Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Recept?Såhär gick det då, mitt experiment med veganska "biffåglar" som de kallas i originalreceptet. Jag gjorde två med formbar färs och två med kålblad, och kålbladen slog färsen med hästlängder. Både i smak och funktion, då färsen inte rullade sig, men oavsett så var sötman i kålen som gjord för fyllningen! Kommer definitivt göra igen, kanske med savoykål istället för vitkål för att fyllningen liksom ska fångas upp i vecken. Oavsett, tack för hjälpen
’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):Recept?
Tycker det låter bättre med kål än med kött.’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):
1 tärning umamibuljong
7 stora ostronskivlingar
1 1/2 tesked fiberhusk
1 liten tesked ingefära
en näve färsk persilja
en gnutta saffran
kålblad att rulla i
Lös upp buljongtärningen i en dl vatten. Finhacka svamp och persilja och blanda ihop med kryddorna. Skär kålblad i ca 3 cm breda strimlor och rulla ihop med ca 1 msk fyllning i varje. Fäst med en tandpetare. Glasera med lite olja. Grädda i ugnen 200 c i ca 25 minuter. Rotfrukter som morot och potatis går att grädda samtidigt, eller gör rullarna bara för sig som förrätt. De är ganska salta (buljongen) så det behövs inte saltas så mycket på rotfrukter om de är med. Alternativt minska på buljongen.
Originalreceptet innehöll inte fiberhusk Fyllning var baserad på äggula och märg, så jag tog svamp för grynigheten, umamibuljong och svamp för smaken, samt fiberhusk för krämighet! Kryddorna är desammaTycker det låter bättre med kål än med kött.
Men ...ursäkta min petighet... originalrecept från 1300 med fiberhusk
Lök. Det ska vara en finhackad lök i fyllningen också!’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):
1 tärning umamibuljong
7 stora ostronskivlingar
1 1/2 tesked fiberhusk
1 liten tesked ingefära
en näve färsk persilja
en gnutta saffran
kålblad att rulla i
Lös upp buljongtärningen i en dl vatten. Finhacka svamp och persilja och blanda ihop med kryddorna. Skär kålblad i ca 3 cm breda strimlor och rulla ihop med ca 1 msk fyllning i varje. Fäst med en tandpetare. Glasera med lite olja. Grädda i ugnen 200 c i ca 25 minuter. Rotfrukter som morot och potatis går att grädda samtidigt, eller gör rullarna bara för sig som förrätt. De är ganska salta (buljongen) så det behövs inte saltas så mycket på rotfrukter om de är med. Alternativt minska på buljongen.
Är det syran du inte gillar eller är det vinegrettkonceptet?Funderar på att göra lite roligare sallader. Gillar dock inte dressingar baserade på vinäger. Någon som sitter på någon rolig, enkel salladsdressing utan vinäger?
Lite syra är ingen fara, men när det liksom bara smakar vinäger så nej tack. Men ska testa dina övriga tips och se var gränsen gårÄr det syran du inte gillar eller är det vinegrettkonceptet?
Man kan ju alltid byta ut vinägern mot citron.Lite syra är ingen fara, men när det liksom bara smakar vinäger så nej tack. Men ska testa dina övriga tips och se var gränsen går
Åh, smart, det känns spontant som friskare och mer i min smakMan kan ju alltid byta ut vinägern mot citron.
Testa även svensk citron i form av rosenkvitten!Åh, smart, det känns spontant som friskare och mer i min smak
Svensk och svensk, japansk växt juTesta även svensk citron i form av rosenkvitten!
Iofs, men den växer i Sverige till skillnad från citron. Så genom att använda svenskodlad rosenkvitten sparar man en hel del i transport mmSvensk och svensk, japansk växt ju