla blir det ännu dyrare förstås.

Beroende på hur mkt stallhyran kostar & vad som ingår där kan du mkt väl klara dig på 2-3000/mån, men sedan tillkommer bensin oxå om det är långt till stallet.
Det som kan hända är att hästen skadar sig & du får ovänade veterinärräkningar.
Det mest regelbundna betalar amn ju inte varje månad, tex skoning varannan mån(8e vecka), avmaskningar, vaccination 1 gång/år osv.
Alla såna avgifter kommer ju inte varje månad.

Det beror ju helt på hur dyr stallhyra du har, storleken på hästen och hur pass billigt foder du kan komma över.
Min häst kostar inte så mkt mer än så, men då har ja gsnälla föräldrar som ställer upp vid ev. veterinärbesök och med försäkringen.

Har man en buffert så kan man ju självklart klara sig på ganska lite pengar, men annars är det dumt att skaffa sig en häst.
Man måste alltid vara beredd på att hästen kan behöva ny sadel, medicin eller vad som helst.

Det beror på, som andra redan har sagt, vad stallhyran, hovslagare osv. kostar.
Min häst kostar mej i månaden ca 1000 kr om jag är lite snål.

3000 på bara hästen varje månad får man lätt räkna med..
sen kan det ju bli som iår...dåligt höår och vipps så kostar bara kraftfodret närmare 1000 än vanliga 200 kr..

ok då är det rätt så kört då!

men jag har hört att det ligger runt 3000 i mån? hos många hästägare

jag har endast tänkt att rida allround inte tävla sen måste jag völ ha en stor häst pga min längd (1,76+ 55kg)
och det behöver inte vara någon extrem häst med värsta stammtavlan osv

Senast ändrad av en moderator:

kan skriva vad jag betalar..

hö 700 kr månaden
kraft 750 kr månaden
torv 300 kr månaden
stall 700 kr månaden
skor 450 kr månaden
förs 160 kr månaden
summa: 2930 kr månaden

utöver detta kommer ju utrustning.. (allt går ngt sönder när man är som fattigast:( )vacinationer, avmaskingar, snösulor, broddar, bensin, träningar..

fast det går! jag är INTE rik men på något sättt lyckas man få fram pengar till sin prins :love:

Är själv i hästletande igen, har tur med stallplats då jag red in min kompis mammas häst och grundutbildade henne till hon och för besväret får jag stå där för endast 500/månad ink allt. Sen veterinärkostnader och sånt vet man aldrig samt försäkring bross på vilken häst/försäkring man vill skaffa dig.

kan skriva vad jag betalar..

hö 700 kr månaden
kraft 750 kr månaden
torv 300 kr månaden
stall 700 kr månaden
skor 450 kr månaden
förs 160 kr månaden
summa: 2930 kr månaden

utöver detta kommer ju utrustning.. (allt går ngt sönder när man är som fattigast:( )vacinationer, avmaskingar, snösulor, broddar, bensin, träningar..

fast det går! jag är INTE rik men på något sättt lyckas man få fram pengar till sin prins :love:

ja allt går bara man vill det är rätt! men om man är snäll kanske karln kan lägga in en summa hi hi då han tjänar bättre:angel:

stallhyra: 400 kr
hovslagare: 250 kr
kraftfoder: 100 kr
hö: 200 kr
spån: 50 kr
försäkring: 150 kr

Detta vad vad jag hade med i min beräkning. (såg nu att det visst blev 1150 kr). Det är vad det kostar mej under vintern. Men sen blir det ju ibland så att man måste köpa någon ny utrustning, en gång om året är det vaccination och sen är det avmaskning någon gång per år också.
Men som minst kostar det under sommaren. Då behöver jag bara betala stallhyra, hovslagare och försäkring.

Beror helt på hästen och stallplatsen. Fullblodet ÄTER för 2600 kr per månad, i vila. Det är alltså bara maten, inget strö, ingen stallhyra, ingen vaccination, ingen hovslagare, ingen försäkring. Inget mer än hösilage och kraftfoder.

Mitt halvblod kostar mig ca:2000:-/mån skulle klara det på knappt 1400:-. Jag har dock lyxen att ha eget stall.
Mina utlägg ser ut så här per mån:
Hö..........350:-(analyserat)
Havre........60:-
Vitaminer....50:-
mineraler....50:-
Dus...........60:-
skoning.....225:-
försäkring..493:-
vaccin........75:-
avmaskning.17:-
gödsel........50:-
Summa:1430:-/mån

Träning:....440:-
Diesel:.....100:-
ridhusavg:...50:-
medlemsavg:11:-
Summa:601:-

Total kostnad:2031:-

Förra året hade jag dock oförutsedda utgifter då hon blev sjuk nästan 3000:- till vet. på ett bräde efter försäkringen tagit sitt. Utslaget på året 250:- extra per mån. Inte så farligt ändå!

Helinackordering kostar här ikring: 1800:-/mån.
Då får man: Hö, havre, betfor, halm, box, hage. In och utsläpp, 4 fodringar. Men man har stalltjänst ca: 4 helger/år, då man tar hand om hela stallet.

Kallhyra box finns för: 500-900:-/mån centralt. På landet kan man hitta gratis mot sällskapet.

Utrustning har kostat mest i första inköp....satsat mkt på beg. kvalitets grejer...slitstarkt och hållbart om man sköter om det.

Till inkomster...vi har ut ca:16000:-/mån nu när jag är föräldraledig.
/Jenny

Ps. Jag har en liten ponny oxå.....som kostar lite grann oxå....

Jag är rätt säker på att ingen av mina hästar kommer upp i över 1000kr/månad.
MEN då har jag eget stall, alla går barfota och de är lättfödda.
Bara en utav dom som får lite kraftfoder just nu (fri tillgång på mineraler och salt). Och ingen utav dom har speciellt dyr försäkring.

Fattas inte halm eller annat stö i din beräkning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama