Vad bör man orka med i sitt liv?

monster1

Trådstartare
Jag är för tillfället sjukskrivnien för utmattning. Jag fick för ca 3,5 år sedan en utmattningsdepression men började av olika anledningar inte behandlas förrän ca ett år efter. Jag har inte någon gång varit sjukskriven för utmattningsdepressionen förrän nu. Under själva "kraschen" 2010 så skrev jag på mitt exjobb och några veckor efter så började jag jobba som kyrkogårdsarbetare. Jag läste lite kurser och fick sedan jobb inom mitt skrå och flyttade till en ny ort. Jag har nu jobbat 3 år i mitt nya jobb och det har varit mycket och rörigt. Jag har lite dåligt samvete mot min arbetsgivare för att de fick ett halvdant exemplar på halsen.

Jag fick en ny läkare för några veckor sedan då min gamla gick i pension. Den nya var lite mer öppen för sjukskrivning än den gamla + att jag känt att det varit en nedåtgående spiral på sista tiden med att jag helt enkelt inte orkar ta mig igenom arbetsdagen. Efter halva dagen så blir huvudvärken mer och mer ihållande, jag får yrsel, illamående, svårt att fokusera, värk i kroppen osv. Jag kan knäppa mina käkleder på båda sidor. För att kompensera så har jag tagit ut på flexen som konstant står på minus och i vissa fall sjukskrivit mig några timmar. Men i veckan som gick kände jag att det helt enkelt inte gick längre.

Nå till saken, jag har nu varit sjukskriven på 50% i tre dagar det känns som semester och jag har mycket lättare att komma upp på morgonen när jag vet att jag kommer att "överleva dagen" utan en massa strategier och faktiskt prestera det som förväntas (dvs inte gå hem tidigare osv). Jag är på helt sjukt gott humör (vilket gör att jag får dåligt samvete för att jag är sjukskriven för utmattning, borde man verkligen vara så glad då?). Jag har hitintlls fått hur mycket som helst gjort, jag har orkat motionera hästen (som annars bara får vila sig i form), jag har diskat en del av diskberget, jag har betalat räkningar, lämnat in saker som ska lämnas in och hämtat saker som ska hämtas, jag har haft besök och därmed städat, bäddat om och lagat mat åt oss. Livet har liksom återvänt.

Min fundering är nu, förväntar jag mig för mycket, har man rätt att vara sjukskriven för att man vill göra mer än bara jobba och sedan gå hem och lägga sig med sin huvudvärk?
För det kanske är så att jag skulle orka mer om jag inte gjorde saker på fritiden (typ hade hästen) eller är det "normala" att man orkar jobba och göra saker på sin fritid? Är jag bara lat?
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Det jag tänker är att du kanske ska se över möjligheten att jobba deltid?
I övrigt låter det som att du är på väg in i väggen med dunder och brak, så ta det lugnt och gör saker du mår bra av.
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Ta det lugnt nu när du är sjukskriven så du inte överanstränger dig!

Jag är sjukskriven på heltid pga utmattningsdepression sedan drygt 6 mån. Vet inte när jag kommer vara tillbaka på banan igen :( Känner samma funderingar som du emellanåt. Jag rider, promenerar en hel del med hunden och klarar att ta hand om hus och familj (hyfsat iaf). Men blir det för höga krav, för mycket intryck eller stress så fungerar jag INTE. Känner att jag kanske orkar mer än man "borde" göra i min situation. Men samtidigt har jag ju problemen med krav, intryck och stress plus ett ökat sömnbehov och måste vila varje dag.

Det är svårt, och jag vet inte om mitt inlägg egentligen är till någon hjälp för dig :cautious:
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Just nu orkar inte jag riktigt heltid, så jag jobbar 82% och kommer göra resten av året, är tjänstledig resten. Det passar mig perfekt.

Jag tror man orkar olika i olika perioder.
När jag var sjukskriven i höstas var jag set med motion på recept och i behandlingen ingick tömkörning/hästpromenader tre dagar i veckan.

Den läkaren ansåg iaf att man skulle orka annat minst ett par dagar, för att vara frisk på sikt.

Bli utbränd är verkligen ett helsike.
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Jag har inte så mycklet klokt att komma med men följer tråden med intresse då jag själv vid två tillfällen haft ordentliga utmattningssyndrom och visserligen gjort förändringar i mitt liv (flyttat, bytt jobb, avslutat ett förhållande, gjort mig av med häst/hund/katt) men ändå är långt ifrån "topp".

Jag arbetar numera (sedan december) heltid och det går, visst gör det det men... Det är oxå allt. Jag går raka veckor 8-16.30 och är så trött på kvällarna. För det mesta däckar jag i soffan, har jag tur orkar jag upp och fixar mat, annars vaknar jag mest för att göra mig iordning och dyka i säng igen.

Vissa kvällar är bättre, då lagar (värmer) jag mat och äter framför nån film och sover först när jag kommer i säng (senast 22- klockan ringer 6.30). Men att göra något utöver det känns inte möjligt.

Helgerna ägnas åt att sova ut, handla, laga mat och tvätta. Men inte i ett svep utan verkligen "ett steg i taget" med mycket vila mellan. Städa blir tyvärr inte varje helg. För det mesta så pratar jag inte med någon från fredag em till måndag morgon och det är mitt sätt att vila och ladda upp inför arbetsveckan, för att klara av den helt enkelt. När frågan om socialt umgänge kommer så uppstår alltid en panisk tanke om hur jag ska orka med arbetsveckan isf. Jag försöker dock att vara social när tillfälle bjuds men jag tar inga egna initiativ till det.


Men jag har oxå undrat om det är meningen att man ska leva så här? Jobba, äta, sova. När jag varit sjukskriven så har ju orken till annat funnits, precis som du beskriver. Ork att sköta hemmet, umgås med vänner, träffa barnen, promenera, tanken på att skaffa hund. Och samtidigt har jag fått dåligt samvete för nog borde jag väl orka jobba när jag orkar med detta..?

Så nu jobbar jag men har liksom inget liv. Jo, framåt 65 årsåldern ;) men det känns lite drygt att behöva vänta till dess. För att hålla mig flytande så äter jag lite tillskott (magnesium, d-vitamin, roesenrot etc) och märker faktiskt skillnad när jag inte gör det.

Men ändå...


Jag vill ha ut mer av livet än detta!!! :arghh:


(Förlåt långt inlägg men detta är något som jag funderat en del på)
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Jag skyr mån-fre såsom pesten och jobbar te dagar och sen är jag ledig i två, på rullande schema, inte skift. Det passar mig perfekt! Det blir ju lite längre dagar än annars men IOM deltid så är det "normallånga" pass och jag hinner hem innan det är mörkt varje dag (10mil till jobbet).
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Jag skyr mån-fre såsom pesten och jobbar te dagar och sen är jag ledig i två, på rullande schema, inte skift. Det passar mig perfekt! Det blir ju lite längre dagar än annars men IOM deltid så är det "normallånga" pass och jag hinner hem innan det är mörkt varje dag (10mil till jobbet).

Det ligger definitivt något i det där! Raka veckor må-fre är banne mig ett fördärv! :cautious: Dock är det mitt eget fel, tyckte jag behövde struktur på min tillvaro och sökte (och fick) jobb på en daglig verksamhet med dom tiderna.


Kanske får tänka om. Jobba tre och ledig två låter mer gångbart liksom...
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Min fundering är nu, förväntar jag mig för mycket, har man rätt att vara sjukskriven för att man vill göra mer än bara jobba och sedan gå hem och lägga sig med sin huvudvärk?
För det kanske är så att jag skulle orka mer om jag inte gjorde saker på fritiden (typ hade hästen) eller är det "normala" att man orkar jobba och göra saker på sin fritid? Är jag bara lat?

Nix, du är inte lat. Långt därifrån.

Pressa dig inte. Du har bara en kropp. Låt den vila. Lyssna ALLTID på den!

Känner att jag kanske orkar mer än man "borde" göra i min situation. Men samtidigt har jag ju problemen med krav, intryck och stress plus ett ökat sömnbehov och måste vila varje dag.

Ha inte dåligt samvete!

Jag gjorde väldigt mkt saker, jag fick order från läkare, psykologer, FK, mfl att jag skulle göra "bara roliga saker " (dvs saker som GER energi) och jag skulle vara ute i verkliga livet så mkt jag bara orkade och kunde. Det absolut sämsta jag kunde göra var att bara vara hemma o bli isolerad.

/Squie - Med lång erfarenhet av utmattningsdepression. Det var inte ovanligt med 3h middagslur + 8-9h sömn på natten. Som dessutom lade all sin vakna och pigga tid i stallet. Idag frisk och pluggar.
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Man ska definitivt orka mer än bara att jobba. Tex betala räkningar, duscha och bara vara glad och känna energi.
Jag orkar inte jobba 100% och har så inte gjort efter en rejäl smäll i väggen 2001.

Sahlgrenska har information om mental trötthet bla en bra folder. Den handlar om hjärnan efter trauma, stroke, slag etc. men jag upplevde mycket av detta efter min rejäla smäll i väggen och har inte kommit tillbaka till mitt forna jag. Sen fick jag en riktig skallskada nu i sept. och har utretts kognitivt efter denna och jag är klart nedsatt. Men strategier för minne, ork etc har jag utarbetat sedan länge pga trötthet mm långt innan den fysiska smällen (blödningar i hjärnan).

Så TA HAND OM DEJ. Det kan bli permanentade funktionsnedsättningar av stress!
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Håller med där.
Har permanenta minnesproblem sen 2009.
Har hittills inte sett nån förbättring men å andra sidan har jag en massa stress i livet jag ännu inte kan ga bort
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Jag tänker att jag egentligen vill jobba heltid (för att kunna ha ett jobb som jag tycker är intressant) och att det på min nuvarande tjänst och även andra tjänster inom mitt skrå kan vara svårt att jobba deltid. Sen har vi det där med pensionen och privatekonomin även om jag kanske inte ska klaga jag har en ok lön om man jämför med många andra. Möjligheterna att utvecklas och få göra spännande arbetsuppgifter minskar med deltidsanställning och jag har ändå lagt 6 år på att bli mitt yrke.

Dessutom så gillar jag mitt jobb, men jag orkar inte med det som det ser ut just nu. Jag ska ha ett rehabmöte med mina chefer om ca tre veckor men man ska kanske inte hoppas för mycket på det, min närmaste chef är guld, men förvaltningschefen har lite svårt att se bristerna i organisationen och deras påverkan på människors hälsa.
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

/Squie - Med lång erfarenhet av utmattningsdepression. Det var inte ovanligt med 3h middagslur + 8-9h sömn på natten. Som dessutom lade all sin vakna och pigga tid i stallet. Idag frisk och pluggar.

Tack för dina värmande ord och för att du inger hopp om bättring :bow:

/Novisis som har en svacka ikväll och inte orkar med sina underbara barn :(
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Tack för dina värmande ord och för att du inger hopp om bättring :bow:

/Novisis som har en svacka ikväll och inte orkar med sina underbara barn :(

Vassego. :)

Glöm inte att berömma dig själv för allt du gör.

(Jag knölade i 8 år och idag pluggar jag på universitetet)
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Jag finns inte ens göra roliga saker när jag fick min stressreaktion. Inga saker som kunde uppmuntra min hjärna för den kunde inte skilja på stress hette det oavsett om den var positiv eller negativ.
 
Sv: Vad bör man orka med i sitt liv?

Men det kan också vara en sådan tid i livet. En fas. Och ett val. Kanske är valet att du tog det jobb du har idag. Som medför dessa konsekvenser för dig. Kanske är det så att du bör titta efter ett nytt jobb, som passar dig bättre. I själen och hjärtat. Som du får energi av, istället för att dräneras av. Lätt det låter :D

Jag har haft sådana faser i livet, jobbat, sovit och ätit. I flera år. Sen bestämde jag mig, det går inte. Jag måste göra något annat. Även om man tycker jobbet är roligt, så kanske det inte passar en.

Själv har jag aldrig gått igenom väggen men jag hare nuddat den flertal gånger. Jag har släkt som gått igenom väggen med medvetslöshet och tappat allt minne som följd. Där sa verkligen kroppen ifrån på allvar. 5-6 mån efter jobbade personen heltid igen. Det var ett rejält uppvaknande. Det ledde till stora förändringar som också gjorde personen frisk. Oftast vill man inte göra dessa förändringar då det ofta är omtumlande.Man vågar inte. Men ibland måste man...för att få sitt liv tillbaka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 963
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp