Vad blir eran nästa hund för ras?

Sv: Vad blir eran nästa hund för ras?

Jag ska fortsätta med schnauzer. Sen har jag iofs varit sugen på en tervuren igen, men tycker inte deras mentalitet är lika bra som förut.
Sen kan jag ju tänka mig en labrador (brun), men bara en speciell :)

De bruna labbarna är oftast speciella ;) , lite tuffare allmänt.
Ska du ha en brun ska den vara mörktmörkt brun (växte upp med en sån :love: ).

Vi har Tito på vår klubb, han kör ELIT-spår och honom är det fart i. Iofs inte så att man kan jämföra riktigt med en schäfer, men han är nog den mest följsamma och motiverade rottis jag nånsin sett.

//E

Jag har en brun här hemma nu (lånehund). En riktigt fin brun färg, men om hon är tuffare än de svarta, det tror jag inte någon går med på ;)
Men hon kanske är undantaget :)

Som ni säkert förstår har jag en hel del svårigheter med att bestämma mig för vilken inriktning det blir ...

Jaktcocker ( jaga=allt vad det innebär,lydnad,bruks m.m )

Staff ( Grundlydnad, spår, sök m.m )

Border Collie ( Bruks,lydnad,vall )

Jag söker ständigt efter den passande rasen, den bör givetvis komma överens med min GD ( vilket betyder en hyffsat tuff hund )

Whippet eller kanske whippet :love:

charles%20dickens1.jpg
Bild från http://home.swipnet.se/whippetklubben/

prinsessfeminist skrev:
Så resonerade jag också efter rottisen, men jag aktade mig noga för att skaffa en "prydnadshund". Jag fantiserade en gång för länge sedan om en shi tzu, men åh vad glad jag är att jag inte satsade på en sådan. Man kan inte göra något med dem merän att kamma...

Kom igen Escodobe - nog vill du väl ha en hund som du kan göra något vettigt med om du har lust?

Jag tycker dvärgschnauzern är skojig och trots att jag inte ville jobba med bruksträning så har jag kommit igång så smått med både lydnad och spår.

Men jag förstår ditt resonemang. När man är mitte uppe i att ha en ganska så krävande hund så känns nästan plyschhundar som det enda vettiga alternativet... ;)

Nja, tibbterrier räknar jag inte som "prydnadshund" de är rätt balla de där - och inte så små som ex. Shitzun.
De är lättlära och ligger rätt högt i temperament, och jäkligar på problemlösning.

Jag är ju egenligen dobermanfanatist,(trots nuvarnade rottisinnehavet) och mallen ligger även den tempramentmässigt vad jag gillar att köra.:bump:
Men jag kan helt enkelt inte ge en till brukshund vad den behöver just nu. När jag knaptp gör så mkt med den jag har.
Men jag har ju haft två brukshundar samtidigt tidiagare,och tyckte det var bättre än att ha en - men då fanns orken och itnresset:(

Nästa hund blir troligen en bruksschäfer.. kommer antingen i höst eller till nästa vår. Beror på när jag hittar den "perfekta" kombinationen :D

tvåa på listan är en valp efter en riktigt bra amstaff, har en avkomma som klarat inträdesprovet till räddningshund. men om de parar med honom så beror det på tiken om jag vill ha en sån valp eller inte.

Samma här.. satt nästan fortfarande och klurade på den genetiska ekvationen där..;) kom fram till att det fattas endel logik och korrekta fakta eller något liknande..
kanske om man parar en blandis tillräckligt många gånger med samma ras så blir valparna tillslut renrasiga :crazy:

/fia i tentatagen

Senast ändrad:

Min nästa hundras blir nog antingen en bullterrier eller korthårig collie,ev dalmatiner.
Kan starkt rekommendera korthårig collie,känner en som föder upp denna ras,jättefina i temperamentet,en jättebra allroundhund.
Nu har jag en storpudel och en skotsk terrier,supermysiga raser båda två:bump:

I England blir det renrasigt efter 5 generationer (det var så de fick fram jaktlabbarna tex), eller det var så innan iaf. Det är kanske det de hoppas på :) ;)

//E

aha!
så kan det ju vara förstås :)
men att Nästa hund blir en rottis går fortfarande inte ihop i mitt huvud, men det kanske bara är jag, jag är faktiskt inte så jätteduktig på procenträkning :D

Nej, så blir det ju inte, oavsett hur de gör... Om de nu inte köper en annan.

//E

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 512
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka