Vad blir eran nästa hund för ras?

Sv: Vad blir eran nästa hund för ras?

För min del kommer det helt klart bli en Lapsk Vallhund som nästa hund... men det är långt kvar dit, min kelpietik är bara 3,5 år och Cockern är 1,5 så det dröjer med att skaffa en till hund :)

Det blir nog en Malle nu när vi flyttar tillbaka till Sverige i maj och kommer ordning ordentligt. Har alltid haft schäfer men k'nner att jag vill ha en hund med mer "go". Fast man vet aldrig, det blir kanske en schäfer ändå...
Och så något border collie liknande till pojkvännen.

Hade gärna tagit hand om någon av rescue hundarna här i England men det går ju inte om man vill tävla bruks eftersom de inte har ngra papper.
Däremot vill pojkvännen inte tävla så det kanske blir hund från Battersea rescue home till honom.
Saknar att inte ha hund!

Djurlös eftersom hästen också är såld, otroligt vad man kan sakna djur...

Love_travare skrev:
Hur är Kh collie mentalt? Jag har hört att de ska bara nervösa och lättretade, stämmer det? Är väldigt sugen på en sån.
Jag kan rekommendera Kh collie,(se tidigare inlägg)känner en som föder upp dessa,de är bra mentalt,lugna och trevliga,bra allroundhundar.Så det du har hört stämmer inte,sen finns det väl måndagsexemplar inom alla raser

Åh, jag kan inte välja! därför har jag nu redan börjat kolla runt lite. Min nuvarande är ett år ganska exakt nu.

ingen speciell ordning:
En till staffordshire bullterrier (mest sannolikt)
miniatyr bullterrier (ganska sannolikt oxå)
APBT
chihuahua (har sedan jag lärde mig gå velat ha en sådan någon gång i mitt liv)

Tippan skrev:
Jag med!! Nu är jag INTE på väg att skaffa en till hund inom de närmaste 10 åren. ;) Men jag är jättesugen på en KH!

KH har vanligtvis bättre mentalitet än LH. Men - rätt uppfödare är nyckelordet även vad gäller KH... Jag vet vart jag skulle ta min hund ifrån. Jag var till och med tvungen att maila till uppfödaren förra året och säga att jag kikat på hennes hundar och skulle vilja ha en sådan om jättelänge och att jag hoppades att hon även då hade sina fina hundar :angel: Men som sagt. 10 år låter idag som en rimlig tidsplan! :idea:

Du har inget tips på en bra uppfödare? Du kan PM:a svaret om du inte vill lägga ut det här:)

Vet inte. Det enda vi vet är att det blir en mindre hund typ Kelpie, Tollare, Finsk Lapphund eller nåt i den storleken.

Troligen dröjer det något år till innan nästa hund kommer in i våra liv.

Love_travare skrev:
Hur är Kh collie mentalt? Jag har hört att de ska bara nervösa och lättretade, stämmer det? Är väldigt sugen på en sån.

Lättretade vet jag inte, men däremot har de en del skärpa, betydligt mer (generellt) än t.ex. långhåriga collies. Inte någon nackdel, men kan vara bra att känna till... Man kan t.ex. knappast släppa ihop en hög korthårscollies på samma sätt som man kan göra med långhår:smirk: En trevlig ras även om jag inte kommer att skaffa någon mer - tror jag:D

Min nästa hund kommer troligen att bli en kelpie. Jag vill ha en hund med mer krut i än min nuvarande kh collie. Jag tror också att det är lättare att hitta en uppfödare med samma inställning som jag bland kelpieuppfödarna än kh collieuppfödarna. Kelpiens praktiska format är också ett plus;)

Brukar KH funka bra i lydnad? Gillar dom att träna och så?

Min gillar lydnad och är kul att träna med, liksom de allra flesta korthår jag känner. Det finns dock undantag, så kontrollera föräldrarna...

Ett annat tips rent allmänt är att vara noga med att uppfödaren tar hänsyn till föräldrarnas och övriga släktingars tillgänglighet, det finns vissa linjer som inte är så trevliga och det är något som jag tycker att det "smygs" med en del, jämfört med t.ex. ljudkänslighet och andra svagheter.

Du visar prov på mycket god smak Basilika!
Min nästa hund kommer med största sannolkhet bli ännu en whippet.

Basilika skrev:
Whippet eller kanske whippet :love:

charles%20dickens1.jpg
Bild från http://home.swipnet.se/whippetklubben/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 512
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 146
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka