Vad blir eran nästa hund för ras?

Sv: Vad blir eran nästa hund för ras?

Jag ska ha en papillon eller phalene om typ 1 år,
efter det blir det en sussex spaniel. (Pojkvännen får ju bestämma lite han med..):banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill ha en liten-mellanstor spets som kan hänga med när man rider, cyklar osv. En hund man kan ha främst som sällskap men också till lite agility. Vill inte ha en hund som har sticker även om jag inser att det till stor del är en träningssak, blivit avskräckt av kompisens Parson...
Funderar på Finsk lapphund.
Eller om någon har en annan idé?

Min nästa hund blir antignen en Karelsk björnhund eller en jämthund :D då jag ska jaga älg, skulle tagit jägarexamne i år men det vara bara jag som hade sökt så jag får ta det nästa år :( :confused:

*lån*

Och jag funderar allvarligt på en östsibirisk laika så småningom... Har en kompis som föder upp så jag får stå med såna i snöret ibland och hennes är dötrevliga, så man kanske skulle ha en sån som grishund i stället för en terrier... Roliga färgteckningar har de också, min ras erbjuder ju bara en färg :angel:

//E

lady_vip skrev:
*lån*

Och jag funderar allvarligt på en östsibirisk laika så småningom... Har en kompis som föder upp så jag får stå med såna i snöret ibland och hennes är dötrevliga, så man kanske skulle ha en sån som grishund i stället för en terrier... Roliga färgteckningar har de också, min ras erbjuder ju bara en färg :angel:

//E

Jo dom är fina, ville ha en laika förut.
Men på dom jakt lynader jag har gått så har det varit just han laikor som inte kom överäns till en början, men det är ju en hund som ofta utan problem ställer björn så det är inte så konstigt att dom behöver vara tuffa.

Kram

OM jag skulle skaffa en laika, så är det just från min kompis då hennes är otroligt stabila och inte behöver gå runt och dominera.

De är ju hyffsat vanliga här nere (fast det är mest västsibirisk) till grisjakt, och de jag har träffat har väl inte varit direkt trevliga. Men hennes är otroligt fina, sociala, lugna och framförallt funkar de bra i skogen. De vill samarbeta och hon har aldrig haft några större bekymmer med dem, hon har ändå 5 stycken...

Vi får se, jag får ha en bra hundgård, tid, lust osv först.

//E

Hur är Kh collie mentalt? Jag har hört att de ska bara nervösa och lättretade, stämmer det? Är väldigt sugen på en sån.

Jag med!! Nu är jag INTE på väg att skaffa en till hund inom de närmaste 10 åren. ;) Men jag är jättesugen på en KH!

KH har vanligtvis bättre mentalitet än LH. Men - rätt uppfödare är nyckelordet även vad gäller KH... Jag vet vart jag skulle ta min hund ifrån. Jag var till och med tvungen att maila till uppfödaren förra året och säga att jag kikat på hennes hundar och skulle vilja ha en sådan om jättelänge och att jag hoppades att hon även då hade sina fina hundar :angel: Men som sagt. 10 år låter idag som en rimlig tidsplan! :idea:

*kl*
På min önskelista står
Dansk/Svensk gårdshund
Rottis
Mellan pinscher

Ja det finns ju en anledning att jag inte skaffat mig någon trots att jag säkert tror att de skulle motsvara mina förväntningar rent arbetsmässigt :angel:

Jag tror jag uttryckte mig fel, det va mer en fråga. Men som du skrev, de är ju jakthundar.
Jo, jag har sett många feta, översexuella, labradorer. Men jag tycker att för många överhuvudtaget avlar på fel saker. När de ska titta mer på individen, psyket.
Så vi är nog överens.
Jo, jag tycker det e vackert med "smala" och välmående labbar som vill jobba och är vänliga. Mer sånt!

Det är ju bara det att på många av jaktlabbarna har de glömt bort att avla på det där typiska labbepsyket - "klarar allt och alla". Dessutom är många skarpa i sin jaktinstinkt, men samtidigt veka att fostra.

Min labbe tex. kan inte apportera, hon äter antingen upp apporten eller krossar den. Just apporteringen ska ju vara det primära hos en labbe och ligga lite i ryggraden... Dock kan hon käka upp katter på löpnade band och är väldigt rovdjursskarp, möter hon en räv i skogen så stryker den med. Inte särskilt labbetypiskt...
Hon gillar inte främlingar och vill helst vara i bakrunden, men hon är varken blyg eller nervös, hon är bara sån. Det är inte heller labbetypiskt.

Så det där har gått snett i mina ögon, jag kommer tänka mig för om jag ska skaffa en till...

//E

Tippan skrev:
Ja det finns ju en anledning att jag inte skaffat mig någon trots att jag säkert tror att de skulle motsvara mina förväntningar rent arbetsmässigt :angel:

Det finns en anledning till att det nog inte blir fler labbar i detta huset heller:angel:

//E

En Aidi..men dom är ju inte så lätta att få tag i....för att säga, nästan omöjliga.

Så jag antar det blir en omplacering från Hundhjälpen.

Jag har 2 amsatff nu..så ja tror det blir en bullis (bulllterrier) Mamma&Pappa har en bullis...dom är sååå coola och fina!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 512
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka