vad bli fölet???

zazza girl

Trådstartare
hur ska man göra om man ha ett föl som är efter en inte godkänd hingst ... hur funka det med registrering då???

säg att fölet är efter en halvblods hingst , kan man ändå regga den i ASVH då??
kommer farden stå med i papprena även att han inte är godkänd ..???

men om fölet är efter en KWPN hingst som oxå inte är godkänd ,hur gör man då??? då är den ju korsning , eftersom mamman i så fall är halvblod ...

hur funkar det ..???

:confused::confused::confused::confused:

Sv: vad bli fölet???

KWPN är godkänt inom ASVH så det samma gäller för den som för ett SWB, avkomman kommer få gråa papper men jag tror det blir raskod 04 dvs halvblod.
Stammen skrivs ut om fadern är eller blir reggad i ASVH, men måste dock dna-typa fölet mot pappan precis som om det vore en godkänd hingst.

Ganska nytt är att hingsten måste ha löst licens i ASVH (tror det dessutom ska vara INNAN betäckningen skeer) oavsett om den är godkänd eller ej, annars ska man ej få regga fölet i ASVH utan hänvisas till SH.

Så vitt jag förstått så går det till på detta viset men jag vet att det är några som har erfarenhet om det här på forumet.

Om du ska regga den i asvh blir det dyrt eftersom språngrulla måste lösas (om nu inte hingsten redan löst sådan). Så då får man ju avväga om man verkligen vill ha den hingsten.

men om fölet få gråa papper , få man ställa ut de då på utställning och så ..??

vet inte fall någon av hingstarna ha löst språngrulle .. tyvärr ... kan man söka på det någon stanns för att se om dom ha gjort de ..???

Utställningar har jag dålig koll på. Treårstest är väl utan tävlan. Öppna championaten får den delta i. Det kanske står på asvh's sida? Annars borde man kunna ringa dem och höra.

Planerar du att betäcka med en icke godkänd hingst? Varför inte välja en godkänd istället? Vill du ha registrerat med stam i passet är jag ganska säker på att det inte blir mycket billigare att välja en icke godkänd hingst än en godkänd.
/U

oki... få kolla på deras hemsida ...

nja planera inte så nu, utan kolla lite bara , just nu ha jag inte ekonomi till att betäcka med godkänd hingst , hade planer på flyinges hingstar med den blev ute slutet nu när dom ändrade betalningsvillkoren ...

men vad ligger priserna i på pass och allt sånt som kommer till när man betäcker i så fall med en som inte är godkänd , hitta inget om det på asvh ...

Passet kostar mer om hingsten är icke godkänd. Sen får du en straff avgift efterosm det inte är registrerat på ca 500 kr.
Pluss att du måste ha tagel från hingsten till DNA typning lika så från sto och föl. Detta får du bekosta själv.

Har du inte ekonomi till att betäcka med en godkänd hingst så vänta istället. Eller prata med Flyinge o fråga om du inte kan få lev föl avgift istället. Jag vet en tjej som fick lev föl avgift på ett annat ställe efter att ha pratat med dem om detta. Det kanske går om inte så för din egen skull, vänta. Det är absolut inte billigt att avla fram en häst.

Hästar med grå papper i ASVH får raskod 54 endast avkommor med fullt godkänd stam får ras kod 04.( om jag inte har fattat det fel)
Du får ställa upp i de öppna championaten precis som ovanstående sa. Men ej på fölvisning, 3 års test, kvalitetstävlan för 4 åriga hästar osv...

Ang avgifter:
Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret)
1000 kr

1-åring
1250 kr

Äldre häst (2 år och äldre)
1700 kr

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret)
1500 kr

1-åring
1750 kr

Äldre häst (2 år och äldre)
2500 kr

Gammal ID.handling (bok) omgjord till pass
400 kr

Gammalt registreringsbevis (A4) omgjort till pass
400 kr

Import med utländska originalhandlingar
1000 kr

Import med godkänt utländskt EU-pass
500 kr

Kompletteringsregistrering för fullblod 300 kr
Ägarbyte
150 kr

Utfärdande av ny orginalhandling (duplikat)
2500 kr

Duplikat för häst med registrerad chipmärkning 1000 kr

(detta är kopierat direkt från ASVH:s sida) GÅ in på ASVH tryck på hästpass till höger på sidan och skrolla neråt!
DÄr kan man läsa mer om detta.
Finns även så man kan läsa om fölregistrering
MVH
Novisen

tack så mycket .. :)

team piaff ha väl bara dressyr hästar ..??
är ute efter en hopphingst till min i så fall....

Vad har din häst för stam? och vad har den fär prestationer?
ELin Lundgrens sporthorses har iofs inte lev föl avgift men hon har bra hiongstar till billiga priser. 800 Euro för Conte Bellini tex inkl moms

En häst kan ha raskod 04 men grå papper. Om pappa, morfar och mormorsfar är av godkänd ras ska hästen ha raskod 04.

mitt sto ha krocket som far och trombon som morfar... hon är aldrig visad eller något sånt . hon är bara tävlad i klubbnivå .. så finns inte mycket om henne så ....

men majim g ?? ha letat och letat om info om han , men hitta inget som är nytt.. är han i avel ännu???

va inne och kollade på ELin Lundgrens sporthorses sida , och om jag ha läst rätt så korsta det 480 £ vid språng och 320£vid 70 dagar...

sen va det transport för sperman på ca 100-160£ ..

men om man nu skulle betäcka med denna hästen , vad kan det mera gå på . eller är det allt hingstägaren ska ha ..???

vet att det kommer korstnader för stoet på stationen sen .. men fattar inte redigt allt sånt ... stå så mycket olika priser på stationen som är närmast mig .. :)

okej..:) Fel av mig, då mindes jag helt fel. Läste igen på ASVH:S sida och såg att det stod så över den jag läste. Den om när hingsten ej var avelsvärderad eller vad det hette.. Sorry för jag lämnade fel uppgifter. Oavsett så får ju hästen grå papper om hingsten ej är godkänd. Så mycket är vi alla överrens om. :)

Jag har en kompis som ska betäcka med Cnte Bellinis storebror Monte Bellini så därav har jag lite kolla på det. Det är allt som hingstägaren ska ha, sen är det ju beroende på hur många gånger du måste skicka. Måste du seminera ditt sto extremt många ghånger är ju detta inte det bästa alternativet. Men ett sto som tar sig lätt är det bra.

Hur kommer det sig att du ska avla?

Vilken station är närmt dig så kanske jag kan hjälpa dig att tolka.

oki... få kolla på deras hemsida ...

nja planera inte så nu, utan kolla lite bara , just nu ha jag inte ekonomi till att betäcka med godkänd hingst , hade planer på flyinges hingstar med den blev ute slutet nu när dom ändrade betalningsvillkoren ...

men vad ligger priserna i på pass och allt sånt som kommer till när man betäcker i så fall med en som inte är godkänd , hitta inget om det på asvh ...

Det är ju lite olika vad hingstarna kostar att betäcka med, väljer du en hingst som står på naturlig betäckning blir det troligtvis billigare, och det finns säkert hingstar som är billigare än Flyinges. Vad har du för önskemål på hingsten?
/U

oki.. ha nog fått kläm på stationen som är närmast mig ...

se om jag ha fått rätt , som jag ha fattat de så ska dom ha 1000kr inkl moms för stationsavgift och sen 70kr plus moms för uppstallning per dag...

är det något jag ha missat , försöker räkna ut vad allt gå på :)

stationen är ridponny .net ...

så ni få gärna hjälpa mig ....

jag vill betäcka henne för att avla fram en bra hopphäst och även en bra ridhäst , hon ha aldrig haft föl innan ..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 406
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 697
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka