Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

20220221_143820.jpg
 
Såhär gick det då, mitt experiment med veganska "biffåglar" som de kallas i originalreceptet. Jag gjorde två med formbar färs och två med kålblad, och kålbladen slog färsen med hästlängder. Både i smak och funktion, då färsen inte rullade sig, men oavsett så var sötman i kålen som gjord för fyllningen! Kommer definitivt göra igen, kanske med savoykål istället för vitkål för att fyllningen liksom ska fångas upp i vecken. Oavsett, tack för hjälpen:D
Recept? :D :d
 
’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):

1 tärning umamibuljong
7 stora ostronskivlingar
1 1/2 tesked fiberhusk
1 liten tesked ingefära
en näve färsk persilja
en gnutta saffran
kålblad att rulla i

Lös upp buljongtärningen i en dl vatten. Finhacka svamp och persilja och blanda ihop med kryddorna. Skär kålblad i ca 3 cm breda strimlor och rulla ihop med ca 1 msk fyllning i varje. Fäst med en tandpetare. Glasera med lite olja. Grädda i ugnen 200 c i ca 25 minuter. Rotfrukter som morot och potatis går att grädda samtidigt, eller gör rullarna bara för sig som förrätt. De är ganska salta (buljongen) så det behövs inte saltas så mycket på rotfrukter om de är med. Alternativt minska på buljongen.
 
’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):

1 tärning umamibuljong
7 stora ostronskivlingar
1 1/2 tesked fiberhusk
1 liten tesked ingefära
en näve färsk persilja
en gnutta saffran
kålblad att rulla i

Lös upp buljongtärningen i en dl vatten. Finhacka svamp och persilja och blanda ihop med kryddorna. Skär kålblad i ca 3 cm breda strimlor och rulla ihop med ca 1 msk fyllning i varje. Fäst med en tandpetare. Glasera med lite olja. Grädda i ugnen 200 c i ca 25 minuter. Rotfrukter som morot och potatis går att grädda samtidigt, eller gör rullarna bara för sig som förrätt. De är ganska salta (buljongen) så det behövs inte saltas så mycket på rotfrukter om de är med. Alternativt minska på buljongen.
Tycker det låter bättre med kål än med kött. :)

Men ...ursäkta min petighet... originalrecept från 1300 med fiberhusk :confused:
 
’Alows de Beef’ (veganskt efter originalrecept från 1300-talet):

1 tärning umamibuljong
7 stora ostronskivlingar
1 1/2 tesked fiberhusk
1 liten tesked ingefära
en näve färsk persilja
en gnutta saffran
kålblad att rulla i

Lös upp buljongtärningen i en dl vatten. Finhacka svamp och persilja och blanda ihop med kryddorna. Skär kålblad i ca 3 cm breda strimlor och rulla ihop med ca 1 msk fyllning i varje. Fäst med en tandpetare. Glasera med lite olja. Grädda i ugnen 200 c i ca 25 minuter. Rotfrukter som morot och potatis går att grädda samtidigt, eller gör rullarna bara för sig som förrätt. De är ganska salta (buljongen) så det behövs inte saltas så mycket på rotfrukter om de är med. Alternativt minska på buljongen.
Lök. Det ska vara en finhackad lök i fyllningen också!
 
Funderar på att göra lite roligare sallader. Gillar dock inte dressingar baserade på vinäger. Någon som sitter på någon rolig, enkel salladsdressing utan vinäger?
 
jag har en jag gillar som jag gör på mirin (som ju förvisso är väldigt snarlikt vinäger), japans soja, sesamolja och om man så vill lite finstrimlad purjo eller salladslök samt sesamfrön. God med gröna blad.
Sen har jag testat att mixa skalad urkärnad tomat blandat med olja salt peppar och valfria örter samt vitlök då får man en tomatig "vinägrett" fast utan vinäger. Gott till marinerade bönor.
Annars gillar jag att typ bara ha på pumpaolja salt och peppar, den har så mycket smak i sig själv att den inte behöver mer. Den är god med allt.
 
Ett tag var det väldigt poppis med sweetchilisås utblandad i cremefraise, det borde ju fungera även med vegansk allternativ.

Eller skippa dressingen helt och bara strössla med dukkah eller annan frö/kryddblandning.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp